Hoe kalmeer je een paard het best?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cherbi
Berichten: 26
Geregistreerd: 19-02-12

Hoe kalmeer je een paard het best?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 12:55

Hallo, mijn paardje 4.5 is heel onrustig tijdens het borstelen en opzadelen, ik weet niet goed hoe ik haar moet kalmeren ..
Ze plet me tussen de muur en haar,draait heel tijd rond ..

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Re: Hoe kalmeer je een paard het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:58

Ten eerste moet ze gewoon stilstaan met poetsen. Dus in eerste instantie zou ik consequent zijn en haar even op haar plek zetten als ze je plet. Dat mag niet.

Als jij consequent voor haar bent en ze ziet je als leider, zal ze waarschijnlijk al veel rustiger worden. Zo kan ze op jou leunen en staat ze er niet helemaal alleen voor.

Anoniem

Re: Hoe kalmeer je een paard het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:59

Ik denk dat je haar moet opvoeden ipv kalmeren...

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Hoe kalmeer je een paard het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:07

Soms is het gewoon handig om een andere oplossing te zoeken, ipv constant te moeten corrigeren.
Je kan haar tussen twee touwen zetten zodat ze je niet kan pletten.
Ik had vroeger een paardje met heel veel temperament en corrigeren kan ze ook onrustiger maken terwijl er nog best andere mogelijkheden zijn, die het probleem ook oplossen zonder strijd.
Dus creatief zijn en oplossingen bedenken en zorgen dat je slimmer bent dan je paard scheelt een hoop ergernis.
Dat betekend natuurlijk niet dat je paard onopgevoed moet zijn maar onrustig gedrag kan ook andere oorzaken hebben dan niet willen luisteren.

Anoniem

Re: Hoe kalmeer je een paard het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:10

Kijk voor de grap ook even naar de andere topics die door dit (schaduw?-)account aangemaakt worden ;)

cherbi
Berichten: 26
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 13:14

Sonja schreef:
Ik denk dat je haar moet opvoeden ipv kalmeren...


zo reactie's moet ik niet? ik vraag tips ,niet gelijk dit ..
ik heb haar pas, ik heb haar dus niet verkeerd opgevoed de vorige eigenaars misschien wel

cherbi
Berichten: 26
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 13:16

mang schreef:
Ten eerste moet ze gewoon stilstaan met poetsen. Dus in eerste instantie zou ik consequent zijn en haar even op haar plek zetten als ze je plet. Dat mag niet.

Als jij consequent voor haar bent en ze ziet je als leider, zal ze waarschijnlijk al veel rustiger worden. Zo kan ze op jou leunen en staat ze er niet helemaal alleen voor.


op haar plek zetten?

cherbi
Berichten: 26
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 13:17

Sonja schreef:
Kijk voor de grap ook even naar de andere topics die door dit (schaduw?-)account aangemaakt worden ;)


waarom voor de grap en wat schaduw account?

cherbi
Berichten: 26
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 13:17

MirandaFuego schreef:
Soms is het gewoon handig om een andere oplossing te zoeken, ipv constant te moeten corrigeren.
Je kan haar tussen twee touwen zetten zodat ze je niet kan pletten.
Ik had vroeger een paardje met heel veel temperament en corrigeren kan ze ook onrustiger maken terwijl er nog best andere mogelijkheden zijn, die het probleem ook oplossen zonder strijd.
Dus creatief zijn en oplossingen bedenken en zorgen dat je slimmer bent dan je paard scheelt een hoop ergernis.
Dat betekend natuurlijk niet dat je paard onopgevoed moet zijn maar onrustig gedrag kan ook andere oorzaken hebben dan niet willen luisteren.


ze staat tussen twee touwen, wat zijn andere mogelijkheden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:17

O ja dat is waar ook, ik zit op Bokt, daar ligt het altijd aan de vorige eigenaar. Mea maxima culpa, ga maar gauw weer kammen en aaien, we sturen je wel massaal een kaartje als het weer eens mis gegaan is. :wave:

Toch jammer dat het aanmaken van SA's zo makkelijk is hier.

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:18

cherbi schreef:
mang schreef:
Ten eerste moet ze gewoon stilstaan met poetsen. Dus in eerste instantie zou ik consequent zijn en haar even op haar plek zetten als ze je plet. Dat mag niet.

Als jij consequent voor haar bent en ze ziet je als leider, zal ze waarschijnlijk al veel rustiger worden. Zo kan ze op jou leunen en staat ze er niet helemaal alleen voor.


op haar plek zetten?


Als ze je plet mag je best een schreeuw geven of een tik. Dat bedoel ik met op haar plek zetten. Zulke dingen mag ze niet doen en of ze nou opgevoed is of niet, dan behoor jij haar dat te leren.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:19

Zelf rustig blijven , niet boos worden, maar haar wel consequent behandelen. Zij kan best even rustig stilstaan. En anders er mee om leren gaan. je hebt haar nog niet zo lang, dus ze zal nog wel moeten wennen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:22

Tussen 2 touwen zetten neemt de oorzaak niet weg. Je maakt de situatie zo dat het paard geen keuze meer heeft. Ik denk dat het paard niet zozeer gekalmeerd moet worden alswel moet leren dat ze rustig moet blijven staan. Tussen 2 touwen vastzetten, daar leert ze enkel van dat haar bewegingsruimte wordt afgepakt. Ze leert niet dat ze moet stilstaan, maar wel dat ze niet graag op de plaats zal gaan staan waar ze zo vastgebonden wordt, want ze kan niet vluchten als dat nodig is. Zorg ervoor dat ze in alle richtingen goed kan wijken voor lichte druk, en gebruik die techniek als ze niet stilstaat tijdens het poetsen. Daar leert ze wel van dat ze moet stilstaan, en dan weet ze dat ze nog altijd beweginsvrijheid heeft. En ze moet idd leren dat ze niet iemand mag pletten, maar dat kun je beter ook door het wijken voor druk te doen, alleen dat wat grotere druk gebruiken en jezelf groot maken (agressieve uitdrukking). Normaal is dat genoeg. En anders is een tik wel op zijn plaats, want dat kan slecht aflopen.

cherbi
Berichten: 26
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 13:23

Sonja schreef:
O ja dat is waar ook, ik zit op Bokt, daar ligt het altijd aan de vorige eigenaar. Mea maxima culpa, ga maar gauw weer kammen en aaien, we sturen je wel massaal een kaartje als het weer eens mis gegaan is. :wave:

Toch jammer dat het aanmaken van SA's zo makkelijk is hier.


ey sonja, ik denk nie dat gij u hier moet moeien ? ik heb mijn paard net ,nog helemaal niet lang , ze vertoont dit gedrag al vanaf in het begin en ja misschien doe ik iets mis maar daarom vraag ik ook tips ? niet van deze afbrekende commentaar, je hebt helemaal geen recht om deze commentaar te geven ,je kent mij en mijn paardje niet. ALSTUBLIEFT HE doe eens normaal

cherbi
Berichten: 26
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 13:26

jensvl schreef:
Tussen 2 touwen zetten neemt de oorzaak niet weg. Je maakt de situatie zo dat het paard geen keuze meer heeft. Ik denk dat het paard niet zozeer gekalmeerd moet worden alswel moet leren dat ze rustig moet blijven staan. Tussen 2 touwen vastzetten, daar leert ze enkel van dat haar bewegingsruimte wordt afgepakt. Ze leert niet dat ze moet stilstaan, maar wel dat ze niet graag op de plaats zal gaan staan waar ze zo vastgebonden wordt, want ze kan niet vluchten als dat nodig is. Zorg ervoor dat ze in alle richtingen goed kan wijken voor lichte druk, en gebruik die techniek als ze niet stilstaat tijdens het poetsen. Daar leert ze wel van dat ze moet stilstaan, en dan weet ze dat ze nog altijd beweginsvrijheid heeft. En ze moet idd leren dat ze niet iemand mag pletten, maar dat kun je beter ook door het wijken voor druk te doen, alleen dat wat grotere druk gebruiken en jezelf groot maken (agressieve uitdrukking). Normaal is dat genoeg. En anders is een tik wel op zijn plaats, want dat kan slecht aflopen.


is het dan een idee haar gewoon achter de touwen te zetten, gelijk je de twee touwen gewoon aan het halster zou vastmaken maar dan de twee touwen aan elkaar ? als je begrijpt wat ik bedoel?

Saars

Berichten: 992
Geregistreerd: 05-09-10
Woonplaats: Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:31

Sonja...
Volgens mij is dit geen SA, hoor...
Dit meisje heeft duidelijk een tekort aan begeleiding en een boel problemen met haar jonge paardje.
Aan TS: je topics op bokt zullen wel een beetje helpen, maar je zou toch echt moeten gaan rondkijken voor goede begeleiding.
Ik zou een advertentie op bokt zetten waarin je de problemen uitlegt en zegt hoe duur het mag zijn, wat je precies verwacht... Er zullen altijd wel mensen zijn die je op die manier in het echte leven zullen willen helpen!
Ik zou er niet langer meer mee wachten!

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:36

Hoe kan ze je nu pletten als ze tussen twee touwen staat?
Jensvl, ik ben het niet met je eens!
Je paard hoeft geen bewegingsvrijheid te hebben als ze vaststaan, dan moet je ze gewoon loszetten, dat doe ik ook met mijn paard, die uitstekend is opgevoed.
Staat gewoon los in de wei als ik zijn hoeven krab, dat is echt niet vanzelf gekomen, maar straf heeft hij er nooit voor hoeven hebben.
En als jij je paard straf geeft als hij beweegt, is dat dan geen ontnemen van bewegingsvrijheid?
Maar je moet ergens beginnen, zolang de ts niet goed weet hoe ze haar paard op de juiste manier moet corrigeren is dit de beste oplossing, bovendien veiliger.
En als dat goed gaat kun je telkens een stapje verder gaan.
Schreeuwen en tikken geven vind ik niet direct passen bij het correct opvoeden van een paard, dat doe je alleen als je het niet gewoon kan oplossen, uit onvermogen, net als met kinderen.
Maar idd is een goede tip om het met iemand ter plekke op te lossen, omdat wij natuurlijk niet kunnen zien hoe en waarop het paard daadwerkelijk reageert.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Hoe kalmeer je een paard het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:54

Ik zet mijn paarden ook nooit vast, maar als dat voor TS niet gaat wat ik kan begrijpen dan vind ik het geen oplossing om met 2 touwen te gaan werken. Dan hebben ze het gevoel geen keuze te hebben, en die hebben ze dan ook niet. Dat is geen goede manier van met paarden omgaan. Paarden echt op zo'n manier verplichten dat ze niet anders kunnen. Je kunt haar wel laten merken dat het voor haar makkelijker is om stil te blijven staan door de technieken van wijken voor druk. Dan heeft ze nog steeds een keuze. Dan heeft ze de kans je als leider te kiezen en zal dat dan ook doen.
Ik vind het over het algemeen ook fout om een paard een tik te geven of er tegen te schreeuwen en raad dan ook aan om te laten wijken voor druk. Ik ben er eigenlijk zeker van dat ze dan niet meer geplet zal worden door het paard. Doet het paard het dan nog dan is dan eenmalig op zijn plaats voor de veiligheid, ook al is het beter als je het op een andere manier oplost. Verder straf ik het paard niet als die beweegt, maar laat haar merken dat ik wil dat ze stilstaat, en zij kan kiezen of ze met lichte druk constant wil bewegen of gewoon zonder druk wil stilstaan. Ik kan je zeggen dat het paard altijd kiest om stil te staan.
Over het algemeen MOET een paard geen bewegingsvrijheid hebben bij het vaststaan, maar het is ten eerste leuker voor het paard om dat wel te hebben, en bovendien kan een gebrek aan bewegingsvrijheid ervoor zorgen dat het paard (zeker omdat het paard nog jong is) problemen krijgt met vaststaan, en het niet meer toelaat of zich gewoon lostrekt.

Verder ben ik heel blij met je reactie, want als ik goed volg leef jij op goede voet met je paard. Ik ben blij dat er nog mensen zijn die hun paard niet bij het minste afstraffen.

Cowgirl

Berichten: 23755
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:27

Wat heeft dit met aangepast paardrijden te maken?

Pletten is bij mij echt reactie methode 38 of desnoods een zweep/carrot stick. Paarden kunnen je dooddrukken ook als je ze net hebt.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Hoe kalmeer je een paard het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:37

eventjes ter verduidelijking:
Een carrotstick is niet bedoeld om als zweep te gebruiken, maar als verlengde van je arm.
Via wijken voor druk kan je er zowat altijd al voor zorgen dat het paard stopt met drukken, en als het paard er niet op tijd op reageert is het natuurlijk veiligheid boven alles en ineens een flinke tik geven.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Hoe kalmeer je een paard het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:10

AP-->OPG

LastDream

Berichten: 2108
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Leusden

Re: Hoe kalmeer je een paard het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:11

k ga altijd zingen
zachtjes. olifantje is het bos
helpt echt, wat ze herkennen je stem en de rust er in

Blabla1980

Berichten: 2054
Geregistreerd: 12-11-09

Re: Hoe kalmeer je een paard het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:19

Mijn paard deed dit ook toen ik hem net kende. Dit was puur uittesten/ aandacht vragen/ onopgevoed gedrag. Pletten heb ik gewoon heel streng op gereageerd, teveel mijn kant op komen is een flinke por tegen zijn zij en desnoods een schreeuw erbij, dit is gevaarlijk en ik ga niet risceren dat ik er tussen zit.

Het zenuwachtig/ onrustig gedoe heb ik genegeerd en heb gewoon mijn ding gedaan. Na een maand of 2 was het al heel anders.

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoe kalmeer je een paard het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:54

Als jij een stap opzij doet voor je paard ben je onderdanig, altijd, dus of je nu loopt met haar of met haar stilstaat (of dat probeert). Duwt je paard je dus om of opzij dan is zij de baas. Dat wil je niet. Oplossing is haar opzij laten gaan maar dat is bij een tank nog niet zo makkelijk. De handigste oplossing is om grondwerkles te nemen van een goede juf/meester.

Fryskehynder
Berichten: 37
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:06

Rustig praten met je paard en belonen wanneer het wel braaf is.
En sommige paarden hebben dit nou eenmaal.
Ze hebben een wat nerveus of ongeduldig karakter.
Dan kun je doen wat je wilt doen maar ze zullen beweeglijk blijven, daar is opzich ook niets mis mee.
Misschien een beetje lastig, maar is je paardje ook nog jong?
Zoja dan wordt dat vanzelf ook wel minder?

Zolang je geen gevaar loopt, laat het je eerst leren kennen en ga tijdens het poetsen niets anders doen.
Ik bedoel, rustig blijven poetsen en probeer je paard te leren dat hij of zij er ook van kan genieten.
Misschien is de vorige eigenaar wel een naar en ruw persoon geweest, hoeft niet, kan wel.

Kalm en duidelijk zijn en blijven.
En desnoods hulp halen enlaten kijken wat er eventueel misgaat.