Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard mentaal laag belastbaar?

 
Profiel   

Interessant om te lezen.
Heb er een die snel overprikkeld is maar dan juist gaat klieren. Die heeft echt de behoefte zich af te reageren. Wat zich dan uit in steigeren en bokken aan de hand ( is gelukkig een shet dus heel makkelijk te hanteren) en bijten naar de andere uit de kudde op de alphamerrie na.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-17 22:19 



 
Profiel   

Ik werk vrij veel met dravers en vind het een beetje moeilijk om je probleem te duiden. Deels is het het ras denk ik, deels niet.

Bijvoorbeeld het over de bakrand willen springen bij een tegemoed komend paard, dit doen 6 van de 10 dravers bij het omscholen :') . Op de drafbaan gebeurd dat gewoon niet namelijk.

In de box hebben de meeste van ons 1 hele dichte wand, we merken dat ze het toch fijn vinden om 1 prikkelloze kant te hebben( dat is een traliewand niet) , veel dravers staan ook echt met hun hoofd in die hoek te slapen/soezen. Ik zou die wand dus toch dicht maken.

Daarnaast werk ik ook al een tijd met ( menselijke :+ ) autisten. Wat ik heb geleerd, zowel daar als met paarden die een beetje speciaal zijn.

- Je moet niet de wereld kleiner maken maar ze leren omgaan met de wereld.

Dus een rustige stal waar niks gebeurd, of hem een week vrij geven na een behandeling: Ik ben er niet van overtuigd dat dat het beste is.

Ik denk dat je steeds een beetje moet overprikkelen in gekaderde situaties, zodat je hem kan leren daar mee om te gaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-17 22:35 



 
Profiel   

Je hebt een gevoelig paard die reageert op de stress van andere paarden..ik had ook zo een paard...toen ik op een kleine rustige stal ging staan en alleen in de bak reed als het niet te druk was met rustige paard-ruiter combi's was het ok..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 00:31 



 
Profiel   

Ruitje, ik ben het met je eens hoor, maar hoe pak jij je laatste alinea aan? Ik merk voor mezelf dat ik het heel moeilijk vind die scheidslijn te vinden tussen acceptabel overprikkelen en te ver erover heen gaan.

Buitenritten met 2 of 3 paarden gaan bij de mijne goed. Wordt de groep te groot, Is het een adrenaline bom. Hij moet en Zal op de tweede plek lopen. Hij hangt ook erg aan zijn weidemaatje. Gaat die uit de stal, wei of paddock, dan Is hij (zijn leven) niet zeker genoeg om dat op te vangen en gaat over de rel. Zijn hooi of slobbert laat hij dan gewoon staan en niets of niemand kan hem troosten. Soms gaat het wat beter, soms niet. Voor mij even geen pijl op te trekken. Ik vind het vooral voor hem erg sneu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 06:13 



 
Profiel   

Prikkelen is goed / daar leren ze mee. Maar als ze zich niet veilig voelen zullen ze nooit wat leren. Zo werkt het bij mensen, zo ook bij paarden. Dus er zal 'ruimte' moeten zijn om te leren. Het paard waar ik van vertelde had die ruimte bij de stal(len) waar ik met haar gestaan heb niet. Ze verhuisde naar andere stal(flink eind bij mij vandaan, ergens waar ze 24/7 buiten kon zijn in stabielere kudde) en ze veranderde echt als een blad aan de boom. Daarna verkocht, want ik kon moeilijk vanuit Rotterdam paar keer per week naar de Veluwe naar een plek waar ditzelfde geboden werd, zelfs nog beter (andere plek was nog pensionstal met nog wel wat gedoe zeg maar) en werkelijk dier is compleet 'geland'.

Ik weet niet of het aan dravers ligt, het is wel een dingetje met wat hoger in het bloed staande paarden dat ze zich expressief uiten bij overprikkeling. Bij paarden met minder bloed zie je het tegenovergestelde, dat ze van die binnenvetters zijn, wat lomperig, nors ed.

Vond het een heel lastig probleem en hoop dat je eruit gaat komen. Lees vandaar het topic ook mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 07:17 



 
Profiel   

Er is veel informatie beschikbaar over horsenalities. Daarin kun je vaak heel veel gedrag zien van een paard + welke benadering en leerstijl helpend zijn. Er lopen hele mooie topics over.
De horsenalities die je hebt zijn:
right brain introvert (heel lang opsparen van spanning en dan ontploffen, zachte paardjes, gevoelig, willen graag voor je werken)

Right brain extrovert (de renners, schrikkers en snel op hol slaande paarden, die met focus veel te leren valt)

Left brain introvert (de luie, vaak wat dikkere paarden die heel veel eerlijkheid vragen, het liefst hele kleine opdrachten met snel resultaat willen en erg gevoelig zijn voor eetbeloningen)

Left brain extrovert (de speelse paarden, die het niet gek genoeg kan, snel verveeld zijn, alles met hun mond pakken of aanraken, ontzettend leergierig en durven veel)

dit is kort door de bocht, en alle paarden hebben meerdere horsenalities, maar vaak wel 1 voorkeur. Of 1 wanneer ze zelfverzekerd zijn en 1 wanneer ze angstig zijn.

Ik heb hier heel erg veel van geleerd, met name omdat je paarden heel goed gaat leren lezen en weet welke benadering op welk moment past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 15:11 



 
Profiel   

Die van mij heeft ze alle vier? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 15:24 



 
Profiel   

Lees ik nou goed dat je paard ook headshaker is??
Het zou me ergens niet verbazen als die 2 dingen aan elkaar gerelateerd zijn, of dan op zijn minst elkaar verergeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 15:57 



 
Profiel   

heel heel erg herkenbaar. 1 wandelaar is ok, maar 2 mensen of meerdere dingen tegelijk, dat kan mijn merrie (tinker) niet verwerken en wil omkeren en vluchten. verder schrikt ze altijd wel ergens van en ziet vooral dingen die veranderd zijn en vindt dat vaak eng.

ik ben nu twee jaar bezig met schriktrainingen, meerdere keren per dag wat doen met haar, en ik rijd toch buiten mijn ritjes, onder het motto, jij moet er doorheen en ik leid je erdoorheen.

interessante oplossingen komen er, hoop dat je nog veel meer reacties krijgt, daar kan iedereen zijn voordeel mee doen.

ik heb een tijdje geleden ook een topic gestart over in basis dit probleem. daarin vroeg ik ook al aan iemand of Hoog sensitief bij paarden bestaat. kennelijk wel.
dat topic staat hier:
Monique1963 @ [PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 16:00 



 
Profiel   

Heel herkenbaar TS. Sinds het paardje in een prikkelarme omgeving staat hier in Frankrijk met haar vriend de ruin, gaat het heel erg goed.
Ik heb haar ook in Nederland, juist nooit overprikkeld want de gewone wereld was al zo eng. Dus nooit schriktraining met haar gedaan. Wel moest ze vanaf dag 1 altijd voorop als we met zijn tweeën buiten gingen rijden. Nam de ruin het de eerste rit 99% van haar over, nu is het echt nog maar zelden of nooit. Ze is zo geaard geworden hier in Frankrijk en door haar rust die ze nu heeft zelfs wat aan te dikke kant. Ze was in Nederland erg zenuwachtig en gewoon te mager.
Doordat wij haar hier nu zelf 100% verzorgen in deze prikkelarme omgeving is ze ook heel fijn geworden om mee te werken en mee te rijden. Als ze al iets engs vindt, helpt haar de klaterende lach van mij en beetje plagen met zeggen dat het ook wel hele enge boskabouters zijn (vanaf dag 1 aanwezig) en het handje dat aait in haar nek. Als het teveel wordt dan stap ik af, altijd gedaan want dan is het bij haar goed. Het vertrouwen is dus heel groot.
Wat zij ook altijd had en nog heeft, dat als ze over de mik gaat, het heel moeilijk is om haar weer rustig te krijgen, want alles is dan eigenlijk teveel voor haar. Dus dat mentaal gauw vol zitten is zo herkenbaar. Ik heb mijn paardje altijd als een paardje met een rugzakje gezien, nooit flauw met haar gedaan maar haar wel altijd alle steun gegeven en niets extra's opgezocht, maar buiten ok nooit iets uit de weg gegaan op paraplu na. Dat is het enige dat we weken aan stuk geprobeerd hebben om haar aan te wennen en hetgeen nooit gelukt is. Paraplu staat voor ongecontroleerde extreme paniek en een paard dat levens gevaarlijk wordt. Dat is het enige dat ik aan mensen paar keer gevraagd heb om de paraplu voorzichtig dicht te doen, want het ging om mijn eigen veiligheid. Omdat dit zo zichtbaar was werd dit altijd gelijk gedaan waarna ik met 100 excuses voorbij kon piafferen :o .

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 16:43 



 
Profiel   

Monique1963 schreef
.....
ik heb een tijdje geleden ook een topic gestart over in basis dit probleem. daarin vroeg ik ook al aan iemand of Hoog sensitief bij paarden bestaat. kennelijk wel.
dat topic staat hier:
Monique1963 @ [PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?


Ja hoog sensitief bestaat inderdaad bij paarden. De merrie met hengstenkolder Vinni waar ik eerder over schreef had dat en 1 van haar dochters heeft het ook. Als je daar eenmaal achter bent vallen er ook steeds meer puzzelstukjes op de plek :)
Ik had er bewust niet over genoemd omdat sommigen het mogelijk te zweverig zouden vinden.

Om niet te off topic te gaan stuur ik je wel een pb. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 16:44 



 
Profiel   

Zo, eindelijk achter de computer, dat reageert wat makkelijker.

Even algemeen:
Mijn paard is juist niet het nerveuze type. Hij is lekker rond, kan heerlijk soezen en is heel nieuwsgierig. Als hij schrikt gaat hij daarna altijd op onderzoek uit, hij wil alles voelen/ruilen/op stampen met zijn hoeven. Als de prikkels gecontroleerd langskomen, dus tijdens een schriktraining, of bijv werkzaamheden op afstand, dan is alles prima. Echter komen er meerdere dingen tegelijkertijd langs, en vooral ook op hem af (voor of achter maakt dan niet heel veel uit), dan is het op. Grootste probleem zijn vrachtauto's, dan schiet hij in de stress, en wil weg, hoe dan ook.

Ook heeft hij heel veel baat aan regelmaat. Dus vaste tijden eten, op de paddock, rijden, wei, naar stal, enz. Ik rijd altijd 'smorgens, kom ik een keer 'smiddags rijden kost hem dat duidelijk meer (psychische) energie.

pol013 schreef
Heb je Nerv Control van Pavo al geprobeerd. Dat heeft naast magnesium ook L-tryptofaan wat ook moet helpen met de prikkel overdracht.


Heb hier even naar gekeken, maar ik lees dat dit vooral voor hele nerveuze paarden is, en gek genoeg vind ik hem juist niet erg nerveus. Hij is meestal heel relaxed en nieuwsgierig, maar op een gegeven moment is hij 'vol', en heeft hij een moment voor zichzelf nodig. Dat kan zijn even een stukje draven in het bos (weg van datgene wat eng is), een rondje lange teugel in de bak of een knuffel van de juf tijdens de les, of soms gewoon even op stal of op de wei, en geen prikkels van buitenaf waar hij op hoeft te reageren.

Mirjam schreef
Een ander zijspoor, voor als je nog iets anders wilt proberen: mijn paard dat op de minste vraag extreem reageerde (heel expressief juist) heeft veel baat gehad bij Ttouch.


Ik heb even zitten Googlen, maar vind het nogal zweverig klinken allemaal... Maar wie weet moet ik me er gewoon meer voor open stellen en me er meer in verdiepen.

VanHuisUit schreef
Vind het wel allemaal symptoom bestrijding wat hierboven wordt gesuggereerd... je paard voelt zich gewoon niet prettig met al die prikkels. Dus probeer een omgeving voor hem te vinden waar dat minder het geval is. Soms betekent dat zelfs afscheid nemen... of inderdaad... je paard z'n hele leven aan de supplementen en jij de zorg en wellicht ergernis.


Ergernis zeker niet hoor! Ik ben dol op dat dier, en respecteer hem in al zijn beperktheid. Ik pas me aan aan hem, en het is ook zeker niet dat hij dagelijks overprikkeld is, maar ik zou het voor hem fijn vinden als ik een manier vind ik zijn overprikkeld-heid wat uit te kunnen stellen.
Het is ook echt niet dat hij geen enkele prikkel verdraagt, en hij is ook dol op nieuwe dingen, alleen soms kan hij het even niet aan. Zo vindt hij het prima als er in het bos gewerkt wordt, of om een schriktraining te doen. Alleen als er veel prikkels achter elkaar komen (die ook letterlijk op hem af komen als bijv een fietser of hond), dan raakt hij het kwijt. Helaas ook hier Randstad, dus af en toe zijn er nou eenmaal veel prikkels, en ik zou het fijn vinden voor hem als hij daar niet van slag van raakt.

Rocamor schreef
Ruitje, ik ben het met je eens hoor, maar hoe pak jij je laatste alinea aan? Ik merk voor mezelf dat ik het heel moeilijk vind die scheidslijn te vinden tussen acceptabel overprikkelen en te ver erover heen gaan.

Buitenritten met 2 of 3 paarden gaan bij de mijne goed. Wordt de groep te groot, Is het een adrenaline bom. Hij moet en Zal op de tweede plek lopen. Hij hangt ook erg aan zijn weidemaatje. Gaat die uit de stal, wei of paddock, dan Is hij (zijn leven) niet zeker genoeg om dat op te vangen en gaat over de rel. Zijn hooi of slobbert laat hij dan gewoon staan en niets of niemand kan hem troosten. Soms gaat het wat beter, soms niet. Voor mij even geen pijl op te trekken. Ik vind het vooral voor hem erg sneu.


Dat 1e vraag ik mij ook af. In een gecontroleerde omgeving als een schriktraining is hij bijna niet overprikkeld te krijgen, wel merk je dat hij op een gegeven moment psychisch moe wordt, maar dat zie je al van verre aankomen. Ook werkzaamheden die hij vanuit de verte kan aanschouwen zijn prima, komt er van alles tegelijk op hem af is hij het kwijt.
Dat 2e deel ken ik dan weer helemaal niet. Hij is dol op voorop lopen in het bos, gaat graag op onderzoek uit en zolang hij lekker op de wei of op stal kan staan, met eten en andere paarden in het zicht, kan ik zijn grote vriend zo weghalen, zonder probleem. Ook maakt het hem niet uit hoe groot de groep is, lijkt wel hoe groter de groep (of hoe meer hij al 'leiding' mee gaat), hoe stoerder hij wordt.

siskeh schreef
Lees ik nou goed dat je paard ook headshaker is??
Het zou me ergens niet verbazen als die 2 dingen aan elkaar gerelateerd zijn, of dan op zijn minst elkaar verergeren.


Nee, grote vriend is een head shaker, deze gelukkig niet ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-17 17:43 



 
Profiel   

ts: Het helpt bij de prikkel overdracht. Dat is vaak een probleem bij nervueze paarden maar kan ook andere verschijningsvormen hebben zoals bij jou paard.
Het kan ook helpen met paarden die juist wat concentratie problemen hebben en dat kunnen paarden zijn die juist traag worden van te veel prikkels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-17 09:13 



 
Profiel   

pol013 schreef
ts: Het helpt bij de prikkel overdracht. Dat is vaak een probleem bij nervueze paarden maar kan ook andere verschijningsvormen hebben zoals bij jou paard.
Het kan ook helpen met paarden die juist wat concentratie problemen hebben en dat kunnen paarden zijn die juist traag worden van te veel prikkels.


AH Dank je wel, duidelijke uitleg!
Ow, en gefeliciteerd ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-17 12:37 



 
Profiel   

Geen idee of er nog mensen mee lezen, maar ik wil toch een kleine update geven ;-)

HET GAAT GOED!! *\o/* *\o/* *\o/*

Eigenlijk heb ik niet heel veel veranderd aan onze routine, maar ik heb wel een stapje terug gedaan in de zin dat hij even niet alleen het bos in gaat, en we hebben delen van de routine iets meer opgedeeld in stapjes.

Op een gegeven moment vond hij het eng om de stal in de lopen (= gang in, bochtje om, langs andere paarden, en dan z'n box in) Hij bouwde op dat kleine stukje zoveel spanning op, dat het erin resulteerde dat hij zijn box in vloog, en ik 2x flink klem ben komen te zitten tussen hem en de stalwand -O-
Nu pauzeren we op vaste punten, en krijgt hij iets te eten om even te ontspannen, en nu wandelt hij superbraaf en rustig zijn stal weer in.
Ook ben ik een poosje, met een andere paard samen, gaan wandelen naar het bos, ipv het stuk langs de weg erop te gaan. Hij heeft veel steun als ik naast hem loop, en kan dan meer hebben aan prikkels. Ook dat heeft zo goed geholpen dat we niet alleen weer onder het zadel het bos in kunnen, maar dat hij zelfs langs de weg voorop gaat en er duidelijk weer zin in heeft.

Al met al ben ik dus heel blij, we komen er samen wel, met ups en downs, maar dat maakt niet uit! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 16:58 



 
Profiel   

Wat goed, respect voor je geduld, inlevingsvermogen en volharding.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 06:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen