we begrijpen elkaar niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

we begrijpen elkaar niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 12:55

ik wil hier even mijn verhaal met jullie delen omdat ik zoek naar een fijne oplossing voor mijn paard en ik.
vorig jaar eind augustus heb ik mijn paard gekocht, hij werd bij de laatste eigenaar bitloos getraind en er werd dagelijks NH gedaan.
Ik was op zoek naar een paard waar ik mee buiten kan, cool in het hoofd.
Heb daar een Hemelse testrit gedaan met hem en ik was meteen verkocht. Zijn uiterlijke was speciaal en ik vond hem gewoon fantastisch, ik hou wel van dieren met karakter en ik had ook wel gezien dat er wat in zat.
Door omstandigheden (operatie schouder) heb ik de ganse winter niet kunnen werken met hem, langs de ene kant gaf ik hem de rust om zijn nieuwe thuis gewoon te worden en vooral ook zijn leeftijd mocht dat wel hebben. Hij was toen 5,5 jaar. Op zijn laatste verkoopplek heeft hij geen weidegenootjes gehad, gewoon een uitloopstal en andere verkooppaarden links en rechts van hem.

Hier staat hij in een kudde van 4 merries, hij gedraagt zich heel dominant naar andere ruinen toe. bv de paarden vd buren mogen niet met onze merries flikflooien of hij komt er tussen.

In maart ben ik dus met grondwerk gestart en daar ben ik nu dus nog steeds mee bezig, onze relatie is allesbehalve optimaal te noemen. Als ik te dicht in de buurt van zijn hoofd of voorboeg kom, gaat hij mij bijten. Aan de longe is hij bang, rent in paniek weg bij het minste dat ik een richting aanwijs of druk geef met mijn lichaam.
Ik kan hem tot kalmte brengen maar bij het minste is hij weer weg. Hij tilt zijn hoofd, komt soms rakelings voorbij en probeert dan te bijten.
Ik ben nu enorm aan't letten op mijn eigen ruimte om ongevallen te vermijden.
Mijn lesgeeftser weet het niet meer, ik doe alles zoals zij het zou aanpakken zegt ze.
Ben nu een dik half jaar bezig en ik kom niet meer vooruit.

Ik heb nu contact gezocht met iemand die fotolezing doet en mijn vraag gesteld. Waarom ben je zo boos en nerveus?
Ik denk dus meer en meer dat het een weerspiegeling is van iets waar ikzelf mee zit? Iets uit mijn verleden? Ik ben zelf introvert en nooit een leiderstype geweest, komt dit goed met ons?
Ik heb jaren ervaring basis NH, gewoon de meest noodzakelijke basisoefeningen waar ik weg mee kan.
Het lukt me niet om een ontspannen paard te krijgen, ik kan hem amper opzadelen, laat staan opstijgen. Hij bijt zelfs in het zadel als ik dat laat ruiken.

Gewoon borstelen lukt als ik niet aan zijn borst kom, stampen doet hij gelukkig niet.

Het rare is dat er vorige zomer kinderkampen mee gedaan zijn en lange wandelingen...ik begrijp er niets van.
Alle hulp is welkom van jullie ;)

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Re: we begrijpen elkaar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:01

Misschien toch een ander les-mens zoeken.
Je instructrice kan goed zijn, maar niet de goede voor jou.
Door aan jezelf te gaan twijfelen help je jezelf en je paard in ieder geval niet.

Sterkte.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:03

Laat het hele nh riedeltje eens voor wat het is en focus je op jezelf en je paard. Ga terug gewoon poetsen, wandelen, gewoon in de wei zitten. Maak opnieuw kennis met elkaar.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:04

Hoe reageert je paard als je anderen (bijv. je instructrice) met hem bezig laat. Dus zelf niets doen maar van ruime afstand eens toekijken. Want als je denkt dat het door jezelf komt zou het bij anderen niet doen.
Zou niet meer nadenken over wat hij vorige zomer allemaal gedaan zou hebben... dat was een andere eigenaar, zat hij in een ritme... en vandaag is vandaag... hij weet ook niet meer wat hij vorige zomer heeft gedaan.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 13:13

Hij doet bij mijn lesgeefster net hetzelfde, ik krijg hem zelfs sneller tot rust dan zij.

Ja was ook al aan't denken om nog eenvoudiger dingen met hem te gaan doen.
Ben met hem eens gaan wandelen te voet en in paniekmomenten wil hij mij daar ook bijten.
Als ik hem laat grazen is hij het rustigst.

Zo moeilijk ook om een geschikt persoon te vinden, mijn vriend bekapt hem en daar doet hij niks aan, legt wel zijn mond op zijn rug maar bijt niet ofzo. Hij werkt er natuurlijk niet mee zoals ik.
Laatst bijgewerkt door mindful op 08-11-14 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:13

maximuss schreef:
Laat het hele nh riedeltje eens voor wat het is en focus je op jezelf en je paard. Ga terug gewoon poetsen, wandelen, gewoon in de wei zitten. Maak opnieuw kennis met elkaar.

Dat ,plus als hij je bijt geef je hem eens een flinke tik.
Hij neemt een loopje met je en het hele NH gebeuren.

Gewoon met boereverstand met een paard omgaan werkt gewoon het beste.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:15

Als het paard vroeger kinderkampen en alles heeft gedaan kan je er in elk geval van uitgaan dat het probleem bij jou ligt. Hoe rot het ook klinkt, dat geeft je wel info waar aan te werken!

Ik gok zomaar dat jouw paard vreselijk op die van mij lijkt, super attent en een erg goede spiegelaar. Ben ik onrustig of heb ik een hoge hartslag en hoge ademhaling dan loopt hij ineens mega gespannen en oplettend half dansend naast mij (dan is zijn conclusie blijkbaar dat ik gevaar heb ontdekt en dat gevaar niet de baas kan dus tijd voor hem om te proberen mij te helpen om dat gevaar te spotten en te handelen, qua oer-instinct erg logisch maar in deze tijd niet zo handig). Ben ik rustig en 'in control' dan heb ik een sul aan het touwtje. Maar ja, oplossingen zijn niet zo makkelijk en al helemaal niet als je een lesgever hebt die het ook niet weet. In jouw positie zou ik een officiële parelli instructeur/instructrice zoeken en die vragen om je op weg te helpen. Is wel duurder maar ik gok dat je dan met een paar lessen klaar bent terwijl je met een ander misschien wel 15 lessen nodig hebt, vanuit dat perspectief kost het juist erg weinig.

Overigens gaat het met mijn paard en mij erg goed, mijn instructrice besteed veel aandacht aan grondwerken en leiderschap.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:16

beatje schreef:
maximuss schreef:
Laat het hele nh riedeltje eens voor wat het is en focus je op jezelf en je paard. Ga terug gewoon poetsen, wandelen, gewoon in de wei zitten. Maak opnieuw kennis met elkaar.

Dat ,plus als hij je bijt geef je hem eens een flinke tik.
Hij neemt een loopje met je en het hele NH gebeuren.

Gewoon met boereverstand met een paard omgaan werkt gewoon het beste.


Maar een goede NH-er geeft het paard ook een beste mep/schop hoor als het grenzen overschrijdt. Zo zacht als kan maar zo hard als moet, een paard blijft per slot van rekening een dier dat een mens kan verwonden en zelfs doden!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:16

Als hij bij je lesgeefster het zelfde doet... dan ligt het dus niet aan jou.
Ik zou wel eens naar andere lesgever gaan zoeken als je zo weinig met hem kan doen.

Natuurlijk is hij rustig als hij kan grazen... dat is wat hij graag wil doen.. maar je half uurtje aan het werk moet toch mogelijk zijn zonder enorm stress... (en is het wel paniek? weet hij niet gewoon hoe hij jou in een hoekje te zetten te zorgen dat hij gewoon zijn eigen ding kan doen)

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:19

iana schreef:
Hij doet bij mijn lesgeefster net hetzelfde, ik krijg hem zelfs sneller tot rust dan zij.

Ja was ook al aan't denken om nog eenvoudiger dingen met hem te gaan doen.
Ben met hem eens gaan wandelen te voet en in paniekmomenten wil hij mij daar ook bijten.
Als ik hem laat grazen is hij het rustigst.

Zo moeilijk ook om een geschikt persoon te vinden, mijn vriend bekapt hem en daar doet hij niks aan, legt wel zijn mond op zijn rug maar bijt niet ofzo. Hij werkt er natuurlijk niet mee zoals ik.

Paard neemt jullie mooi in de maling ;) en gelijk heeft ie, want zo te horen mag hij alles en komt er gewoon mee weg....
Als je het paard gewoon consequent op de plek zet is dat gedoe binnen no time afgelopen...

Dus stoppen met prutsen en aanklooien en een echt paardenmens met boerenverstand erbij halen (ipv mensen met een paard ).

Btw die lesgeefster...is dat een persoon met aanwijsbare ervaring/kwalificaties? zo niet: afscheid van nemen!

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:21

Kan je misschien de vorige eigenaar vragen of zij dit gedrag herkent en wat zij er eventueel aan gedaan heeft? En wat voor voer krijgt hij? Misschien heeft hij wel te suikerrijk voer of juist een magnesium tekort ofzo? Heb je het verhaal al eens aan een veearts voorgelegd?

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:22

Tja, mijn opa zou zeggen, stoppen met pamperen en aanpakken, hij neemt aan alle kanten een loopje met je. Jij hebt het over paniek,, dat is het laatste waar meneer last van heeft als hij op je aan komt en probeert te bijten. heeft niets met paniek te maken maar hij is nu de baas in de kudde en heeft niemand meer boven zich staan, dus hij is de baas en laat dat door zijn gedrag merken.
Heel consequent worden en blijven en stoppen met allerlei dingen, ho is ho en luistert hij niet dan heeft dat gevolg voor hem. Misschien is er een goede ruiter bij je in de buurt die het even van je over wil nemen en hem laat merken dat hij niet langer de baas is.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:22

Wat ik al gemerkt heb is dat het hele nh gebeuren (en het omgaan met paarden in het algemeen) je als mens moet afgaan. Ik heb al veel mensen gezien die er geen natuurlijke aanleg voor hebben en die het uitvoeren als een ingestudeerd dansje waarbij het er heel houterig en onnatuurlijk uitziet. Een beetje intelligent paard trapt daar niet in.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 13:23

ik ben van nature rustig en reageer ook door te blijven staan als hij schrikt.

Op de cirkel gaat hij er soms als een wind vandoor, vooral wanneer ik hem van hand laat veranderen. Als ik hem niet blok tegen de afspanning loopt hij gewoon als een gek door.
Hij vertrekt zelden in stap, altijd volle sprint. Wanneer ik de helft van de longe gebruik dan gaat het beter, dus lange afstand geeft paniek en korte afstand geeft boosheid.

Nooit heb ik een relaxed paard en zijn er rustige momenten dan schrikt hij plots weer van een voorbijganger of plastiek dat opwaait vd voordroogpakken. Altijd stress, zo vermoeiend om mee om te gaan.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:23

[/quote]
Dat ,plus als hij je bijt geef je hem eens een flinke tik.
Hij neemt een loopje met je en het hele NH gebeuren.

Gewoon met boereverstand met een paard omgaan werkt gewoon het beste.[/quote]

Maar een goede NH-er geeft het paard ook een beste mep/schop hoor als het grenzen overschrijdt. Zo zacht als kan maar zo hard als moet, een paard blijft per slot van rekening een dier dat een mens kan verwonden en zelfs doden![/quote]
Troi wat er mij stoort aan het NH gebeuren is dat er zoveel gespiegeld en geintrovert en extrovert word dat men de simpelheid van het met paarden omgaan vergeet.De basis is heel simpel :wees duidelijk en consekwent.Voel jij jezelf lastig of zenuwachtig,geef je paard een dag vrij en geef hem die dag alleen een knuffel.
Soms gaan mensen te veel denken en daardoor te veel doen en krijg je daarom allerlei misverstanden.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 13:30

Hij krijgt 2 x 3/4e schep van Mijten voeders "Quattro", dit krijgen ze hier allemaal. Die van mij is de enige die wat moet werken, de rest is niet zo hevig met dit voeder.

Ik denk ook vaak dat ik teveel nadenk en beter kan terug gaan naar de gewone aanpak idd zoals in grootvaders tijd, bijten kan niet en mag ik niet dulden, een flinke tik heeft hij al meermaals gehad. Je moet verdomd snel zijn want ondertussen is hij hier heel gedreven in.
Bij vorige eigenaar heb ik vorige lente twee clinics gevolgd om dit op te lossen, hier heb ik te horen gekregen dat hij speels is en sporttype is...daar moest ik het mee doen. Hun oplossing was dagelijks trainen ermee. Dit is niet mijn oplossing, ik kan dit niet geven en als het dat moet zijn, tja dan moet hij weg.
Als ik hem kocht was ik de juiste match volgens hun en nu blijkbaar niet meer.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:32

TS, ken je clinton anderson?

Dit is een erg interessant filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

Een van zijn belangrijke dingen is als een paard schrikt, laten werken die hap! Juist geen rust gunnen. Wil hij rennen bij het longeren? Prima, laat hem rennen (zonder dat jij emotie toont, wees rustig, adem kalm, zing desnoods een sinterklaasliedje en kijk wat naast hem dus niet drijvend) ! En net zo lang tot je merkt dat hij er wel klaar mee is en langzamer wil gaan, dan pak jij de zweep erbij en laat je hem nog minstens 5 minuten hard rennen. Vraag hem dan eens langzamer te gaan, luistert hij? Dan mag hij rust en stappen. Weigert hij (en probeert dus opnieuw de leiding te nemen), dan laat je hem weer rennen en herhaal je het. En dat mag best een tijdje duren en hij mag er best van zweten, je wilt hem leren dat als hij luistert, en dus zijn leiderschapspositie afstaat, hij rust mag. Alleen op jouw commando dus!
Zoals jij het beschrijft hij jou getraind om snel te stoppen met longeren, hij gaat rennen en idioot doen en vervolgens geef jij hem onmiddellijk rust. Slim paard dat zijn baas goed heeft getrained.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:33

Misschien een ander idee, maar laat je eens met hem coachen door een iemand die equine assisted coach is. Ik zat ook in de knoop met mijn merrie en heb me een keer met haar laten coachen, dit heeft mijn ogen geopend over hoe haar reactie is ten opzichte van mijn gevoel, gedrag en signalen die ik van mezelf niet wist.

Verder kan een andere kijk van een andere instructeur (rechtrichten of klassieke rijschool) je ook op een ander spoor zetten wat je kan helpen hem te begrijpen.

_Mikey_
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: midden in 't Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:34

Ik denk dat je paard zich enorm verveelt..

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:34

iana schreef:
ik ben van nature rustig en reageer ook door te blijven staan als hij schrikt.

Op de cirkel gaat hij er soms als een wind vandoor, vooral wanneer ik hem van hand laat veranderen. Als ik hem niet blok tegen de afspanning loopt hij gewoon als een gek door.
Hij vertrekt zelden in stap, altijd volle sprint. Wanneer ik de helft van de longe gebruik dan gaat het beter, dus lange afstand geeft paniek en korte afstand geeft boosheid.

Nooit heb ik een relaxed paard en zijn er rustige momenten dan schrikt hij plots weer van een voorbijganger of plastiek dat opwaait vd voordroogpakken. Altijd stress, zo vermoeiend om mee om te gaan.

paard is dus met alles in zijn omgeving bezig, behalve met jou ;)

als de focus alleen op jou ligt, jij bepaald wat en wanneer er iets gebeurd, dan heb je dat geemmer niet....
Bezig houden en leiderschap tonen, dan heeft een paard geen tijd om te schrikken en zal gehoorzaam luisteren naar het gevraagde.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 13:34

ja, slim is hij wel...heb ik nog gehoord :j

idd Clinton ken ik, heb ik al van opgestoken, bedankt voor het filmpje

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:35

Hij was bij de vorige eigenaren een voorbeeldig paard, zij konden kennelijk gewoon prima omgaan met zijn dominante karakter. Je hebt, als ik het verhaal zo lees, in ieder geval geen kat in de zak gekocht.
De reden van zijn verandering is dat jij hem geen grenzen biedt en hij daardoor alle kanten op gaat.

Back to basic, niet meer dat theoretische NH. Bijten? Geef 'm een hijs voor z'n bek.
Wat Maximuss zegt, begin gewoon met poetsen uit de stal halen en naar het land brengen. Ga dáár die grenzen maar weer eens duidelijk stellen. Gaat hij er vandoor aan de lijn, geef 'm een ruk. Je kunt het bij zo'n paard prima aanvoelen, dus dan druk je je elleboog in z'n hals en draai je 'm zo weer om.

En een fotolezing? Serieus? Je had je nog niet bedacht dat het gewoon een gebrek aan consequentie is?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 13:36

@listiglistje, is idd ook een goeie..heel waar wat je zegt. Nog niet bij stilgestaan eigenlijk.

Ben blij dat ik dit een topic gestart ben, het heeft mijn gedachten weer verruimd, echt waar dankjewel allemaal :)

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:37

beatje schreef:
Troi wat er mij stoort aan het NH gebeuren is dat er zoveel gespiegeld en geintrovert en extrovert word dat men de simpelheid van het met paarden omgaan vergeet.De basis is heel simpel :wees duidelijk en consekwent.Voel jij jezelf lastig of zenuwachtig,geef je paard een dag vrij en geef hem die dag alleen een knuffel.


Ben het met je eens hoor, maar dat zegt in mijn ogen meer over bepaalde mensen en minder over een visie.
NH is helaas vergeven van de paardenknuffelende mensen die 'getraumatiseerde' paarden 'genezen' met liefde en snoepjes -O-

Maar als je verder kijkt dan dat kun je er bijzonder veel van leren, tenminste ik wel :o

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 13:44

@janine1990, een lezing echt waar...zo ver is het al gekomen met me.
Ik zoek het mss te ver, ben 5de eigenaar en daarom denk ik aan negatieve dingen. hij was 5,5 jaar toen ik zijn 5de thuis aanbood. Waarom is hij de handel ingegaan? Een vraag die voor mij onbeantwoord blijft of het moet zijn gedrag zijn.
De vorige koper had hem na 1 week terug gebracht maar niemand kon mij daarop een uitleg geven. Ze hadden totaal geen idee. Ik heb er een risico mee genomen, had daar mss een belletje moeten horen rinkelen. Het is nu zo en ik wil er wat aan doen, en wil dit juist doen op een deftige manier.

Toen hij zo voorbeeldig was reden er twee jonge kerels mee die er kordaat mee omgingen.