Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Trailerlaadprobleem bijna?? opgelost

 
Profiel   

5 jaar geleden kocht ik mijn huidige paard. Hij was op 7 jarige leeftijd nog nooit van het erf af geweest dus was het maar afwachten hoe hij zou reageren op een trailer. Het heeft ons ruim 3 kwartier gekost en hij is er toen in gegaan omdat we alle andere opties hadden afgesloten. (hij moest er wel in want de doodlopende weg zou de rest van de dag afgesloten worden). Daarna zijn we vaker gaan oefenen met trailerladen en dat ging steeds beter. Zolang er iemand in de buurt was die hem wist te vertellen dat vol gas achteruit niet mocht, stond hij er eigenlijk altijd binnen 5 tot 10 minuten in. Op de trailer zelf werd hij ook steeds rustiger.
Nu is daar de laatste paar jaren eigenlijk de klad in gekomen en is hij alleen de trailer op gegaan voor een verhuis. Vorig jaar 3 keer :(:) waarvan de laatste keer weer naar zijn oude adres. Bij de laatste verhuis liep hij zonder moeite, in 1 keer, de trailer op *\o/* .
Echter toen ik 1 maand later op wedstrijd wilde, was er een probleem. Meneer wilde niet. En als mijn paard niet wil..... Na een half uur klooien stond hij er op dus op naar wedstrijd. Proefjes gereden, ging allemaal goed en daarna weer laden. 2 Uur later is het pas gelukt nadat we van de staleigenaar de trailer in het gangpad mochten zetten. Od was helemaal afgesloten in zijn geest, hij had het in eerste instantie nog niet eens door dat hij weer thuis was, totdat zijn vriend hem aanraakte :(:) :(:) . Daarna heeft hij niet meer op de trailer gestaan.
Nu is er een stalgenote zo lief om me te helpen met trailerladen oefenen *\o/* _/-\o_ . Vorige week was het alleen al heel snel duidelijk, de oude manier gaat gewoon echt niet meer helpen. Mijn stalgenote kwam met het idee om 2 lijnen te gebruiken. En hoera, hij liep er zo in *\o/* . Daarna nog een keer gedaan, er uit, meteen er weer in en gestopt. Wat was ik blij, wat ging hij makkelijk en ontspannen de trailer op *\o/* .
Helaas heeft mijn wijsneus -:) nu donders goed in de gaten wat die 2de lijn betekend en zet hij alles op alles dat hij daar tussen komt. Afgelopen zaterdag ben ik met hem naar wedstrijd geweest, op stal was er een stalgenoot zo lief om de 2de lijn op te pakken _/-\o_ en stond hij er zo in. OP wedstrijd kon ik de trailer naaste een omheining zetten en liep hij er ook vlot in. Eenmaal op de trailer is hij soms wel wat gestrest met momenten maar wel beheersbaar. Dus wij waren helemaal blij met dit resultaat. De wedstrijd is ook goed gegaan en hij vond het helemaal leuk <3 .
Nu wilden we vandaag weer aan de slag. Ons doel was om hem 1 keer op de trailer te zetten en voor de rest een paar keer rustig tussen 2 lijnen laten staan. Dat viel nog niet mee -O- . Hij stond vrij vlot voor de 1ste keer op de trailer dus daar waren we erg blij mee. Alleen hem daarna in alle rust tussen de 2 lijnen laten staan.....nope..... Hij stond op ontploffen op het moment dat we hem hadden waar hij moest zijn, de enige optie die ik had was om weer naar voren de trailer in te gaan. Eenmaal in de trailer ontspande hij weer. Gelukkig is het ons daarna nog wel gelukt om hm rustig bij de klep te krijgen tussen de 2, wijduit, op de grond liggende lijnen in. En hij stond er, gelukkig heel ontspannen bij dus we hebben wel het idee dat we op de goede weg zijn.'
Het is een heel verhaal voor een korte vraag, is er nog iemand een idee hoe we hem minder gestrest tussen de 2 lijnen kunnen krijgen? Hij is razendsnel en verdraaid slim dus draait vaak sneller de verkeerde kant op dan dat wij kunnen reageren. Verder is het vertrouwen tussen ons wel goed en is hij keurig opgevoed.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 18:35 



 
Profiel   

Ik laad ook vaak met twee lijnen langs de trailer; voor een eenmalige actie is dat prima, maar bij een laadprobleem bereid ik de paarden liever beter voor. Er zijn idd paarden die de lijnen idd dusdanig spannend vinden dat ze niet meer kunnen ontspannen.
Mijn tips: werken aan de dubbele lange lijnen (als jij en paard dit nog nooit gedaan hebben: samen met een instructrice) en ook oefenen met de lijnen ook los van de trailer (dus gewoon in de longeerbak er tussendoor, tijdens het rijden in de bak leggen en er tussendoor).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 18:47 



 
Profiel   

Geen lijnen gebruiken... je paard reageert op druk door of te vluchten (weg van touwen en trailer) of in de trailer door te bevriezen en in zichzelf te keren. De trailer moet je juist een leuke ervaring maken voor hem, waar hij koekjes en brokjes krijgt en je blij en tevreden tegen hem praat. Nou klinkt het misschien gekker dan ik bedoel :p maar het werkte bij onze pony die we uit een natuurgebied hebben gehaald perfect. Ze was met dwang na 3 uur de trailer in geduwd/getild, waarna ze bevroren van angst de rit naar ons huis heeft moeten doorstaan. Helaas kon het toen niet anders, maar toen we het na een paar maanden weer probeerden dmv clickertraining en veeeel positieve beloning ging ze er binnen een half uur op. Daarna hebben we om de dag geoefend met trailerladen en nu 3 weken later loopt ze er met een los touwtje zo op. Maar zodra iemand haar probeert te dwingen hebben we urenlange strijd...

Zo hebben wij het aangepakt:
Eerst clicker installeren, dus clickje en koekje erin (of wortel oid). Daarna ga je voorwaarts lopen oefenen: eventueel combineren met een commando bijv "kom". Iedere voorwaartse stap clickeren en belonen. Recht achterwaarts gaan ook oefenen.
En daarna ga je proberen of hij een voetje op de laadklep wil zetten (zo ja, clickeren en koekje, belonen!). Gaat ie naar achteren? Laten gaan, geen druk houden. Zodra hij stil staat wel minimaal 1 pasje voorwaarts vragen, daarna vraag jij hem juist een stukje naar achteren.
Zo bouw je het telkens uit,totdat hij rustig in de trailer staat.

Neem er de tijd voor, dan duurt het maar eens een dag. Wij hadden ons er op ingesteld dat het een dag zou duren, maar we zouden niet stoppen voor het was gelukt. Uiteindelijk stond ze er met 30 minuten al op, maar ze vond het toen nog wel spannend hoor. Het is heel belangrijk dat jij in een relaxte state-of-mind blijft! Vaak lopen ze er dan zo ineens op. In de trailer geef je wat brokjes, vertel je hoe knap ie is en daarna weer eruit. En daarna weer opnieuw. Net zo vaak oefenen tot je paard er zijn hoefje niet meer voor omdraait, komt helemaal goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 18:57 



 
Profiel   

Dat oefenen met tussen 2 touwen inlopen zonder trailer is wel een goeie :) . Oefenen met lange lijnen niet zo, hij vind iets langs zijn billen als hij moet lopen echt geen succes :+ . En gezien hoe erg hij dan durft te reageren vind ik mezelf niet echt de aangewezen persoon om daarmee aan de slag te gaan :=
Het gekke is dat als hij eenmaal op de trailer staat wel redelijk ontspannen blijft op eigen terrein. Hij krijgt een worteltje tussendoor en een kriebeltje dus hij vind het wel prima. Alleen het er op gaan vind hij geen succes.
Clickertraining gaan het niet worden :n :o Y;( . Ik heb hele fanatieke clickertrainers als stalgenoten gehad en werd op een gegeven moment zelf zenuwachtig van dat constante geklik.
We letten er ook goed op dat hij niet in zichzelf keert. Dat heeft hij met laden ook maar 1 keer gedaan. Bevriezen heeft hij met laden ook nog niet gedaan.
We zijn nu eigenlijk steeds bezig om hem richting trailer te laten komen en als hij ontspant weer belonen en weglopen. Maar hij blijft er helemaal scheef naartoe gaan en er proberen langs te schieten als we er te dicht op komen. Vandaar dat we met 2 lijnen willen werken.
Het lastige is ook nog eens dat meneer wijsneus dankbaar gebruik van de situatie durft te maken. Vandaag wilde hij op een gegeven moment alleen maar recht naar achter en liep hij paniekerig te doen, terwijl zijn ogen gewoon rustig waren >;) . Heb hem toch even toegesproken en toen kwam hij weer een flink stuk normaal naar voren. Hij word ook nogal eens omschreven als een apart portret :+ <3 . Het is dus nogal lastig om een middenweg te vinden tussen zijn gevoeligheid en zijn eigen wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 01:23 



 
Profiel   

Mijn paard wilde ook niet de trailer in terwijl hij iedere 2 weken mee gaat naar de les of andere uitjes niet handig om dan altijd manlief mee te moeten hebben.
Mijn instructeur heeft me nu geleerd om hem eerst aan de hand te laten wijken voor mij en ook voorwaarst te gaan als hij voor ezel speelt en met benen wijd stil blijft staan. Nu moet ik dit soms kort herhalen maar ik kan hem nu self loaden. Met andere woorden hij loopt erop omdat hij geleerd heeft om opzij of naar voor te gaan als ik naast hem sta. Ik doe deurtje en klep dicht en loop maar voor om zn touw vast te knopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 04:28 



 
Profiel   

Het clickertje is maar een hulpmiddel, het punt is dat je met positieve beloning enorm veel sneller je paard iets aanleert en het leren wordt daarmee aantrekkelijker. Hij "doet" paniekerig, maar zn ogen staan rustig zeg je. Een paard doet niet iets express, hij reageert vanuit zijn instinct, dat hem zegt dat die trailer eng/gevaarlijk/onveilig etc is. Buig dat om en hij loopt als een hondje achter je aan die trailer op.

Lijnen zijn niet nodig, met dwang maak je het niet leuker allemaal. Hij moet zelf die trailer op willen, een paard van 600kg dat niet wil gaat gewoon niet, simpel.
Als hij scheef naast de plank gaat, ben je te snel gegaan. Stapje terugzetten, recht maken en weer stapje voor stapje vooruit. De aanhouder wint, maar wel vanuit rust en duidelijk zijn naar je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 06:49 



 
Profiel   

Vraag hulp van florence van go with flo, zij heeft mij zo goed geholpen. En als je dan weer op de goede weg bent, dooroefenen en leuke dingen gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 07:08 



 
Profiel   

Hij gaat al keurig netjes opzij voor me als ik dat vraag, (tenminste, meestal dan. Hij is soms een echte NEEEEgro _O- ) en meestal hoef ik hem niet eens aan te raken en gaat hij zonder moeite de kant op die ik wil.
Ik heb een paard gekend wat alleen de trailer op liep als er 2 lijnen naast de klep lagen. Dan kon je hem naast de lijnen los laten en liep hij er zelf op. Lagen die er niet, kreeg je het dier met geen mogelijkheid er op.
De reden waarom ik toch graag met lijnen wil werken is omdat hij, in de tijd dat hij er steeds binnen een paar minuten op stond, er altijd scheef op ging. Hij draait dus op de klep en stond eigenlijk nooit recht voor de trailer als hij er in ging. Als hij nu op de plek gaat staan waar hij voorheen dus de trailer op liep, gaat hij nu achterwaarts en weigert hij weer naar voren te komen.
Belonen als hij iets goed doet, doen we ook al. Bij elke trailerlaadsessie gaat er 1 kilo wortels doorheen, zijn favoriete snack :9 . Hij is ook erg gevoelig voor stembeloning dus hij krijgt ook te horen dat hij braaf/knap/lief is als hij een worteltje krijgt. Daar doet hij al best veel voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 13:59 



 
Profiel   

Even een update. Vandaag hebben we onze eerste trailerlaadles gehad. Na mijn verhaal en wat Od deed toen ze richting trailer liepen zijn we toch met 2 lijnen gaan werken. Alleen waren we nu met 3 man totaal dus geen probleem met het 2de lijn oprapen :+ . Het enige verschil is dat er nu niet specifiek aan hem werd gevraagd om de trailer in te gaan. Het enige wat werd gevraagd om mee naar voren te gaan en dan weer een pasje terug en tussendoor kreeg hij alle tijd om er over na te denken. Op een gegeven moment zette hij, per ongeluk, 2 voorvoeten op de klep en daar stond hij zelf zo stomverbaasd van dat hij er eigenlijk meteen weer af wilde. Doordat we hem met 3 personen met de stem stonden te belonen en hij ook nog eens een snoepje kreeg bedacht hij dat blijven staan ook een optie was en hij was zichtbaar trots op zichzelf 8-) . Enkele minuten later liep hij heel rustig volledig de trailer op en is daar zeker 1 minuut op het gemak blijven staan. Hij was alweer zichtbaar heel trots op zichzelf en dat ben ik ook op hem <3 <3 <3 .

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-17 01:38 



 
Profiel   

Fijn dat hij het nu goed doet! :) Hopelijk zet dat zo door, anders kan ik je zeker HorseRehab aanraden, zij zijn echt geweldig in dit soort dingen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-17 11:06 



 
Profiel   

Paarden zijn vluchtdieren en prooien in de natuur verschuilen roofdieren zich op donkere plekken/ grotten/ bosjes ed een paard staat in de natuur het liefst op een open vlakte zodat hij roofdieren van ver kan zien en ook kans heeft om te vluchten.
Dit wetende kun je wel begrijpen hoe eng en onnatuurlijk zo'n trailer is voor een paard.
De kunst is inderdaad zoals hier al werd benoemd om de trailer leuk te maken.
En daarbij ben je met geduld altijd het snelst klaar dus neem de tijd.

Je kan iedere stap dat die naar voren zet 1 brokje geven vaak hebben ze dan al snel door dat wanneer ze erin lopen het goed en fijn is en wanneer die er helemaal in staat laat je hem eten uit een bak biks nu is het belangrijkst als je op dat punt bent om hem dan wanneer hij lekker eet terug te duwen weg van het biks (dus niet de bak biks weghalen maar je paard weghalen bij het biks) dan heeft je paard al de drang om weer naar het biks te gaan en dus weer de trailer in te lopen. Rent je paard eruit? Blijf dan druk houden op het touw tot dat hij 1 stap weer naar voren zet dan laat je gelijk de druk los (dus naar voren betekend druk weg en belonging)
En daarna geef je niet meer ieder stapje een brokje maar krijgt hij pas voer als hij er helemaal in staat.

Er zijn nog veel meer manieren om het aan te leren vanuit positiviteit. Met lijnen en druk en pushen zijn vaak korte oplossingen met als gevolg dat ze daarna niet meer erin trappen (vaak moet je ook nog naar huis dus dat is onhandig haha)

Go with flo ken ik ook zij is ook goed inderdaad.

Fijn dat het al beter gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 18:58 



 
Profiel   

Vandaag weer een hele grote stap gezet, hij durfde echt te ontspannen IN de trailer *\o/* *\o/* <3 . Alleen is het ook wel weer overduidelijk geweest hoe enorm sensibel Od is. Vannacht heb ik slecht geslapen en we zouden om half 11 beginnen. Ik was ook wat laat omdat 1 van mijn hondjes echt niet lekker was. Kom dus zo duf als een dodo met haast op stal aan en kon in het begin echt nergens mijn aandacht bij houden. Er werd grondwerk met hem gedaan en Od dwarrelde om de haverklap af met zijn gedachten, terwijl ik niet eens met hem bezig was en aan de kant stond toe te kijken. Heb op een gegeven moment mezelf maar goed wakker geschud en ben op gaan letten. En zowaar, meneer paard lette ook meteen weer op diegene die met hem bezig was. Met laden zelf ook, ik ben (nog) niet diegene die hem vast heeft maar op het moment dat ik zelf een keer diep zucht om te ontspannen die je dat meteen bij hem terug. Maar wederom ging het niet zonder de 2 lijnen. We hebben het geprobeerd met maar 1 lijn maar hij ging meteen weer naast de klep en spanning opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 14:47 



 
Profiel   

Gewoon doorgaan met de twee lijnen, vooral rustig maar wel consequent blijven. Misschien een tip: ik gebruik in zo'n geval van die zware spanbanden. Die zijn erg sterk en op de een of andere manier hebben paarden daar veel ontzag voor, op een gegeven moment hoeven ze ze maar te zien en ze lopen er zo in. Wel die van ongeveer 5 cm breed en 8 of 9 meter lang gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 15:35 



 
Profiel   

Maak aan de kant waar het paard moet staan een paar meter schriklint (zonder stroom uiteraard) aan de trailer.
Laat iemand het andere eind vasthouden en achterlangs meelopen naar voren toe.
Ik heb al meerdere paarden zo de trailer op laten lopen i.p.v. steeds naast de klep te stappen of stil te blijven staan. Ze herkennen het schriklint en hebben er ontzag voor. Het leidt ze af van het instappen zelf en na een tijdje is het lint niet meer nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 18:41 



 
Profiel   

Als je een (jong) paard voor het eerst moet wennen, zet dan de trailer in de wei of voor het open hek en gooi er lekker voer in. In de voerbak en op de grond. Zorg wel dat de trailer niet naar achter kan kantelen dus leg er een paar stenen onder.
Gewoon de trailer een hele tijd laten staan. Dagen of een week. Steeds weer wat lekkers er in.
Vrijwel elk paard gaat dan op een gegeven moment zelf de trailer in zonder de stress van duwen en trekken. En als hij er dan echt in moet is hij al gewend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 18:48 



 
Profiel   

Laden met schriklint zodat hij daar ontzag voor krijgt zie ik niet als oplossing voor een paard wat er niet in wil omdat hij het eng vind. Zo zal hij ook de rit zelf niet als prettig gaan ervaren en niet met plezier mee willen.

De trailer in de wei zetten is bij ons op stal, volledig terecht, geen optie. Hij staat met meerdere speelse paarden op de wei dus de kans dat ze tijdens het spelen de trailer tegen komen is te groot. En dan heb je uiteraard ook nog de kans op schade aan de trailer zelf.

Inmiddels zijn we zover dat de lijnen op de grond liggen en hij nog zelf de trailer op wil om daar vervolgens vol trots zijn complimentjes in ontvangst te nemen <3 :D . Ook de stang kan al zonder stress dicht. We gaan echt de goede kant op dus *\o/* .
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 01:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen