Vindt mijn paard mij niet leuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:24

Anniekkkk schreef:
Hallo!

De laatste tijd vraag ik mij echt af of mijn merrie mij "wel leuk vindt". In hoeverre dat kan, want dat is namelijk wat ik mij afvraag. Sinds februari ben ik eigenaresse van een 8 jarige Sorento merrie, die ietwat bijzonder is. Toen ik haar kocht, heb ik haar nog 2 maanden bij de oud eigenaresse laten staan in pension, zodat ik op haar veilige plek kon wennen. Na die twee maanden is ze bij mijn ouders thuis gekomen.
Nu heb ik het volgende 'probleem' met haar; ik krijg de indruk dat ze mij dus niet leuk vindt. Ik kan haar moeilijk uit het weiland halen (lees: het lukt ook niet altijd). Ze wil eigenlijk niet naar mij toekomen, iemand anders kan haar veel makkelijker pakken. Om heel eerlijk te zijn is dit ook iets wat ik mis in onze band. Om heel eerlijk te zijn is het zelfs weleens door mijn hoofd te gaan haar te verkopen, omdat de klik misschien wel ontbreekt.

Voor de duidelijkheid: ze heeft plezier in het rijden, ga niet altijd naar haar toe om te rijden maar ook lekker tutten etc. We doen vanalles; buitenrijden, springen, dressuur, longeren.

Ik vind het een lastige situatie. Is er iemand die dit herkent of ook weleens heeft gehad? Of is er misschien iemand die tips voor mij heeft? Of gewoon een hart onder de riem? :j


merries... :x :roll:

Bij mijn merrie heeft het maanden geduurd totdat ze een beetje herkenning en genegenheid liet zien. En dat kwam omdat ik intens verdrietig was en ze me toch maar even kwam troosten. Daarna ging ze weer terug naar haar eigen gesloten zelf. Echter was ze sindsdien wel veel bewuster van mijn aanwezigheid.

Renaatt
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-02-11

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:38

Sommige paarden zijn nu eenmaal iets onafhankelijker dan andere paarden. Mijn paard werkt graag voor me, maar als haar halster af is dan doet ze liever haar eigen ding.

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:04

Ik heb ook z'n merrie gehad. Tot frustratie drijvend kreng :=

Soms moesten we haar vanuit de paddock de stal in drijven en met een bezem ervoor zorgen dat ze je de stal niet uit trapte.. maar zodra je haar had, niet te veel poetste en erop zat was ze goud voor me. Altijd de oortjes erop met wat we ook gingen doen.

Na 5 jaar was onze band nog steeds liefde en haat. Nu heb ik een ruin en denk wel eens.. sulletje hihi

Bij merries moet je dingen vragen, niet opleggen. Ik hoefde eens per maand ( ;) ) niet eens in de buurt te komen zo gevoelig zijn zulke merries.

Accepteren geeft jou denk ik rust en zal het misschien zelfs beter worden.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:18

Heb al heel veel paarden gehad en tja... van die paarden waren er 2 die ik niet altijd te pakken kon krijgen en tja... dat waren dus wel merries :P
Allebei in het werk trouwens echt super paarden dus dan accepteer je dat maar.

Dat 'band hebben met' staat niet gelijk aan een paard wat graag knuffelt of naar je toe komt. Dat is per paard verschillend. Maar ik moet eerlijk toegeven ik heb er wel een bloedhekel aan als ze weglopen hoor.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:38

Ga gewoon eens bij haar zitten in de wei op een bepaald verliest ze van haar nieuwschierigheid en geef haar pas wat lekkers als ze echt iets voor je gedaan heeft. als ze bijvoorbeeld komt lekker kroelen en weer weggaan maar op de plekjes die zij lekker vind. Telkens goed proberen af te sluiten en totaal neutraal naar haar toe gaan overal voor open staan.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 18:37

Anniekkkk schreef:
Iets lekkers heb ik altijd bij me :j En ook ga ik inderdaad regelmatig het weiland in om haar (proberen) te kriebelen. Elke dag haal ik de drollen uit het weiland, dus die tijd is er gelukkig voor.

En ik denk niet bij het minste probleempje al aan verkopen hoor. Bij de grotere probleempjes in het begin dacht ik ook niet aan verkopen. Van waar wij komen zou ik mijzelf niet als een 'snelle opgever' willen neerzetten. Maar de klik lijkt soms na 6 maanden nog steeds te ontbreken. En dan gaat dan weleens door mijn hoofd. Heb ook nog nooit een paard gehad waarbij het zo lang duurde voor mij, misschien moet ik daar even aan wennen. Ook voor het eerst een merrie. Het grondwerk ga ik mij in ieder geval eens in verdiepen!


Ik wil hier nog even op reageren, want ik bedoelde opgever ook niet negatief als in, je hebt er niets voor over. Maar eerder dat paarden nou eenmaal levende wezens zijn die niet altijd 100% doet wat wij willen of verwachten en dat is dan niet persoonlijk naar jou gericht omdat het paard jou maar niets vindt, maar is gewoon paard-eigen. :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:48

Mhh, inmiddels staat paardje te koop aangeboden

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:15

Wat jammer

maitestar23

Berichten: 658
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:11

Hier ook een merrie die 'moeite' heeft met wennen op haar nieuwe plek. Ik kende haar al een paar maanden voordat ze bij mij kwam dus de tijdelijke verandering in haar doen en laten is voor mij heel duidelijk.
Maar ik snap daardoor ook heel goed waarom. Zij heeft tijd nodig en dat krijgt zij van mij.
Het zijn intelligente wezens met diepere en complexere gevoelens dan bijv. een hond.
Heb geduld, het komt goed!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:20

TS mag toch volledig zelf bepalen of ze het nog ziet zitten of toch een ander paard geschikter vind?

maitestar23

Berichten: 658
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:53

Jes schreef:
TS mag toch volledig zelf bepalen of ze het nog ziet zitten of toch een ander paard geschikter vind?


Uiteraard, maar met een ander paard loop je misschien wel tegen hetzelfde aan.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:27

Jes schreef:
TS mag toch volledig zelf bepalen of ze het nog ziet zitten of toch een ander paard geschikter vind?

Uiteraard is iedereen daar vrij in. Mijn korte reactie mbt het jammer vinden; het topic geopend is in de eerste week in augustus.TS had dit paard gekregen, niet geheel onbelangrijk, ook niet op proef zover ik kon lezen . En het rijden zelf ging goed. In het topic komen zinvolle ervaringen aan bod mbt gedrag etc v paarden. Ik vind het oprecht jammer om niet verder terug te lezen hoe en wat en dat het voor de topic starter kennelijk niet goed voelt om verder te gaan met dit paardje. En dat kan en mag; eerlijk tegenover jezelf en het paard is dat ook.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:31

Nou ik kan me er wel wat bij voorstellen.... mijn vorige pony heb ik mede verkocht omdat ik met haar gewoon nooit zeker wist of ik haar wel te pakken kon krijgen. En zelfs in de box draaide ze zich wel eens van me af. Met rijden was ze super, geweldig dier. Maar in omgang kon ik haar soms wel wat doen. Neem van mij aan, dat is echt niet leuk.
En toen het na 3 jaar nog niet anders was en ik ook bepaalde keuzes moest maken plus de gelegenheid zich aandiende voor een heel goed ander huis heb ik haar wel weggedaan.

TS heeft paardje nog niet zo lang, dan is die band wellicht toch nog anders.
Het is gewoon jammer als het zo loopt.
Maar begrijpen doe ik het zeker.
Maar ook... ik heb altijd geleerd dat het minstens een jaar duurt voordat je je paard 'je paard' kunt noemen...
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 09-09-17 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:34

Goh wel jammer inderdaad
Bij mijn merrie heeft het zeker een jaar geduurd. En pas na ruim 1,5 jaar dat ze mij echt leuk vind.

Februari gekocht en nu verkopen. Dat is ook geen kans geven. Zeker niet omdat het rijden wel heel goed ging.

Een nieuw paardje zal ook moeten wennen.
Het vraagt nogal wat van een beestje. Nieuwe mensen, nieuwe omgeving, nieuwe paarden. Dat heeft tijd nodig.

Mijn merrie liep ook voor me weg. Niet tof inderdaad. Maar ze ging me uiteindelijk wel vertrouwen. Nu blijft ze staan. Ze komt niet aanlopen. Zit niet in haar karakter. Maar een band hebben we inmiddels echt wel.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:02

Het ligi eraan wat je wilt van een paard,of van een ander levend wezen. gaar het je erom dat hij\zij het gevraagde werk goed doet,of wil je veeleer een gezellig maatje waar je vriendschap en liefde mee kunt delen? Als je het tweede wilt dan snap ik goed dat je teleurgesteld bent in een dier wat dat niet kan of wil bieden.Ieder paard isanders en er zijn er wel die heel aanhankelijk zijn,vrijwel van het begin af aan.

Boevenknuf

Berichten: 5
Geregistreerd: 11-09-17
Woonplaats: provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:08

Ik heb mijn meisje nu sinds mei dit jaar en ik herken me wel eens in jouw gevoel.
Eerst was het een gevecht haar in de wei te pakken, tot ze op een bepaald moment zelf bij me kwam en mee ging.
Oh ik was zo blij.
Toen veranderde de kuddeverhoudingen en sindsdien is het nog moeilijker dan voorheen.
Niet alleen het pakken is een issue, als ik haar mee wil nemen gaat ze gewoon star stil staan.
Zweepje erbij helpt minimaal. Tot nu toe heb ik haar wel altijd meegekregen.
Wat ik wil zeggen is.. Ik denk niet dat het eraan ligt dat jouw paard je wel of niet leuk vind.
Staat ze in de wei alleen of in een kudde? In de kudde kan het best zijn dat ze gewoonweg gek is op haar groep of op een paard uit de groep. Los van de kudde.. Sja heerlijk grazen en buiten staan..
Dan heb je ook niet altijd zin meegenomen te worden.
Ik haal mijn paard uit de wei d.m.v. een snoepje in mijn zak te steken. Pas als ik vlak bij haar ben (langs de andere paarden) laat ik het zien en dan nog wil het wel even duren voor ze het wil hebben.
Op het meelopen heb ik nog niks gevonden. Dat is oefenen, met snoepjes wil ik dat zo min mogelijk doen.
Voel je verder wel een band met je paard? Zo ja bouw daar dan op verder.
Blijf niet hangen bij wat niet lukt ook al is het vervelend.
Knuffelen aandacht en samenwerken betekend niks minder dan het feit dat ze wel of niet naar je toe komt in de wei denk ik persoonlijk ook al hoop ik ook dat mijn merrie minimaal niet meer wegloopt op een dag. Mijn merrie verkopen.. Ik moet er niet aan denken ondanks dit soort streken.

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:47

Heel normaal hoor dat paarden denken ik blijf lekker staan.
Anders moeten ze werken.

Mijn paard rent altijd weg omdat hij helemaal geen zin heeft om te rijden.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:34

Wel vervelend voor TS hoor. Ben benieuwd hoe het inmiddels gaat en hoe ze tegenover bepaalde keuzes staat zoals werken aan de band of verkopen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:33

Passadena schreef:
Heel normaal hoor dat paarden denken ik blijf lekker staan.
Anders moeten ze werken.

Mijn paard rent altijd weg omdat hij helemaal geen zin heeft om te rijden.

Paarden redeneren niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:41

Peetstap schreef:
Passadena schreef:
Heel normaal hoor dat paarden denken ik blijf lekker staan.
Anders moeten ze werken.

Mijn paard rent altijd weg omdat hij helemaal geen zin heeft om te rijden.

Paarden redeneren niet....



En paarden die bij het aanblik van het zadel al boos beginnen te worden? Tuurlijk redeneren paarden wel.

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:29

Ik heb mijn merrie nu bijna drie jaar en heb pas sinds een jaar echt het idee dat ze het echt prettig vind om bij mij te zijn. Maar dan nog heeft ze wel eens dagen dat haar prioriteiten totaal ergens anders liggen.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:53

Ik weet niet of paarden redeneren... Maar associeren (met werk, negatieve ervaringen of positieve ervaringen) doen ze wel.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:23

Phoya schreef:
Ik weet niet of paarden redeneren... Maar associeren (met werk, negatieve ervaringen of positieve ervaringen) doen ze wel.

Yep +:)+ groot verschil.

Vlindy
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 08:51

Peetstap schreef:
Mhh, inmiddels staat paardje te koop aangeboden


Klopt, heb haar inderdaad verkocht. De klik bleef uit en voor mezelfde de knoop doorgehakt of ik een beter 'thuis' kon vinden. Heb haar verkocht aan een vrouw die direct een klik met haar had. Gisteren echter bericht gehad dat het toch allemaal niet zo rooskleurig is als het in eerste instantie leek.. Paard blijkt niet helemaal goed te zijn (mentaal) en er is voor gekozen om haar weer weg te doen en een goed plekje te zoeken waar ze lekker altijd buiten kan staan en ze niets hoeft te doen.
Erg vervelend allemaal. Ondanks dat het niet mijn type paard was, gun ik haar het allerbeste en ik denk dat dit het is.

Anoniem

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 09:56

Jeetje! Hoe kan hij mentaal wat mankeren, als in de zin van, hoe is dat vastgesteld en wat precies?