en daar gaan we weer....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 21:28

Citaat:
Je kunt dan beginnen met bitten en kinkettingen, maar welke boodschap geef je dan aan dat paard mee? Geef je op dat moment de rust en het vertrouwen die ze nodig heeft? Of geef je haar nog meer druk en pijn en dus ook gelijk (zie je wel, ik mag niet van mijn kudde weg, want bij dat mens is er alleen maar pijn en dwang)?


Allemaal leuk lief en aardig maar als een paard zo er vandoor gaat kan je rust en vertrouwen houden wat je wilt maar ze rukken zich los en daar sta je zonder paard. Soms is het leven gewoon wat minder gezellig en moeten ze gewoon luisteren. Ja ik ben erg van het grondwerk en in overlleg en met vertrouwen maar als ze er gewoon tussenuit peren is het wel ff klaar hoor. Jij zegt dat ze rust en vertrouwen nodig heeft, ik lees in de toon van de TS dat ze dat rust en vertrouwen gewoon heeft gegeven en dat het paard er dwars doorheen gaat. Dan mag je best laten zien dat dit niet de manier is waarop er wordt samengewerkt.
In een kudde worden ook wel eens tikken uitgedeeld, soms is dat nodig. Niet leuk maar soms helaas wel eens noodzakelijk....wil je het zelf niet doen, laat een ander het doen.

Soms helpt het al als er iemand anders gewoon bij staat. Of toeziet.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: en daar gaan we weer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 21:33

Als je echt denkt dat het seizoensgebonden of hormonaal is, zou je ook een tijdje regumate kunnen proberen.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 21:35

Je zegt, Grote neusgaten, opzij springen, enorm naar het bos kijken waar het weiland en de stal naast liggen en waar we een stukje doorheen moeten om op het erf te komen.

Hier is het jacht seizoen weer geopend. Er wordt in de weilanden en in het bos weer dagelijks geschoten op konijnen e.d. Onze paarden eten gewoon door maar die van de buren rennen ook steeds heen en weer.
Misschien zou het zo iets kunnen zijn waar je paard op reageert. Het jachtseizoen begint elk jaar deze tijd...

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: en daar gaan we weer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 21:39

En als iemand anders je paard eens uit de wei haalt zonder dat jij dichtbij bent. Dus buiten het zich van paardlief, of eventueel een stal genoot eens vragen hem te pakken zonder dat jij zelf op stal bent. Doet ze het dan ook.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: en daar gaan we weer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 21:55

Vervelend dat het probleem is terug gekomen. Het goede nieuws is dat je dus weet dat grondwerklessen helpen, dat het probleem wordt verholpen. Je hebt grondwerklessen in allerlei soorten en maten, ik denk ook wel voor een lagere prijs. En met 3 à 5 lessen zal je waarschijnlijk wel klaar zijn. Je kunt wel allerlei andere methodes gaan uitproberen, maar dit is een succesvolle formule gebleken. En misschien wel duur, maar ja, anders heb je niets aan je paardje want dan krijg je hem/haar niet te pakken? Succes in elk geval.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:32

VanHuisUit schreef:
Allemaal leuk lief en aardig maar als een paard zo er vandoor gaat kan je rust en vertrouwen houden wat je wilt maar ze rukken zich los en daar sta je zonder paard. Soms is het leven gewoon wat minder gezellig en moeten ze gewoon luisteren.


Ik ben het ermee eens dat ze moeten luisteren, maar ik ben het ermee oneens dat dat dan maar op een minder gezellige manier moet.

Hoe kun je het vertrouwen van je paard krijgen als je gehoorzaamheid door middel van pijn afdwingt?
Natuurlijk mag het dier zich niet losrukken en moet daar dus aan gewerkt worden, maar waarom altijd meteen zo erbovenop zitten met sterker, heftiger, meer, agressiever?
Waarom kunnen we niet kordaat en consequent en een goede leider zijn zonder meteen bitten en kettingen erbij te halen? Is dat geen tekortkoming als trainer dan? Dat je zo afhankelijk bent van die hulpstukken dat het moeilijk is om een paard te leren om enkel aan het halstertje de wei uit te komen?

VanHuisUit schreef:
In een kudde worden ook wel eens tikken uitgedeeld, soms is dat nodig.


Ik snap de vergelijking niet? Omdat paarden af en toe tikken krijgen in de wei, is het ok om een paard met bit en kinketting de wei uit trekken? Die analogie ontgaat me even.

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Re: en daar gaan we weer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 20:44

Even een beetje een update:
Had haar in de stal laten staan en haar er vanmiddag uit gehaald om d'r in de paddock te zetten.
Ze stond toen ze naar de paddock moest eerst naar de tractor en de schapen te kijken die toch wel wat aantal honderen meters verder stonden. Ik heb haar toen een aantal keer horen hinniken waarschijnlijk omdat ze toen eventjes 5 minuten alleen had gestaan.
Daarna was het over, en stond ze toen ik een paar keer langs ben gelopen om het stro in de mestput te gooien vrij rustig.
Heb vandaag gelijk het grondwerken en freestylen toegepast in de binnenbak (buitenbak kan niet dicht.) Ze liep in de binnenbak nog wel een aantal keer te klooien.
Toen ze het in de binnenbak weer goed deed ben ik door het bos weer even naar de wei toe gelopen om te kijken hoe ze het nu zou doen. Ze was wel weer gespannen en liep wat sneller dan dat ze op het erf mee liep.
Dus langs de wei en dan zo weer terug was mijn idee. Op de terugweg was ze na een aantal meter alweer dr eigen weg gegaan en liep ze alweer los richting het hek, op dat moment dacht ik alleen maar:"als ze nou maar niet over het hek heen springt := "
Gelukkig bleef ze staan draaien voor het hek en had ik een leadrope aan het touwhalster gedaan en kon ik d'r zo pakken maar ze vond het overduidelijk niet geweldig want ze was nog steeds gespannen.
Toen ik bij het stukje bos kwam vlakbij het erf was ze naar mijn idee rustiger.
Daarna heb ik dr weer in stal gezet en dat was het wel weer :D In stal is er verder eigenlijk niks aan de hand en hinnikte ze nog toen ik vanmiddag aankwam met een wortel om haar buiten te zetten.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:43

Fijn dat het wat beter gaat +:)+

Citaat:
Ik snap de vergelijking niet? Omdat paarden af en toe tikken krijgen in de wei, is het ok om een paard met bit en kinketting de wei uit trekken? Die analogie ontgaat me even.


In mijn aanpak begin ik niet met trekken hoor, maar als het paard wel begint, / als dit een issue wordt, trek ik op een gegeven moment wel terug (als het moet). Als een paard een tik uitdeelt in de kudde, kan hij ook wat terug verwachten. Dat is de analogie :) Moet zeggen dat dit vrijwel nooit voorkomt, maar stel dat, dan houdt het op een gegeven moment wel op. Er zijn grenzen. Dat is wat ik maar aan wilde geven :)

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:57

Ben het helemaal eens met wat "Vanhuisuit" hier zegt.
Heel dit probleem is op zich niet zo bijzonder moeilijk om op te lossen, een ervaren trainer laat jou in no time zien hoe ook dit paard al tijdens de eerste training veel meer meewerkend gaat bewegen.
Spijtig en idd dit klinkt mssn niet zo heel leuk maar dit probleem is eigenlijk het resultaat van de manier waarop jij (ts) met je paard omgaat, dit probleem is dus eigenlijk net door jou zelf ontstaan. Jij moet leren hoe en wat te doen, leren je paard te lezen, leren om beter inschattingen te maken, timing is daar ook heel belangrijk bij, ...
Zoek goede les, de fout zit niet bij het paard.

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Je kunt dan beginnen met bitten en kinkettingen, maar welke boodschap geef je dan aan dat paard mee? Geef je op dat moment de rust en het vertrouwen die ze nodig heeft? Of geef je haar nog meer druk en pijn en dus ook gelijk (zie je wel, ik mag niet van mijn kudde weg, want bij dat mens is er alleen maar pijn en dwang)?


Allemaal leuk lief en aardig maar als een paard zo er vandoor gaat kan je rust en vertrouwen houden wat je wilt maar ze rukken zich los en daar sta je zonder paard. Soms is het leven gewoon wat minder gezellig en moeten ze gewoon luisteren. Ja ik ben erg van het grondwerk en in overlleg en met vertrouwen maar als ze er gewoon tussenuit peren is het wel ff klaar hoor. Jij zegt dat ze rust en vertrouwen nodig heeft, ik lees in de toon van de TS dat ze dat rust en vertrouwen gewoon heeft gegeven en dat het paard er dwars doorheen gaat. Dan mag je best laten zien dat dit niet de manier is waarop er wordt samengewerkt.
In een kudde worden ook wel eens tikken uitgedeeld, soms is dat nodig. Niet leuk maar soms helaas wel eens noodzakelijk....wil je het zelf niet doen, laat een ander het doen.

Soms helpt het al als er iemand anders gewoon bij staat. Of toeziet.

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 16:44

aeolusnr1 schreef:
Ben het helemaal eens met wat "Vanhuisuit" hier zegt.
Heel dit probleem is op zich niet zo bijzonder moeilijk om op te lossen, een ervaren trainer laat jou in no time zien hoe ook dit paard al tijdens de eerste training veel meer meewerkend gaat bewegen.
Spijtig en idd dit klinkt mssn niet zo heel leuk maar dit probleem is eigenlijk het resultaat van de manier waarop jij (ts) met je paard omgaat, dit probleem is dus eigenlijk net door jou zelf ontstaan. Jij moet leren hoe en wat te doen, leren je paard te lezen, leren om beter inschattingen te maken, timing is daar ook heel belangrijk bij, ...
Zoek goede les, de fout zit niet bij het paard.

Dan zou ik van jou wel eens willen horen hoe ik met mijn paard om ga.
En hoezo deed ze dit hier eerst dan niet?

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:23

Ik heb een ruin, dus dat is al wel anders. Maar hij is superslim. Weet precies hoe hij zich los moet rukken. Gewoon nek recht en recht vooruit ervandoor stormen, dat houdt je niet tegen met een halstertouw of touwhalster met leadrope. De eerste keer dat hij dit deed was hij echt ergens van geschrokken, en hij heeft gewoon onthouden dat hij zo kan ontsnappen en z'n eigen ding kan doen, naar dat stuk groen gras, of die leuke wei daar, of gewoon omdat hij geen zin heeft in longeren/losgooien/braaf wandelen in de bak. Hij doet het ook alleen op bepaalde plekken.
En zogenaamd is dat allemaal omdat hij "ergens" van schrikt of het verdacht vindt.

Nou, ik vertel hem wel wanneer iets verdacht is/reden is om te schrikken en hij heeft gewoon bij me te blijven. Dus, enige remedie uiteindelijk was of met een kaptoom wandelen of met het halstertouw over de neus en dan aan de andere kant door/over het bakstuk van de halster, dan krijg je een soort lus, die je vast kunt houden. Als je een lang touw/leadrope hebt, houdt je zelfs nog een stuk over waar je evt. als waarschuwing voor zijn neus mee kan zwaaien (als je niet begrijpt wat ik bedoel zal ik proberen eens een foto te maken). Met beide constructies kun je je paard omtrekken en bij je houden, zelfs als ze er rechtuit vandoor proberen te stormen, al werkt het halstertouw het beste. En meneer is meteen weer braaf en kan weer rustig meelopen. Tot zover zijn angst.
En zolang hij braaf is, doet het touw over zijn neus niets. Als hij zich druk begint te maken, vraag ik zijn hoofd laag/waarschuw met het uiteinde van het touw voor zijn neus, dat hij niet voorbij mag lopen. Pas op het moment dat hij ervandoor stormt, doet het iets. Want ik houdt het vast en ik sta stil (veranker me als het ware).

Na een paar keer wist hij het, en nu weet hij donders goed dat als het touw op die manier gaat, zijn truc dan geen zin heeft. Hij probeert het nu alleen nog als ik denk dat hij braaf zal blijven (soms is hij heel goed in mij misleiden met zijn braafheid }> ) en hem gewoon aan los touwtje meeneem.

Succes met het uitvinden waarom die van jou het doet, want dat is nog het moeilijkste.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:40

aeolusnr1 schreef:
Ben het helemaal eens met wat "Vanhuisuit" hier zegt.
Heel dit probleem is op zich niet zo bijzonder moeilijk om op te lossen, een ervaren trainer laat jou in no time zien hoe ook dit paard al tijdens de eerste training veel meer meewerkend gaat bewegen.
Spijtig en idd dit klinkt mssn niet zo heel leuk maar dit probleem is eigenlijk het resultaat van de manier waarop jij (ts) met je paard omgaat, dit probleem is dus eigenlijk net door jou zelf ontstaan. Jij moet leren hoe en wat te doen, leren je paard te lezen, leren om beter inschattingen te maken, timing is daar ook heel belangrijk bij, ...
Zoek goede les, de fout zit niet bij het paard.

Nou, dan lees ik het toch genuanceerder.

Zoals ik het lees heeft TS vorige keer het probleem opgelost; blijkbaar een hele zomer weinig tot geen problemen gehad en nu, sinds kort, weer hetzelfde probleem, dat blijkbaar ook nog tot een relatief beperkte lokatie terug te voeren is.

De optie van jagen zou dus best een kern van waarheid in kunnen zitten. Als dat niet zo is, denk ik eerder aan een combi van hormonen en voer. Dat laatste kunt je, deels, inzichtelijk maken door een bloedonderzoek. Dat lost het niet meteen op maar kan wel duidelijkheid scheppen en handvaten geven.

Daar waar het probleem wel bij TS zit; dat de lessen weer eens afgestoft moeten worden, zal ook met les moeten worden opgelost. Het ene sluit het andere niet uit!

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 19:05

Nog maar even een update:
Op dit moment heeft ze 4 grote stukken weiland om doorheen te racen.
Aangezien het laatst zo goed ging om d'r gister in en uit de wei te halen zonder dr los te maken, dacht ik dat het vandaag ook wel goed zou gaan.. nou niet dus -O-
Toen ik de wei in liep met d'r wilde ze al in volle galop dat weiland in. Ik heb dat even kunnen voorkomen maar daarna was ze ook weg met touwtje eraan en al.
Paar keer geprobeerd dr te pakken lukte uiteindelijk maar weer paard los daarna..
Vriendin dr proberen te laten pakken maar daar rende ze ook voor weg.
Toen was ik kansloos ook en heb t voor gezien gehouden om het vanavond opnieuw te proberen.
Net dus weer geprobeerd met zn tweeën.
In eerste instantie wou ze wegrennen maar ze rende in mijn richting waardoor het net leek (of t was echt zo) dat ze mee wilde. Dus allebei aan 1 kant gelopen maar toen we door het 2e weiland wilden lopen was ze dr weer vandoor..
Dus ze staat nu weer met touwtje en al in het weiland.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:03

Toch blijf ik bij mijn manier van werken, jouw paard hoeft dit helemaal niet te doen punt uit, en wees gerust ik zou echt wel weten hoe haar dit wijs te maken, zoals je nu bezig bent komt het echt niet in orde. Verander jezelf en je hebt een heel ander paard, en hier bedoel ik veiliger paard, want dit is zeker onveilig, dit gedrag gaat ook deels zo voorkomen bij het rijden onder de man en dat wil je echt niet meemaken.
Zoek les, en doe zelf zo niet verder.

Amberkelsey schreef:
Nog maar even een update:
Op dit moment heeft ze 4 grote stukken weiland om doorheen te racen.
Aangezien het laatst zo goed ging om d'r gister in en uit de wei te halen zonder dr los te maken, dacht ik dat het vandaag ook wel goed zou gaan.. nou niet dus -O-
Toen ik de wei in liep met d'r wilde ze al in volle galop dat weiland in. Ik heb dat even kunnen voorkomen maar daarna was ze ook weg met touwtje eraan en al.
Paar keer geprobeerd dr te pakken lukte uiteindelijk maar weer paard los daarna..
Vriendin dr proberen te laten pakken maar daar rende ze ook voor weg.
Toen was ik kansloos ook en heb t voor gezien gehouden om het vanavond opnieuw te proberen.
Net dus weer geprobeerd met zn tweeën.
In eerste instantie wou ze wegrennen maar ze rende in mijn richting waardoor het net leek (of t was echt zo) dat ze mee wilde. Dus allebei aan 1 kant gelopen maar toen we door het 2e weiland wilden lopen was ze dr weer vandoor..
Dus ze staat nu weer met touwtje en al in het weiland.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:33

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Ik snap de vergelijking niet? Omdat paarden af en toe tikken krijgen in de wei, is het ok om een paard met bit en kinketting de wei uit trekken? Die analogie ontgaat me even.


In mijn aanpak begin ik niet met trekken hoor, maar als het paard wel begint, / als dit een issue wordt, trek ik op een gegeven moment wel terug (als het moet). Als een paard een tik uitdeelt in de kudde, kan hij ook wat terug verwachten. Dat is de analogie :) Moet zeggen dat dit vrijwel nooit voorkomt, maar stel dat, dan houdt het op een gegeven moment wel op. Er zijn grenzen. Dat is wat ik maar aan wilde geven :)


Daar ben ik het mee eens, maar dan zonder bit en kinkettingen.
De trainer moet het paard leren wat de verwachtingen zijn. Doet het paard niet wat je vraagt, dan moet je aan je skills als trainer werken en niet het paard pesten met pijnlijke attributen.
Het paard leert dan namelijk geen gehoorzaamheid voor de mens, het paard wijkt op dat moment enkel voor de pijn. En dan is het gewoon een kwestie van tijd voordat het probleem opnieuw opduikt.

Neem nu de laatste update van TS: het paard wilt zich losrukken van zodra ze de wei in gaan. Dit is toch gewoon basis gehoorzaamheid? Een paard dat zich laat leiden aan het halster, stopt wanneer de begeleider stopt en wijkt voor de druk op het halster, dat is toch absolute basis. Dat moet gewoon lukken zonder bitten en kinkettingen. Indien niet, dan moet je als trainer zelf je verantwoordelijkheid nemen en begrijpen dat het je aan ervaring ontbreekt. Het enige juiste antwoord is dan je laten begeleiden door iemand die wel de juiste ervaring heeft.

Anoniem

Re: en daar gaan we weer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:44

Mja soms weet het paard gewoon dat hij sterker is dan de mens, en dan moet je als mens gewoon het paard even te slim af zijn. Ik zie het probleem niet om even een ketting te gebruiken. Als het paard daarmee door krijgt dat hij niet meer kan loskomen, denk ik dat je al ee nstap verder bent. Uiteraard staat het naast elkaar, het paard dient ook respect voor jou te krijgen zonder ketting, dus grondwerk en discipline is wel heel belangrijk.
Momenteel wordt het paard enkel gesterkt door het wegrennen, want hij heeft er succes mee. Dat zou ik als allereerst doorbreken, en dat zou kunnen met een hengstenketting.