Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

moeilijk paard in de omgang

 
Profiel   

Shenavallie schreef
Secretly schreef
Heb je wel eens gecheckt door de DA of t geen Klop hengst is?

Hier moest ik ook even aan denken. Ik weet dat er ruinen zijn die graag een kudde leiden, maar dit gedrag lijkt wel te neigen naar een klophengst.


Worden ze dan ook omschreven als ruin in het stamboek? En hij heeft dit niet naar alle merries toe, hij kan er gewoon mee op de weide maar ik denk niet voor een langere tijd.Ik kan het wel altijd eens vragn aan de dierenarts
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 11:12 



 
Profiel   

Ja, indien ze niet weten dat ie klophengst is wel. :)
Het kan zijn dat de castratie niet helemaal goed gegaan is waardoor iedereen denkt dat ie ruin is maar hij stiekem klophengst is. Het zou de eerste niet zijn en het zal zeker de laatste niet zijn. :)
In dat geval is bloed trekken de snelste manier gok ik.
Sowieso kan bloed trekken je veel vertellen. Wellicht komt ie het één of ander tekort waardoor die nerveus wordt/zich zo gedraagd of heeft ie juist van iets te veel. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 11:20 



 
Profiel   

Zelfs al zijn beide ballen er af en is het geen klophengst, dan nog kan het zijn dat er nog wat hormoonproducerend weefsel is blijven zitten. Ik weet 100% zeker dat bij mijn paard beide ballen er uit zijn en toch maakt hij nog teveel testosteron aan. Heb hem zelfs een keer chemisch moeten laten castreren nadat beide ballen er al af waren omdat hij de kans had gehad een stel merries te claimen en werkelijk een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 11:27 



 
Profiel   

ik heb wel eens zijn bloed laten testen en toen had die een tekortje aan iets en toen heb ik een kuurtje moeten geven, is een halfjaar geleden gok ik? Hadden ze dat moeten zien bij het bloedtrekken dan?

@Inoterry: ja op de weide moet ook iedereen uit de buurt blijven van de merrie die in de weide er langs staat. Hij gaat dan ook altijd met zen voorbeen stampen (waardoor er al meerde palen krom staan). Maar als die op de stal alleen staat is het puur angst, dan heeft het niet met de merries te maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 11:29 



 

nanoukkie schreef
Ik wil het beste voor hem maar niets lijkt hem 'goed genoeg'.
Deze twee zomermaanden ben ik speciaal naar de zee gereisd


Eerlijk gezegd vind ik je hele post, met name de zinnen hierboven ontzettend vanuit jezelf geschreven en totaal niet vanuit het paard.
- paarden zijn gewoontedieren; jij kiest ervoor om op vakantie gaan, je paard zal liever thuisblijven
- je paard heeft nog nooit een zee gezien? Dan verlangt hij ook niet naar de zee
- Je hebt 1 stalplek thuis en gaat vervolgens met hem op vakantie naar een andere stal, hoezo is 'niets dan goed genoeg' voor hem? Dat is in mijn ogen iets als je al 4 stallen geprobeerd hebt.

Zie het zo: je paard wordt van de ene dag op de andere dag uit zijn vaste kudde getrokken, op een nieuwe plek gedumpt met allemaal nieuwe paarden, een totaal ander ritme en zonder zijn vriendjes, wordt daardoor sociaal ontzettend onzeker en ellendig en gaat in de aanval waar andere paarden gewoon depressief worden en juist het pispaaltje worden.
Heel vervelend voor jou en nog veel vervelender voor je paard, maar zo is de situatie, en niet dat je paard jou vroeg of jullie alsjeblieft wekenlang naar een andere stal kunnen verhuizen opdat hij zo graag een buitenrit naar zee wil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 11:39 



 
Profiel   

Mijn paard mocht vertrekken bij een stal waar hij veulens en jonge dieren te water en kreupel had gejaagd. Logisch, maar...... Wetende dat er bijna dagelijks wisselingen werden gedaan in de groep, de merries (en dan vooral ZIJN merrie) er de ene x bij mocht en de andere x niet. Daar werd hij letterlijk gek van..... Ook ik wist niet beter als dat het een sociaal paard was in de kudde, op de stal daarvoor heeft hij niets laten zien. Na vertrek naar de volgende stal, ook daar ging hij ongelooflijk tekeer, heeft merries geclaimd en zelfs de tot dan toe onbetwiste leider bleef niet ongeschonden. Als een bordercollie bleef hij om de merries draaien, kop omlaag oren naar achteren en alles wat te dichtbij kwam greep hij. Dit heeft een aantal dagen geduurd en zodra hij in de gaten kreeg dat alles bleef zoals het bleef in de ontzettend stabiele kudde, had ik mijn sociale dier weer terug. Wel met af en toe hengstenmanieren, maar allemaal voortkomend uit stress. Op verzoek nog wel laten onderzoeken of hij een klophengst was, maar zoveel ruin als de mijne is, kon bijna niet :D , hij weet niet wat testosteron is.

Wat wil ik nu vertellen met dit verhaal..... Bij mijn paard is het pure stress geweest, hij (en ik denk dat er zo meer paarden zijn) kan niet tegen het constant veranderen van groep etc. Sinds hij in een stabiele (en ja toch een gemengde) kudde staat is het het meest sociale paard van stal die alles onder zijn hoede neemt, van shetlander tot fjord tot Fries, heeft echt goede vriendschappen. Zelfs een oor naar achteren is bijzonder bij hem. Stress is een factor die je niet moet uitsluiten en geeft het dier een kans in een vaste groep. En wellicht is dit teveel voor hem en doe je hem een groter plezier door hem met 1 maatje samen te zetten bijv. Succes, ik weet hoe vervelend het is, maar heb ook gezien hoe ontzettend flexibel de paarden kunnen zijn..... Je kunt hem laten testen op testosteron, maar mijn ervaring is dat stress eerder een factor is voor dit gedrag. Succes met je paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 11:57 



 
Profiel   

Inoterry schreef
Zelfs al zijn beide ballen er af en is het geen klophengst, dan nog kan het zijn dat er nog wat hormoonproducerend weefsel is blijven zitten. Ik weet 100% zeker dat bij mijn paard beide ballen er uit zijn en toch maakt hij nog teveel testosteron aan. Heb hem zelfs een keer chemisch moeten laten castreren nadat beide ballen er al af waren omdat hij de kans had gehad een stel merries te claimen en werkelijk een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving werd.


Jup zo een had ik... jong gecastreerd, en er was weefsel achter gebleven. Kon nooit met merries staan ivm dekken en was ook altijd uitbraak gevoelig.
Met bloed prikken kwam er verhoogd testosteron uit, maar na echo bleek er verder niks te zitten qua testikels van binnen.
Maar het was soms best link... vorig jaar was die ook verongelukt omdat hij opeens besloten had naar binnen te willen via een betonnen wal.

De oplossing was het weiland Uni-proof maken. En ik had daar gelukkig stal eigenaren die dat wilden doen. Van alleen op stal staan had hij echt gek geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 12:01 



 
Profiel   

xyzutu2 schreef
nanoukkie schreef
Ik wil het beste voor hem maar niets lijkt hem 'goed genoeg'.
Deze twee zomermaanden ben ik speciaal naar de zee gereisd


Eerlijk gezegd vind ik je hele post, met name de zinnen hierboven ontzettend vanuit jezelf geschreven en totaal niet vanuit het paard.
- paarden zijn gewoontedieren; jij kiest ervoor om op vakantie gaan, je paard zal liever thuisblijven
- je paard heeft nog nooit een zee gezien? Dan verlangt hij ook niet naar de zee
- Je hebt 1 stalplek thuis en gaat vervolgens met hem op vakantie naar een andere stal, hoezo is 'niets dan goed genoeg' voor hem? Dat is in mijn ogen iets als je al 4 stallen geprobeerd hebt.

Zie het zo: je paard wordt van de ene dag op de andere dag uit zijn vaste kudde getrokken, op een nieuwe plek gedumpt met allemaal nieuwe paarden, een totaal ander ritme en zonder zijn vriendjes, wordt daardoor sociaal ontzettend onzeker en ellendig en gaat in de aanval waar andere paarden gewoon depressief worden en juist het pispaaltje worden.
Heel vervelend voor jou en nog veel vervelender voor je paard, maar zo is de situatie, en niet dat je paard jou vroeg of jullie alsjeblieft wekenlang naar een andere stal kunnen verhuizen opdat hij zo graag een buitenrit naar zee wil maken.


Neen. De situatie is anders. Hij heeft een jaar op de paardenhumaniora gestaan, hij stond dus niet in een vaste kudde maar alleen (langs andere paarden). En aan zee zou hij dan kunnen rusten en veel meer op de weide staan, was wat ik dacht. En hij vond de wandelingen aan zee enorm leuk!! Dat kan ik je verzekeren.
Maar het is (voor ne) opgelost. Het gaat heel goed op zijn nieuwe stal, het was vandaag de 2de dag en hij is enorm rustig, ook op de stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 20:38 



 
Profiel   

nanoukkie schreef
ik heb wel eens zijn bloed laten testen en toen had die een tekortje aan iets en toen heb ik een kuurtje moeten geven, is een halfjaar geleden gok ik? Hadden ze dat moeten zien bij het bloedtrekken dan?

Nee, aangezien men bij bloedonderzoek gericht naar iets op zoek is. Tenzij de opdracht zou zijn dat het een algemeen bloedbeeld moet zijn, maar dan nog zou er specifiek aangevinkt moeten worden dat je wilt uitsluiten of hij een klophengst is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-17 10:51 



 
Profiel   

ieder paard , dus ook jouw paard kan leren rustig te blijven staan, ook al is dat even alleen.
Ook dit is een leerproces en moet zeker lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-17 18:47 



 
Profiel   

We staan sinds een kleine maand op een stalling in een zeer bosrijke omgeving.
S'morgens om 9u gaat hij naar buiten, en nu tijdens de wintrmaanden komt hij om 5 uur binnen in een proper stalletje met voldoende ruwvoer!
Hij is heel erg blij hier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-17 21:32 



 
Profiel   

Gelukkig maar. hoop dat het goed blijft gaan.

Ik heb hier zelf ook echt een apart geval paard staan hoor. De ene dag vindt hij het heerlijk buiten, de andere dag blijft hij gestoord heen en weer rennen tot ik hem binnen laat...t is maar net hoe zijn pet staat haha. Ook tot vorig jaar hengst geweest en erg gevoelig karakter. T is goed naar je paard kijken en leer van anderen en volg altijd je eigen gevoel. Dat is mijn motto iig.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-17 16:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen