Vertrouwen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tomstergirl

Berichten: 153
Geregistreerd: 11-06-10

Vertrouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 13:46

Hoi,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
ik heb een jaartje een verzorgpony, van 3 jaar.
We oefende met alles en ik wou alles met haar mee maken.
Maar ik ben het vertrouwen kwijt bij haar.
Het vertrouwen was ik kwijt nadat ik een week niet was geweest..heeft dat er mee te maken?
Wat kan ik gaan doen om dat vertrouwen weer op te bouwen ?

Groetjes Amy : D

tomstergirl

Berichten: 153
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Vertrouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 20:32

Kan echt niemand mij helpen ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:37

Je kunt grondwerk met haar gaan doen, en vraag daar hulp bij.
Grondwerk kan de band tussen jou en je paard weer beter maken.
Hoe vaak ga je naar je verzorgpaardje? Hoe oud ben jij?
Is je paardje al ingereden?
Gaan er nog andere mensen met je verzorgpaardje om?

dianaw33

Berichten: 1889
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:21

Wat bedoel je eigenlijk? Vertrouwen kwijt zijn is een beetje vaag. Wat doet je paard dan, of juist niet?

tomstergirl

Berichten: 153
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 19:09

Cassidy schreef:
Je kunt grondwerk met haar gaan doen, en vraag daar hulp bij.
Grondwerk kan de band tussen jou en je paard weer beter maken.
Hoe vaak ga je naar je verzorgpaardje? Hoe oud ben jij?
Is je paardje al ingereden?
Gaan er nog andere mensen met je verzorgpaardje om?

Hoi,

Ik ga op maandag ( soms ) donderdag, vrijdag, zaterdag & zondag ( soms )
Ik ben 11 jaar.
Ze is nog niet ingereden maar ze kent wel hoofdstel en zadel.( het is al heel lang niet meer gedaan.. )
Bij longeren gaat ze allemaal bokken :(
Niemand anders gaat met der om omdat ze nog jong is en iedereen is der bang voor :O maar IK wil het haar gewoon leren, want het is aan de andere kant een heerlijk beestje maar ze kan ook echt heel stom doen.. ;) *\o/*

tomstergirl

Berichten: 153
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 19:14

dianaw33 schreef:
Wat bedoel je eigenlijk? Vertrouwen kwijt zijn is een beetje vaag. Wat doet je paard dan, of juist niet?

Me paard wil niet luisteren en dat snap ik ook wel want ze is nog maar 3... maar ik wil graag weten hoe ik het terug kan vragen.. ik bedoel : bijvoorbeeld als je gaat wandelen dat je dan zelf ook bang bent en dat voelt zij... of als je wil longeren dat je bang bent dat ze bokt en dat merkt ze zelf ook...

_Dune_

Berichten: 2773
Geregistreerd: 27-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:26

Wat doet ze dan met wandelen? En bokt ze naar jou als je longeert? Gebruik je een zweep bij het longeren?

cybrdynk

Berichten: 87
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Julianadorp

Re: Vertrouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:39

Als ik jou was zou ik iemand uit de buurt proberen op te zoeken (misschien via bokt?) die jou kan leren hoe je grondwerk met dit paardje doet. Als je dat eenmaal een beetje onder de knie hebt worden jullie daar allebei heel veel wijzer van. En alle paarden die je daarna nog ontmoet!

tomstergirl

Berichten: 153
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 19:46

_Dune_ schreef:
Wat doet ze dan met wandelen? En bokt ze naar jou als je longeert? Gebruik je een zweep bij het longeren?

Ze loopt bij het wandelen heel hard... en ze bokt naar mij. en ik gebruik wel de zweep alleen ze luistert er niet naar :(

tomstergirl

Berichten: 153
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 19:46

cybrdynk schreef:
Als ik jou was zou ik iemand uit de buurt proberen op te zoeken (misschien via bokt?) die jou kan leren hoe je grondwerk met dit paardje doet. Als je dat eenmaal een beetje onder de knie hebt worden jullie daar allebei heel veel wijzer van. En alle paarden die je daarna nog ontmoet!

Hoe kan ik zo iemand vinden dan ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:47

Je bent 11 jaar zeg je, en de pony kan nog niets? Dan zou ik het nieteens willen proberen om dit alleen recht te willen zetten...vraag er hulp bij!

dianaw33

Berichten: 1889
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:49

Dit is inderdaad veel te veel voor jou, vraag hulp aan een ervaren volwassene!

_Dune_

Berichten: 2773
Geregistreerd: 27-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:55

Ik ga mee met Cassidy. Gericht bokken is levensgevaarlijk, dit moet je niet zelf willen oplossen. Misschien dat je een oproepje op bokt kan zetten voor hulp bij de omgang met je verzorgpony? Zoek dan wel iemand die volwasssen is en veel ervaring heeft met grondwerk.

Tsjebbe
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:03

ik zou ook kiezen voor grondwerk!!

freestyle bijvoorbeeld

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Vertrouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:36

Ik heb geen idee hoe je rijd maar het lijkt me dat het geen handig plan is om een 11 jarige een pony van drie dingen te laten leren. Al helemaal omdat dit paardje gericht trapt, beetje gevaarlijk. Hoeveel ervaring met paarden heb je, heb je paarden al eens wat geleerd?

Annika123
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: nijverdal

Re: Vertrouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:12

je kunt altijd nog proberen om een join-up te doen ;)
das leuk voor jou en de band met je paard word veel sterker!

_Dune_

Berichten: 2773
Geregistreerd: 27-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:02

Ik zou zeker geen join-up doen. De kans dat deze pony zich tegen TS keert acht ik vrij groot, dan creëer je alleen maar gevaarlijke situaties.

tomstergirl

Berichten: 153
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Vertrouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 11:05

Ik denk dat ik dan maar is zo'n topic ga maken

tomstergirl

Berichten: 153
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Vertrouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 11:17


Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Re: Vertrouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:05

Eerlijk gezegd denk ik dat je niet zo heel veel vertrouwen in je pony had, als je dit al kwijt denkt te zijn na 1 week niet te komen. Ik ben 3 maanden niet bij m'n verzorgpaard geweest vanwege een virus, maar het vertrouwen was er nog steeds. Dat verdwijnt niet zomaar.

Daarbij vind ik je te jong om een onervaren pony te verzorgen, zeker als die zich nog moeilijk gedraagd. Beetje onverantwoordelijk van de eigenaar ook. Ik zou toch echt, zoals hierboven al is gezegd, hulp gaan vragen aan een volwassenen.
Waarom vraag je de eigenaren trouwens niet of zij je kunnen helpen??

Girassol

Berichten: 1873
Geregistreerd: 13-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:22

Annika123 schreef:
je kunt altijd nog proberen om een join-up te doen ;)
das leuk voor jou en de band met je paard word veel sterker!


Oké, dit dus sowieso niet doen want dat gaat niet in deze situatie absoluut niet werken :n

Weet de eigenaar dat het niet zo goed gaat met jou en de pony? Je kan het er met hem/haar eens over hebben en vragen of hij/zij je een tijdje kan helpen. Ik zag dat je ook een oproep hebt geplaatst hier op bokt, dat vind ik echt goed van je :j Zo te horen ben je niet van plan om zomaar op te geven dus met wat hulp van een ouder/volwassen persoon (want dat is wel nodig) kom je er vast wel :)

Anoniemkl
Berichten: 676
Geregistreerd: 30-10-10
Woonplaats: Haarle

Re: Vertrouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:42

ik heb dit ook gehad maar kwam het bij ons omdat ik 1keer erg sacherijnig was en onredlijk tegen haar ben geweest, ze is namelijk erg gevoelig dus raakt ze snel in paniek als je boos word. ze ging mij ook weer uit proberen en me ontlopen.

ik heb mezelf toen verboden om ook nog maar 1keer in het zadel te klimmen voor dat ik een recht vaardige leider kon zijn.

ik heb heel veel grond werk gedaan en aan de hand gesprongen, na 5 dagen was het vertrouwen weer helemaal terug en nu kan ik zelfs met alleen een touw om haar neus over cement bakken springen!

mijn tip aan jou is dus doe veel grondwerk en oefeningen waarbij ze jou moet leren vertrouwen! dat helpt echt! en je bent indd ook wel nog jong (ik ben zelf 13) dus je kan ook een keer een grond werk les vragen. succes!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Vertrouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:36

Het is een verschil of je een paardje hebt die al een basis heeft en die je met grondwerk weer een beetje nader tot de basis kunt brengen.

Of dat je een compleet blanco paardje hebt dat nog helemaal geen basis heeft gehad en ook niet weet hoe hij op grondwerkstokje of zweep moet reageren.

En met een compleet groen paard, wat dit paardje is, zou ik niet zelf aan de slag gaan als ik niet voldoende ervaring had.

En dan niets tegen jullie leeftijd, maar 11 en ook 13 is te jong om met een dergelijk geval te beginnen.
Vraag hulp van een volwassen persoon, met voldoende ervaring.

tomstergirl

Berichten: 153
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Vertrouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 20:41

wat is een join-up?
specialmoon: Hoe kan is iemand vinden dan die mij zo les wil geven?

Nou: Ik zei zo tegen de eigenaar dat ze was veranderd en zij zei dat er niks was, dus ik dacht dat het kwam dat ik maar 1 week was geweest..en daarom vroeg ik jullie erbij.

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:33

tomstergirl schreef:
wat is een join-up?
specialmoon: Hoe kan is iemand vinden dan die mij zo les wil geven?


Een join-up moet je helemaal niet over nadenken. Dat vraagt zo verschrikkelijk veel kennis van paarden psychologie, lichaamstaal en gedrag dat 99% van de mensen daar echt niet aan moet beginnen.

Je zou iemand via bokt kunnen proberen te vinden, of vragen of je ouders misschien een paar grondwerklesjes willen betalen. Misschien leuk als verjaardagskado?