Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liisaaxo

Berichten: 214
Geregistreerd: 28-10-12
Woonplaats: Wetering

Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 20:58

Hoi bokkers,

Ik heb mijn haflinger inmiddels als een half jaar (sinds juni '12)
en telkens als ik hem wil knuffelen of een kusje wil geven draait ie zijn hoofd weg en hij komt nooit spontaan naar me toelopen ook niet als ik hem roep.
En zelf heb ik ook het gevoel dat er geen weerzijdse liefde/vertrouwen is.

Wat kan ik daar aan doen?
Hoe kan ik een betere band met mijn paardje krijgen.

Knuffels, <3

dancer_

Berichten: 16571
Geregistreerd: 28-03-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:02

Misschien grondwerk les? Hoeft zeker niet te werken, maar je kunt het altijd proberen, en het is ook erg leerzaam voor jezelf :)

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:05

Niet ieder paard hou van knuffelen en kusjes..
Maar misschien kan je inderdaad grond werk doen, heb je altijd wat aan!

Ympi
Berichten: 1191
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:05

Niet ieder paard knuffelt graag, misschien hebben jullie al wel een goede band maar uit hij dat niet in willen knuffelen.
Maar veel samen zijn, niets opdringen en misschien een beetje grondwerk kan nooit kwaad.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:06

Vooral niet willen afdwingen...

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:10

Veel tijd bij hem doorbrengen in de wei, gewoon aanwezig zijn zonder iets van hem te willen. En het hoofd is een van de meest gevoelige zones van een paard, dus je kunt beter beginnen met aanraken op de hals, de rug en kont en later de benen, de buik en hoofd. Eerst gewoon aanraken en knuffelen waar hij het leuk vind, dan komt de rest echt wel met de tijd.

Veel wandelen samen kan de band ook erg versterken, jij ernaast dus. Of eerst ervoor zodat de verhoudingen duidelijk zijn.

Grondwerk les is zowiezo een enorme aanrader! De Parelli methode heeft bijvoorbeeld 7 games waarmee je je band met je paard enorm versterkt.

Mijn paard was ook écht geen knuffeldier, maar sinds we heeeeel veel tijd samen doorbrengen wordt ze steeds knuffeliger grappig genoeg. Maar vergeleken met het weidemaatje is ze gewoon wat minder knuffelig en dat is prima, ieder paard zijn eigen karakter. Net als wij.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 08-02-13 21:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Ulaan

Berichten: 248
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Gent, België

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:12

Tijd, geduld, en vooral consequent zijn en je paard structuur bieden :)

Liisaaxo

Berichten: 214
Geregistreerd: 28-10-12
Woonplaats: Wetering

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 21:24

@dancer_ zal het proberen, gebruik ik de manier van nalanta wel. (:
@annibel & ympi nee klopt, maar hij was wel heel knuffelig.
@freya6 bedankt voor je tips, ik zal het proberen. (: hij is ontzettend lief!! en wandelen doe ik al heel veel, hij hinnikt zelfs nog eerder naar m'n moeder dan naar mij .. :s die komt even aanlopen en dan hinnikt hij, maar ik zal hem de tijd geven, veel tijd met hem doorbrengen en nog meer gaan wandelen en natuurlijk grondwerk gaan doen.
@Ulaan heb ik al geprobeerd, maar meneer is nogal eigenwijs (haflinger hea ;p)

Julotjuuhh

Berichten: 34
Geregistreerd: 06-02-13
Woonplaats: Strijbeek

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:04

Heey,
m'n zus heeft een pony die ook niet snel iemand vertrouwd..
Die heeft ze nu 1 en een half jaartje, en die heeft nu pas het vertrouwen een beetje in haar...
Je moet gewoon geduld hebben en veel aandacht aan hem geven, en vooral geen onverwachtse dingen doen! Die kusjes kunnen wel even wachten, toch? ;)

Xx

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:40

Niet ieder paard knuffelt graag. Mijn paard rende altijd weg als ik m wilde pakken op de wei.
Paarden hebben geen gevoelens zoals mensen die hebben. Je kunt de liefde van je paard voor jou niet meten aan de hand van de knuffels die hij geeft.
De meeste paarden hebben een kriebelplekje. Zoon plekje waar ze helemaal dol op zijn om er aangeraakt te worden. Als je dat vind wil het paard vast blijven staan om er geknuffeld te worden. Kijk wat het paard fijn vind en doe dat.
Probeer niet jou gevoelens te projecteren op het paard, daar worden jullie beide niet gelukkiger van :)

Liisaaxo

Berichten: 214
Geregistreerd: 28-10-12
Woonplaats: Wetering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 20:47

Mijn paardje vind het niet erg als ik op z'n kont klop of hem knuffel maar ik mag niet aan zijn hoofd komen, misschien vertrouwd hij dat niet?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:56

Grondwerk meenemen, daar krijg je respect en vertrouwen van.

ilse98
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:52

ik heb wat uit de Paard&Leven gehaalt.
hoe bouw ik een band op met mijn pony:
-door uit te vinden wat je pony lekker vind en daar extra mee te belonen.
-met duidelijke commando's.
-min of meer de zelfde kleding dragen, maakt je herkenbaar.
-het goed rijden af te wisselen met grondwerk.
-door lekker de tijd te nemen voor een poetsbeurt.
-door je voorspelbaar te gedragen.
-met veel geduld.

je kan ook wat op internet zoeken voor vertrouwings oefeningen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 10-02-13 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:58

Elkaar begrijpen helpt ook veel, misschien heb je nog wat meer tijd nodig?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:07

Een half jaar is toch echt tijd zat om iig een paard te krijgen dat naar je toekomt als hij je ziet.
Meer tijd nemen om je paard te leren kennen is niet nodig als je weet wat je moet doen om respect van je paard te krijgen.
Hoofd van je wegdraaien is iig een teken van discrespect. Ik ben het er mee eens dat niet alle paarden knuffelaars zijn, maar gewoon "hallo" zeggen moet gewoon mogelijk zijn. En werken met snoepjes gaat het probleem niet oplossen. Krijg je alleen maar bedelende paarde nvan.

Waar je paard wel aandacht voor je van gaat krijgen is grondwerk. Een paard kan maar 6 kanten op: naar boven, naar beneden (willen we allebei in het begin liever niet) naar voor, naar achteren, naar links en naar rechts.
En paard dat hoger in rang staat, laat een ander paard zijn voeten bewegen. Dus hij gaat niet opzij voor anderen, anderen gaan opzij voor hem. Een leidend paard gaat ook niet volgen, een leidend paard laat anderen volgen.

Snap je het zover?

Dus als jij vanaf de grond een paard naar voren, naar achteren, naar links en naar rechts kunt zetten, met behulp van grondwerk, dan ben jij het leidende paard aan het nabootsen. Paarden die lager in rang staan willen maar al te graag bij het leidende paard zijn. Dus ga grondwerk meenemen (zou zelf Parelli adviseren) en de meeste problemen zijn dan als sneeuw voor de zon verdwenen. Ook dingen die je in het zadel tegenkomt kun je vanaf de grond oplossen.

Wil je zie waar je dan uiteindelijk naartoe kunt?

Kijk maar:

http://www.youtube.com/watch?v=K5ZmDkhqhW8

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI

http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk

http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7qpo

http://www.youtube.com/watch?v=DAHxbnQpSss

Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:17

ik zet hier even een puntje

adesso
Berichten: 291
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: België

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:19

ik ga dit eens even volgend :p
mijn pony is totaal geen knuffelaar maar komt wel naar mij toe
maar zou toch nog graag een betere band willen krijgen met haar
ik ga binnenkort ook beginne met grondwerk denk ik eerst eens wat er over leze

Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:20

adesso schreef:
ik ga dit eens even volgend :p
mijn pony is totaal geen knuffelaar maar komt wel naar mij toe
maar zou toch nog graag een betere band willen krijgen met haar
ik ga binnenkort ook beginne met grondwerk denk ik eerst eens wat er over leze


haha ik heb hier ook zon paard..:P
en ik wil ook grond werk met haar gaan doen..:P

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:29

TS ik denk dat het belangrijk is dat je niet altijd iets met je paard gaat dóen ( rijden) als je hem ziet, maar hem ook eens gewoon aandacht geeft, of iets gaat doen wat híj leuk vind: aan de hand laten grazen, stukje wandelen. Poetsen, kriebelen, manen krabben.

En je 1 ding bedenken: Jíj vind het leuk om te knuffelen en kusjes te geven... maar vind je paard dat ook leuk? Het is nl niet echt een ding wat paarden nu onderling doen om te laten zien dat ze elkaar aardig vinden. Dus misschien moet jij je paard ook respecteren in de "persoon" die hij is.... waarom zou je hem knuffels en kusjes opdringen als hij dat echt niet fijn vind? Waarom zou hij dat moeten verdragen?

En goede band hebben/krijgen betekent ook dat je élkaar respecteerd. En misschien moet jij je paard hierin meer respecteren?

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:55

Ik kan wel zeggen dat ik een goede band heb opgebouwd met mijn paard die toen ik haar kocht zeer eenkennig was en afwijzend van elk lichamelijk contact.
Deze band heb ik bereikt door heel veel tijd met haar door te brengen. En dan bedoel ik ook echt heel veel tijd: 7 dagen per week, meestal meerdere keren per dag, inmiddels bijna vier jaar lang.
Alles opgebouwd met een paard dat niets (meer) gewend was en alleen van stal naar de binnenbak liep en weer terug, een paar keer per week.
Veel leuke dingen samen doen >> dingen die leuk zijn voor je paard: samen wandelen, aan de hand laten grazen enz.
Veel geduld hebben, en rusttijd samen doorbrengen.
Simpelweg degene zijn die hij het vaakste ziet.

Ik ben het er niet mee eens dat dat binnen een half jaar bereikt moet zijn, en bovendien moet een je een goede relatie altijd onderhouden.
Binnen een half jaar kun je wel vooruitgang zien.
Dat je een paard als laatste aan zijn hoofd moet knuffelen vind ik ook onzin: mijn merrie is zeer gevoelig op haar lijf. Ik weet precies hoe ik daarmee moet omgaan, maar als vreemden wel eens vragen of ze haar mogen aaien zeg ik altijd: alleen aan haar hoofd, want dat accepteert ze gemakkelijk, terwijl aan haar lijf veel lastiger is.
Mijn paard is nog steeds eenkennig en geen echt knuffelpaard, maar ze is wel heel relaxed in de omgang geworden.

loveHauwie
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:00

ik zou grondwerk aanraden, echt super leuk voor beide!
Zo heb ik vertrouwen gekregen in mijn paard dat mishandelt is geweest.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:12

Liisaaxo schreef:
Hoi bokkers,

Ik heb mijn haflinger inmiddels als een half jaar (sinds juni '12)
en telkens als ik hem wil knuffelen of een kusje wil geven draait ie zijn hoofd weg en hij komt nooit spontaan naar me toelopen ook niet als ik hem roep.
En zelf heb ik ook het gevoel dat er geen weerzijdse liefde/vertrouwen is.

Wat kan ik daar aan doen?
Hoe kan ik een betere band met mijn paardje krijgen.

Knuffels, <3


Misschien heb je al wel een fantatische band met je paard zonder dat jij het je beseft!
Een paard is geen mens, ze houden niet van ons zoals wij van andere mensen of hun houden.

Jij hebt het gevoel dat er geen wederzijds vertrouwen is, maar klopt dat wel, of is het gebrek aan vertrouwen
alleen aan jouw kant, omdat je je niet gerealiseerd had, dat een paard respect voor zijn mens anders laat blijken
dan jij gedacht had dat ze dat zou doen?

Ik heb een fantastische merrie die voor me door het vuur gaat, maar die zal nooit, maar dan ook nooit komen knuffellen.
Geen probleem, zij respecteerd mij, ik respecteer haar daarin, knuffellen is gewoon niet haar ding.
Ze komt niet naar je toe in de wei, kijkt op (of kijkt met 1 oog en 1 oor) en eet door, weglopen doet ze daarin tegen ook niet,
kan haar zo pakken en zonder halster meenemen.
Komen? Dat doet ze alleen als je met paar appels gaat zwaaien of met emmer voer rammelt of zo.
(en soms gewoon omdat ze blijkbaar al vol gegeten is met grasjes).

Ik heb ook een ruin, grote grapjas, echte knuffelkont, maar die knuffelkont miste wel eens stukje respect.
Ondertussen snapt hij dat gedeelte ook, is nog steeds een knuffelkont, is gewoon een heel ander type paard.

_SimoneSG
Berichten: 497
Geregistreerd: 24-12-12

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:53

ik zou iderdaad beginnen met grondwerk :D

Joelletjee
Berichten: 115
Geregistreerd: 19-10-12

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:52

grondwerk, vrijheidsdressuur, parelli en er zijn volgens mij nog wel meer dingen.. :)

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:00

Sjolvir schreef:
Ik heb een fantastische merrie die voor me door het vuur gaat, maar die zal nooit, maar dan ook nooit komen knuffellen.
Geen probleem, zij respecteerd mij, ik respecteer haar daarin, knuffellen is gewoon niet haar ding.
Ze komt niet naar je toe in de wei, kijkt op (of kijkt met 1 oog en 1 oor) en eet door, weglopen doet ze daarin tegen ook niet,
kan haar zo pakken en zonder halster meenemen.
Komen? Dat doet ze alleen als je met paar appels gaat zwaaien of met emmer voer rammelt of zo.
(en soms gewoon omdat ze blijkbaar al vol gegeten is met grasjes).

In deze beschrijving herken ik die van mij ook helemaal(alleen is het een ruin :P ). Maar ik weet wel dat ik een goede band met hem heb, en hij mij vertrouwd. Hij is altijd blij om me te zien, maar zal nooit hinniken, of naar me toe komen. Sommige paarden doen dat gewoon niet, maar dan kan je alsnog wel een hele goede band met je paard hebben.