paard alleen wanneer je met de ander rijdt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

paard alleen wanneer je met de ander rijdt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 19:17

hoi,

geeeeen idee of het hier goed staat. Dus sorry als het verplaatst moet worden!

Ik vroeg me het volgende af; ik heb momenteel twee paarden die bij mij thuis komen te staan als ik helemaal verhuisd ben. De derde staat in de begrazing en komt er pas over anderhalf jaar bij.

Maar hoe doen jullie dat als jullie gaan rijden? Want dan blijft er eentje achter en dat lijkt me niet zo fijn voor dat paard. Daarom dacht ik erover om een gezelschapspaardje aan te schaffen. Maar het kan ook zo zijn dat mijn moeder en ik samen gaan rijden (het ene paard wordt namelijk half van haar) en dan blijft die derde dus alsnog alleen. Dus dan zit je weer met datzelfde probleem :P

Hoe gaat dat bij jullie?

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:18

Ze kunnen heus wel ff alleen, zo zielig zijn ze niet.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:19

Als het voor even rijden is of trainen staan er bij mij best wel eens ééntje alleen.
Voor eventjes gaan ze vast niet dood van :+

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: paard alleen wanneer je met de ander rijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:23

Mijn paard staat ook samen, hard gezegd wennen ze daar wel aan, de één wat beter/sneller dan de ander.
Mijn paard is niet heel erg onder de indruk als hij alleen blijft. Het paard van mijn vriendin heeft dat wel wat meer, die gaat bijvoorbeeld gaten graven wanneer de mijne weg is.

Wanneer één van de paarden langere tijd weg is (meerdere dagen) hebben we gelukkig wel buren met paarden waar het overgebleven paard heen kan.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: paard alleen wanneer je met de ander rijdt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 19:39

oke top.
Van allebei weet ik dat ze gewend zijn niet alleen te staan. Hebben tot nu toe in grotere groepen gestaan. Vandaar mijn bezorgdheid :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: paard alleen wanneer je met de ander rijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:40

Die van mij breken de tent af, toch wil ik met 1 van de twee weg kunnen dus ze zullen er aan moeten wennen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:42

Het zal even testen worden of de paarden niet doordraaien wanneer je er 1 uit de wei haalt.
Mocht dat toch het geval zijn, dan het achterblijvende dier op stal zetten met wat lekker eten, dat zal hopelijk minder schade opleveren dan een paard die in de wei in paniek raakt.

spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:43

Mijn paard brak altijd de tent af als ze alleen achter bleef, nu staat ze op een andere stal en is ze sowieso veel relaxter. Laatst ging ik rijden met haar stalgenoot en moest de mijne dus alleen blijven, was er wel even huiverig voor... kwam terug en ze stond gewoon lekker op haar gemak wat op het stro te knabbelen... ik was gewoon helemaal trots :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:45

Ik heb een paard gekend die er helemaal van in de stress schoot omdat haar vriendinnetje eens twee weken op de kliniek is geweest. Die waren amper nog te scheiden. Uiteindelijk met veel oefening wel gelukt.

Ik zou gewoon eens kijken hoe ze reageren... Misschien geven ze er wel niks om :) In het begin is het misschien wel spannend maar ze merken op een gegeven moment heus wel dat de ander toch wel terugkomt. En als ze er toch (ernstig) gestresst van raken kun je andere dingen gaan proberen. Speeltje in de wei ofzo, of misschien heb je de mogelijkheid om ze op stal te zetten (dat vinden sommigen ook nog wel eens prettig, dat ze niet 'onbeschermd' buiten zijn)

Kortom, gezelschapspaardje erbij kan altijd nog :j

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: paard alleen wanneer je met de ander rijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:18

Zolang ze niet door of over de omheining komen, mooi laten gaan. Het ene paard is er ook beter in dan een ander, maar ze moeten er maar een beetje aan wennen.
Mijn ene merrie maakt er echt een drama van, dat is ook mijn rijpaard, dus die mag meestal mee en blijft nagenoeg nooit alleen achter. Maar als ze achter moet blijven dan blijft ze gillen en heen en weer rennen. Conditietraining ook weer gehad denk ik dan maar.
De andere is er wat beter in, maar leuk vindt ze het niet. Ik neem aan dat die er wel aan gaat wennen aangezien die wat vaker achter gaat blijven.

Ik geef ze geen brok oid, met het oog op de paniek belonen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: paard alleen wanneer je met de ander rijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:22

Tja zolang ze niet door de omheining komen heeft degene die in de stress raakt ook maar zijn beweging gehad. Twee voor de prijs van 1. :')

Mijn ervaring is dat ze gemiddeld genomen rustig worden als je uit zicht bent. Weinig paarden blijven echt uren lang flippen.

veersche
Berichten: 1051
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Weustenrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:31

Als ik ga trainen met mijn ene paard, staat de andere gewoon in zijn stal.
Hij vindt het niet geweldig om alleen te zijn maar zolang hij niks hoort is er niks aan de hand.
Buiten de train- en eetmomenten om staan mijn paarden 24 uur per dag samen buiten.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: paard alleen wanneer je met de ander rijdt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 18:18

hahaha, dat van de beweging is inderdaad een pluspunt!

Ik ga gewoon maar even aanzien. Als het echt drama wordt kan ik altijd nog een oplossing verzinnen. Maar vermoed dat het niet zo erg gaat worden dan :)

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: paard alleen wanneer je met de ander rijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:24

Gewoon even aankijken. Ligt helemaal aan het paard.

Sommigen kan ik hier rustig alleen in de paddock zetten en ze gaan lekker hun ding doen, anderen komen bijna over de omheining heen of dwars door het hek omdat ze simpelweg niet alleen kunnen zijn.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: paard alleen wanneer je met de ander rijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:35

Geen probleem hier,ben soms volle dag weg maar gaat gewoon zijn gangetje. Heerlijke dieren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:36

Magrathea schreef:
Ik heb een paard gekend die er helemaal van in de stress schoot omdat haar vriendinnetje eens twee weken op de kliniek is geweest. Die waren amper nog te scheiden. Uiteindelijk met veel oefening wel gelukt.

Ik zou gewoon eens kijken hoe ze reageren... Misschien geven ze er wel niks om :) In het begin is het misschien wel spannend maar ze merken op een gegeven moment heus wel dat de ander toch wel terugkomt. En als ze er toch (ernstig) gestresst van raken kun je andere dingen gaan proberen. Speeltje in de wei ofzo, of misschien heb je de mogelijkheid om ze op stal te zetten (dat vinden sommigen ook nog wel eens prettig, dat ze niet 'onbeschermd' buiten zijn)

Kortom, gezelschapspaardje erbij kan altijd nog :j


Dacht ik ook toen ik mijn jonkie bij kocht. Eindelijk moest mijn shet niet meer alleen staan als ik met 1 van de andere 2 op pad wil. Was ik even mis, dat klein opdondertje blijft de boel op stelten zetten. Kan voorlopig zelfs niet met een paard weg als dat kereltje het ziet. Meneer wringt zich gewoon een weg naar buiten.

Anoniem

Re: paard alleen wanneer je met de ander rijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:40

Hier dus een shet die totaal flipt zodra een vriendje weg gaat.

Ooit in stal gezet, had meneer planken los geschopt en was ie zo uit stal geklommen.

Krijgt hij het in zijn hoofd, dan gaat hij gewoon door de stroomdraad heen. En zoals hier boven reeds gezegd, nr 3 erbij helpt voor geen meter. Hij blijft zich gewoon opwinden zo lang hij een maatje mist.

Maar neem je hem alleen eruit, dan zijn de vrienden plots lucht voor hem.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:41

Wij hebben er 3 staan, kunnen alle3 prima alleen blijven! 1 geeft er niks om, 1 hinnikt af en toe een beetje, de 3e is wel geneigd wat te gaan ijsberen. Maar dat gaat ook beter als hij wat regelmatiger alleen staat.

Gewoon even proberen, en als ze niet doordraaien idd lekker zo laten!