trailerladen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:47

Dat klinkt erg positief! Ik denk dat je inderdaad met een paard dat zoveel schrik heeft, gewoon erg traag moet gaan, vertrouwen opbouwen en ik kleine stapjes. Komt wel goed met jullie! Fijn dat je haar de tijd geeft! :j

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 16:57

Ik heb alle tijd. Zou zo fijn zijn als we lekker op pad kunnen. Hier bij huis kun je niet zo veel. Terwijl ik buitenaf woon, maar wel aan een 80km weg.

xNicolx

Berichten: 1195
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:10

pol013 schreef:
Ik heb/had een soortgelijk probleem.
Ik laad hem nu al sinds januari weer succesvol iedere week door een longeerlijn door een oog aan de achterkant te halen en de lijn dan achter zijn kont te laten lopen. Ik hou de lijn genoeg op spanning om hem op zijn plek te houden boven zijn sprong. Dat is voor hem genoeg om er niet uit te rennen.
Naar achter lopen kan ik dan ook heel rustig met de lijn op een beetje druk.
Uiteindelijk wil ik het natuurlijk zonder het longeerlijntje doen maar hij moet nu eerst een massa niet-negatieve ervaringen opdoen in de trailer.
Die van mij vind het alleen achterblijven het ergste.
En ik moet het ook altijd alleen doen.
Over een paar maanden ga ik wel weer eens kijken of het zonder kan.


Oefen jij dit in je eentje en zo ja zou je kunnen beschrijven hoe je dit precies doet, kom je dan geen handen te kort?
Ik heb een beetje hetzelfde probleem als de TS. Paard loopt wel met mij mee de trailer op, maar krijg de stang er niet achter, want zodra ik eruit loop om de stang te pakken, loopt zij er ook uit.
Van de week heeft iemand mij geholpen met een touwtje er achter te doen (achterkant aan de trailer vastklikken aan 1 kant en dan spannen met je hand, zodat ie als stang functioneert). Toen kon ik eruit lopen, zelf de stang pakken en er achter doen. Dus wel alleen gelukt maar het zou handig zijn als ik die 2e persoon niet nodig heb voor het touwtje.

xNicolx

Berichten: 1195
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:14

Mandy73_unes schreef:
Kun je niet een longeerlijn eraan doen en dan via het deurtje zelf naar buiten lopen en dan naar achter om de stang dicht te doen en de lijn op "druk" houden zodat ze niet naar achter kan....stang erachter en dan het touw lossen en je paard voor vastzetten voor de rit :) (met druk bedoel ik natuurlijk zachte druk)



Dat klinkt gevaarlijk, longeerlijn vastklikken aan halster en dan via deur eruit?
Als je dan buitenom loopt en je paard bedenkt zich eruit te lopen, sleurt hij die hele lijn achter zich aan...(want zoals de TS zegt, als ze eruit willen gaan ze toch wel dat houd je niet vast) of begrijp ik je verkeerd?

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:21

xNicolx schreef:
Mandy73_unes schreef:
Kun je niet een longeerlijn eraan doen en dan via het deurtje zelf naar buiten lopen en dan naar achter om de stang dicht te doen en de lijn op "druk" houden zodat ze niet naar achter kan....stang erachter en dan het touw lossen en je paard voor vastzetten voor de rit :) (met druk bedoel ik natuurlijk zachte druk)



Dat klinkt gevaarlijk, longeerlijn vastklikken aan halster en dan via deur eruit?
Als je dan buitenom loopt en je paard bedenkt zich eruit te lopen, sleurt hij die hele lijn achter zich aan...(want zoals de TS zegt, als ze eruit willen gaan ze toch wel dat houd je niet vast) of begrijp ik je verkeerd?


Hoe zwaar is jouw longeerlijn?

Denk trouwens niet dat druk houden werkt, maar even op het juiste moment druk zetten misschien wel, even een herinnering dat het de bedoeling is om te blijven staan en dat er nog een communicatielijntje aanwezig is. ;)

xNicolx

Berichten: 1195
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:27

Kahawa schreef:
xNicolx schreef:



Dat klinkt gevaarlijk, longeerlijn vastklikken aan halster en dan via deur eruit?
Als je dan buitenom loopt en je paard bedenkt zich eruit te lopen, sleurt hij die hele lijn achter zich aan...(want zoals de TS zegt, als ze eruit willen gaan ze toch wel dat houd je niet vast) of begrijp ik je verkeerd?


Hoe zwaar is jouw longeerlijn?

Denk trouwens niet dat druk houden werkt, maar even op het juiste moment druk zetten misschien wel, even een herinnering dat het de bedoeling is om te blijven staan en dat er nog een communicatielijntje aanwezig is. ;)


Niet zwaar, maar dan nog en paard dat los kan komen uit de trailer met een lijn aan zijn halster klinkt niet veilig... snap het idee er achter wel hoor van druk houden/communicatielijntje

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:05

Ik doe dat inderdaad altijd alleen.
Klik de lijn vast aan een oog aan de buitenkant(rechts). Dan gooi ik hem over zijn rug. Loop naar de andere kant en laat hem zakken achter zijn kont. Net boven zijn sprong blijft hij dan makkelijk 'hangen' zonder en echt druk op te hoeven zetten.
Dan sta ik in de trailer aan de kant waar ik ook de lijn vast hou. Links in de trailer. Halsterlijn in mijn linkerhand. Longeerlijn in mijn rechter. Ik geef alleen druk op mijn halster normaal. De longeerlijn verpak ik bij het naar binnen lopen zodat hij niet naar beneden valt. Als het paard er dan in staat laat ik de halsterlijn los en loop ik langs links naar achter. De lijn maak ik dan steeds korter zodat hij hem wel voelt zitten achter zijn kont. Dan kan ik rustig in de trailer naar achter lopen en de stang dicht doen. Ze hebben hier nog wel een ontsnap mogelijkheid natuurlijk maar het is precies genoeg om de neiging te onderdrukken er gelijk met mij mee er uit te lopen.


Klinkt allemaal ingewikkeld maar is het niet. Je paard moet wel de druk van achter kennen. En het is ook wel handig als ze het niet eng vinden als er longeerlijn over de grond gesleept wordt. Dat zou ik wel los van de trailer even testen.

Maaiike94

Berichten: 1101
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:32

Met mijn paard had ik hetzelfde probleem, ze liep voor mij aan erin maar net zo hard er weer uit. Wat bij bij haar het probleem was, en ik denk ook bij die van jou, is dat ze nog niet goed genoeg wist dat de trailer rust betekent.

Zorg dat je deze grens duidelijker krijgt, trailer = rust, daarbuiten = werk. Zodra je paard erin loopt, belonen, rustig aaien en niks doen. Loopt hij er weer uit, geen probleem, maar zet hem direct aan het werk. Rondjes om je heen lopen, stukje achterwaarts, zijwaarts etc, etc. Zolang hij maar niet stilstaat. Dan weer terug de trailer op laten lopen en weer laten staan, weer belonen etc. De periode dat je paard erin blijft staan zal steeds langer worden, want op een gegeven moment weten ze heel goed: eruit = werken. Als je paard lang genoeg netjes blijft staan, dan pas met de stang beginnen.

Je schrijft dat hij eruit loopt zodra hij je met de stang ziet. Ik denk dat dit ook een kwestie van lange adem is, iedere keer er weer opzetten zodra hij eruit loopt. Iedere keer weer de stang erachter doen. Uiteindelijk hebben ze vaak wel door dat het makkelijker is om te blijven staan dan de hele tijd opnieuw in en uit te moeten lopen.

Wat ik een heel handig filmpje vond voor het sluiten van de stang:
https://www.youtube.com/watch?v=ahdBeD09IcU

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 21:33

Iedere keer de stang er achter doen. Leuk gezegd, maar daar zit het probleem. Ik kan dat niet oefenen, want ik krijg hem er niet achter.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 21:39

Ik ken de video, maar altijd goed om weer te zien. Ik was hem even vergeten. We gaan weer verder met trainen. Het gaat lukken.

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:11

Om te oefenen kun je twee extra helpers met een hindernisbalk erachter laten meelopen.alsof het de balk is. Timing en gevoel en een fikse dosis 'weten wat je doet' zijn hierbij nodig. Doe dit dus niet met onervaren mensen maar vraag hulp.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 08:50

Ik kan het wel blijven herhalen. Maar hulp heb ik niet. En ik kan heus wel een keer iets regelen voor een keertje. Maar een keertje heeft weinig zin denk ik. Ik heb nu in de bak 4 tonnen neergezet. Met balken erop. Een imitatie trailer zeg maar. En daar gaan we nu ook nog extra mee oefenen. En dan voornamelijk het blijven staan en de stang erachter. Ik hoop dat dat ook een extra steuntje zal geven bij de trailer.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:54

kvulden schreef:
Ik kan het wel blijven herhalen. Maar hulp heb ik niet. En ik kan heus wel een keer iets regelen voor een keertje. Maar een keertje heeft weinig zin denk ik. Ik heb nu in de bak 4 tonnen neergezet. Met balken erop. Een imitatie trailer zeg maar. En daar gaan we nu ook nog extra mee oefenen. En dan voornamelijk het blijven staan en de stang erachter. Ik hoop dat dat ook een extra steuntje zal geven bij de trailer.


Het is ook gewoon erg praktisch als je alleen kan laden... Anders moet je telkens hulp vragen als je weg wil. En hoe krijg je paardlief er dan op verplaatsing weer op? Daar is niet altijd iemand die kan helpen, of die op de juiste manier kan helpen.

TS, ik denk dat je goed bezig bent en zou zeggen, volhouden, geduld en liefde! ;)
Ik vind die drukmiddelen trouwens maar niks, als paardlief echt niet wil, lukt het gewoon niet.

MoOtJuHh

Berichten: 962
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:58

Ts loop je mee de trailer in? Want je kan zelf ook naast de klep blijven staan en je paard naar binnen sturen. Kost wat meer tijd en vertrouwen maar sta je wel meteen achter het paard en hoef je hem niet alleen achter te laten om de stang te pakken als je wel mee naar binnen loopt

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 23:01

Een keertje oefenen met helpers zou voldoende moeten zijn. Ik doe dit werk regelmatig, zie onderschrift. Ik kom dan ook niet tig keer terug maar los het vaak in 1 sessie al op. Zolang je maar weet wat je doet.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 08:48

Marinka loopt zelf de trailer op. Dat is geen probleem. Het probleem ligt bij het blijven staan en de stang. En dat gaat in hele jleine stapjes. En als we het een paar dagen niet hebben gedaan gaan we eerst weer een paar stapjes terug.

Maar we zouden nu elje week een keertje op pad gaan. Om de routine ook mee te laten werken. Vroeger ook een tijdje met haar wekelijks naar de manege geweest. Heen weg ging altijd moeilijk. Terug we stond ze er zo op. Echt uit zichzelf. Wilde dan best naar huis.

Nou we hebben een paar bijzondere dagen gehad met Marinka. Donderdag op de trailer naar een vriendin in Stroe. Heerlijke buitenrit gemaakt. Niet te lang want moest op tijd thuis zijn en ik wilde rustig kunnen laden. Ze liep er meteen in. Mijn vruendin zou de trailer afsluiten maar was niet snel genoeg en Marinka stond weer buiten. En ja het ergste wat we konden verwachten maar niet deden gebeurde. Ze ging er niet meer op. Alles uit de kast maar nee. Naar uren proberen en pauzes en het thuisfront ingeschakeld om de kinderen van school te halen. Geen resultaat. We besloten om mijn paard ergens te stallen en morgen verder. Veel met anderen gesproken. Dus besloten om wat sedatie te gebruiken. Zodat ze rustig naar huis kon en daar verder te kijken. Zo gezegd zo gedaan. Maar al snel spijt. Ze was mooi dullig. Maar als ze de trailer zag was het fout. En door dat ze zo dullig was konden we eigenlijk niks met haar. Ze snapte niet wat we wilden en we kregen haar niet recht voor de trailer. En omzetten ging bijna niet. Nog even wat mensen gebeld en de da. Besloten om te wachten tot ze weer helder was. Ik terug naar huis en in de avond terug. We hadden iemand gevonden die ons kon helpen. Even later belde ze af. Maar adviseerde iemand anders. Die mijn vriendin ook wel een beetje kende. Zo gezegd zo gedaan. Hij kwam om 20uur. We hadden zelf al besproken om anders de volgende dag rijdend naar huis te gaan. 40km met een tussen stop. Niet handig, maar je moet wat. Maar diegene die kwam was zeer kundig. En het was tijd voor een onbekende om dit te doen. Ze ging flink in de strijd. Liep achteruit bijna dwars door een schuur. Maar ze werd goed op haar plek gezet. En haar werd duidelijk dat de trailer de fijnste plek voor haar was. En toen was na 3 pogingen de stang een eitje. Erg opgelucht kon ik haar mee naar huis nemen. Rosie miste haar zo. Die stond steeds te hinniken. Zaterdag heb ik haar nog lekker met rust gelaten. En zondag was het tijd om het ook zo met Marinka te proberen. Ze was fel en verbaasd om mijn reactie. Maar met 5 stond ze toch in een gesloten trailer. Dat ging dus goed. De man die mij geholpen heeft was zeer rechtvaardig en het ging goed opbouwend. En hij wilde graag blijven helpen. Omdat het nu anders is en het laden thuis beter gaat dan als we weg zijn. Wat ik nu bijna niet meer durfde. Dus we hebben een afspraak dat de komende ritten weer daar in de buurt zijn en dat we hem er even van op de hoogte brengen en als het laden dan niet lukt. Komt hij direct. Hij dacht dat het met 1 2 of 3 keer dan wel goed zou gaan. Ik ben helemaal blij. De terug weg was Marinka super relaxt en ook toen we thuis kwamen en gingen uitladen ging het allemaal super relaxed.

Zhads

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-01-17

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:48

Ik ben al even een stille meelezer, maar wil nu toch wel even gefeliciteerd zeggen!
Ik ben blij dat het beter gaat :j

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 12:59

Dank je wel. Blij dat ik resultaat kan boeken en blij dat ik daar weer zelf vertrouwen van krijg.