Paard staat te ver met benen naar achter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J_lijn

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-13
Woonplaats: Noordwolde (groningen)

Paard staat te ver met benen naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:36

Ik maak me er niet super zorgen over maar ik vraag mij toch wel een beetje af of dit normaal is :+

Mijn bijna 4 jarige haflinger ruin staat de laatste tijd heel erg ver met zijn achterbenen onder zijn massa. Het lijkt dan net alsof hij moet plassen maar blijkbaar vind hij het zo prettig staan, hij doet dit vooral als ik hem vastzet op een harde ondergrond.
Wikke is op 3,5 jaar ingereden en daarna op het land gezet. Nu hij bijna 4 is ben ik hem weer wat aan longeren en proberen rustig aan het werk te zetten. Dit pakt hij super op alleen staat hij dus zo raar..
Ik moest er eerst wel om lachen want het ziet er best komisch uit :'), maar vraag mij het nu toch wel af. Hij heeft geen last van zijn rug want als er druk op komt geeft hij geen kik en hij lijkt geen pijn te hebben (DA is geweest). Hij loopt helemaal zuiver en doet dit dus alleen bij het stilstaan.

Iemand een idee?

Ik heb er nog geen foto van kunnen maken maar zou dit zo snel mogelijk doen.
Laatst bijgewerkt door J_lijn op 28-02-15 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paard staat bijna in de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:39

Misschien omdat ie nog aan het groeien is? De achterkant van een paard groeit gewoonlijk sneller dan de voorkant, dus misschien komt het door die ongelijke verdeling?
Of het zou ook aan het evenwicht kunnen liggen, ik weet het eigenlijk niet zo goed..

eline10

Berichten: 2317
Geregistreerd: 26-12-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:39

Ik dacht in eerste instantie bij het lezen van de titel aan hoefbevangenheid.
Maar nu ik lees dat het om zijn achterbenen gaat zou ik het niet weten...
Ik denk verder niet dat er wat ernstigs aan de hand is, maar ben wel benieuwd naar een foto straks :)

crazyshar

Berichten: 1985
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: z-brabant

Re: Paard staat bijna in de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:44

Ook op de achterbenen kan hoefbevangenheid zijn, is minder voorkomend als voor goed staat maar zeker niet onmogelijk.

Ts ik zou daarnaar kijken, ook al is hij niet hoefbevangen, dan is hij alsnog gevoelig op harde ondergrond.

Is dit alleen met stilstaan of loopt hij ook anders op het harde?

Anoniem

Re: Paard staat bijna in de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:50

Ik zou hier even naar laten kijken want het is duidelijk een vorm van ontlasten en het voorkomen of minimaliseren van pijn. Kan heel goedi n de heupen zitten, dat ie een keer een glijder heeft gemaakt. Kennisje van mij heeft paard gehad die dat ook deed en bleek een scheurtje in het bekken te hebben. Is met veel rust goed gekomen.
Dus ik zou hier niet te makkelijk over denken en de dierenarts naar laten kijken.

J_lijn

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-13
Woonplaats: Noordwolde (groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:52

Vroeger was hij inderdaad wat overbouwd en stond hij erg hoog met zijn kont. Maar dat heeft ieder jong paard denk ik wel? Dit is zo goed als bijgetrokken.

Hoefbevangen weet ik niet.. Hij is erg energiek en voor zover ik weet niet te dik.. de DA vond hem er in iedergeval goed uitzien.

Hij loopt gewoon zoals die moet lopen maar wel altijd met een dribbel omdat het een beetje een stuiterbal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:53

Wat bedoel je met een dribbel? Korte pasjes?

Heeft de da ook wel eens gekeken naar het rare staan? Oh ik zie het al. Wat zei de da dan? Want ik vertrouw t niet.

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Paard staat bijna in de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:58

Ik ken een 19 jarige haflinger die dat ook doet en dat is om de voorbenen te ontlasten, hij heeft artrose aan beide voorbenen en is hoefbevangen geweest..........

Dat is wel om iets te ontzien en te verlichten (is inmiddels ingeslapen om artrose, hij had er last van).

Ik zou er maar wel goed naar laten kijken wat de oorzaak is.

J_lijn

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-13
Woonplaats: Noordwolde (groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:02

Met een dribbel bedoel ik een beetje hyperactief, liever draven dan stappen.

Toen deed hij het nog niet zo erg. Het zou wat met de balans te maken kunnen hebben omdat het nog een jong paard is. Nu het toch wat erger geworden is heb ik er wat vraagtekens bij.
Ik zou de DA op de hoogte kunnen brengen ervan en kijken wat zij er van zegt?

Anoniem

Re: Paard staat bijna in de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:03

Ja al zou ik m liever langs laten komen en even wat testen laten doen. Kreupelheidsonderzoekje ofzo. Want ik zou niet enkel de da op de hoogte stellen, ik zou als eigenaar zelf hier meer onderzoek naar laten doen, want ik kan je vertellen, goed is het niet.

J_lijn

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-13
Woonplaats: Noordwolde (groningen)

Re: Paard staat bijna in de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:07

Oke doe ik dat, bedankt voor je tip!

Pandora2
Berichten: 19861
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:12

Mmmm...de titel is beetje verkeerd denk ik :o Onder spagaat versta ik volledig gestrekt...maar blijkbaar brengt hij zijn achterbenen ONDER zijn massa, dus probeert op een klein vierkantje te gaan staan :) Doet mij wel een beetje denken richting hoefbevangenheid...of toch in elk geval om de voorbenen te ontlasten..
Benieuwd wat de DA gaat zeggen !

J_lijn

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-13
Woonplaats: Noordwolde (groningen)

Re: Paard staat te ver met benen naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:21

Oo oeps, Heb het veranderd 8)7 Hij zet zijn achterbenen niet onder zijn massa maar juist er te ver er achter. Zodat hij denk ik meer op zijn voorbenen steunt en achter ontlast.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:23

Die van mij zet ze achterbenen al sinds ik hem heb (7 jaar) naar achteren. Hij is al meerdere keren door oa de da binnenste buiten gekeerd maar niks te vinden.
Hij is wel overbouwd, ik heb zelf het idee dat hij het doet om het zo wat meer gelijk te maken.

Urielle

Berichten: 50076
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paard staat te ver met benen naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:33

Mijn merrie gaat bij stress gestrekt staan (plaatst ook de voorbenen naar voren) .

J_lijn

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-13
Woonplaats: Noordwolde (groningen)

Re: Paard staat te ver met benen naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 22:20

Jou reactie stelt me wel wat gerust Arantes :) Ik heb even met mijn vader gepraat en hij denkt dat het door de stal komt. Hij staat in een soort oppotstal waardoor de achterkant iets hoger ligt dan de voorkant (hij schopt alles naar achteren). Hierdoor staat hij een stuk hoger aan de achterkant waardoor hij dat denk ik compenseert door zo te staan.

Hevonen

Berichten: 5637
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard staat te ver met benen naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:35

Voor zover ik weet zijn potstallen voor paarden niet goed. Afgezien van de ongelijke hoogte is de hoeveelheid ammoniak slecht voor de luchtwegen.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard staat te ver met benen naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:14

Hoe eet hij? Gaapt hij regelmatiger dan normaal. Als ik hetzelfde beeld voor mij zie zoals mijn paard ooit deed is een maagzweer ook niet ondenkbaar. Mijn paard gaapte een fractie meer maar vooral het ontlastende staan wees op een maagzweer.

J_lijn

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-13
Woonplaats: Noordwolde (groningen)

Re: Paard staat te ver met benen naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 10:51

De deur staat overdag bijna altijd open dus de ventilatie is goed.

Hij krijgt hooi uit een slowfeeder. Hij eet verder goed en het hooi gaat er aardig rap doorheen. Gapen doet tie niet meer dan normaal zover ik weet.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard staat te ver met benen naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:02

Ik denk dat de hielen van z'n achterhoeven gevoelig zijn, door zo te gaan staan komt er meer gewicht op de hiel dan op de teen.

De gevoeligheid kan komen door verkeerde bekapping en veel stilstaan op een vieze stal ondergrond.

Kijk eens of ie rotstraal heeft.

Hevonen

Berichten: 5637
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard staat te ver met benen naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:03

Hoeveel komt hij gewoon buiten?

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:32

J_lijn schreef:
Jou reactie stelt me wel wat gerust Arantes :) Ik heb even met mijn vader gepraat en hij denkt dat het door de stal komt. Hij staat in een soort oppotstal waardoor de achterkant iets hoger ligt dan de voorkant (hij schopt alles naar achteren). Hierdoor staat hij een stuk hoger aan de achterkant waardoor hij dat denk ik compenseert door zo te staan.



Het is juist niet helemaal geruststellend, het hoeft niet ernstig te zijn hoor.

Maar het is wel een teken van dat ie iets wilt ontlasten van iets wat ongemakkelijk is omdat er iets niet lekker zit. En dat kan van alles zijn, maar niet voor niets.

Want het hoort niet dat ie zo staat.

Hopelijk kom je snel achter wat de oorzaak is, goed dat je zoekt naar wat de oorzaak kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 01-03-15 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:34

Die van mij ging zo staan als ze weer wat koliekerig was. Maar dan ook met de oren naar achteren, en buik niet mogen aanraken :+ Dus dan zou het je wel opvallen.

Anoniem

Re: Paard staat te ver met benen naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:48

Ik zou het hier niet bij laten. Het klinkt mij alsof je vader het goed wilt praten zodat er geen dierenarts bij hoeft te komen, maar zo simpel is het niet.
Ik zou er echt naar laten kijken.

J_lijn

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-13
Woonplaats: Noordwolde (groningen)

Re: Paard staat te ver met benen naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 22:57

Ik doe hem 4 keer per week los in de bak en als het weer meezit gaat tie op het land.
Ik longeer hem nu 3 keer per week en wandel zo'n 2 a 3 keer per week met hem.

En idd als die koliekiger zou zijn had ik dat wel gemerkt. Hij is niet gemeen of geïrriteerd als je aan hem zit.

Ik vind het fijn dat je mij probeert te helpen maar ben er niet zo van gediend dat je zo over mijn vader praat.. mijn vader probeert mij zo goed mogelijk te helpen en te steunen met de paarden en vermijd ook zeker geen dierenartskosten.

Ik probeer eerst naar andere meningen te luisteren voordat ik de DA inschakel. Ik twijfel daar ook zeker niet over maar ben benieuwd wat ook andere mensen denken.