Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Advies gevraagd, buiten wandelen

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie mening horen. Zo lang als ik mijn pony al heb (bijna 9 jaar!) wandelen we 2-3 per week buiten langs de weg. Dit is al die jaren gewoon goed gegaan tot ik laatst een keer met haar aan het wandelen was. We waren nog geen 500 meter van stal vandaan en ze trok zich los en rende weg, de weg op (een 60km/u weg) Levensgevaarlijk dus! Toen ik haar eindelijk te pakken had is het haar gelukt om zichzelf daarna nog een aantal keer los te trekken en weg te rennen. Ik vond het zo eng, de tranen stonden in mijn ogen! Gelukkig was er een vrouw uitgestapt die de weg blokkeerde en waren er een aantal motorrijders die ook probeerde om haar weer te vangen. Na dus een half uur achter mn pony aangerend te hebben op de openbare weg werden we door de motorrijders terug naar stal begeleid. Ik stond te trillen op mijn benen, want was natuurlijk erg geschrokken. Dit had ze nog nooit gedaan! Mijn pony is altijd de rust zelve, zeker tijdens het wandelen. Ze vindt nooit iets eng en geniet er juist alleen maar van om naar buiten te gaan. Ook had ik niet echt het idee dat ze ergens van schrok, ze zette het gewoon ineens op een lopen.

Een paar weken ben ik dus niet met haar naar buiten gegaan omdat ik niet durfde. Ik heb ontzettend veel grondwerk gedaan en ook met mijn lessen gefocust op grondwerk. Gisteren merkte ik dat ik er klaar voor was om het weer te proberen. Dit keer wel met een ander paard erbij. Ik was zelf helemaal niet gespannen gisteren, ik had er juist zin in om weer buiten te wandelen. Ook mijn pony was in een goede bui en het ging super goed. We zijn een klein stukje wezen lopen en toen hebben we de paarden even laten grazen. (haar ultieme beloning!!) Op de terugweg toen we bijna terug bij stal waren vond mevrouw het nodig om zichzelf weer los te trekken en terug naar het gras te rennen (zo'n 100 meter verderop). Ik word niet gauw boos op haar maar wat heb ik tegen haar staan schreeuwen! Ze heeft het nu weer voor zichzelf en mij verpest. Voorlopig durf ik alwéér niet buiten te wandelen. We gaan ons nu nog meer richtten op het grondwerk, maar ik weet nog niet of ik ooit nog met haar naar buiten durf.. Het nadeel is gewoon dat de stal aan een drukke weg zit. Hier is wel een afgezonderd fietspad maar via de berm kan ze zo de weg op rennen.

Nu mijn vraag. Hebben jullie enig idee waarom ze dit ineens (na 9 jaar) zomaar doet? Er is qua stalling, voer, wandelroute, etc. niks veranderd. Ook heb ik haar na laten kijken door een dierenarts en de hoefsmid op eventuele lichamelijke ongemakken maar daar kwam niks uit. Zou het dan echt gewoon baldadigheid zijn? Hebben jullie nog tips die ik kan gebruiken voor als ik eventueel later weer de weg op durf te gaan? Zoals ik al schreef, ben ik nu het vertrouwen kwijt dus het zal lang duren voordat ik me er weer goed bij voel om de weg op te gaan. Ook nog tips voor grondwerkoefeningen misschien? Ik heb al 2x in de week grondwerk les en dan gaat alles heel goed maar ik ben er voorlopig nog niet klaar voor om nog buiten met haar te gaan wandelen.. Jammer, want omdat we bijna nooit rijden, was naast het grondwerk en longeren het buiten wandelen een leuke afwisseling waar we altijd beide van genoten!

Alle tips en adviezen zijn welkom!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 10:58 



 
Profiel   

Is er een ander paard op stalling gekomen? Is het een merrie? Misschien hormonen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 11:40 



 
Profiel   

loop je met een halster? doe de volgende keer eens een hoofdstel in, dan heb je net wat meer te vertellen. waarom ze het doet... tja, zegt het maar. soms bedenken ze weleens dingen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 11:52 



 
Profiel   

Hm ze heeft succes gehad de eerste keer met het gedrag en probeert het nu weer. De eerste keer zou kunnen gekomen zijn doordat ze echt schrok maar de laatste keer wijst op een dominantie probleempje.

Ik zou ook het hoofdstel indoen, eventueel met hengstenketting en een zweepje in je andere hand nemen. Zodat, mocht ze een poging doen..je haar gelijk kan corrigeren en bij je kan houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 11:56 



 
Profiel   

EmptyWords schreef
loop je met een halster? doe de volgende keer eens een hoofdstel in, dan heb je net wat meer te vertellen. waarom ze het doet... tja, zegt het maar. soms bedenken ze weleens dingen


zelf heb ik dit ook gehad met een pony, en kon er niets aan vast knopen.Wel was de kudde lijder overleden en die pony was ook haar plaatsje hoger op aan het bevechten. Toen zij dus de alfa merrie was bleef zij iedereen om zich heen rangschikken. Blijf haar leidster en pas goed op jezelf (en haar).

Na jaren van tijden dat het goed ging,ging het ook weer ineens mis...de reden toen was niet leuk een hersen tumor die haar zicht afnam toen ze steeds zwakker werd schrok zij ook steeds meer ...thuis was ze veilig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 12:02 



 
Profiel   

Je kan inderdaad beter met hoofdstel gaan wandelen,daaronder gewoon het halster,leg een knoop ongeveer in het midden en bijna op het eind van het halstertouw,met je ene hand houd je de teugels en hastertouw vast en in je andere hand alleen het halstertouw,zo kan nooit het halstertouw uit je hand getrokken worden en kan je jouw pony eventueel om je heen trekken.ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 12:26 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad ook eens met een hoofdstel proberen, dan heb je wat meer te zeggen over je pony...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 14:22 



 
Profiel   

elise t. schreef
Je kan inderdaad beter met hoofdstel gaan wandelen,daaronder gewoon het halster,leg een knoop ongeveer in het midden en bijna op het eind van het halstertouw,met je ene hand houd je de teugels en hastertouw vast en in je andere hand alleen het halstertouw,zo kan nooit het halstertouw uit je hand getrokken worden en kan je jouw pony eventueel om je heen trekken.ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Is dit ook een goed voor als je een eerste keer gaat buitenwandelen? Ik wil graag met mijn nieuw paardje volgend jaar lekker veel buiten wandelen en ook buitenrijden (maar dit is voor de toekomst) maar ik heb zoveel doemscenario's in mijn hoofd van wat er fout kan gaan.. maar ik wil hem ook niet overdreven inpakken want des te minder je aandoet, des te meer vertrouwen er is en verder kan opgebouwd worden - vind ik/heb ik het idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-17 07:20 



 
Profiel   

Allereerst wat rot voor je. Ontzettend jammer en stressig voor jou zeker. Ik ben even benieuwd wat voor ras pony het is? En mag ik vragen waarom je niet op haar rijdt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-17 07:44 



 
Profiel   

He Bareback wat naar om te lezen dat je zo geschrokken bent, en ik snap het goed. Kun je misschien proberen om het zelf weer wat op te bouwen dat wandelen? Eerst naar het erf wandelen en weer terug en zo steeds meer uitbreiden. Ik zou zo niet weten wat haar beïnvloed kan hebben. Misschien is er iets op de wei gebeurd waar ze erg van geschrokken is en legde ze daar een link mee tijdens het wandelen. Staan ze veel buiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 12:22 



 
Profiel   

Je pony heeft gewoon ontdekt dat hij zich bij jou los kan trekken. Grondwerk moet je niet alleen doen in de bak; maar vooral daarbuiten. Het generaliseerd zich niet vanzelf.
Je moet er nu voor zorgen dat hem het lostrekken niet meer lukt.
Dus hoofdstel in en longeerlijn eraan vast maken.
Als ze ontdekken dat het niet lukt, dan zal het gedrag vanzelf uitdoven. Gewoon ook niet meer met alleen halster om naar buuten gaan als hij dan te sterk voor je is.
Iedere keer dat het no wel lukt is een beloning voor zijn gedrag en kost tijd om dit weer af te leren.
Veel succes *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 12:48 



 
Profiel   

Jeetje wat een puber! Nu ze eenmaal weet wat ze er mee bereikt gaat ze er misbruik van maken. Ik herken het want wij hebben ook een puber paard. Hij is nu wel echt oud maar gedraagd zich nog steeds als een kind. Ik zou zeggen doet ze dit nog een keer, mag je inderdaad strenger handelen. Ze is gewoon aan het uitproberen.

Eerst heb ik nog een paar vragen over het lostrekken. Trekt ze zich los doordat ze hard trekt en je wel los moet laten door het lompigheid? Of gaat het gespje van het halstertouw los?

Voor dat laatste zou ik kijken naar een ander halstertouw(Geen veiligheidsgesp). Desnoods met twee om gaan wandelen dat je soort teugels creëert waardoor je ook een ophouding kunt maken als ze ervandoor wilt rennen.

Wat ze hierboven zeggen, hoofdstel om doen, is ook een goed idee. Heb je zeker meer om te zeggen. Ik zou dan inderdaad er voor zorgen dat er iemand meeloopt zodat je niet alleen bent voor als het weer gebeurd. Ook zou ik zeker handschoenen aan doen als je gaat wandelen. Mocht ze weer lostrekken gaan je handen niet open en heb je meer grip :)

Je kunt ook op andere locaties proberen te wandelen, dus de weg vermijden als je dat nog niet fijn vind. Dus bijvoorbeeld op en neer langs de weilanden of op het terrein ergens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 18:53 



 
Profiel   

Mijn paard was een notoire losbreker, gelukkig wonen wij in een rustige omgeving, dat maakte het een stuk minder gevaarlijk, maar leuk was anders!!


Mijn ervaring is dat een hoofdstel, of zelfs een hengstenketting niet helpt. Mijn paard gaat er dwars doorheen.

Hoe loopt ze met je mee? In welke positie, en hoe ver bij je vandaan? Hoe trekt ze zich los? Welke kant gaat ze uit? Heb je zelf echt geen enkel idee waarom ze dit doet?

Bij mijn paard heeft het geholpen om hem ver achter me te laten lopen (meters!!!). In het begin liepen we achteruit, zodat we hem in de gaten konden houden, en konden corrigeren als hij te dicht bij kwam. Het vereist wat handigheid, dus hulp van iemand die er ervaring mee heeft is een must!!

Wat zegt degene die jou grondwerkles geeft ervan?

Oh ja, schreeuwen helpt ook niet. Weet ik ook uit ervaring. ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 22:47 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hm ze heeft succes gehad de eerste keer met het gedrag en probeert het nu weer. De eerste keer zou kunnen gekomen zijn doordat ze echt schrok maar de laatste keer wijst op een dominantie probleempje.

Ik zou ook het hoofdstel indoen, eventueel met hengstenketting en een zweepje in je andere hand nemen. Zodat, mocht ze een poging doen..je haar gelijk kan corrigeren en bij je kan houden.


Dit dus...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 00:00 



 
Profiel   

Is bij jou het weide seizoen voorbij? Die van mij is altijd drukker zodra het weide seizoen voorbij is.

Hoofdstel in en zweepje mee zijnal goede tips. Wat je ook zou kunnen proberen is haar van tevoren te longeren oid zodat ze in elk geval al beweging heeft gehad en haar energie al kwijt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 00:06 



 
Profiel   

Mijn pony deed dit tot laatst ook in het weiland, zelf dacht ik aan het weer (sommige paarden en pony's worden enorm depressief van het regenachtige en grijze weer)
Ze rende dan terug naar de rest van de kudde.
Ik heb een paar dagen een beetje geobserveerd en rondgevraagd of er meerdere waren die niet mee wilden of zich los trokken. Als het bij jou niet aan het weer ligt zou ik het niet vaker gaan doen, hoe vaker je paard zich lostrekt hoe meer ze die link krijgen dat ze als ze los zijn de druk weg is. En voor je het weet doen ze het dan niet alleen buiten maar ook op het erf...
De rest van de kudde stond tijdens de regenachtige en grijze dagen ver achteraan in de wei. Ook was er nog een ander meisje die haar paard ook niet te pakken kreeg en nog iemand anders had een paard die onwijs druk werd richting het erf. Gister reed ik nog eens langs het weiland en stonden de paarden vooraan vlakbij het bos waar de weilanden naast liggen. Er stonden ook paarden in de andere stukken land (ze hebben er 4) waar ze eerst niet stonden. Of het echt aan het weer lag heb ik nooit kunnen weten want de dag voor het mooie weer heb ik haar toch met 2 man en een hoofdstel binnen weten te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 15:45 



 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd hoe het inmiddels gaat? Zijn jullie alweer wezen wandelen en hoe ging dat dan? Ook benieuwd naar welke tips en tools je hebt uitgeprobeerd en wat het resultaat was.

En ondanks dat dit een topic is waar al even geen activiteit meer was, merk ik dat ik toch graag ook nog even wat wil toevoegen. Wellicht voor de lezers zoals mij die vooral veel meelezen en rondom specifieke onderwerpen terugzoeken om te zien hoe anderen met dergelijke situaties omgingen of wat hun ervaring was. Daarbij wil ik wel toevoegen dat ik geenszins pacht de waarheid in de hand te hebben, dat situaties zo verschillend kunnen zijn en dat er duizend wegen naar Rome zijn. Onderstaande is dus iets wat voor mij prettig werkt en past, maar is geen oordeel over methodes die anders in elkaar steken.

Mijn jongeman (hengst) van bijna 4 heeft afgelopen jaar ook wat kuren gehad. Zover als echt wegrennen is het nooit gekomen, maar dat risico is wel een onderwerp van aandacht geweest in onze training. Dit omdat hij nogal is gaan puberen en het volledige puberboekje afwerkte wat betreft streken en grenzen testen. Maar ook gerelateerd aan situaties waarin merries dichtbij kwamen en hem begonnen te roepen.

Het advies hoofdstel om, bit erin, hengstenketting, etc heb ik ook vaak gekregen maar heb ik nooit ingezet. Enerzijds omdat we bitloos werken, en ik niet de ambitie heb een bit te gaan gebruiken, anderzijds omdat ik ook van eerdere ervaringen weet dat als een paard eenmaal weg wil een bit en/of ketting lang niet altijd de dienst uitmaken. Een paard kan zijn tanden op het bit zetten en weg controle. Een hengstenketting geeft een pijnprikkel die vervolgens een associatie legt waarbij jij als begeleider en pijn gekoppeld kunnen worden. Bij veel paarden kan dit controle geven, maar dat betekent ook dat de controle afhankelijk is van de pijnprikkel en je dus zonder het hulpmiddel ook minder te zeggen hebt.

Voor mij is het belangrijk dat ik het vertrouwen heb en voel van beide kanten dat het paard mij ziet als degene die de weg wijst, en die richting geeft in een spannende situatie. Ik vergelijk dit altijd met de positie van de leidende merrie in een kudde. Wanneer er gevaar heerst, of voedseltekort, zal de groep de leidende merrie volgen in de richting die zij aangeeft. Bij de jonge paarden zie je dan ook vaak dat zij als er iets spannends is, ze de reactie van de leidende merrie of de oudgedienden bestuderen. Trekken die zich er niks van aan, dan is het blijkbaar toch niet zo eng. Zetten die het op een lopen, dan rent het jonge spul er als de wiedeweerga achteraan.

De manier die ik heb gekozen focust zich heel erg op die wederzijds erkende positie. Veel schriktraining, ook los (bijvoorbeeld in de bak of in de weide) waarbij het paard ook op eigen benen staat. En zoveel mogelijk van omgeving wisselen en dus niet altijd op dezelfde plek. Daarbij steeds een stap verder. Tot dusver heeft dit als resultaat dat wanneer wij wandelen en we in een risico-situatie komen ik vooral ook heel bewust ben van mijn eigen houding. Ook al merk ik soms de spanning in mn lijf oplopen, ik gedraag me rustig, beheerst, resoluut blijf hem ruimte geven. Ik gebruikte in het begin een longeerlijn (ruimte voor reactie zonder de lijn te verliezen) en werk nu met een lange leadrope. Maar ook dat gaat niet altijd volgens het boekje, om even te voorkomen dat dit allemaal wel heel makkelijk klinkt. In november kreeg hij nieuwe kuren en was ineens al het verkeer eng, en dat terwijl we daarvoor eindeloos wandelden langs 80 wegen en industrieel gebied met veel lawaai. We zijn toen eigenlijk weer terug naar het begin gegaan, heen en weer naar de weg toe op de oprit, grazen in de voortuin langs de weg, stukje lopen, en weer grazen. En elke keer net zover dat de spanning die hij opbouwde nog geen ontploffingsmoment had bereikt, maar hem wel even uit zn comfortzone haalde. Maakte hij wel een sprong, dan kreeg hij ruimte maar bleef ik zo rustig en kalm mogelijk staan. Het liefste met een attitude van "waar maak jij je nou druk om dan" en dat sprak ik dan ook vaak uit (dat was ook handig voor mezelf, want doen alsof je niet onder de indruk bent geeft kan je gevoel ook die richting op sturen). Dat betekent ook vooral dat je zonder gespannen te zijn wel heel alert blijft op alle kleine signalen die het paard je geeft en tegelijkertijd door de ogen van een paard de omgeving scant op eventuele "triggers".

Maar het allerbelangrijkste in elke situatie was dat ik aan hem bewees dat ik in staat was om de beste optie te kiezen en dat ik niet zijn tegenstander was. Dat betekent niet aai aai en lief doen, maar consequent, duidelijk en kalm blijven. De relatie die je dan in mijn ogen opbouwt is veel sterker dan een bit of pijnprikkel, maar ook eentje die veel meer veiligheid biedt. Inmiddels weet ik ook door de ervaring die we in lastige situaties hebben gehad dat hij bij paniek of angst eerst een paar sprongen doet, om dan vervolgens zich naar mij te keren. Zolang ik hem biedt wat hij bij de leidende merrie kan verwachten (oplossingen en antwoord) zal hij de richting kiezen die ik aangeef. Maar daarvoor moet ik vooral constant bewijzen dat ik die positie verdien. En in de kudde zal de leidende merrie haar positie ook steeds weer uitgedaagd zien worden, en om die te behouden, moet ze dat consequente leiderschap tonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-18 17:28 



 
Profiel   

Ik zou naar buiten blijven gaan. Straks durf je niet eens meer op buitenrit.
Hoe wij begonnen met mijn jonge ruin is hoofdstel om met bit, hengstenketting mee die we onder de kin deden en een bitstukje met daaraan een neon groene longeerlijn. Mijn vriend of ik liep met paardlief en de ander liep er dan achter of naast met losse longeerlijn. Dan heb je een backup. Paard heeft zich ooit losgetrokken. Toen kon mn vriend hem houden. Dit voorkwam dat hij een 80 km weg op liep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-18 21:36 



 
Profiel   

Ik zou het eens proberen met een hoofdstel om dan heb je net wat meer controle over je paard. Belangrijk is dat je iig niet bang word door het gedrag.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 21:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen