shetlander gaat steeds stilstaan en wil niet lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
desmar97
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-11-11

shetlander gaat steeds stilstaan en wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:49

Onze shetlander van 12 jaar is altijd een actieve pony geweest. Vorig jaar in de winter had hij een periode dat hij geen zin meer had om te lopen. Je kon van alles proberen maar hij bleef gewoon stil staan. Dit heeft ongeveer 6 weken geduurd en toen ineens was het over. Lichamelijk mankeerde hij niets. Ook fotolezer erbij gehad etc. Nu heeft hij dit sinds ongeveer een week of 6 weer. Hij gaat steeds stil staan tijdens het rijden en wil dan niet meer lopen? Hij eet goed, hij drinkt goed, ziet er gezond uit en er zijn lichamelijk geen bijzonderheden, in het begin dachten we dat het kwam omdat zij stalmaatje weg was maar die is ondertussen alweer weken terug? Wat zou het kunnen zijn en wat kunnen wij er mee.

Aprils_joke

Berichten: 4241
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: denbosch

Re: shetlander gaat steeds stilstaan en wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:44

ooit wel eens een dierenarts erbij gehad ?
dit lijk er namelijk meer op dat hij pijn heeft dan dat hij eigenwijs is :j

dollyspikkel

Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-01-12

Re: shetlander gaat steeds stilstaan en wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:50

ik zou ook zeggen eens de dierenarts erbij halen en hem volledig laten controleren

desmar97
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-11-11

Re: shetlander gaat steeds stilstaan en wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:02

Ik heb de dierenarts er al bij gehad en die kan ook niets vinden.
Zij denkt dat het meer psychisch is maar dat is lastig uitzoeken wat het dan precies is.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Re: shetlander gaat steeds stilstaan en wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:04

Belangrijkste info ontbreekt: wat doe je als hij stil gaat staan? :)

desmar97
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-11-11

Re: shetlander gaat steeds stilstaan en wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:13

Als hij stilstaat krijgt hij nu een tik als hij niet op been en stem reageert.. Hiervoor hebben we geprobeerd om het vakantie te geven (wel poetsen, wandelen etc.). We proberen veel afwisseling te geven bak, langs de weg, vrijheidsdressuur, longeren etc. Het lijkt wel of hij zijn lol kwijt is. Vaak als hij met anderen tegelijk langs de weg gaat loopt hij wel.

zoef123

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:25

ik denk eerder dat jouw shetlander bij zijn vriendjes wil blijven. Kan eigenwijs zijn maar ook psychisch. Probeer samen met andere ponys weg te gaan. Je kunt hem ook niet dwingen.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:27

Uuh klinkt echt als een koppige pony.. Heeft het waarschijnlijk vaker kunnen flikken dan dan krijg je dat soort fratsen.. Skup onder zijn hol? Als alles lichamelijk uitgesloten is natuurlijk! Een keer, en dan ook gelijk duidelijk..

Leven bestaat niet alleen uit lolletjes, als hij ook ''normaal'' kan doen is het echt koppigheid (staan ze immers bekend op hè).

fenna142
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:31

ik heb dit probleem ook! Ik volg dit even.
bij mijn pony/shetlander is ook helemaal medische goed gekeurd.
voor mij is het ook een raadsel,

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:34

misschien verveelt het dier zich?
Mijn vroegere shet vond er helemaal niks aan gereden te worden.....ze deed het wel braaf maar zodra ik haar in het tuig zette werd ze een stuk vlotter en blijer.
Misschien zijn de beestjes gewoon aan wat anders toe???

Harvey01
Berichten: 35
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:51

Moeilijk, maar mijn shetlander vroeger had ook nukken. Zo had ze dat ze in de zomer ineens niet meer links wilde en kon ik als kleine muppet alleen nog rechtsom. Ook kon ze goed springen maar als de bel ging zetten ze haar benen in de grond en deed ze niks meer. Het is en blijven eigenwijze shetlanders
:D

Buddydeshet
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:22

Hoiii dit herken ik ook bij mijn 10 jarige merrie shet. Het gaat nu beter maar ik heb nog wel een goede tip die ik heb geleerd. Als hij niet wilt meelopen dan ga je een beetje trekken en je blijft zelf doorlopen. Als dat niet lukt dan ga je met een zweepje een tikje geven onderaan de kont en dan ga je gelijk lopen. Als het dan lukt beloon je haar met kriebelen op een plekje die ze lekker vind. En je mag ook soms met wat lekkers belonen!

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:25

Buddydeshet schreef:
Hoiii dit herken ik ook bij mijn 10 jarige merrie shet. Het gaat nu beter maar ik heb nog wel een goede tip die ik heb geleerd. Als hij niet wilt meelopen dan ga je een beetje trekken en je blijft zelf doorlopen. Als dat niet lukt dan ga je met een zweepje een tikje geven onderaan de kont en dan ga je gelijk lopen. Als het dan lukt beloon je haar met kriebelen op een plekje die ze lekker vind. En je mag ook soms met wat lekkers belonen!

Hoi!
Je bent nieuw dus je zal het niet hebben doorgehad (ondanks de grote rode letters die bovenaan je pagina hebben gestaan), maar dit is een topic uit 2012, bijna 11 jaar oud dus!