paard wil niet mee uit de wei.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nowie16
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-09-11
Woonplaats: Clinge

paard wil niet mee uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 17:58

Hoi Allemaal.

Ik heb een probleem met m´n paard
Ze gaat echt heel moeilijk de wei mee uit.
Ze komt naar me toe eet braaf haar snoepje.
Wanneer ik dan m´n halstertouw pak om haar mee te nemen.
loopt ze weg.
Ik kan dan wel weer rustig naar haar toe lopen.
Als ik haar dan weer wat gerust heb gesteld kan ik haar halstertouw vast maken.
Alleen wil ze dan echt totaal niet mee lopen!
Ik heb er vandaag een half uur over gedaan om zigzagend uit de wei te komen.
Ik weet echt niet goed wat ik nog kan proberen.
Zodra ze uit de wei is is er echt niks meer aan de hand en loopt ze super braaf overal mee naartoe.
alleen pas geleden wou ze ook haar stal niet uit.
Omdat de andere paarden allemaal nog op stal stonden.
Heeft er misschien iemand tips voor me?
Het lijkt wel of ze bang is voor iets..
terwijl alles super goed gaat!
behalve haar uit de wei of stal halen..

bedank alvast

sMieke

Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: 't mooie Brabant!

Re: paard wil niet mee uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:03

je moet even goed kijken of het ondeugd is of dat ze echt bang is.

Mijn bonte ondeugd maakte een spelletje van het uit de wei halen.
tot ik hem een keer heel lang achterna heb gezeten en hij de hele tijd moest gallopperen.
Daarna stopte ik en was hij zo moe dat hij graag naar me toe kwam en mee ging.
sindsdien doet hij het niet meer. (soms even kort herhalen)

maar als jouw pony echt bang is moet je dit natuurlijk niet doen!

Fleur1992
Berichten: 30
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:08

Is het een jong paard?
Ik heb het probleem ook gehad, paard kon moeilijk alleen zijn. Als de rest op stal stond wilde ze niet weg, hetzelfde op de wei.
Ze is toen 6 weken weggeweest op training, en het is nu een stuk minder. Ze trekt nog wel naar de rest toe, maar het is al een stuk minder dan eerst!
Als dit het geval is kun je haar misschien een uurtje op stal laten staan als de rest naar buiten gaat of andersom om haar te laten wennen aan het alleen zijn?

emma525

Berichten: 2517
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: paard wil niet mee uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:12

Mijn paard heeft het ook wel gehad. Ik heb toen haar wel een tik gegeven. Ze kent het ''alleen zijn principe'' namelijk prima. Ik zou haar eerst aanlijnen en de wei uit gaan en dan pas het snoepje.
Ik zou haar niet zomaar alleen op stal zetten als ze problemen heeft met alleen zijn. Raken ze alleen onnodig in de stress.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:15

voor het vangen misschien een halster op doen in de wei.
en inderdaad even inschatten of het ondeugendheid is of angst.
Mijn paardje is ondeugend, weet nu wel dat hij pas iets krijgt als het halster om is.
Die staat ook zonder halster maar een periode halster omgedaan omdat hij dichtbij genoeg kwam om hem te pakken maar te snel weer weg was om het halster op te doen.
Nu rent ie 3 rondjes en komt ie uiteindelijk wel. Doe ik zijn halster om en krijgt hij een wortel.
Veel oefenen, neem de tijd.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:50

Ik rafel alles even uit elkaar: Je beloont je paard eigenlijk voor het gedrag wat je niet wilt zien, dat is wat er misgaat.
1. Je paard komt naar je toe, en terwijl je nog geen halstertouw aan het halster hebt geef je een snoepje. Dat is op zich prima, voor het naar je toe lopen wel, maar nu het vervolg: ze loopt weg en je gaat haar geruststellen. Blijkbaar ziet ze dit geruststellen ook als beloning daarom blijft ze dit weglopen herhalen. Oplossing: stel het snoepje uit net zolang totdat het halstertouw vast zit dan kan ze al niet meer weglopen, en ga niet geruststellen, want dan beloon je op dat moment gedrag wat je juist niet wil!.
2. vervolgens wil ze niet met je mee: vraag jezelf af waarom niet. Het kan zijn dat dit ook aangeleerd gedrag is net zoals bovengenoemde routine. Maar het kan ook aan veel andere dingen liggen, paarden zijn kampioen associaties leggen dus zoek het maar uit: het kan eraan liggen dat je harnachement niet goed zit/ligt, het kan eraan liggen dat je trainingsmethodes niet fijn zijn, het kan eraan liggen dat ze het gewoon leuker in de wei vindt dan bij jou. Al deze oorzaken vergen een andere aanpak om het probleem op te lossen. Ga vandeweek eens goed je paard observeren en bedenk redenen waarom ze niet met je mee wil, vaak is het heel simpel, en kom dan hier terug voor de oplossing ;)

nowie16
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-09-11
Woonplaats: Clinge

Re: paard wil niet mee uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 20:19

Bedankt voor al jullie reactie's! Ze is acht jaar. Ze heeft nu al een halster aan.
Als ze even bij me vandaan rent staat ze daarna echt heel erg te blazen. Daarom dat ik de neiging heb om haar gerust twee stellen.
ik ga van de week. Is wat observeren heb ik wel al een beetje gedaan vandaar dat ik denk dat het angst is.

Liefs

Margot87

Berichten: 24
Geregistreerd: 21-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:43

dianaw33 schreef:
Ik rafel alles even uit elkaar: Je beloont je paard eigenlijk voor het gedrag wat je niet wilt zien, dat is wat er misgaat.
1. Je paard komt naar je toe, en terwijl je nog geen halstertouw aan het halster hebt geef je een snoepje. Dat is op zich prima, voor het naar je toe lopen wel, maar nu het vervolg: ze loopt weg en je gaat haar geruststellen. Blijkbaar ziet ze dit geruststellen ook als beloning daarom blijft ze dit weglopen herhalen. Oplossing: stel het snoepje uit net zolang totdat het halstertouw vast zit dan kan ze al niet meer weglopen, en ga niet geruststellen, want dan beloon je op dat moment gedrag wat je juist niet wil!.
2. vervolgens wil ze niet met je mee: vraag jezelf af waarom niet. Het kan zijn dat dit ook aangeleerd gedrag is net zoals bovengenoemde routine. Maar het kan ook aan veel andere dingen liggen, paarden zijn kampioen associaties leggen dus zoek het maar uit: het kan eraan liggen dat je harnachement niet goed zit/ligt, het kan eraan liggen dat je trainingsmethodes niet fijn zijn, het kan eraan liggen dat ze het gewoon leuker in de wei vindt dan bij jou. Al deze oorzaken vergen een andere aanpak om het probleem op te lossen. Ga vandeweek eens goed je paard observeren en bedenk redenen waarom ze niet met je mee wil, vaak is het heel simpel, en kom dan hier terug voor de oplossing ;)


He-le-maal mee eens :j

valruiter88

Berichten: 36
Geregistreerd: 21-07-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:52

Kan ondeugd zijn,mijn ouwe verzorgpony deed dat ook, alleen draafde zij weg en kon ik met biks de wei in(ik gaf dan niks natuurlijk, alleen aan de paarden die achter me aan liepen, zodat ze in zou moeten zien dat als ze kwam, zoals de andere paarden deden, ze ook snoepjes zou krijgen) Ik geloof heel erg in de Heartland-methode(ik weet dondersgoed dat het ''gewoon'' fictie is, maar het werkte altijd wel). En dat werkte, je moet gewoon je paard laten kiezen: weg blijven lopen als je probeert een halstertouw vast te maken. Of: komen, braaf meelopen(dus niet, en sorry dat ik het zeg, zo debiel doen) en een beloning krijgen

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Re: paard wil niet mee uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:59

in elk geval niet meer belonen als het paard er niets voor gedaan heeft.
Je kunt al een beetje grondwerken in de wei, dan neem je een longeerlijn mee ipv een halstertouw. De truuk is om het meelopen leuker te maken dan het niet meelopen. Dus bv; loopt ze mee dan mag ze rustig stappen en krijgt ze een snoepje. Loopt ze niet mee? Dan mag ze een rondje draven. Dan leert het paard dat gehoorzaam zijn minder werk oplevert dan ongehoorzaam zijn.

succes

emma525

Berichten: 2517
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: paard wil niet mee uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:05

Nog een belangrijke tip, wees niet te snel tevreden. Je wilt iets doen dan doe je dat ook. Ik heb eens 10 min voor mijn staldeur gestaan omdat mijn paard er niet in wou. Toen ze er pas rustig in stond kreeg ze wat.

lisam19
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-08-11

Re: paard wil niet mee uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:40

mijn pony heeft dat ook heel erg maar die maakt er echt een spelletje van. pas als ze mee komt en vast staat om te poetsen krijgt ze een wortel een tegewoordig staat ze al op me te wachten voor het hek.

mauuud

Berichten: 105
Geregistreerd: 26-01-12
Woonplaats: Montferland

Re: paard wil niet mee uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:40

Er zijn al hele goede tips gegeven, ik sluit me bij de rest aan...

nowie16
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-09-11
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 20:20

super bedankt iedereen!!

emma525

Berichten: 2517
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:26

nowie16 schreef:
super bedankt iedereen!!


Graag gedaan, laat je ook eventueel resultaat weten :D

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:01

nowie16 schreef:
Als ze even bij me vandaan rent staat ze daarna echt heel erg te blazen. Daarom dat ik de neiging heb om haar gerust twee stellen.

Ik heb hier een 31 jarige staan die echt niet bang is maar er zo nu en dan hetzelfde gedrag vertoont als jij hier beschrijft. Ze doet dit vooral als een verzorgstertje haar uit het land wil halen en ze geen zin heeft ;) .
Ze is echt niet bang op dat moment maar probeert even lekker uit. Staat dan zelfs te snuiven in de richting van het weidehek omdat die ineens doodeng is (terwijl ze er zeker twee keer per dag zonder problemen doorheen loopt.) Deze merrie is gewoon een ondeugende oude dame :') .

Ik zou haar niet meer geruststellen als ik jou was maar gewoon kordaat met haar naar de uitgang van het weiland lopen. Ze voelen dan al aan jou dat je de leiding neemt en lopen vaak veel makkelijker mee.
Heel veel succes..

Bartelds87
Berichten: 1
Geregistreerd: 07-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:07

Heb voor 5 dagen geleden een 3 en half jarig hackney pony gekocht.
Nog helemaal groen.
Eerste paar dagen , kon ik dr rustig pakken en liep mee de wei uit.
Vandaag 3 kwartier bezig geweest om uit de wei te krijgen. Steeds als ik in de buurt kwam liep/rende ze weg.

Iemand nog goede tips ?

Of steeds blijven herhalen om met bakje brok de wei in te gaan. En pas geven als ze geluistert heeft ?

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: paard wil niet mee uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:27


jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: paard wil niet mee uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 01:04


Dakota12
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-07-13

Re: paard wil niet mee uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:57

ik denk dat het een feit is van wachten en streng zijn tot je paard uiteindelijk zeld mee zal lopen.. er zal een Moment komen dat je paard weet dat jij de baas bent, ik had 1,5 jaar geleden een Haflinger die ook nooit mee wilde lopen. heb elke dag weer de zelfde strijd met haar gehad, Maar uiteindelijk na veel trekken en doorzettingsvermogen heb ik het gehaald en ervoort gezorgd dat ze zonder moeilijkheden de wie uit liep..

EHE
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-12-16

Re: paard wil niet mee uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 03:08

laat aan de hand duidelijk maken dat jij de baas bent netjes achter je lopen enzo. En ook gewoon de wei in gaan om heb een keertje iets lekker te geven of even te knuffelen ofzo. Ga je wel wat met heb doen zorg er dan voor dat hij het ook leuk vind veel belonen

mystar_vb
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:17

Hey allemaal,

Ik ervaar sinds kort ook problemen met dit onderwerp.

Mijn paard loopt altijd flink mee de wei uit tot aan de stallen. Maar sinds gisteren en vandaag is dit een heel gedoe. Ik kan haar makkelijk vangen maar vanaf ik naar de poort stap dan wil ze niet meer vooruit. Ook op de weg naar de stallen gaat ze stokstijf staan en krijg ik er geen beweging in.

Met veel toertjes draaien en zigzaggen komen we er wel. Maar pas na veel tijd en geduld...

Heeft er iemand tips?