paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:28

Sizzle schreef:
Mijn jonge paard heeft dit ook een weekje gedaan, maar ging nog een stapje verder (stijgeren). Zelfde verhaal met terug naar de wei. Dat is gewoon het spelletje: wie heeft de langste adem.
Wat ik gedaan heb? Longeerlijntje eraan geklinkt, zweep mee en paard domweg richting het hek gelongeerd.
Probleem was daarmee erg snel opgelost. Komt het paard niet naar het werk, dan komt het werk wel naar het paard <<)


Wahahahaha _O-

lieke123492
Berichten: 25
Geregistreerd: 20-06-12
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:49

ik heb op een pony gereden die vaak werd gebeten door een andere pony, als ze die andere pony zag wilde ze vaak ook niet meer vooruit, toen we haar in een andere stal hadden gezet zodat ze er niet meer elke dag lang hoefte ging dit al heel snel weg.

misschien is jouw pony ook ergens bang voor??

ook kan het soms helpen om voor een pony uit te lopen, sommige pony's volgen liever dan dat ze zelf de weg zoeken.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:32

Zorgen dat als hij er niet uit wil, dat hij harder moet werken in de wei dan normaal uit de wei. Na enkele keren zal het paard het wel beseffen en heb je er nooit meer last mee. Gewoon laten merken dat als hij naar jou luistert hij minder energie hoeft te verbruiken. Nadeel is dat het 1 of 2 keer veel tijd kost, en daarna geen tijd meer. Voordeel is dat het ook echt maar 1 of 2 keer veel tijd kost, dat je niet hoeft te slaan (in aanmerking genomen dat het paard jong is, is dat belangrijk omdat jonge paard snel vertrouwen verliezen) en dat het paard ervoor kiest om naar jou te luisteren omdat hij weet dat dat het beste is voor hem.

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:33

Weet je wie de leider van de kudde is? Als er hier eentje niet mee wil, dan pak ik de leidermerrie en spontaan lopen ze dan allemaal braaf mee. Bij het hek pak ik het paard wat ik wil hebben en de rest mag in de wei blijven. Zo krijg je ze in ieder geval de wei uit.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:24

Maar dan ben jij voor dat paard dat normaal niet wil geen leider. En dat is ook niet goed. Tijdelijk kan dat wel, maar het is geen lange-termijn oplossing.

MyselfandI
Berichten: 39
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:06

Ik heb dit met een zweepje op kunnen lossen, maar dit duurde ook even, je hebt iniedergeval geduld nodig ;)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:51

_KaWi_ schreef:
Ik volg! Hier nog een die dat doet.
Ik heb altijd met geduld gewacht en druk op het halster gezet tot hij uiteindelijk toch mee ging lopen.
Gelijk belonen door de druk weg te halen maar meestal staat hij dan na een paar passen weer stil en begint het weer van voor af aan.
Ben soms echt heel erg lang bezig hem van de wei naar stal te krijgen of naar de bak etc.
Van de week kreeg ik juist te horen dat hij me gewoon in de maling nam en hem maar eens flink aan moest pakken, beetje verzet gehad in het begin maar hij liep uiteindelijk wel mee.
Dus ik volg even wat het beste is om te doen... :)

Wij doen trouwens veel grondwerk en heb toch wel het gevoel dat de band tussen ons goed is.


Ik mis 1 ding. Het is heel goed wat je hebt gedaan maar je had nog 1 ding extra moeten doen, en dat is opnieuw druk zetten voordat de beweging is stilgevallen. Al op het moment dat het paard terug wil gaan stoppen. Probeer dat volgende keer eens. De kans dat dat helpt of eventueel gecombineerd met dat achterwaarts laten gaan zoals hier al gezegd is, is groot.

larissa488

Berichten: 227
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Overijssel'

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:19

Ik had dit probleem ook bij een merrie van 5.
1x het zweepje meegenomen, had nog niets gedaan, of ze liep mee? :?
Sinds toen heb ik nooit het probleem gehad, vreemd.. maar heb nu geen problemen meer!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:49

Idd vreemd.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:58

larissa488 schreef:
Ik had dit probleem ook bij een merrie van 5.
1x het zweepje meegenomen, had nog niets gedaan, of ze liep mee? :?
Sinds toen heb ik nooit het probleem gehad, vreemd.. maar heb nu geen problemen meer!


Kan zijn dat je toen zekerder was van je zaak. En dat de zweep jouw net dat beetje meer zelfvertrouwen gaf en dat kun je heel makkelijk overbrengen op je paard.
Dus heel vreemd is het eigenlijk niet. Zijn vaak de kleine dingen in je eigen houding die dat verschil kunnen maken.

jgd
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-06-12

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:36

als het tijdens het werken is moet je misschien eens naar een medische reden kijken of naar het zadel. heb het met mijn pony gehad. staakte altijd heel erg maar met een passend zadel wat het zo over. als werken pijn doet doe je alles om niet te werken

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:19

Paard in je ene hand, dressuurzweep of menzweep in de andere hand en maar lopen. Elke keer dat je paard op de rem gaat achter je eigen rug door met de zweep bijtikken, zonder dat je zelf ook maar de geringste aandacht aan je paard schenkt dus ook niet naar je paard gaan kijken en zeker niet omdraaien.

Andere optie is zoals je een veulen in je eentje leidt, met een lijn die ook langs de achterhand loopt.

Nog een optie is een halstertouwtje of longeerlijn nemen, die ook mee over de neus laten lopen als een soort stropfunctie. Meestappen is gewoon los zonder enige druk, halthouden of achterwaarts is druk om de snoet, zodra paardlief weer meestapt ook gelijk alle druk eraf.

larissa488

Berichten: 227
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Overijssel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:08

Tigra_ schreef:
larissa488 schreef:
Ik had dit probleem ook bij een merrie van 5.
1x het zweepje meegenomen, had nog niets gedaan, of ze liep mee? :?
Sinds toen heb ik nooit het probleem gehad, vreemd.. maar heb nu geen problemen meer!


Kan zijn dat je toen zekerder was van je zaak. En dat de zweep jouw net dat beetje meer zelfvertrouwen gaf en dat kun je heel makkelijk overbrengen op je paard.
Dus heel vreemd is het eigenlijk niet. Zijn vaak de kleine dingen in je eigen houding die dat verschil kunnen maken.


Ohh, oke! Bedankt voor je info! :o

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:25

Ik bedank je ook. Ik had er zelf nog niet zo bij stilgestaan.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:41

Tigra_ schreef:
Nu zal ik wel een monster zijn maar ik zwiep of tik altijd met het halstertouw bij de flanken als er een paard is wat niet mee wil. Ga daar geen uur mee staan prullen maar gewoon kort en krachtig. Afhankelijk natuurlijk wat voor je paard je vast hebt bij een stresskip zou ik dat weer niet doen die zijn gevoelig genoeg om het met je handen op te lossen.


Nou, dan ben ik ook een monster }>
Ik vind 10 seconden stilstaan al meer dan zat, ga daar geen uur staan klooien zeg. Ik kijk bij de eerste keer stil staan snel even of er niks aan de hand is fysiek of in de omgeving en zo nee, meekomen! De longeertip vind ik ook een goede! Vooral als het een stapje verder gaat en er gesteiger bij komt.

Gelijk in de kiem smoren dit gedrag en je hebt nóóit meer dit soort gelazer met paarden en ze komen echt nog wel naar je toe in de wei hoor, veel beter zelfs omdat ze respect voor je hebben. :)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:23

Afhankelijk van de reden het paard en de gebeurtenis ben ik ook snel met in de kiem smoren of ben ik bereid desnoods een hele dag stil te staan op dezelfde plaats om het paard vooruit te krijgen. Verschil is bij mij of het paard vroeger altijd goed meeliep of niet, of hij er altijd problemen mee had of niet. Altijd eerst lichamelijk even nakijken. Bij paard dat even test idd niet langer dan 10s wachten. Is het iets anders, dan is het afhankelijk.

larissa488

Berichten: 227
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Overijssel'

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:50

interresant topic dit!
+:)+

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:52

Hier een opa fjord die dat ook doet, die is een weiland junkie ;)
Soms gaat het goed maar soms heeft ie ook dagen dat ie zegt jij links ik rechts zo....

Hij is gewoon onwijs verpest bij zijn vorige eigenaar en je krijgt het er echt niet meer uit
Dus nu doe ik het met lokvoer

jan1234
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-06-12

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:19

Je geeft aan dat "ook buiten de wei, gewoon op de manege, wanneer ze ergens niet door wilt blijft ze gewoon staan"
Los het probleem eerst op buiten de wei, zolang het gedrag elders met succes regelmatig wordt uitgevoerd is de kans dat het gedrag in de wei blijft bestaan groot. In de wei is het probleem lastiger oplossen.
Een gedragstherapeut kan helpen en uitleggen hoe het probleem op te lossen. Die weet hoe een paard leert. Succes

ElanorJ

Berichten: 81
Geregistreerd: 05-05-12

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:32

Getver, nou ik heb er nu een van 2, merrie haflinger.. wat een dame. Uit de wei is júist geen probleem, maar er terug in.. met zn tweeën lukt het maar alleen niet.. ze gaat gewoon met 4 benen in de handrem.. wil niet teveel de zweep gebruiken, maar druk zetten helpt ook niet. Het nadeel is dat de wei maar een metertje open kan en daarna naar beneden afloopt. Madam loopt mee tot vóór het hek, maar als ik dan door loop loopt ze aan de verkeerde kant mee, dus langs de buitenkant, waardoor t hek dichtvalt, of ze gaat schuren tegen het hek of eten... Iedere andere wei loopt ze wel in, net alsb de bak en ook buiten loopt ze netjes mee... Soms staat ze wel is stil maar als ik dan een beetje aanmoedig komt ze weer mee.. ik heb het idee dat er meer aan de hand is, ik wil dus ook niet heel grof doen, want ze is vrij gevoelig en ik wil onze band niet verpesten...

jgd
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-06-12

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:13

misschien moet je eens kijken of er iets aan de hand is in de wei? iets waar ze aan kan blijven hangen of bijvoorbeeld honden die er bij kunnen komen waar ze bang voor is? als ze het alleen daar doet is er vast een reden

ElanorJ

Berichten: 81
Geregistreerd: 05-05-12

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:33

Ja dat dacht ik dus ook, maar ik zou niet weten wat. Het is een grote dijk geen honden die erbij kunnen, geen kinderen, of wat dan ook. Ik dacht misschien is ze haar weidemaatje gewoon beu... Maar ik heb hem nog nooit vervelend zien doen naar haar, ze staan juist altijd te knuffelen. Bovendien, als de eigenaresse meegaat, gaat ze wél naar binnen ( beetje d.mv drijven, niet van harte) maar ze stribbeld niet zo idioot tegen...

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:20

Waves schreef:
Tigra_ schreef:
Nu zal ik wel een monster zijn maar ik zwiep of tik altijd met het halstertouw bij de flanken als er een paard is wat niet mee wil. Ga daar geen uur mee staan prullen maar gewoon kort en krachtig. Afhankelijk natuurlijk wat voor je paard je vast hebt bij een stresskip zou ik dat weer niet doen die zijn gevoelig genoeg om het met je handen op te lossen.


Nou, dan ben ik ook een monster }>
Ik vind 10 seconden stilstaan al meer dan zat, ga daar geen uur staan klooien zeg. Ik kijk bij de eerste keer stil staan snel even of er niks aan de hand is fysiek of in de omgeving en zo nee, meekomen! De longeertip vind ik ook een goede! Vooral als het een stapje verder gaat en er gesteiger bij komt.

Gelijk in de kiem smoren dit gedrag en je hebt nóóit meer dit soort gelazer met paarden en ze komen echt nog wel naar je toe in de wei hoor, veel beter zelfs omdat ze respect voor je hebben. :)


pfff nou dan hier monster drie hoor.
Kijk als het gaat om iets engs, of een obstakeltraining of whatever, dan ga ik ook voor de druk op hoofd, en zodra er 1 stapje wordt gedaan is de druk weg laten vallen. Maar dan weet je wat er aan de hand is en dan oefen je bewust om paard ergens langs te krijgen ofzo.

Maar als ie gewoon geen zin heeft om de wei uit te komen, ja daaaag. Dan weet toch iedereen dat trekken aan de voorkant geen zin heeft, en hoe los je dat dan aan de achterkant op? Mijn armen zijn niet zo lang, dus dan komt er toch wel een zweepje bij kijken hoor. Zeer simpel.

laudje
Berichten: 17
Geregistreerd: 12-07-12

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:38

Voer heeft naar mijn mening geen functie in het belonen in het paard. Heb je ooit wel eens een grassprietje zien wegrennen voor een paard? Bij paarden werkt het wat anders als bij honden, paarden hoeven niet te werken voor hun voer, ze hebben namelijk een heel weiland vol. Honden daarentegen moeten werken om een maaltje te verzamelen, daarom werkt dit wel bij honden. Ik zelf gebruik ook geen voer om te belonen.
Wat naar mijn mening de beloning is voor paarden is de ontspanning, probeer dus te ontspannen als het paard bij wijs van spreken alleen al denkt om naar voren te gaan, ook al gaat het pasje heel langzaam.
Als je druk blijft houden wanneer het paard loopt maakt het namelijk voor het paard niet uit of hij stil staat of loopt ( hiermee bedoel ik niet te zeggen dat je dit doet hoor, dat weet ik natuurlijk niet;) ). Als het paard stil gaat staan wel druk geven, zo is het makkelijker om te lopen dan stil te staan.

De reactie die ik eerder las om het paard te blijven bewegen als hij stil staat is denk ik een goede oplossing, van links naar rechts of met een bochtje. En ontspannen bij het kleinste pasje die hij zet.
Ik denk dat dit de beste langetermijn oplossing is.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:44

Mooi uitgelegd over het belonen van voer. Ik beloon ook niet met voer vanwege dezelfde reden.