Paard mentaal laag belastbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Paard mentaal laag belastbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 19:22

5 jaar geleden mijn, toen 4-jarige, draver gekocht. Eerste half jaar was hij heel erg in zichzelf gekeerd, leek een beetje op learned helplessness (als ik niets doe, doe ik iig ook niets fout) Na een half jaar werd hij steeds vrijer, en steeds meer zichzelf.
Nu is het een heel leuk en lief paard, zowel naar mensen als naar andere paarden. Hij is sociaal, maar wel heel onderdanig. Staat eigenlijk altijd samen met onze oudere ruin, die dominant is maar heel veel pikt van hem. Hij zal hem dan ook nooit afstraffen, hooguit een kleine correctie geven als de jongste door blijft drammen.

Probleem is alleen, dat hij op de een of andere manier heel laag belastbaar blijft. Niet fysiek, maar mentaal... We merkten het op onze vorige stal (manege met zo'n 150 paarden in totaal), naarmate het op stal vaker druk was gedurende de dag, keerde hij zich steeds meer in zichzelf.
Verhuisd van stal, hij staat nu op een pensionstal met ruime uitloop, in een rijtje met 7 paarden, z'n grote vriend aan de ene kant, en 2 shetten aan de andere kant. De stal is een oase van rust, en je merkt echt dat hij weer meer zichzelf wordt en echt tot rust komt.

Wat echter blijft, is dat hij echt van slag raakt als het druk wordt, er veel van hem gevraagd wordt, of als hem iets gevraagd wordt wat hij al even niet heeft gedaan. Een paar voorbeelden:
- Kom je in het bos een blaffende hond tegen, een fiets, of hardlopers, geen probleem. Kom je ze tegelijk tegen, is hij compleet van slag en vlucht het liefst weg
- Ga je wekelijks met de trailer op stap, loopt hij er zo in, laadt je hem 3 maanden niet, kan je bijna opnieuw beginnen (het heeft 9mnd geduldig oefenen geduurd voor hij er goed op ging, hij bevroor)
- Stel je hem aan een aantal prikkels na elkaar bloot, merk je dat hij mentaal echt moe wordt (moeilijke oefeningen in de les, of een schriktrainig bijv)

Op zich geen probleem, na 5 jaar kan ik aardig inschatten wat hij wel en niet aan kan, en hoever ik kan gaan. Soms worden we in het bos overvallen door te veel prikkels, en dan helpt niets anders dan afstappen en rustig een stuk wandelen, soms zelfs helemaal naar huis. Ik kan hier op zich mee leven, het blijft een lieverd, en als ik me aan moet passen aan hem doe is dat. Ik zou alleen zo graag zien dat hij zich meer op zijn gemak blijft voelen, hij lijkt echt geen raad te weten als hij overprikkeld wordt.

Iemand die dit herkend, en zo ja, hoe heb je dit aangepakt? Valt er wat aan te pakken/ te veranderen?

SFW

Berichten: 28
Geregistreerd: 18-07-17

Re: Paard mentaal laag belastbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:25

Ik herken dit dus ik volg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:27

Ik ben zelf ook groot voorstander van 24/7 buiten in een groep, maar helaas heeft mijn paard een spierprobleem waardoor dat steeds fout gaat (spierbevangen midden in de zomer omdat hij niet gaat schuilen) en dus staat hij nu sinds twee weken 's nachts op stal en overdags buiten en hij is van een lief zenuwpeesje dat alles en iedereen continu in de gaten moet houden, niet weg kan van de groep en al helemaal niet in zijn eentje met mij kon wandelen veranderd in een supercool paard dat alles wil onderzoeken op het erf en zelfs in zijn eentje met mij wil gaan wandelen.

Ik ben geen voorstander van op stal zetten van gezonde paarden, maar als je paard zo makkelijk overprikkeld raakt dan zou hij ook overprikkeld kunnen raken van 24/7 met andere paarden moeten socializen. Als dat zo is (wat denk ik in de oude stalopzet ook met de mijne zo was) dan zou hij dus in feite 24/7 overprikkeld kunnen zijn en maak jij tijdens de training alleen die laatste druppels mee die de emmer over doen lopen. Misschien zou je als test hem eens een paar keer 's nachts apart kunnen zetten om te kijken of hij dan iets verandert qua stress?
De mijne laat heel duidelijk merken dat hij geestelijk enorm opknapt van elke nacht een paar uurtjes me-time, dus wie weet geldt dat voor de jouwe ook. :)

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:29

Ik volg ook. Mijn pony herken ik hier ook wel in. Als ik met meer dan twee in de bak rij krijgt hij teveel prikkels en weet hij gewoon niet wat hij moet doen en waar hij zijn aandacht moet houden. Zelfde met plaatsen waar hij een tijdje niet komt. Zoals inderdaad trailer laden oid. Heel apart!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:33

Enigszins wel. Mijn ruin raakt ook overprikkeld, zo te lezen duurt het bij hem wel langer dan bij jouw paard. Hij kruipt ook in zijn eigen wereld. Ik zoek naar manieren om hem te helpen; momenteel maak ik gebruik van drie dingen:
- als ik alleen met hem in het bos ben, stap ik af en loop ik een stukje naast hem. Hij kan mij dan volgen en hoeft niet alles in de gaten te houden. Na het afstijgen wrijf ik hem over zijn voorhoofd; meestal moet hij daarvan zuchten (duurt soms even)
- als ik met m'n stalgenootje in het bos ben, laat ik haar voorop rijden. Zo kan mijn ruin haar volgen. Als extraatje geeft mijn stalgenootje hem soms een snoepje, of wrijft ze hem over zijn voorhoofd.
- vanaf zijn rug geef ik hem ook wel eens een snoepje; het gaat mij er dan om dat hij uit zijn wereld komt en even contact maakt. Kauwen helpt ook met ontspannen.

Als ik van te voren weet dat het spannend voor hem gaat zijn (dus bijv naar een evenement), krijgt hij Strezz druppels van Phytonics. Deze helpen met het verwerken van prikkels. Mijn merrie krijgt deze ook bij erg spannende dingen (bijv verhuizen).

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard mentaal laag belastbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:36

Constante overprikkeling kan idd ook. Bij mijn ruin ga ik hier niet vanuit; hij is goed op zijn plaats in de groep, kan bij eten, water, schuilstal en zzzzzand zonder daar voor te hoeven vechten.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 19:41

@xyxutu2. Dank je wel voor je snelle reactie! Hij staat overdag maar een paar uurtjes buiten, meer wil hij ook echt niet. Op stal heeft hij een box van 3x3 met direct er aan vast een zanduitloop van 3x6. In de uitloop zijn buizen als afscheiding en kan hij dus veel contact hebben met de buren. Het 'stal-deel' is gewoon een box-idee met tralies. Zijn grote vriend ziet hij wel, de shetten zijn te klein om te kunnen zien, dus aan die kan heeft hij altijd rust ;-) (shetten zijn ook rustig)
Lastige is ook dat ik hem niet weg kan/wil halen van zijn vriend, dat is echt zijn grote steun en toeverlaat (die waakt ook echt over hem als hij slaapt, hij slaapt altijd in zijn uitloop, vriendlief staat er dan altijd heel waaks bij in de buurt), en ze raken beide in paniek als ze lang zonder elkaar zijn. Uit elkaar om te rijden of longeren gaat wel, maar ze hangen wel enorm aan elkaar.

@xLiez. Lastig is dat he, je wilt het beste voor je paard, maar hoe ik dat nou voor elkaar krijg?? Voordeel van deze stal is wel dat het zo rustig is, dat ik vaak alleen rijd (of samen met mijn moeder op grote vriend), op de vorige stal vond hij het doodeng als andere paarden hem tegemoet kwamen op de binnen hoefslag, hij sprong dat het liefst over de bakrand (van 1,20m.... 8)7 )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:42

Wat hier ook goed hielp ter ontspanning was een oud bruin biertje voeren, bijvoorbeeld voor een trailerrit of voor een wandeling. Ook met andere paarden was hij tijdens het wandelen namelijk nog een enorme stressdoos, tenzij ik hem een biertje gaf, dan liet hij ineens alles van zich af glijden. Hij vond het ook erg lekker. :Y)
Maar helaas, op zijn nieuwe 'onderprikkelde' ;) plek heeft hij laten zien dat hij alles ineens prima zonder openbare dronkenschap kan dus geen biertjes meer voor [***]. :(:) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:44

Helemaal out of the box; bij mensen en honden wordt bij overprikkeling met behoorlijk succes CBD olie druppels ingezet. Kan het overwegen waard zijn als je paard het lust. Met 3 druppels/dag zou je al effect moeten kunnen zien als je paard er baat bij heeft.

Edit: of anders kamille voeren. Dat heeft [***] heel veel rust gegeven toen hij vanwege een peesblessure zich niet druk mocht maken, ook niet op sociaal vlak. Met de kamille reageerde hij veel minder gestresst op de andere ranghogere pony's in de groep. Ik voerde hem 25-30 gram per dag en dat had de hele dag effect.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 19:45

Hilary schreef:
Enigszins wel. Mijn ruin raakt ook overprikkeld, zo te lezen duurt het bij hem wel langer dan bij jouw paard. Hij kruipt ook in zijn eigen wereld. Ik zoek naar manieren om hem te helpen; momenteel maak ik gebruik van drie dingen:
- als ik alleen met hem in het bos ben, stap ik af en loop ik een stukje naast hem. Hij kan mij dan volgen en hoeft niet alles in de gaten te houden. Na het afstijgen wrijf ik hem over zijn voorhoofd; meestal moet hij daarvan zuchten (duurt soms even)
- als ik met m'n stalgenootje in het bos ben, laat ik haar voorop rijden. Zo kan mijn ruin haar volgen. Als extraatje geeft mijn stalgenootje hem soms een snoepje, of wrijft ze hem over zijn voorhoofd.
- vanaf zijn rug geef ik hem ook wel eens een snoepje; het gaat mij er dan om dat hij uit zijn wereld komt en even contact maakt. Kauwen helpt ook met ontspannen.

Als ik van te voren weet dat het spannend voor hem gaat zijn (dus bijv naar een evenement), krijgt hij Strezz druppels van Phytonics. Deze helpen met het verwerken van prikkels. Mijn merrie krijgt deze ook bij erg spannende dingen (bijv verhuizen).


Dank je wel voor je reactie! Je eerste punten doe ik ook. Als ik merk dat hij iets eng vindt, ergens niet langs wil of overprikkeld dreigt te raken stap ik af, kroel ik even, en wandelen we een stukje (soms een heel stuk tot hij weer voldoende zelfvertrouwen heeft en ik weer op kan stappen).
Ik rijd vaak met mijn moeder en zijn grote vriend samen, en hij vindt het heerlijk om voorop te lopen. Als het spannend dreigt te worden ga ik wel achter mams rijden, zodat hij wat meer steun heeft. Ook stopt ze hem wel een snoepjes toe ;-)

Snoepje vanaf het paard heb ik nog nooit geprobeerd, misschien is dat nog een idee. Kauwen helpt hem altijd wel, net als hem gewoon even een time-out geven om alles te verwerken

@xyzutu2. Haha, ik zie het al voor me, Rio dronken zwalkend over het terrein... _O-
CBD heb ik bij grote vriend willen proberen ivm head shaken, maar nadat mams het zelf had geprobeerd (bij fibromyalgie) en daar heel beroerd van is geworden durf ik dat niet echt meer. Kamille kan ik wel nog eens naar kijken. Hij krijgt wel al magnesium, dat leek ook al wel wat verbetering te brengen.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:56

Ik heb er nog zo 1. kan snel overprikkeld raken en weinig afvloeien.
Het dissassocieren ( niet kunnen bereiken) komt nog weinig voor.
Heb wel eens gehad ( als 2,5 jarige) dat hij zijn hoofd onder mijn oksel stopte en zijn ogen dicht deed, midden op straat. Zo overprikkeld dat hij was.

Bij die van mij hielp Magnesium wel een stuk.
Regelmatig mn vinger in zn mond om het kauwen te stimuleren ook. En ik doe soms diep zuchten. Een paar keer achter elkaar. Dan gaat hij mee doen :)
Voor de rest is het rekening houden met hem.
Ik ben gestopt met rijden, dat gaf toch teveel spanning en daardoor maagzweren.
Dit scheelt veel in zijn ( en mijn) stress.
CBD wil ik nog proberen, nu gebruik ik vnl aromatherapie om ontspanning te verkrijgen.

laatst had hij een cranio sacraal behandeling gehad en 2 dagen later wilde ik bekappen en dat ging mentaal niet. Hoofd zat nog helemaal vol.

Goed dat je rekening met hem houdt TS, super dat jullie er wel op uit kunnen!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Paard mentaal laag belastbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 20:50

@Pelyro Wat vervelend dat die van jou het zo erg heeft zeg! Gelukkig kunnen we idd wel rijden, en vindt hij het ook nog erg leuk om aan het werk te gaan / te gaan bossen, maar we moeten wel per keer kijken hoe het gaat. Heeft hij zijn dag niet, dan zijn we ook zo klaar.

Als hij ergens weg wil in het bos mag het ook altijd. Hij zal nooit aan de kletter gaan, maar soms wil hij voor zijn eigen veiligheid/rust echt ergens weg, dan laat ik hem ook gaan, tot hij kalmeert en weer terug komt. Daarna even diep zuchten werkt hier ook goed gelukkig, vooral om achteraf de spanning kwijt te raken.

Ik herken het helemaal van 2 dagen achter elkaar iets. Normaal vindt hij de manueel therapeut altijd wel prima, op een enkel puntje na. Nu dag ervoor toevallig de hoefsmid gehad (is altijd al spannend), dag erna MT, en hij was echt niet te hanteren. Kostte veel tijd om hem rustig te krijgen, toen vooral op ontspanning gewerkt door de MT, en die gaf ook al snel aan dat het zo genoeg was. Heb toen ook bewust een week helemaal niets van hem gevraagd, alleen paddock, wei of stal, en toen was hij er weer gelukkig.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Paard mentaal laag belastbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:05

Herkenbaar verhaal zeg! Ik heb helaas nog geen oplossing maar ik werk vooral veel aan zijn zelfvertrouwen. Dingen waar ik tegenaan loop met mijn 10-jarige ruin: stress bij omweiden, kan wel een week aanhouden, is dan erg onrustig en durft niet goed uit de wei. Zelfde geldt als er een nieuw paard in de kudde komt, dit geeft hem enorm veel onrust.

Met buitenritten durft hij niet voorop of soms alleen echt een klein stukje en gaat dan weer volop in de achteruit. Achter een ander paard aan is geen probleem. In mijn eentje naar buiten gaat soms beter dan de andere keer. Ik denk dat dat afhankelijk is van zijn mentale gesteldheid.

ik voer al 2 jaar magnesium bij maar ik weet niet zeker of dat nou echt werkt. Verder werk ik dus aan zijn zelfvertrouwen door goed te belonen bij kleine overwinningen en door dingen te doen die hij erg leuk vind (springen bijv.).

Ik lees graag mee voor nog meer tips en ervaringen.

Mijn paard staat overigens 24/7 buiten en wisselt door 3 weides. Wel een hele grote stal met veel paarden en veel groot landbouwverkeer. Ik merk dat dit wel veel drukte is voor hem

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:54

Even een zijspoor: wat krijgt hij te eten?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Paard mentaal laag belastbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 19:07

Onbeperkt voordroog, 3x daags handje basis brok, puur om de supplementen me te mengen. Dat zijn glucosamine, vitamine E en magnesium. Daarnaast wat wortels en een appeltje af en toe.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: Paard mentaal laag belastbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:40

Een ander zijspoor, voor als je nog iets anders wilt proberen: mijn paard dat op de minste vraag extreem reageerde (heel expressief juist) heeft veel baat gehad bij Ttouch. Ik heb drie cursussen met haar gedaan en het verschil is echt enorm. Het lijkt of ze nu vrijwel nergens meer op reageert, zonder sloom te zijn hoor maar ze kan nu gewoon heel veel meer aan en als er wat is dan heb ik tools om dat op te lossen. Je kan googlen op ttouch en training, dan kom je op de Nederlandse site uit.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard mentaal laag belastbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:00

Heb je Nerv Control van Pavo al geprobeerd. Dat heeft naast magnesium ook L-tryptofaan wat ook moet helpen met de prikkel overdracht.

Utixo

Berichten: 6580
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Paard mentaal laag belastbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:04

Ik heb er 1 die, zodra hij wat nieuws heeft gedaan, plat ligt en niet meer overeind komt de rest van de dag. Die kan het gewoon niet verwerken. Heb hem een tijdje poeders gegeven, maar vooral alles kort gehouden. Verder, hij zal in zijn leven nog meer nieuwe dingen tegen komen, dus wel er gewoon mee doorgegaan.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:11


_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Paard mentaal laag belastbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:33

Je hebt gewoon een beetje een autistisch paard, interessant. Die van mij kan ook vreselijk overprikkeld raken, maar sinds hij op medicijnen voor cushing staat gaat het goed. Mijn jonge paard krijgt magnesium en daar wordt hij ook een stuk relaxter van.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Paard mentaal laag belastbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:40

Heel herkenbaar. Ik heb zelf ook zo'n paard gehad. Realiseer je wel dat deze die trekjes altijd blijft houden. Je krijgt dat er nooit echt uit, maar je kunt het wel een stuk aangenamer maken voor jou en je paard.

Eigenlijk doe je het al heel erg goed. Laat je paard vooral paard zijn. Een paard heeft niet zo zeer behoefte aan mensen, wel aan soortgenoten. Dus zet hem zo veel en vaak mogelijk buiten in een kudde. Zo komt hij mentaal beter in balans en zal hij wat toleranter worden in situaties met veel prikkels.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 22:19

Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken! Ik ga alle tips op een rijtje zetten en kijken welke ik toe kan passen.

Abacab schreef:
Heel herkenbaar. Ik heb zelf ook zo'n paard gehad. Realiseer je wel dat deze die trekjes altijd blijft houden. Je krijgt dat er nooit echt uit, maar je kunt het wel een stuk aangenamer maken voor jou en je paard.

Eigenlijk doe je het al heel erg goed. Laat je paard vooral paard zijn. Een paard heeft niet zo zeer behoefte aan mensen, wel aan soortgenoten. Dus zet hem zo veel en vaak mogelijk buiten in een kudde. Zo komt hij mentaal beter in balans en zal hij wat toleranter worden in situaties met veel prikkels.


Helaas wordt mijn paard in een kudde compleet onder de voet gelopen, hij is heel onderdanig en zal niet snel voor zichzelf opkomen. Nu, alleen met grote vriend op een wei en dagdelen op stal met paddock krijgt hij meer rust dan wanneer hij constant andere paarden in de gaten moet houden.

Ook geeft de stal hem echt de prikkelarme omgeving die hij nodig heeft. Ik ben er achter gekomen dat hij, als hij smiddags op stal gaat, blijkbaar veel slaapt en pas snachts weer 'tot leven' komt. Zijn hooizakken van 12 en 17u zijn bij het afvoeren om 22u nog bijna vol nl, en smorgens is alles op. Blijkbaar heeft hij echt even nodig om als van de dag te verwerken voor hij weer verder kan.

Anoniem

Re: Paard mentaal laag belastbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:22

Herkenbaar, dat laatste. Mijn paard vreet weliswaar door, maar als hij om 8 uur op stal wordt gezet dan ligt hij bij de ronde van 10 uur al in zijn stal te slapen. Hij is ook enorm tot rust gekomen nu hij deze me-time in zijn box heeft.
Nog steeds blijf ik voorstander van 24/7 buiten met vriendjes en een goede (grote!) schuilstal, maar dan moeten de omstandigheden wel echt heel optimaal zijn voor hem om daar ook zijn rust te kunnen pakken.

Rocamor

Berichten: 10861
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:53

xyzutu2 schreef:
Herkenbaar, dat laatste. Mijn paard vreet weliswaar door, maar als hij om 8 uur op stal wordt gezet dan ligt hij bij de ronde van 10 uur al in zijn stal te slapen. Hij is ook enorm tot rust gekomen nu hij deze me-time in zijn box heeft.
Nog steeds blijf ik voorstander van 24/7 buiten met vriendjes en een goede (grote!) schuilstal, maar dan moeten de omstandigheden wel echt heel optimaal zijn voor hem om daar ook zijn rust te kunnen pakken.


Ik kan je de hand schudden wat dat betreft. Hier ook een autistisch paard. Er moet niets veranderen want dat kan hij niet aan. Hij heeft 9 jaar lang 24/7 in een grote kudde gestaan met loopstal en uitloop. Ik had hem beloofd dat ie nooit meer op een hok hoefde.

Door omstandigheden moest dit wel en jeetje, hij vindt het prachtig. Kan zich in alle rust in een hoek even afzonderen. Hoeft niet constant op te letten of hij niet moet anticiperen op zijn weidegenoot. Daar sta je dan met je principes....

Hij heeft vorig jaar dik half jaar amper iets gedaan ivm peesblessure. Nadat ik hem voorzichtig weer oppakte, bleek 5 tot 10 minuten werken (longe, aan de hand, onder het zadel) meer dan genoeg te zijn. Je zag het aan zijn koppie. Hij wilde graag, maar na die korte tijd zag je hem echt denken: "poeh baas, dat was zwaar, ik ben helemaal leeg maar wel tevreden". Dan was ie geestelijk gewoon klaar.

Het zij zo.

Ik vind dat pavo nerv control wel iets om uit te proberen. Alleen wordt hij wat jeukerig van pavo. Dus durf hey eigenlijk niet

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:58

Vind het wel allemaal symptoom bestrijding wat hierboven wordt gesuggereerd... je paard voelt zich gewoon niet prettig met al die prikkels. Dus probeer een omgeving voor hem te vinden waar dat minder het geval is. Soms betekent dat zelfs afscheid nemen... of inderdaad... je paard z'n hele leven aan de supplementen en jij de zorg en wellicht ergernis.

Herken het heel sterk, heb zo'n paardje gehad , die is nu (na ruim 3 jaar gedoe bij mij...) erg gelukkig in een kleine stabiele kudde. Kon er totaal niet tegen bij pensionstal / in grote wisselende groep / veel heen en weer geloop waar ik nu helaas helaas nu eenmaal mijn paarden houden moet (weinig / geen keus hier in dit gedeelte van Nl=Randstad).

Mijn paardje was 3/4 Arabier 1/4 draver, die zijn toch wel wat gevoelig hierin denk ik...