Paard erg onrustig alleen en erg gericht op de merries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Paard erg onrustig alleen en erg gericht op de merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 20:24

Ik heb sindskort een nieuw paard.

Hij is erg braaf, maar zodra hij alleen komt te staan omdat anderen even gaan rijden oid dan wordt hij heel onrustig.

Ook is hij heel erg gericht op de merries bij ons op stal. Vandaag heeft hij de hele dag lopen ijsberen en roepen naar ze.

Hij is sinds vorig jaar januari in Nederland en is toen pas geruind. Toen was hij 5,5 jaar.
Nu is hij dus 7.

Hij staat samen met een ponyruintje.

Heeft iemand hier tips voor?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paard erg onrustig alleen en erg gericht op de merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:52

Ik ga er even vanuit dat je paard verhuisd is toen hij van jou werd, dan is dit gedrag heel makkelijk te verklaring met de verhuizing. Je paard voelt zich waarschijnlijk nog niet thuis en is daardoor een stuk onzekerder. Het wennen aan een nieuwe plek, kudde en stalroutine kan wel maanden duren (6 maanden is niet vreemd). Dus ik zou zeggen: geef hem tijd en probeer te voorkomen dat hij alleen komt te staan.

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:52

inderdaad zoals hierboven al gezegd is heeft dit echt tijd nodig.
bij mijn merrie duurde het zeker een jaar voordat ze echt rustig was. (zij kon niet rustig aan de poets/wasplaats staan)
en ze was ook heel erg op de andere paarden gericht, ze trok zich vaak los omdat ze niet mee wilde en omdat ik toen nog niet "vertrouwd" was.
ik zou gewoon lekker met hem bezig zijn en gewoon afwachten. :D

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:57

Wat hierboven staat, maar misschien kan het ook zijn dat hij niet 'goed' geruind is? Was bij een pony op de manege namelijk zo, er zat nog een bal in laat maar zeggen :') gevolg: Gillen, en alleen maar achter de merries aanwillen :') (beest heeft nog veel nekspieren ook := )

Maar idd, de meest waarschijnlijke reden is wel dat ie meer tijd nodig heeft.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard erg onrustig alleen en erg gericht op de merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:02

Is er continuïteit in hoe de dag verloopt of is het dat hij de ene dag om 10 uur alleen staat omdat iedereen rijden is en de andere dag om 3 uur. Genoeg paarden die er niet tegen kunnen als er geen regelmaat in de dagen zit.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard erg onrustig alleen en erg gericht op de merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:04

Even bloed op hormonen laten prikken en als 5,5 jarige geruind, dan kan hij dus gedekt hebben.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:58

Mijn ruin is ook pas met 6 jaar onder het mes gegaan, en heeft 1 nakomeling.
Hij is nu 12 jaar, en blijft gericht op merries.
Op een pensionstal met wisselende paarden is het lastig met hem, want hij wil "zijn" merries beschermen.
Hij wil echt het gevecht aan gaan, met andere ruinen.
Nu heb ik hem thuis staan met 2 merries, en dat geeft hem meer rust.
Maar gaat er 1 van de 2 weg, dan kan hij niet in in de wei blijven staan.
Dan wordt hij vreselijk onrustig, blijft gillen en loopt onrustig langs de poort,
hele paden loopt hij kaal. Maar hij merkt niet eens dat hij zijn eigen benen aantikt en beschadigd.
Als ik bij het hek ga staan, en boos wordt dan stopt het wel, maar zo gauw ik me omdraai begint hij weer.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard erg onrustig alleen en erg gericht op de merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:02

idd,zo laat geruind,kan gerust als gevolg hebben dat hij in zijn hoofd altijd wat hengst zal blijven(kan met de jaren wat slijten,maar toen ik bv mijn 5-jarige hengst liet ruinen(had gedekt),ging die een half jaar later nog steeds ruinen vermoorden als er merries in de buurt waren(en bij hem was ik 100% zeker dat hij beide ballen goed kwijt was)

daarnaast staat hij er nog maar net.
sommige paarden kunnen meer dan een half jaar tijd nodig hebben om aan te passen op een nieuwe plek.

ik vraag me eigenlijk af waarom je zo'n laat geruind paard koopt als je je vragen stelt bij dit soort gedrag?
mij lijkt het een logisch gevolg van het late ruinen?iets wat je hoort te weten in je achterhoofd als je zo'n paard koopt?

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:17

Zo lang hij de boel niet letterlijk afbreekt lekker laten brullen. Het is irritant maar goed, zo is het nu eenmaal. Als hij over de stal heenklimt of zichzelf verwondt of wat dan ook heb je een ander probleem maar dit lijkt zoals je het beschrijft gewoon kwestie van wennen en ja, wat al genoemd is, restantje hengstengedrag (overigens hebben dominante merries dit ook ;-) ).