Paard dreigt stal uit te springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Paard dreigt stal uit te springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 14:57

Hoi allemaal, allereerst bedankt dat je mijn topic leest.
Sinds begin juni heb ik een paard gekocht waar ik een redelijk groot probleem mee ondervind. In eerste instantie ben ik daar achter gekomen, toen ik haar uit de wei haalde en wou gaan poetsen o.i.d. Het enige wat ze deed is draaien en schrapen, ook hinnikte ze daar veel bij. Inmiddels gaat dit steeds beter en staat ze nu 9 van de 10 keer prima stil.

Echter sinds vandaag staan de paarden weer op stal, en komen ze in de paddock. Wij staan met 4 paarden in 1 gangetje, ze kunnen elkaar alle 4 zien en horen. Als ze met zijn allen in het gangetje staan, waaronder mijn paard, en een stalgenoot wil zijn/haar paard meenemen uit het gangetje, lijkt ze wel in paniek te raken. Het maakt alleen niet uit welk paard van de 3 het is, bij elk paard dat het gangetje verlaat vertoond ze hetzelfde gedrag. Ondanks dat er dan een paard weg is kan ze nog steeds de andere twee zien die overblijven. Ze gaat dan tegen de staldeur aanduwen, komt omhoog en draait continu rondjes in de stal.

Ik ben echt enorm blij dat we het poetsen al redelijk hebben opgelost, al heb ik geaccepteerd dat ze alleen staan echt niet tof vind. Maar in de andere situatie staat ze dus niet compleet alleen, en ben ik er ook niet altijd bij. Vooral om de tweede reden vind ik het echt heel erg moeilijk hier een oplossing voor te bedenken. Graag hoor ik wat advies of tips die mij een beetje op weg kunnen helpen.

durkje2007

Berichten: 44
Geregistreerd: 09-11-16

Re: Paard dreigt stal uit te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:25

Ik zou haar wat hooi geven tijdens je aan het poetsen bent als een paard het gangetje verlaat. Meestal worden daar paarden wat rustiger van! En als dat redelijk goed gaat zou ik het wat vaker gaan proberen met steeds wat minder hooi. Ik weet niet of je dit al hebt geprobeerd. Maar dit heb ik ook een tijdje gehad, en uiteindelijk komt het altijd wel weer goed!

Foster
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-10-17

Re: Paard dreigt stal uit te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:27

Misschien moet ze er gewoon nog even aan wennen om weer op stal te staan na het zomerseizoen? Stond ze bij de vorige eigenaar in de winter op stal?

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 15:30

durkje2007 schreef:
Ik zou haar wat hooi geven tijdens je aan het poetsen bent als een paard het gangetje verlaat. Meestal worden daar paarden wat rustiger van! En als dat redelijk goed gaat zou ik het wat vaker gaan proberen met steeds wat minder hooi. Ik weet niet of je dit al hebt geprobeerd. Maar dit heb ik ook een tijdje gehad, en uiteindelijk komt het altijd wel weer goed!


Ik probeer dit inderdaad vaak te doen, alleen soms vergeet ze dan echt dat ze hooi heeft of soms een paar peentjes in haar bak heeft. Haar aandacht is dan volledig gevestigd op het paard wat het gangetje uit loopt. Als ik er bij ben en ze staat in stal, probeer ik haar aandacht wel eens af te leiden met een peen en overdreven belonen als ze rustig blijft staan. Toch blijf ik het moeilijk vinden, omdat ik er niet altijd bij kan zijn en het dan weer overnieuw begint.

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 15:33

Foster schreef:
Misschien moet ze er gewoon nog even aan wennen om weer op stal te staan na het zomerseizoen? Stond ze bij de vorige eigenaar in de winter op stal?


In het weideseizoen stonden ze de laatste weken ook na een uur of 6/7 binnen. Als het die periode in de avond voorkwam gebeurde er precies hetzelfde.
Het kan inderdaad zijn dat ze even die omschakeling moet maken en haar rust moet vinden, maar ik ben bang dat als ik geen actie onderneem het alleen maar erger word.

Bij de vorige eigenaren stond ze vanaf begin dit jaar en daar stond ze gewoon op stal en een paar uurtjes paddock, die eigenaren ervoor ken ik niet en kan ik ook niet vinden via internet etc.

Edit: typfout

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paard dreigt stal uit te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:42

Hoe oud is het paard? Die van mij (4 jaar) deed dit ook als een ander de stal verliet, maakt niet uit welk paard. Stond ze hevig rondjes te draaien, steigeren, bokken etc. Mijn lesgever raadde me aan dit gedrag gewoon te negeren en je zelfs uit het zicht te houden zodat ze je niet ziet. Nu is dit gedrag zo goed als verleden tijd :)

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Paard dreigt stal uit te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:46

heeft het misschien te maken met verlatingsangst?
Als jullie samen gaan rijden, en zeker buiten, is ze dan wel normaal?

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:47

Vooral geen eten en hooi geven ter afleiding, want dan beloon je eigenlijk het gedrag.

Zorg ervoor dat de box veilig is waar je paard in staat en negeer het gedrag gewoon, dan wordt het beter.

Hij is denk in nog te onzeker........en hangt dus erg aan andere paarden en dat is een heel vervelend iets, van die plakkers. Gewoon omdat het soms link kan gaan worden in bepaalde situaties.

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 16:14

Snollygoster schreef:
Hoe oud is het paard? Die van mij (4 jaar) deed dit ook als een ander de stal verliet, maakt niet uit welk paard. Stond ze hevig rondjes te draaien, steigeren, bokken etc. Mijn lesgever raadde me aan dit gedrag gewoon te negeren en je zelfs uit het zicht te houden zodat ze je niet ziet. Nu is dit gedrag zo goed als verleden tijd :)


Ze is 5, inderdaad jong. Ik ga het eens proberen, met een emmertje geduld erbij. Dankjewel voor de tip. :)


Jennanne schreef:
heeft het misschien te maken met verlatingsangst?
Als jullie samen gaan rijden, en zeker buiten, is ze dan wel normaal?


Als ik alleen in de bak ga rijden is er niks aan de hand, als ze een paard hoort hinniken in de wei dan hinnikt ze heel zachtjes terug, maar het hindert mij niet. Als ik oordoppen met muziek in zou hebben zou ik het bij wijze van spreken niet eens door hebben. Ook als de paarden hun dwaze uurtje hebben in de wei en gaan rennen, trekt ze zich daar niks van aan.
Buiten rijden doe ik nagenoeg niet omdat ik teveel spanning opbouw in mijn eentje, dus ik ben afhankelijk van iemand die mee gaat te paard of op de fiets. Maar ook dan heb ik eigenlijk nergens last van. Ze stapt vrolijk door en is alert, maar ze heeft nooit omgedraaid of is ergens gestopt langs een weiland met paarden die ze niet kent.


Ragdollcat schreef:
Vooral geen eten en hooi geven ter afleiding, want dan beloon je eigenlijk het gedrag.

Zorg ervoor dat de box veilig is waar je paard in staat en negeer het gedrag gewoon, dan wordt het beter.

Hij is denk in nog te onzeker........en hangt dus erg aan andere paarden en dat is een heel vervelend iets, van die plakkers. Gewoon omdat het soms link kan gaan worden in bepaalde situaties.


Ik hoor inderdaad van verschillende stalgenoten dat dit puur onzeker gedrag is, het is inderdaad heel vervelend.

Haar box is veilig, ze kan wel naar buiten kijken met haar hoofd. Ik ga eens proberen het te negeren, en dan even kijken of het minder word. Bedankt voor de tip. :)

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard dreigt stal uit te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:31

heeft idd meestal gewoon tijd nodig.
je zegt zelf dat het ongedurig gedrag bij poetsen ed reeds hopen beter geworden is.
dit wordt net zo,met tijd en geduld.

zorg dat haar box veilig is en ze zich tijdens het gek doen niet kan blesseren en laat de tijd zijn werk doen.

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:31

Bijna alle jonge paarden doen dit op een gegeven moment in meer of mindere mate. Mijn 4 jarige ruin had hier een periode ook een handje van. Negeren is eigenlijk de enige en meest eerlijke optie die je hebt. Straffen, worteltjes en hooi geven of er bij gaan staan op het moment dat ze het gedrag vertoont werkt alleen maar bevestigend en averechts, en word het probleem zowel voor jezelf als voor het paard lastiger te overkomen.

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard dreigt stal uit te springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 18:10

Bedankt voor de tips, dit gedrag was voor mij geheel nieuw omdat ik het nog nooit eerder heb meegemaakt en er mee heb moeten dealen. Ik ga met de tips aan de slag. :)

Mocht er nog iemand zijn die zijn ervaringen wil delen hoor ik het graag. :)

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Paard dreigt stal uit te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:30

Hoeveel uur komen ze buiten en komen ze samen op de paddock ( staan ze bij elkaar)?

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 19:36

luffwinny schreef:
Hoeveel uur komen ze buiten en komen ze samen op de paddock ( staan ze bij elkaar)?


Ze staat van 8 uur in de ochtend tot 2 uur in de middag op de paddock met vriendjes. Daarnaast word ze ook nog in de stapmolen gezet en zet ik haar in de avond naast de beweging die ik haar geef een extra uurtje buiten (ook met minimaal 1 vriendje). Ik zet haar eigenlijk nooit alleen, omdat ze het heel fijn vind om met een ander paard te kunnen spelen en kroelen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paard dreigt stal uit te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:42

Ik begrijp de tips van het negeren wel en wellicht is dat in deze situatie wel de beste oplossing maar ik vind het wel heel erg sneu dat ze zo ontzettend gestrest is en overstuur raakt als er een paard weggaat.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Paard dreigt stal uit te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:10

Mijn paard had het ook, of er nou eten lag of niet. Negeren werkte bij hem ook het beste, al vond ik dat wel erg lastig aangezien het gewoon geen fijn beeld is en je toch bang bent dat je dier zich bezeerd.

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 22:14

GDG schreef:
Ik begrijp de tips van het negeren wel en wellicht is dat in deze situatie wel de beste oplossing maar ik vind het wel heel erg sneu dat ze zo ontzettend gestrest is en overstuur raakt als er een paard weggaat.


Ik begrijp je punt en ik ben er ook compleet mee eens. Echter geeft ze na een hele tijd wel op, zoals vanavond. Ik had haar gelongeerd en ze stond even met zweetdeken op stal haar voer te eten. Haar buurvrouw ging na mij longeren, wat weer resulteerde tot draaien, hinniken etc. Ik ben buiten het gangetje gaan staan want ik vind het ook echt niet fijn om te zien. Na een kleine 20 min gaf ze op en hoorde ik haar een aantal keer briesen, ook ging ze toen pas verder met eten.

Het is ook puur in/bij de stal. Als ik haar zelf uit de stal pak om iets met haar te gaan doen is er niks aan de hand.


Dreamy schreef:
Mijn paard had het ook, of er nou eten lag of niet. Negeren werkte bij hem ook het beste, al vond ik dat wel erg lastig aangezien het gewoon geen fijn beeld is en je toch bang bent dat je dier zich bezeerd.


Heel overdreven gezegd breekt het mijn hart als ik het zie. :+ Eten laat ze bij mij staan tot ze weer tot rust komt.
Hoelang heeft het bij jou geduurd tot het minder werd?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Paard dreigt stal uit te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:23

paard moet ongeveer evenveel weken wennen als het aantal jaren dat ze oud zijn,
en dat is slechts gemiddeld.. Jouw paard klinkt als een die langer nodig heeft dan het gemiddelde..

En nu ze net een beetje gewend is, wordt de situatie weer veranderd.. van de wei gaan ze weer naar binnen en staan ze dus snachts gescheiden.. Dit heeft ook even tijd nodig.

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paard dreigt stal uit te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:33

Mijn 19 jarige merrie vind het nog niks om alleen te staan. Eerst op een stal gestaan met 4 paarden maar daar was ze zo ongelukkig als t ene paard weg ging... niet fijn voor je beste vriendinnetje. Nu sta ik op een stal met 80 paarden (wat ze ook ong gewend was op de manege) en is ze echt gigantisch verbeterd. Ze kan nu zelfs alleen op stal staan als ze rest buiten staat (rustig maar, alleen vanwege een blessure was dit tijdelijk) . “Ze moet maar wennen” vind ik ook weer zo wat. Het ene mens is toch ook meer een mensen mens dan het andere?

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:42

mcjv schreef:
GDG schreef:
Ik begrijp de tips van het negeren wel en wellicht is dat in deze situatie wel de beste oplossing maar ik vind het wel heel erg sneu dat ze zo ontzettend gestrest is en overstuur raakt als er een paard weggaat.


Ik begrijp je punt en ik ben er ook compleet mee eens. Echter geeft ze na een hele tijd wel op, zoals vanavond. Ik had haar gelongeerd en ze stond even met zweetdeken op stal haar voer te eten. Haar buurvrouw ging na mij longeren, wat weer resulteerde tot draaien, hinniken etc. Ik ben buiten het gangetje gaan staan want ik vind het ook echt niet fijn om te zien. Na een kleine 20 min gaf ze op en hoorde ik haar een aantal keer briesen, ook ging ze toen pas verder met eten.

Het is ook puur in/bij de stal. Als ik haar zelf uit de stal pak om iets met haar te gaan doen is er niks aan de hand.


+:)+

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 23:02

Lizzyy schreef:
Mijn 19 jarige merrie vind het nog niks om alleen te staan. Eerst op een stal gestaan met 4 paarden maar daar was ze zo ongelukkig als t ene paard weg ging... niet fijn voor je beste vriendinnetje. Nu sta ik op een stal met 80 paarden (wat ze ook ong gewend was op de manege) en is ze echt gigantisch verbeterd. Ze kan nu zelfs alleen op stal staan als ze rest buiten staat (rustig maar, alleen vanwege een blessure was dit tijdelijk) . “Ze moet maar wennen” vind ik ook weer zo wat. Het ene mens is toch ook meer een mensen mens dan het andere?


Ik sta nu ook op een stalling met ongeveer 35 paarden. Alleen ons gangetje is met 4. :P

Ik vind het inderdaad erg lastig inschatten, maar vooral wat elenaMM77 hierboven zei, de hele situatie is omgegooid. Ik denk dat dat het voor haar ook nog extra lastig maakt..