Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whizz
Berichten: 1048
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 12:20

Wat gaaf, zoveel reacties! Ik merk dat er veel nuances zijn in de reacties. Bijzonder ook dat gevoeligheid dan op veel vlakken een rol speelt. Ik las weleens topics waar allerlei rijtechnische problemen werden besproken en waar dan na lang zoeken bijvoorbeels uit kwam dat de ruiter een te gespannen kaakspier had of zo, wat dan doorwerkt naar het paard. Misschien een beetje knullig omschreven maar oké. Nu snap ik beter hoe zich dat dan afspeelt door jullie voorbeelden over hulpen. Dat kleine veranderingen veel kunnen uitmaken voor een paard dat wist ik wel. Ik rijd nu twee jaar een quarterhengst bij, een schatje met een klein hartje. Maar met rijden merk ik in die zin niets van sensibiliteit, of juist wel want hij vergeeft me echt alles! (Zucht, echte liefde)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57973
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:30

Een paard voelt een vlieg zitten. Onze spieren staan allemaal met elkaar in verbinding netls bij het paard. Een paard met een gespannen kaak neemt die spanning ook in zijn hele bovenlijn mee.
Een mens met een gespannen kaak heeft veelal ook gespannen hals en schouder spieren en daarmee ineens ook spanning in de handen (want geen ontspannen schouders = geen ontspannen armen.) et voila. Paard voelt de spanning in de mond en je bent vertrokken. :)
Heb je een paard dat bij wijze van spreken een dutje doet als er een orkaan over komt, dan zal die daar minder op reageren dan een paard dat sensibel is. :)

xSagan
Berichten: 667
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:42

Koper schreef:
Ik vind juist sensibel + sensibel goed werken. Een "rustige" ruiter kan al gauw niet fijngevoelig genoeg zijn voor een sensibel paard. Sensibele paarden en mensen hebben er baat bij als een ander zich goed in hun kan inleven. Zelfde golflengte.



Zo ervaar ik het zelf ook. Ik ben zelf ook wat sensibel op sommige momenten en wanneer mijn instructie dat merkt zet ze mij bij zo'n paard neer en worden we onder haar begeleiding samen weer rustig.
Voor mij is sensibel dus ook heel kijkerig en gevoelig voor dingen in de omgeving dan een koele kikker. Ik vind een beetje sensibel dus niet erg, maar ook niet te, maar dat vinden de meeste mensen hier zo te lezen.:+

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:36

Sensibel is voor mij het van nature overmatig reageren op prikkels.
Heet is voor mij een paard met veel energie.

Het lastige aan dit soort termen is dat aangeboren gedrag vaak door elkaar gegooid wordt met aangeleerd gedrag. Je hebt paarden die van nature overdreven sensibel zijn, die moeten met training geleerd worden op welke prikkel je wel moet reageren en vooral op welke prikkel je niet moet reageren.

Ik heb er nu één die van nature super sensibel is op de hulpen, maar totaal niet snel schrikt bijvoorbeeld. Mijn vorige paard is het omgekeerde, die schrok van alles en nogwat, ziet het als er een emmer scheef staat op het erf :D maar is van nature totaal niet sensibel op druk.

Een heel goed afgericht paard moet ook sensibel op de hulpen reageren, maar dat kan volledig aangeleerd gedrag zijn.
Andersom kan je een sensibel paard heel goed aanleren dat hij rustig moet blijven bij al die prikkels.

Het zegt verder ook weinig over de motivatie. Is een paard "heet" uit angst/spanning of uit looplust/vrolijkheid?
In mijn ervaring noemen de meeste mensen hun paard "heet" als het paard heel snel spanning opbouwt, maar soms bedoelen ze ook gewoon een heel looplustig of vrolijk paard :D

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:38

Ik vind het nog best lastig om dit te omschrijven. Sensibel is voor mij 'prikkelgevoelig'. Flegmatiek is 'minder prikkelgevoelig'. Maar zo zwartwit is het niet te stellen.

Het wordt lastig als je onderscheid wil maken tussen het karakter van het paard en in welke mate het aangeleerde gedrag/training deze natuurlijke neigingen heeft 'overschreven'. In de praktijk betekent het veelal dat een sensibel paard sterker en sneller reageert op prikkels (dus ook hulpen), hij vaak ook meer geprikkeld wordt door de omgeving, sneller van slag is door een minder handige ruiter, sneller explosief reageert bij een teveel aan spanning, etc. Sensibele paarden hebben in mijn beleving van nature een hogere mate van aanspanning (wat in de voordeel gebruikt kan worden bij een goede balans met ontspanning of in je nadeel, omdat je een teveel aan spanning krijgt). Of je daar last van hebt hangt dus af van de mate waarin ze kunnen afvloeien en hoe ze zijn afgericht. Staat 'sensibel' in een advertentie, dan verwacht ik dat de ruiter wat meer gevoel en handigheid moet hebben. Je verwacht in die gevallen niet direct bomproof paard. Maar dat hóeft niet zo te zijn. Een sensibel paard kan net zo goed onverstoorbaar zijn als een flegmatiek paard super scherp kan zijn (gemaakt door de ruiter). Een loperig paard is ook eigenlijk net zo slecht aan het been als een traag paard. Het is de taak van de ruiter om dat op te lossen. Soms is het lastig om africhting te onderscheiden van karakter en verandert een paard héél sterk onder een andere ruiter of op een andere stal.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:57

Ik vind heet zijn een soort werklust/drang om energie kwijt te raken. Maar voorwaarts zijn kan ook heel goed zonder heet te zijn. Heet zijn is imo een bepaalde spanning die tot een bepaald niveau positief kan zijn. Belangrijk is wel dat je het weer kunt laten afvloeien en dat ook regelmatig doet.

Over sensibel is al veel gezegd en sluit me daarbij aan, maar wil nog wel even opmerken dat sensibel en heet niet per se samen hoeven te gaan. Koel in het hoofd en heet in het werk komt ook genoeg voor.

Santos_05

Berichten: 3075
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 15:42

Mijn vorige paard werd als sensibel beschreven, maar had een sterke eigen mening. Twee sterke karakters bleken te botsen.

Heet is werklustig, maar mogelijk onberekenbaar omdat de energie de verkeerde kant uit gaat.

Sensibel is niet weten hoe het paard in een situatie reageert. Soms op jou, soms omdat ze het zelf niet willen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:10

Ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik het ook lastig te omschrijven vind.

Ik persoonlijk ervaar sensibel en heet als prettig, het type paard dat fijn aan de hulpen staat en een drive heeft om te werken.

Echter is alles waar TE voor staat natuurlijk ook weet niet goed. Dus paarden die dusdanig sensibel en heet zijn dat dat het rijden van een fijne proef onmogelijk maakt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:14

Het nadeel van dit beschrijven is natuurlijk ook erg lastig.
Iemand met wat minder ervaring en daardoor nog wat grotere hulpen en minder inzicht in wat een paard zal gaan doen en dus een fractie te laat is met reageren zal een paard al sneller sensibel vinden dan de persoon met veel ervaring die goed kan doseren en beter kan aanvoelen, die kan zo'n paard misschien wel rustig vinden.

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:27

Mijn merrie kan ik wel sensibel noemen. Ze is heel voorwaarts in het rijden en reageert op de kleinste hulpen. Daarnaast raakt ze snel gevoelig/gestresst als ze de hulp op dat moment 'teveel' vindt of niet verwacht.

Ik zelf vind het erg fijn om met sensibele paarden te werken die alert zijn en scherp aan de hulpen staan.

Lynn_Nikita

Berichten: 25487
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:29

goed en snel reageren op hulpen heeft voor mijn gevoel niks met sensibel te maken. Dat is voornamelijk training

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:36

bruintje123 schreef:
Het nadeel van dit beschrijven is natuurlijk ook erg lastig.
Iemand met wat minder ervaring en daardoor nog wat grotere hulpen en minder inzicht in wat een paard zal gaan doen en dus een fractie te laat is met reageren zal een paard al sneller sensibel vinden dan de persoon met veel ervaring die goed kan doseren en beter kan aanvoelen, die kan zo'n paard misschien wel rustig vinden.


Daar kan ik me wel in vinden ja, voor mij zal totilas te heet en te sensibel zijn, voor edward gal is hij natuurlijk op een hele prettige manier heet en sensibel. :j

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:48

"Totilas heeft daar geen hinder van en is eerder flegmatiek, vertelde Gal." :D

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:14

Hahaha ja totilas werd juist altijd omschreven als een paard wat erg vergevingsgezind was een foutje hier en daar niet zo boeide. Wel aan de hulpen natuurlijk... maar zeker niet heel extreem sensibel.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:32

Ik vind hem er ook niet sensibel uitzien eigenlijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:42

_Lorette_ schreef:
"Totilas heeft daar geen hinder van en is eerder flegmatiek, vertelde Gal." :D


Oeps, slecht voorbeeld van mij dan. :+

Nochtans vermoed ik dat de gemiddelde ruiter hem niet als flegmatiek zal omschrijven? Voor Gal zal hij inderdaad flegmatiek aanvoelen ja, of dat voor de gemiddelde ruiter ook zo is?

Heet en sensibel zijn denk ik subjectieve begrippen, dat is wat ik probeer te zeggen iig.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:45

Hete paarden zijn in mijn ogen voorwaartse dieren die veel energie naar buiten toe tonen (extrovert)

Ik vind mijn ruin sensibel. Hij reageert heel fijntjes op signalen. En vooral op het ontbreken van congruentie (als je bewuste hulpen verschillen van je onbewuste signalen). Hij is bij m'n bijrijder vaak niet vooruit te branden als ze moet draven (ze vind t spannend als ie te hard gaat) en als er een tractor komt is ie voor mij bijna niet te houden.(ik ben zelf bang voor tractoren en wil stiekem Zelf zo snel mogelijk weg van dat ding). Als die congruentie er wel is, is ie super licht en makkelijk te rijden

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:48

Koper schreef:
Nee, maar het kan wel. Genoeg botte mensen die als rustig worden omschreven ;)


Ook wel andersom

Whizz
Berichten: 1048
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 18:43

Gypsy, ik ben het het met jou eens, het zijn subjectieve begrippen. Maar juist daarom heb ik dit topic geopend, om ieders begrip ervan te lezen. Er zijn best veel overeenkomsten en nog meer verschillen.
Ha, dat van de kaak is ineens duidelijk, thanks Ayasha, eigenlijk heel logisch!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 19:25

c_alsemgeest schreef:
sensibel en heet zijn voor mij twee aparte dingen.
Beide vind ik prettig in een paard, maar het moet niet tè zijn.

Sensibel zie ik als gevoelig. Een paard wat allert is en snel reageert op de omgeving en op zaken die er gebeuren. Dit kunnen hulpen van de ruiter zijn, maar ook iets wat er gebeurt om het paard heen in de bak. Sensibel is fijn, er komt snel een reactie na een aanwijzing.
Tè sensibel daarentegen kan erg rillerig zijn, heftige reacties op kleine hulpen, extreem vlucht gedrag op een vrij normale situatie. Dat is niet zo heel fijn :+

Heet is voor mij vooral het temperament en de power in een paard. Kracht kunnen opbouwen en energie laten opkomen. Heetheid heb je nodig om ofeningen goed en met power uit te kunnen voeren. Er is dan ook goede concentratie, een heet paard hoeft imo ook helemaal geen schrikkerig of kijkerig paard te zijn. De mijne kon heel heet zijn, maar bomproof. Maar je voelt dan wel echt de kracht onder je kont. Tè heet daarintegen is over een grens heen. Het paard is de aandacht kwijt en raakt gefrustreerd, te jolig of boos en kan dit niet meer verwerken en ontploft. Sommige hebben dit snel, bij andere komt dit puur door de ruiter die heetheid niet kan handelen of af kan laten vloeien.

Beide vind ik dus goed, tot een bepaalde grens.


Zo zie ik het ook precies. Mijn huidige paard kan erg heet zijn, is daar drammerig en dominant in, wil tempo bepalen (snel), maar is niet sensibel. Heeft zeer duidelijke en consequente leiding nodig en een flinke mate van doortastendheid. Nee is nee en ho is ho.

Ik heb ook wel een paar sensibele gehad; kon je echt geen fout mee permiteren; meteen over de zeik en vreemde, onverwachte dingen zorgden voor heel veel spanning en hysterie. Deze had heel veel leiding, gezond verstand, vertrouwen, rust en geduld nodig.

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 19:39

Mijn merrie is niet echt sensibel, behalve als je echt met haar aan het werk gaat.
Dan wordt ze heel gevoelig op het kleinste hulpje, dat noem ik dan sensibel.

Maar als je lekker gaat rijden, en je vraagt niets van haar.
Dus bv buiten rijden met langere teugel.
Dan is ze nergens bang voor, en stapt ze heel rustig overal langs.
Ook niet gevoelig voor hulpen, je zou helemaal kunnen omdraaien, haar in de buik porren zonder dat ze een kik geeft.

Maar zodra ze in het bos mag draven en ze loopt warm.
Dan wordt ze 'heet'.
Dan wordt ze super voorwaarts en maakt ze enorme drafpassen.
Als je haar laat gaan dan bouwt het zich nog meer op en krijg je een soort bom onder je. :)
Af en toe een stukje stappen vloeit de energie weer af en wordt ze weer rustig.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:27

Mijn merrie was sensibel... vaak ook te :')

Mijn ruin was fijn, maar niet sensibel. Was wel heet te rijden... maar kon ook te heet worden en dan had je een explosie :+ vooral met winderig weer in het bos... als ik zelf niet op zat te letten :') Maar over het algemeen was het een heel fijn te rijden en braaf paard. Ondanks dat in zijn bloedlijnen hele heethoofden vrij normaal waren. (Havidoff x jazz).
Zette je er een bange gespannen ruiter op was die sowieso meteen een bom en kon die ook heel vuil bokken.