Ezel wil niet meewerken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Ezel wil niet meewerken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 09:15

:wave:

Tja, aangezien een ezel wel op een paard lijkt en ik niet weet waar ik dit moet plaatsen, doe ik het maar hier...

Mijn verzorgezel Donna loopt niet graag mee aan het touw, die 10 meter naar het hek gaat heel langzaam.
Boos zijn, duwen, trekken, lieve woordjes, smeken, geduld, niets lijkt te werken...

Het enige wat werkt is meelokken met snoepjes, maar dan gaat ze mensen nog meer als wandelende snoepzak zien...
Na wat oefenen gaat het wel beter, maar het lukt gewoon niet goed, ook met touwhalster geprobeerd, werkte niet.

Iemand tips?

toedelou
Berichten: 118
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Vreeland

Re: Ezel wil niet meewerken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:20

Je weet wat ze zeggen: zo koppig als een ezel :o

Ik weet verder niet in hoeverre ezels goed zijn te trainen, maar ik zat ook meteen te denken aan grondwerk. Alleen weet ik niet in hoeverre het natuurlijke gedrag van een ezel lijkt op dat van een paard en of de grondwerkoefeningen hetzelfde toepasbaar zijn voor een ezel.

Misschien kun je informeren bij een ezelopvang, hoe zij daar met de ezels omgaan ofzo? :)

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Re: Ezel wil niet meewerken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:24

Je kunt beste gewoon blijven staan, en wachten tot ze vanzelf verder loopt. En als ze dan verder loopt in de wei wat lekkers neerleggen. Het kan erg lang duren, maar als ze in de gaten krijgt dat er wat lekkers in de wei ligt, gaat het denk ik al een stuk sneller. Ik heb zelf ook ezels, en ik ga soms met ze wandelen. Als ze dan ergens niet langs durven, blijf ik gewoon staan, tot ze hun 'angst' overwonnen hebben en ze vanzelf verder lopen. Het duurt wel lang, maar de volgende keer gaan ze er zo langs. :=
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Ezel wil niet meewerken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:26

Een ezel lijkt totaal niet op een paard. Ezel is namelijk geen vluchtdier en heel veel vande training zoals diemet een paard gedaan wordt is juist daarop gebasseerd. Een ezel moet je echt aanpakken met de aanhouder wint, en is in dat opzicht een stuk moeilijker en langer vasthoudend dan een paard.

Maar er zitten wel een paar ezelkenners op bokt, ik zou daar eens contact mee zoeken!

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:02

_Lot schreef:
Een ezel moet je echt aanpakken met de aanhouder wint, en is in dat opzicht een stuk moeilijker en langer vasthoudend dan een paard.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik ze aan ga pakken, werkt het juist averechts. Dan willen ze alleen nog maar de andere kant op. Imo werkt het het beste om veel geduld te hebben. Dat tweede klopt trouwens wel. :+

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Ezel wil niet meewerken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:05

Ik bedoel juist, als jij een ezel vooruit wilt hebben en hij weigert, gewoon blijven staan, al duurt het uren, uiteindelijk zal hij opgeven. Dat bedoel ik met de aanpak van de aanhouder wint...

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Re: Ezel wil niet meewerken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:06

Oh oke :) Daar ben ik het wel mee eens. Ik snapte niet helemaal wat je bedoelde. Ik dacht met aanpakken; trekken en duwen ofzo. Dat heb ik namelijk wel eens geprobeerd maar dat was niet echt een succes.. :P

Jilletje

Berichten: 8173
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:07

ik zou je ezel 'leren' dat mee lopen iets oplevert, dus als ie een paar passen netjes heeft mee gelopen belonen met een koekje of iets dergelijks.
zodra je op de plek van bestemming bent een grote beloning geven, dus meerdere koekjes of een groter stuk wortel net waar mee je beloont.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 15:21

Bedankt voor de tips :).

Ik wil wel grondwerken, doe ik veel met de andere Shet, alleen gat ze dus niet voor of achteruit :=.

Ik was vergeten te vertellen dat ze drachtig is, over een maandje of 2 moet ze bevallen, ze is nu koppiger dan eerst.
Ik zal die snoepjestruc toch eens proberen.
Vandaag was het misschien vier meter naar het hek lopen, heb haar bijna vooruit moeten sleuren. We gingen nog heel even oefenen...
Klein tikje met de zweep, was de enige manier om haar aan het lopen te krijgen, paar stappen, beloning via stem, tikje, beloning enz...

We hebben het na 2 rondjes opgegeven.


Bedankt voor de tips, nogmaals.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:30

Is er een plek waar ze wel met je meeloopt? Loopt ze mee zonder touw/halster, of dat ook niet? Anders zou je van daaruit kunnen uitbouwen naar langere stukjes meelopen aan het touw. :) Ezels zijn, zoals al eerder is genoemd hier, geen vluchtdieren en opjagen of druk achter ze zetten maakt het meestal alleen nog maar erger. :n Het is vooral een kwestie van veel geduld, vaak (en korte stukjes) oefenen... en belonen als ze meeloopt, al is het maar een pasje. :) Ik heb ook regelmatig langer stilgestaan, weet nog wel dat de nieuwe brug hier doodeng was, nou daar kon je als ezel zijnde toch écht niet overheen hoor... :+ Ik merk dat het bij ezels vooral een vertouwensding is; als ze je vertrouwen, zullen ze eerder achter jou aan langs/over iets engs heen lopen. :j Ik weet niet hoe het met jullie band zit, maar misschien toch een idee om klein met wat grondwerk te beginnen (en dan natuurlijk een beetje de ezel-versie ;) ) en het zo steeds meer uit te breiden. :)

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 15:32

Fiffill schreef:
Is er een plek waar ze wel met je meeloopt? Loopt ze mee zonder touw/halster, of dat ook niet? Anders zou je van daaruit kunnen uitbouwen naar langere stukjes meelopen aan het touw. :) Ezels zijn, zoals al eerder is genoemd hier, geen vluchtdieren en opjagen of druk achter ze zetten maakt het meestal alleen nog maar erger. :n Het is vooral een kwestie van veel geduld, vaak (en korte stukjes) oefenen... en belonen als ze meeloopt, al is het maar een pasje. :) Ik heb ook regelmatig langer stilgestaan, weet nog wel dat de nieuwe brug hier doodeng was, nou daar kon je als ezel zijnde toch écht niet overheen hoor... :+ Ik merk dat het bij ezels vooral een vertouwensding is; als ze je vertrouwen, zullen ze eerder achter jou aan langs/over iets engs heen lopen. :j Ik weet niet hoe het met jullie band zit, maar misschien toch een idee om klein met wat grondwerk te beginnen (en dan natuurlijk een beetje de ezel-versie ;) ) en het zo steeds meer uit te breiden. :)


Bedankt :).

Ze vertrouwt me wel, ik doe wel eens boos tegen haar(wegduwen of boos praten, zodra je een tas hebt hangen over je schouder of een snoepje hebt, is ze niet bij je wegteslaan.
Ik zal proberen wat te grondwerken.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:36

Wat kan de ezel al? Kan ze überhaupt meelopen aan het halster (bij wie dan ook)? En het meeloop-probleem, heeft ze dat op haar eigen weide/gebiedje of alleen daarbuiten?

Boos worden hoeft geen probleem te zijn hoor, ik ben ook niet altijd lief en aardig tegen ze, er zijn nu eenmaal dingen die ze niet mogen en als ze dat toch proberen krijgen ze ook gewoon op hun kop :+ ze weten het dondersgoed.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 15:44

Fiffill schreef:
Wat kan de ezel al? Kan ze überhaupt meelopen aan het halster (bij wie dan ook)? En het meeloop-probleem, heeft ze dat op haar eigen weide/gebiedje of alleen daarbuiten?

Boos worden hoeft geen probleem te zijn hoor, ik ben ook niet altijd lief en aardig tegen ze, er zijn nu eenmaal dingen die ze niet mogen en als ze dat toch proberen krijgen ze ook gewoon op hun kop :+ ze weten het dondersgoed.


Ze staat in een weide met nog 2 Shetlanders.
Ik heb op dit moment geen eigen stuk. Ze kan wel meelopen, anderhalf jaar geleden ging het wat beter, het is eigenlijk erger geworden tijdens de dracht.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Ezel wil niet meewerken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:47

Misschien zit ze gewoon wat minder lekker in haar vel door de dracht? Misschien gewoon eerst wat rustig opbouwen in de weide, en van daar uit kijken hoe het gaat. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:58

helpt een 'rondje lopen' niet?
sorry, ik weet niet heel erg veel van ezels...

Anoniem

Re: Ezel wil niet meewerken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:20

Je kan er misschien met z'n tweeen aan de slag mee gaan!
Allebij een touw aan heth alster en samen , misschien een beetje opjagen met een plastic zakje?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Ezel wil niet meewerken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:34

Een ezel is geen paard... opjagen levert meestal alleen maar meer problemen op.

shetjessweet
Berichten: 655
Geregistreerd: 26-06-07

Re: Ezel wil niet meewerken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:36

Ik meen dat er een topic was van ezelhouders, misschien kun je daar om tips vragen.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:25

Leuk dat je een ezel verzorgt! Ik ben zelf gek van paarden maar een ezel mag niet ontbreken! Ik heb geen ervaring met ze, weet wel dat ze latig en koppig zijn. Denk toch dat je met voer moet lokken ookal is dat niet de beste manier. Of lokken tot je bij het eind punt bent en dan pas het geven, niet ondertussen. Kan je beter stukjes wortel geven dan een snoepje. Succes met die ezel :+

Naomi_JRSB
Berichten: 417
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ezel wil niet meewerken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:38

Misschien heeft ze pijn?
En loopt ze daarom niet graag, misschien haar hoeven iets wat jij bijv. niet kan zien;)

Naomi_JRSB
Berichten: 417
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ezel wil niet meewerken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:38

Geeft ze wel goed een voetje of doet ze op een plek raar als je haar borstelt?

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Re: Ezel wil niet meewerken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:40

Ik denk niet dat ze pijn zal hebben hoor, zo zijn ezels nou eenmaal :P

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Ezel wil niet meewerken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 14:45

Ze geeft netjes voet, doet niet raar bij poetsen(behalve als ze het te lang vind duren met haar hoef in de poetsbak schrapen, dan kunnen we weer eens leuk borstels opruimen) en ze heeft een normale eetlust.

Naomi_JRSB
Berichten: 417
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ezel wil niet meewerken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:21

Ja Maartentje je hebt ook wel gelijk, maar soms kan het ook wel zijn dat ze bijv. pijn hebben, maar ik denkd at het gwn eigenwijzigheid is, want meestal zijn ze wel aardig eigenwijs die ezels:P

joelle1809

Berichten: 163
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:29

ey, Heb zelf verzorgezels, enne in het begin van het jaar dat ik ze nu verzorg waren ze al wel wat gewent aan mensen, want ze staan op een kinderboerderij...
ezels zijn egt vreedzakken;P, Ze zijn wel koppig maar ze zouden gwoon moeten luisteren:S je zou eerst veel meer vertrouwen moeten krijgen, zodat ie ook egt mee gaat lopen enz. met snoepjes lokken is niet de beste oplossing maar ik zou het met snoepjes doen en als ie komt gwoon niks geven(klinkt heel erg raar), maar misschien helpt het :j