Spanning vloeit niet af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Spanning vloeit niet af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 20:39

Dat ik nog eens met zo'n topic zou komen, na 13 jaar. Voelt ook niet zo goed, en je denkt alles wel te kennen van je paard na zo'n tijd, maar misschien komen er toch wat bruikbare tips uit :)

Vanaf jongs af was ik al bezig met het kweken van stalen zenuwen bij mijn merrie. Met een vleug parelli erbij. Met van alles en nog wat aanraken, zakken en vlaggen boven, rond en tegen haar aan zwiepend, tot loopfietsjes aan toe, en dat ging top. Tijdens buitenritten opeens ergens tegenaan tikken met je zweep om een 'schrikreactie' uit te lokken, en op die manier lekker stalen zenuwen kweken. Verder onze methode als er buiten (of waar dan ook) wat eng is; er heen gaan, en het aanraken. Niet alleen kijken, maar ook aanraken. En tijdens dat aanraken met haar neus voelde ik haar altijd gelijk ontspannen en vloeide het zo weg. Werkte super!

Tot een half jaar geleden. Het gaat wel met vlagen, en ik dacht dat het afgelopen maand weer beter ging, maar helaas. Als er iets engs is, werkt het aanraken niet meer, aan de hand kan ze nog wel eens daarbij bijna over mij heen rennen, terwijl ik afgelopen jaren daar nooit echt bang voor hoefde te zijn (of het moest echt belachelijk eng zijn, en dan nog zou ze vaak rekening met mij houden...). Dat is best vervelend als je dat opeens meemaakt met het paard waar je altijd op kon rekenen en waar het jaren al mee werkt... Vandaag ook weer een bewogen ritje, en opzich blijft ze wel bij mij, maar de spanning vloeit niet weg. Ook niet als ik er naast ga lopen. Ik zat vandaag ook op een gegeven moment op een brok rillende spanning, om iets super simpels. Zijn we er voorbij blijf ik op een brok spanning zitten dat niet meer gaat ontspannen.

De oorzaak is wss een te pittige schriktraining geweest waar ze, achteraf, veelte veel prikkels heeft gehad en ik haar over grenzen heen heb laten komen die we niet hadden moeten overgaan. Ze heeft een paar x zoveel spanning van alles op dat terrein gekregen dat ze ging steigeren (ik zat er op) en in de lucht mepte. Dat laatste is wel echt een laatste uitweg vaak bij haar. Mogelijk is ze hierdoor ook het vertrouwen in mij verloren.

Anyway, het is best lastig nu. De situaties zijn nog niet echt gevaarlijk geweest verder, maar het gevoel hebben dat ze soms zoveel spanning en stress opbouwt in bepaalde situaties dat het niet meer vanzelfsprekend is dat ze bij nog meer prikkels ook echt bij mij gaat blijven, is niet echt fijn. En het is met vlagen, want dagen genoeg dat het wel allemaal goed gaat.

Inmiddels ben ik weer wat dingetjes ala parelli aan het doen, maar een zak aan de carrot stick om haar daar wat mee te prikkelen is al wat too much en werkt niet echt. Ze blijft braaf bij mij, maar wel compleet gespannen. Gisteren was de hoek van de bak dusdanig eng dat ze op de rem ging en omdraaide en de andere kant op rende. Doet ze anders nooit... Uiteindelijk ben ik gestopt met rijden, want het werd niet meer goed.

Dus ik zoek tips. Een schriktraining durf ik niet echt meer, of er moet echt goede en proffessionele begeleiding bij zijn die je echt helpt. Niet dat je een beetje obstakels samen gezellig neemt en zelf aanmoddert. Omdat ik bang ben dat ik weer dingen fout doe en grenzen over ga. Ik google wat, en Tristan Tucker zou bijvoorbeeld wat zijn, maar echt informatieve filmpjes van hem heb ik nog niet echt kunnen vinden. De friendly en andere games van parelli kennen we en wil ik ook wel meer gaan oppakken. Grondwerkles wil ik graag eens doen, maar ik moet hiervoor nog wel even de juiste persoon vinden.

Iemand nog andere tips en tricks, of oefeningen die wij samen kunnen gaan doen om weer wat meer rust te creëren?

Echt super chill wordt ze vast nooit, het is en blijft wel een paard dat snel teveel prikkels krijgt en over de zeik gaat. Maar wat meer rust en vertrouwen in de omgang, zoals vroegah, zou wel fijn zijn :) Oh voor mensen er naar vragen. Ze krijgt magnesium al bij en NAF Magic werkt niet :+

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Spanning vloeit niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:42

Ik zou vooral haar behandelen als een jonkie. Kleine stapjes en weinig verwachten. Dan is een training met een flapperende zak en buitenrit al veel te veel. Babystapjes!

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Spanning vloeit niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:52

Misschien even een week of wat wegzetten, gewoon op de wei even dingen laten bezinken. Even geen nieuwe dingen maar eerst weer beginnen met grondwerk en wederzijds vertrouwen opbouwen.

Wat hier boven gezegt wordt baby stapjes.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Spanning vloeit niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:00

Ik zou idd ook helemaal opnieuw beginnen. De eerste stapjes. Beginselen. En pas wanneer ze daar ontspant weer gaan uitbouwen. Kan even duren dus

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Spanning vloeit niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:28

Zelf zou ik overstappen op een andere methode.
Lijkt mij dat parreli genoeg is geweest voor je paard.

Met rust en dan in een kudde dus meer paarden wat enge dingen laten doen en alleen alleen in mini stapjes.
Volgens mij heb ik hier ook een overprikkeld paard. Waarbij ik regelmatig over zijn grens ga. Dat duurt wat langer dan je wilt.

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Spanning vloeit niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:39

Voer je ook magnesium bij? En gebrek hieraan kan ook zorgen voor extra stress en niet kunnen ontspannen

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:43

Hou een dagboek bij, eens kijken of het misschien ook iets hormonaals kan zijn?
En neem eens contact op met degene die de schriktraining heeft gegeven. Misschien kan hij/zij je helpen?

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 21:45

Tancreda4 schreef:
Echt super chill wordt ze vast nooit, het is en blijft wel een paard dat snel teveel prikkels krijgt en over de zeik gaat. Maar wat meer rust en vertrouwen in de omgang, zoals vroegah, zou wel fijn zijn :) Oh voor mensen er naar vragen. Ze krijgt magnesium al bij en NAF Magic werkt niet :+


Dat krijgt ze idd bijgevoerd :j Eigenlijk altijd al. Ik ben, door deze 'problemen' overgestapt naar een ander merk (van equilin naar groene os) om te kijken of het verschil maakte, en heb ook een tijdje NAF Magic bijgegeven, maar merkte ik weinig verschil mee.

Ze is snel 'overprikkeld' of gestrest, maar dat probeer ik zoveel mogelijk in de perken te houden. Dat het gebeurd in weide of paddock heb ik het niet altijd in de hand (ben er ook geen 24/7) maar qua omgang heb ik de grenzen altijd wel bewaakt, omdat ik haar als jong paard al eens over de flip heb zien gaan bij teveel prikkels en druk en dat nooit meer verder opgezocht en altijd bewaakt. Achteraf was dat leuke uitje toch waarschijnlijk too much voor haar geweest, zonde, waardoor ze het vertrouwen in mij wat is kwijt geraakt mogelijk.

Parelli oefeningen of levensstijl omarm ik niet zo als sommige andere parrelli fanaten. Ik heb het vroeger wel gedaan (de games) en sommige dingen komen in het dagelijks leven wel naar voren (wijken voor druk bij bijvoorbeeld om zetten etc) maar niet zo dat ik het veel heb uitgevoerd met haar. Eigenlijk niet echt, soms pak ik weer even een dagje wat op, maar 1x in de maand is dat al veel, omdat ik het niet echt meer nodig had. Heb wel eens geprobeerd haar op de voest manier te 'longeren' (loswerken), een lesje, maar snapte ze weinig van omdat we inmiddels wel al best vergroeid zijn in ons eigen taaltje :o Dat maakt het soms ook wel lastig!

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 21:48

KootMiraDrum schreef:
Hou een dagboek bij, eens kijken of het misschien ook iets hormonaals kan zijn?
En neem eens contact op met degene die de schriktraining heeft gegeven. Misschien kan hij/zij je helpen?


Hormonen dacht ik ook aan, vooral omdat haar hengstigheid uit bleef deze zomer. Ik had het in april gezien en daarna lange tijd niet. Ik wilde daar net onderzoek naar gaan doen en eventueel spul voor bij geven begin juni, maar toen werd ze hengstig en nu is ze het weer netjes regelmatig. Met de hengstigheid zelf is ze meestal heel chill en constant op een roze wolk, maar vandaag was ze niet te zuinig hengstig op het land maar was het met rijden toch een beetje een zooitje. Maar een dagboekje is wel handig ja, thanks :)

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Spanning vloeit niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:30

Ik vind het wel een enorme omslag. Weet je zeker dat het komt door de schriktraining? Misschien was ze juist al veranderd en daardoor flipte ze bij de training? Ik zou fysieke oorzaken uitsluiten. En verder precies doen hoe je 13 jaar geleden startte. Een bewezen formule!

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Spanning vloeit niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:23

Ik denk dat je teveel aan schriktraining doet. Een paard heeft ook tijd nodig om te kunnen verwerken.
Als er een spanningsveld is door een angstig object in haar ogen, dan duurt het het nog half uur eer het uit haar systeem is. Geef paarden ook het gevoel van rust en veiligheid en het niet altijd op de hoede hoeven zijn. Misschien denkt ze, wat gaat er vandaag weer gebeuren, pff ik kan het niet aan?
Ik begeleid ook paarden en eigenaren met gedragstraining en communicatie. Het is belangrijk dat je leert aanvoelen tot waar de grens is. Iedereen heeft een persoonlijke grens, en dat kan per dag verschillen, ligt aan je eigen gemoedstoestand.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:30

Wat ik niet helemaal teruglees in je verhaal is het 'werk' dat je het paard geeft tijdens je (schrik)training.

Ik lees dat je een prikkel aanbiedt, en je paard ernaartoe stuurt of hem vraagt kalm te blijven.
Het zou zo kunnen zijn dat de focus daarom óp de spanningsprikkel komt. Waardoor de spanningscirkel in stand blijft.

Ik heb geleerd dat de focus van je paard moet liggen op een opdracht die je hem geeft. En die opdracht hoeft niks te maken te hebben met de spanningsprikkel. Maar dat kan gewoon een rij/grondwerk/vrijheidsdressuur oefening zijn.

Wat dan helpt is (bijvoorbeeld) te gaan wijken naast het spannende object en de focus op het wijken belonen. De spanningsprikkel - het enge object - krijgt geen aandacht. Niet van jou en je vraagt dat ook niet van je paard.

Ik zou dus niet meer 'bewust' prikkels gaan aanbieden. Maar gaan werken aan opdrachten voor je paard die concentratie vergen op jou en de betreffende oefening.
Maar het kan zijn dat je dit al toepast natuurlijk...

Anoniem

Re: Spanning vloeit niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:09

Precies wat kellyann zegt!
Plus dat ik benieuwd ben naar jouw houding en lichaamstaal. Misschien vind jij het (begrijpelijk hoor!) zelf te spannend, en dat je daardoor verzaakt om op het cruciale moment duidelijk leiding te geven en opdrachten aan te bieden, kan dat? Zorg dat je overtuigend en standvastig bent in de opdrachten die je geeft.

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Re: Spanning vloeit niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:40

Weer vanaf het begin beginnen kleine baby stapjes maken :)!

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 08:49

Bedankt voor alle antwoorden en het meedenken :)

MissesDon schreef:
Ik denk dat je teveel aan schriktraining doet. Een paard heeft ook tijd nodig om te kunnen verwerken.
Als er een spanningsveld is door een angstig object in haar ogen, dan duurt het het nog half uur eer het uit haar systeem is. Geef paarden ook het gevoel van rust en veiligheid en het niet altijd op de hoede hoeven zijn. Misschien denkt ze, wat gaat er vandaag weer gebeuren, pff ik kan het niet aan?
Ik begeleid ook paarden en eigenaren met gedragstraining en communicatie. Het is belangrijk dat je leert aanvoelen tot waar de grens is. Iedereen heeft een persoonlijke grens, en dat kan per dag verschillen, ligt aan je eigen gemoedstoestand.


Ik denk dat je dat verkeerd begrijpt. Het is niet zo dat ik constant enge dingen opzoek voor haar. Ik heb nu een paar keer wat parelli achtige oefeningen en schrik gebeuren erbij gehaald, maar zeker niet dagelijks en ook nog niet vaak. Omdat het niet het resultaat gaf wat ik wilde en ik straks alleen maar meer kapot maak dan ik wil :) Het is net wat wij tegen komen, en lang niet alles laat ik haar naar toe gaan, omdat het gewoon weg niet nodig is. En een langsrijdende vrachtwagen (dat altijd wat spannend is en blijft) doe ik dat bijvoorbeeld ook niet. Het zijn van de 'simpele' dingen die we tegen komen, waar ze spanning van opbouwt en wat weg vloeit zodra ze er even naar kan kijken (bv een camper die geparkeerd staat en er gisteren niet stond). Als ik haar er langs laat zonder iets te doen, dan gaat ze er in een tempo langs die ik niet gewenst vind en met een spanning in haar lijf die niet fijn is. Als we er even de tijd voor namen om het te bekijken, was het altijd direct weer oke en stapten we rustig weer verder. Echter, dat is nu anders.

Het is niet zo dat ik haar vol aan het prikkels geven ben nu in de hoop dat ik haar 'chill' erin krijg, juist niet. Ik ben er een beetje huiverig voor vanwege die ene schriktraining. Maar het gaat vooral om de momenten die we buiten hebben en wat maar blijft opbouwen tot een hyper gespannen paard wat niet echt een fijn ritje meer is. Pas was ze ook van kleine dingen achter elkaar wat hyper geworden, we moesten aan het eind langs een erf met een varken wat altijd wel engig is maar geen probleem is, maar omdat ze al zo aan het opbouwen was resulteerde dat daar in een blok trillend ijzer onder mij zo hard in de spanning en het gevoel dat ze, als er nu nog wat extra bij zou komen, ze het liefst zou willen gaan vluchten. En dat ben ik niet gewend. Nooit echt het gevoel gehad dat ik de controle zou kunnen gaan verliezen, maar nu dus wel zo af en toe.

Helaas staat ze niet meer echt vol in training (ivm luchtwegen), maar dat staat ze al bijna 2 jaar niet meer. We longeren wat, soms wat in de bak (al is dat in de zomer minder vanwege de stoffigheid van de bak) maar het meeste doen we doen buitenrijden. Het bakwerk en longe is redelijk 'rustig' maar wel om haar soepel en goed in het lijf te houden.

@ Kelly, wijken met enge objecten probeer ik idd ook. Een 'nadeel' is dat we buiten eigenlijk altijd met een los teugeltje rijden. Als ik haar wat aan het werk wil zetten of wil laten denken, moet ik die wat oppakken, waardoor ze dan juist al weer wat meer kan gaan spannen 'oh er is wat anders' is het aannemen van de teugels geworden. Is er dom en stom ingeslopen. Ik heb haar idd als ze teveel spanning of drukte krijgt wijk oefeningen gegeven. Maar ze denkt teveel mee. Als ze nu heel hyper of gespannen wordt en dan druk dansend onder mij loopt, gaat ze zelf al van links naar rechts wijken 'want dat hoort in deze situaties' :roll: Ik probeer dan juist het tegenovergestelde van wat zij wilt gaan doen te vragen, maar dat is soms best lastig. Ze zal aan een aangenomen teugel minder snel terug ontspannen dan dat ik de boel weer laat vieren.

Ik ben nu wel al een aantal keer er naast gaan lopen en probeer ik haar laag te vragen en ook wat wijk oefeningen te laten doen (wijken, travers etc). Dat helpt wel, maar voor korte duur helaas.

Misschien wil ik ook te graag een ontspannen paard en focus ik mij daar teveel op met ergernissen als het niet lukt en als het ritje weer meer gespannen was dan dat ik zou willen. Ik hoop haar ook weer wat meer in de bak te kunnen oppakken qua gewoon werk, kijken of dat ook wat helpt.

Iemand gaf ook de tip om een sportmasseur erbij te halen. Dat is idd iets wat ik een maand terug heb gedaan en wat ik binnenkort nogmaals wil doen. Ik heb vaker gemerkt dat dat ook wat rust in haar hoofd kan geven en wat meer ontspanning in haar lijf.

pateeke
Berichten: 2210
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Spanning vloeit niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:00

Ik zou nu niet extra met vanalles om je paard heen gaan wapperen enz. Neem mss eens contact op met equinection. Ze past ook principes van Tristan Tucker toe. Ik heb zelf nog maar 1x les van haar gehad, maar ben er wel zeer tevreden van. Paarden wordenniet geforceerd, maar krijgen tijd om SAMEN met baasje beangstigende situaties aan te gaan, op onderzoek uit te gaan,...

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:16

Wat is er met haar luchtwegen?

Merk je verschil in haar gedrag bij verschillende weertypes? Bij voorbeeld bij koud, regenachtig of juist droog, warm weer?

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Spanning vloeit niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:36

Hoe is jouw eigen ademhaling op zo'n momenten? Het helpt ook goed als je zelf heel diep en zwaar in en uitademt . Dus meer geaard en vanuit je buik. En misschien is ze toch onzeker in deze situaties en kan je haar wat meer steun bieden dmv ademhaling. Zo kan je ook haar spanning laten wegvloeien.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:08

Tancreda4 schreef:
De oorzaak is wss een te pittige schriktraining geweest waar ze, achteraf, veelte veel prikkels heeft gehad en ik haar over grenzen heen heb laten komen die we niet hadden moeten overgaan. Ze heeft een paar x zoveel spanning van alles op dat terrein gekregen dat ze ging steigeren (ik zat er op) en in de lucht mepte. Dat laatste is wel echt een laatste uitweg vaak bij haar. Mogelijk is ze hierdoor ook het vertrouwen in mij verloren.

Inmiddels ben ik weer wat dingetjes ala parelli aan het doen, maar een zak aan de carrot stick om haar daar wat mee te prikkelen is al wat too much en werkt niet echt. Ze blijft braaf bij mij, maar wel compleet gespannen. Gisteren was de hoek van de bak dusdanig eng dat ze op de rem ging en omdraaide en de andere kant op rende. Doet ze anders nooit... Uiteindelijk ben ik gestopt met rijden, want het werd niet meer goed.

Dus ik zoek tips. Een schriktraining durf ik niet echt meer, of er moet echt goede en proffessionele begeleiding bij zijn die je echt helpt. Niet dat je een beetje obstakels samen gezellig neemt en zelf aanmoddert. Omdat ik bang ben dat ik weer dingen fout doe en grenzen over ga. Ik google wat, en Tristan Tucker zou bijvoorbeeld wat zijn, maar echt informatieve filmpjes van hem heb ik nog niet echt kunnen vinden. De friendly en andere games van parelli kennen we en wil ik ook wel meer gaan oppakken. Grondwerkles wil ik graag eens doen, maar ik moet hiervoor nog wel even de juiste persoon vinden.


Wat vervelend! Niet heel gek hoor, ik zie dit wel vaker gebeuren na een schriktraining. Traditionele "schriktrainingen" (als in: je paard aan zoveel mogelijk prikkels blootstellen) werkt eigenlijk alleen voor van nature redelijk kalme paarden.

Ik zou onder begeleiding met hele kleine stapjes dit probleem aanpakken. Zoek iemand die het op de manier van Parelli of Tristan Tucker aanpakt. Iemand die echt ervaring heeft om heel erg goed je paard te lezen. Je moet je paard aanleren dat hij zelf kan ontspannen bij een prikkel en in eerste instantie moet die prikkel echt super klein zijn. Zorg dat je echt werkt naar acceptatie en niet alleen tolereren van prikkels.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Spanning vloeit niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:02

het kan zijn dat je paard ergens last van heeft ( hoeft nieteens wat ernstigs te zijn, verrekte spieren of ander gevoeligheidje kunnen al een oorzaak zijn)

Paarden die ergens een pijntje hebben zijn vaak vele malen schrikachtiger dan andere paarden. Dit komt door hun instinct, omdat ze weten dat als ze ergen pijn aan hebben, ze dus eerder aan de beurt zijn als maaltijd bij roofdieren. Daardoor worden ze alerter, om optijd te kunnen vluchten mits het mis is.

En zeker als je een paardje hebt dat al heel gevoelig is kan het dan opeens sterk toenemen. we moeten ook niet vergeten dat ze in deze periode, waarin ze verharen en hun weerstand vaak minder is, zich al bij voorbaat minder prettig voelen en dus heftiger kunnen reageren dan in andere periodes.


Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn en dat de oorzaak elders is, maar vaak speelt het toch een kleine rol in de reacties van een paard

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:15

DarkCupid schreef:
het kan zijn dat je paard ergens last van heeft ( hoeft nieteens wat ernstigs te zijn, verrekte spieren of ander gevoeligheidje kunnen al een oorzaak zijn)

Paarden die ergens een pijntje hebben zijn vaak vele malen schrikachtiger dan andere paarden. Dit komt door hun instinct, omdat ze weten dat als ze ergen pijn aan hebben, ze dus eerder aan de beurt zijn als maaltijd bij roofdieren. Daardoor worden ze alerter, om optijd te kunnen vluchten mits het mis is.

Dit dus. Mijn ruin had het ook, hij kon erg nerveus en schrikkerig zijn. Bleek dat er wat met zijn lever en nieren was. Nu dat wordt opgelost is hij omgeslagen als een blad aan een boom. Nog steeds een erg gevoelig, kritisch, alert en veel te intelligent paard maar zonder het neurotische wat hij had.

Daarom vroeg ik ook wat er met de luchtwegen van je paard is TS :)

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 10:35

Bedankt voor alle reacties :)

@ Koper; Haar luchtwegen zitten vol slijm en ze had (klopt heel hard af) regelmatig ontstekingen. Ze is gediagnostiseerd met RAO, maar Equine Astma is ook genoemd. Eigenlijk weten ze het niet zo goed, ook niet wat de trigger is. Ze is vies van binnen en gooien het op stofallergie. Dit is begin vorig jaar ontdekt en het hele jaar heeft ze lange perioden medicatie gehad maar zonder resultaat. Nu krijgt ze al een jaar geen medicatie meer, alleen ventipulmin als ze wat 'watertjes' (voorloper van een snotneus) krijgt of meer gaat kuchen. Voor nu is het niet naar binnen, geen hooi, weerstand hoog houden. Ze gaat super goed de laatste tijd *klopt af*, ik hou er altijd rekening mee, maar we gaan qua uithoudingsvermogen wel weer steeds een stapje vooruit *klopt af want zul je net zien dat ik weer goeden verzoek*

Ik merk wel verschil in weertypes betreft haar ademhaling (ze wordt dan wat gehoriger, maar benauwd is ze niet gelukkig). Wel dat ze met warmer, vochtiger weer wat langer erover doet terug op adem te komen. Ik merk qua gezondheid verschil in weertypes, maar niet in haar gedrag. Dat kan ik niet aan een weertype hangen. Ja, met opeens kouder en winderiger weer is ze wat sneller gespannen, maar dat is niet gezondheid gerelateerd maar doet ze braaf mee met de rest van de paarden op stal die dan ook wat joliger zijn.

@ Sanne; het is ook wel zonde. Ik heb vaker een schriktraining gedaan en dat ging super goed, maar dit was gewoon alles bij elkaar en too much. Ik dacht dat ik het toen wel onder controle had, ze deed het immers braaf en werd naar mijn idee wel weer 'kalm' maar achteraf toch een grens opgezocht die ik al jaren niet had opgezocht. Wijze les geweest :(:)

Ik hoop dat ik met wat meer werk in de bak haar ook wat rustiger in haar hoofd kan krijgen. Dan komt ze ook beter in haar lichaam, misschien dat dat inderdaad ook het probleem kan zijn? Van alleen maar buitenrijden wordt ze ook niet er beter op (ze is van zichzelf flink scheef wat ik niet kan corrigeren buiten).

@ DarkCupid, ik ben er een paar maanden terug achter gekomen dat mijn zadel niet meer goed paste dus dacht dat dat misschien de oorzaak zou zijn geweest. Ze is nakeken en behandeld, maar qua rugpijn werd niets geconstateerd (gelukkig). Uiteraard heb ik sinds we daar achter zijn gekomen (eind juni) niet meer met dat zadel gereden. Ik had gehoopt dat dat het misschien zou zijn, maar helaas :)

@ Koper, ik zit er nog wel aan te denken hoor, is het niets lichamelijks. Maar hoe kom je daar achter? Dat is zo lastig... De fysio komt er bij, de DA heeft met de enting ook weer helemaal nagekeken, het gebit wordt netjes bijgehouden, de osteo komt regelmatig... Gebit was wel 2 jaar geleden (is vorige maand gedaan) maar was ook niets noemenswaardig te zien dat bv pijn zou kunnen veroorzaken.

Ze heeft begin augustus een ongeluk gehad en daar loopt ze nog wat mee te modderen dus komt de osteo nog een keer voor. Maar het schrikgedrag was ruim daarvoor (april/mei) al aanwezig. En na het ongeluk is het even heel anders geweest. Ze was een tijd daarna zoveel rustiger, meer vertrouwen, meer rust, meer op mij gericht. Misschien omdat ik bij haar was terwijl ze in de rats zat en gered werd? Ik had gedacht dat ze misschien juist mij minder zou vertrouwen, ik was er immers bij toen ze de sloot in viel (ik zat er op), maar ze hing juist veel meer aan mij daarna. Dat heb ik helaas niet vast kunnen houden.

We gaan lekker samen verder. Heb best wat tips en wat google werk gedaan. We doen wat grondwerk (niet perse schrikdingen) en hoop dat ze met meer werk en concentratie oefeningen in de bak ook meer op mij gericht gaat raken. We gaan het zien.

Oh, wat ik wel merkte. Pas was het rotter weer en zijn ze snachts op de paddock gekomen. Ze leek toen zoveel meer chiller dan 24/7 op het land. Misschien was het ook moeier, omdat ze weer moest wennen, dat weet ik niet zo goed. Maar toen heb ik een aantal ritjes gemaakt waar ze heel rustig bleef en ook na iets engs weer ging ontspannen. Maar ik kan niet verklaren waarom dat haar meer rust zou geven? (ze staat zowel in land als in paddock alleen met een shet en in beide situaties naast dezelfde paarden)

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 00:07

Hier ga ik zeker deels in mee, al zou ik zelf idd ook wel meer prikkels durven aan te bieden.
Maar volgens mij heb je dus jouw trainingsplan een beetje verkeerd uitgevoerd, er zaten idd goeie stukjes in maar het kwam verkeerd over bij je paard, jij zelf snapte ook niet echt de essentie, het doel van al hetgeen je bezig was, ik zou dus idd overnieuw beginnen met de training maar enkel onder begeleiding van een trainer, dus niet zelf zomaar wat gaan rondzwaaien met allerlei dingen en voorwerpen.
Neem les, investeer in jezelf , in je kennis en kunde en uiteindelijk dus ook in je paard en de samenwerking van je paard met jou.
Ik begrijp best wel dat zoiets centen kost, maar jij hebt niet de ervaring die nodig is om een paard deze dingen bij te brengen.
Zoek goede hulp.

Kelly_ann schreef:
Wat ik niet helemaal teruglees in je verhaal is het 'werk' dat je het paard geeft tijdens je (schrik)training.

Ik lees dat je een prikkel aanbiedt, en je paard ernaartoe stuurt of hem vraagt kalm te blijven.
Het zou zo kunnen zijn dat de focus daarom óp de spanningsprikkel komt. Waardoor de spanningscirkel in stand blijft.

Ik heb geleerd dat de focus van je paard moet liggen op een opdracht die je hem geeft. En die opdracht hoeft niks te maken te hebben met de spanningsprikkel. Maar dat kan gewoon een rij/grondwerk/vrijheidsdressuur oefening zijn.

Wat dan helpt is (bijvoorbeeld) te gaan wijken naast het spannende object en de focus op het wijken belonen. De spanningsprikkel - het enge object - krijgt geen aandacht. Niet van jou en je vraagt dat ook niet van je paard.

Ik zou dus niet meer 'bewust' prikkels gaan aanbieden. Maar gaan werken aan opdrachten voor je paard die concentratie vergen op jou en de betreffende oefening.
Maar het kan zijn dat je dit al toepast natuurlijk...

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 02:29

Tancreda4 schreef:
Oh, wat ik wel merkte. Pas was het rotter weer en zijn ze snachts op de paddock gekomen. Ze leek toen zoveel meer chiller dan 24/7 op het land. Misschien was het ook moeier, omdat ze weer moest wennen, dat weet ik niet zo goed. Maar toen heb ik een aantal ritjes gemaakt waar ze heel rustig bleef en ook na iets engs weer ging ontspannen. Maar ik kan niet verklaren waarom dat haar meer rust zou geven? (ze staat zowel in land als in paddock alleen met een shet en in beide situaties naast dezelfde paarden)

Suiker? Of de eethouding, op welke manier krijgt ze op de paddock ruwvoer aangeboden? Zou dat van invloed kunnen zijn op haar luchtwegen?

Lottexxx

Berichten: 717
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Zwolle

Re: Spanning vloeit niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:48

Ik lees in je verhaal vooral veel over het gedrag van je paard, nou vraag ik mij af wat jou reactie is op het gespannen worden van je paard. Je geeft bijvoorbeeld aan dat wanneer je de teugels oppakt je paard gespannen wordt. Heeft het oppakken van de teugels in een ‘spannende’ situatie ook met jou spanning te maken? Blijkbaar is dit al een prikkel voor je paard, terwijl het oppakken van teugels toch echt niet betekend dat er een enge situatie is. Ook lees ik dat jou paard over je heen liep toen zijn angstig was, hoe reageer jij hierop? Hoe reageert ze wanneer iemand anders met haar werkt?
Ik denk dat er een stukje leiderschap van jou kant mist. Ik zou je echt meer gaan verdiepen in grondwerklessen, denk dat dit heel goed kan helpen.