Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met blessure neemt tegenovergestelde van rust

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Omdat ik toch echt wel redelijk met mijn handen in het haar zit over mijn paard maak ik dit topic aan. Mijn paard staat sinds juli met een flinke tussenpeesblessure op rust in de paddock/het weiland. Ik mag niet rijden, alleen wandelen aan de hand 15 minuutjes op het harde en rechtuit. Zijn blessure lijkt niet beter te worden, en ik ben bang dat ik weet waardoor dat komt.

Regelmatig loopt hij met mijn jongste shet te bekvechten en de laatste tijd met die heftige wind hier gaat het echt van kwaad tot erger.

Ik zoek hier zo snel mogelijk een oplossing voor, want ik ga er echt niet tussen staan als ze aan het vechten zijn samen en bovendien ben ik er zelf natuurlijk ook niet altijd bij.

Mijn paarden staan aan huis, ze hebben een paddock voor zichzelf(ze staan met z'n drieën) van 15 bij 30 ongeveer, daarbij hebben ze een grote inloopstal en achter de paddock staat ook nog een stuk land open. Met de nattigheid die er helaas regelmatig voor zorgt dat de paddock een flinke plas vormt heb ik deze permanent open voor de komende periode.(deze ligt hoger dan de paddock vandaar dat daar amper tot geen water in staat) Voorheen gingen ze op het land maar deze periode is nu over want het gras is op. Ook daar liepen ze te ravotten en ging mijn paard ook zelf lopen rennen.

Doordat de inloopstal centraal ligt in de paddock(en daar het voer en water in staat en hangt) is het geen mogelijkheid om eventueel de shets apart van mijn paard te doen.

Mijn instructrice gaf mij de tip om eventueel iets van druppeltjes te geven(beetje Bach druppels idee) zodat hij zich wat kalmer houd, heeft iemand hier eventueel ervaring mee?

Mijn paard doet dit overigens niet vanwege pijn oid, hij is speels en mijn jongste shet ook.

Weet iemand de oplossing voor dit probleem? _/-\o_
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 19:47 



 
Profiel   

Ik was laatst bij Dressage pro. Daar liet iemand een oplossing voor peesblessures zien, nl een speciale brace, op maat gemaakt voor het paard die ook in verschillende standen afgebouwd kon worden.
Geen idee qua prijs, maar misschien wel wat waard om te bekijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:01 



 
Profiel   

https://www.paardendrogist.nl/lezing-andrew-daly/

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:03 



 
Profiel   

MarianneW schreef
Ik was laatst bij Dressage pro. Daar liet iemand een oplossing voor peesblessures zien, nl een speciale brace, op maat gemaakt voor het paard die ook in verschillende standen afgebouwd kon worden.
Geen idee qua prijs, maar misschien wel wat waard om te bekijken


En dat kan dat helpen bij zijn blessure? Ben er even bij vergeten te vermelden dat hij zich best wel verveelt door het te weinig aan beweging(kan hem helaas niet meer geven natuurlijk) en daardoor graag zijn tanden in dingen zet en ze het liefst stuk maakt. Maar ik ga eens eventjes op zoek naar wat jij bedoeld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:04 



 
Profiel   

Een paard neemt zelf geen rust, dus wil je hem op rust zetten, zul je zijn bewegingsruimte moeten beperken.
Of langer de tijd nemen voor revalidatie vrees ik.
Het is heel vervelend maar zolang je paard de ruimte heeft om te ravotten, zal hij dat ook blijven doen.
Postzegel-paddockje maken werkt misschien. Dan ka hij niet zo gek doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:07 



 
Profiel   

gillian schreef
Een paard neemt zelf geen rust, dus wil je hem op rust zetten, zul je zijn bewegingsruimte moeten beperken.
Of langer de tijd nemen voor revalidatie vrees ik.
Het is heel vervelend maar zolang je paard de ruimte heeft om te ravotten, zal hij dat ook blijven doen.
Postzegel-paddockje maken werkt misschien. Dan ka hij niet zo gek doen.



Ik heb paarden op postzegeltjes allerlei hoe school kunsten zien doen hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:12 



 
Profiel   

In een paddock van 15 x 30 is niet op rust. Daarin kunnen ze nog veel te veel gek doen. Mijn dierenarts adviseert om ze met peesblessures in een wei of paddock van max 7 x 7 te zetten. Ik zou dus je geblesseerde paard in een afgezet stuk paddock zetten zodat hij zich rustig houdt. Koop hooi met weinig voedingswaarde zodat je onbeperkt hooi kan voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:14 



 
Profiel   

Wat eerder al gezegd wordt: postzegelpaddock.

En tegen verveling: leer kunstjes en geef hersenwerk. Clickeren hoeft geen lichamelijke belasting te geven. Net als kunstjes als flemen. Of maak het praktisch: leer je paard inparkeren naast het krukje zodat je straks makkelijk kunt opstappen. Etc Etc. Van hersenwerk kunnen ze net zo moe worden als beweging.
En hoe minder verveeld hij is, hoe beter hij zich gedraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:18 



 
Profiel   

Ze krijgen wel onbeperkt hooi in slowfeeders, dus daar ligt het niet aan. Assie ik ga eens kijken hoe hij daarop reageert want met sommige dingen maakt hij heel erg misbruik van zijn kunstjes helaas.

Ik ga eens kijken hoe ik een ''postzegel-padock'' kan realiseren en óf dit wel kan(doordat de inloopstal centraal ligt word dit nog een leuke klus..)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 21:46 



 
Profiel   

OneAndOnlyx schreef
Ze krijgen wel onbeperkt hooi in slowfeeders, dus daar ligt het niet aan. Assie ik ga eens kijken hoe hij daarop reageert want met sommige dingen maakt hij heel erg misbruik van zijn kunstjes helaas.

Ik ga eens kijken hoe ik een ''postzegel-padock'' kan realiseren en óf dit wel kan(doordat de inloopstal centraal ligt word dit nog een leuke klus..)


De grote heeft een blessure en de rest zijn klein? Dan een stroomdraadje maken bij de stal waar de shets onderdoor kunnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 21:49 



 
Profiel   

Is het geen idee om een kleine paddock voor de ingang van inloopstal te maken. Met de draadjes zo hoog / laag dat je shetten eronder door kunnen zo de stal in. En je paard naar binnen kan maar toch ook een klein stukje buiten heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 21:52 



 
Profiel   

Azmay: Klopt. Daar ga ik eens naar kijken!
felicity: Dat is op zich niet eens zo'n verkeerd idee! Dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 21:54 



 
Profiel   

Ik heb mijn haf met peesblessure jaren geleden rustig kunnen houden door het stappen op te bouwen naar 50 minuten per keer.
Hij moest bezig gehouden worden en erbij horen.
Uiteraard niet in de acute fase, maar wel in de periode dat ik van stalgenoten ook te horen kreeg dat hij wel heel druk was in de wei.

Door hem langer bezig te houden (heb t wel opgebouwd) had hij het gevoel er nog gewoon bij te horen en werd hij ook weer echt bezig gehouden natuurlijk.
Ik heb beredeneerd dat hij vast beter zou herstellen met langer gedoseerde en rustige beweging en daarnaast rustig op de wei, dan korter gedoseerde rustige beweging en zo gek als een deur op de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 22:31 



 
Profiel   

mijn paard moest 2 jaar geleden boxrust na een beenoperatie. lk heb toen van de DA een kalmeringsmiddel gehad, ben even de naam kwijt maar ze noemen het muisjes, lijkt ook op vruchten hageltjes voor op brood. moest 2 schepjes p/d geven. dat hebben we opgebouwd naar 5 p/d omdat ze heel onrustig was en echt rust moest hebben. Vorig jaar kreeg ze weer een blessure en weer boxrust maar sta nu op een andere stal een manage. heb haar geen 1 x hageltjes hoeven geven omdat ze rustig bleef omdat het daar veel drukker met paarden en mensen is dus ze zag meer en kreeg meer aandacht. die hageltjes hebben haar de 1e x wel echt geholpen. Misschien is het wel een optie voor jou paard om bachbloesem te proberen baat het niet schaad het niet. Het kan namelijk inwendig geen kwaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 13:10 



 
Profiel   

Lokata: Muisjes is bij die van mij geen optie want hij is van zichzelf al redelijk rustig, het gaat echt om de scherpe randjes zeg maar. Dat hij zoiets heeft van laat maar, dat vechten met die shet. Hij hoeft geen suffe taart te worden(want dat heeft hij redelijk gauw bij dat soort spul)

Ik heb nu NAF magic gekocht, vloeibare magnesium voor door het voer. Ik heb hierbij Pavo voer gekocht zonder melasse en hij was vanmorgen verbazingwekkend rustig terwijl hij normaal redelijk loopt te stuiteren(omdat hij honger heeft) dus het doet nu al zijn werk!

Helaas hem wel die dag dat ik het voer kocht op 3 benen gevonden. Althans, tijdens het wandelen was het meer een hoopje niks dan een paard.. Trok telkens zijn achterbenen een voor een omhoog om ze vervolgens krampachtig en keihard op de grond te zetten.. :( Gisteren was ik niet thuis maar we gaan zien of hij vanavond nog zo is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-17 13:50 



 
Profiel   

Gewoon in een grote wei gooien of een paddock paradise. Dan wandelen ze gewoon wat en krijgen ze wel rust. Op stal of paddock zal zeker niet helpen. Heb er alleen maar ellende van gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 18:10 



 
Profiel   

Mijn pony heeft ook de eerste tijd op wat muisjes buiten in een mini paddock gestaan. Ze was gewoon goed bij maar wat kalmer. Heeft prima gewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 18:20 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
gillian schreef
Een paard neemt zelf geen rust, dus wil je hem op rust zetten, zul je zijn bewegingsruimte moeten beperken.
Of langer de tijd nemen voor revalidatie vrees ik.
Het is heel vervelend maar zolang je paard de ruimte heeft om te ravotten, zal hij dat ook blijven doen.
Postzegel-paddockje maken werkt misschien. Dan ka hij niet zo gek doen.



Ik heb paarden op postzegeltjes allerlei hoe school kunsten zien doen hoor.



Bekend verhaal, ik zie ze het ook doen.
Ze draaien heel scherp en sprong heel hoog etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 18:25 



 
Profiel   

Germie: Waar ze nu staan is volgens mij een paddock paradise. Ze hebben echt veel ruimte en het is niet al bijna een postzegel paddock van zichzelf :p. (Wb de postzegelpaddock heb ik dit even besproken met mijn ouders en dan gaat hij springen. Had ik zelf ook wel kunnen bedenken want meneer raakt al in paniek als een van de shets een kwartiertje weggaat uit wandelen.) Helaas word hij niet rustiger van mijn jongste shet en daar is waar het probleem zich gevormd heeft. Ze stonden in een 1 hectare groot weiland met zijn drieën, en de paddock + het uitloopstukje zijn bij elkaar ook wel een 0,5 hectare of meer. De paddock alleen al is 15 x 30 ofzo.

Def: Voor mijn paard zijn muisjes helaas geen oplossing omdat hij al van zichzelf erg kalm is. Het is echt om de scherpe randjes eraf te halen en met muisjes ben ik toch echt bang dat hij niet meer zal eten en drinken voor een te lange tijd doordat hij zo suf is.

Cowgirl/Ragdollcat: Ben ook toch echt bang dat die van mij ook maar iets bedenkt om eruit te komen en dat dat er niet zachtjes aan toe gaat..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-17 12:36 



 
Profiel   

Je zal toch een oplossing moeten hebben waarbij of de jonge shet niet bij jouw paard staat of jouw paard zo rustig is dat hij niet wil spelen met de shet. Of je zal erin moeten berusten dat er geen oplossing is en dat het herstel niet snel zal gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-17 14:17 



 
Profiel   

Of je geeft de jonge shet wat muisjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-17 14:19 



 
Profiel   

Super herkenbaar! Ik had mijn paard op het moment dat hij een blessure had 9 jaar en hij veranderde van een lief paard in een monster binnen 2 maanden... Onherkenbaar was hij! Hij werd gek van dat niks doen en officieel moest hij nog boxrust ook maar het werd gewoon gevaarlijk! Uiteindelijk gekozen van stal te wisselen waar hij 24/7 buiten loopt en een aparte wei heeft naast de groep en soms met een oudere merrie staat als ze niet hengstig is. Dit heeft zoveel in gedrag gescheeld! Jammer dat dit bij jou niet het geval is... Ik kan je geen tips geen wens je alleen veel sterkte met deze rot blessure!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-17 14:22 



 
Profiel   

OneAndOnlyx schreef
Germie: Waar ze nu staan is volgens mij een paddock paradise. Ze hebben echt veel ruimte en het is niet al bijna een postzegel paddock van zichzelf :p. (Wb de postzegelpaddock heb ik dit even besproken met mijn ouders en dan gaat hij springen. Had ik zelf ook wel kunnen bedenken want meneer raakt al in paniek als een van de shets een kwartiertje weggaat uit wandelen.) Helaas word hij niet rustiger van mijn jongste shet en daar is waar het probleem zich gevormd heeft. Ze stonden in een 1 hectare groot weiland met zijn drieën, en de paddock + het uitloopstukje zijn bij elkaar ook wel een 0,5 hectare of meer. De paddock alleen al is 15 x 30 ofzo.

Def: Voor mijn paard zijn muisjes helaas geen oplossing omdat hij al van zichzelf erg kalm is. Het is echt om de scherpe randjes eraf te halen en met muisjes ben ik toch echt bang dat hij niet meer zal eten en drinken voor een te lange tijd doordat hij zo suf is.

Cowgirl/Ragdollcat: Ben ook toch echt bang dat die van mij ook maar iets bedenkt om eruit te komen en dat dat er niet zachtjes aan toe gaat..


Het kan gevaarlijk worden.
Ik hield mijn hart ook vast toen ik dat paard flink te keer zag gaan.........

Het is ook gewoon niet leuk voor de paarden dat die niet lekker op het land mag en of kan zijn bij de anderen........dus ik begrijp het heel goed, het is en blijft een kuddedier.

Als het mijn paard was.......of op stal zetten of gewoon op het land, het is niet anders.
Daarom ben ik heel blij dat ik tot nu toe nooit een paard heb gehad met peesblessure.

Wel heel vaak meegemaakt met de paarden van stalgenoten......die wel een peesblessure hebben en er zijn er ook sommigen bij die ze in hebben laten slapen..........om deze redenen. Misschien wel wat cru maar ik begrijp het wel, er zijn paarden die echt niet stil of rustig kunnen zijn en het was een zware blessure dus tja............liever dat dan het dier martelen door het maandenlang op te sluiten.......ook omdat het niet zeker was dat ie goed zal gaan genezen en toen hadden de eigenaars de knoop doorgehakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-17 16:47 



 
Profiel   

Def: Mijn shet is alleen maar speels. Ik vind muisjes echt een heel heftig alternatief voor een paard als hij zijn gemak niet kan houden. Mijn vriendin geeft muisjes bij het scheren zodat ze niet zo gek lopen te doen. Vandaar dat ik daar bij zowel mijn shet als mijn paard gewoon niet aan begin.

Nouklime: Mijn paard loopt 24/7 buiten, aparte wei naast de shets gaat helaas niet lukken want meneer springt graag over het draadje heen(beetje verlatingsangst denk ik) helaas. Anders had ik het allang gedaan, want zo gaat het gewoon niet! Bedankt!

Ragdollcat: Ik heb geen stal(box) dus die optie is sowieso al weggevallen. Mijn paard is mijn allerbeste vriend(klinkt heel cliché maarja) en toen de DA zei dat hij echt wel een hele lange tijd uit de running zou zijn heb ik standvastig gezegd dat hij bij mij blijft. Het is zo'n gezelligerd, hoe hij tegen mij of mijn vader aan gaat staan als je aan het mest ruimen bent, hoe dat koppie om de hoek komt als je bezig bent, hoe hij eigenwijs kijkt als je hem erop wijst dat hij nog even moet wachten met eten, als hij weer eens de dolder in de kop heeft door de wind en maf loopt te doen. Het is mijn mannetje, en ik kan het werkelijk niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen voor zoiets. Omdat het lang duurt, of omdat hij het zo gek maakt. Dan ga ik een andere oplossing zoeken zodat het wel werkt, maar meneer blijft waar hij nu is. Klinkt heel eigenwijs maar hij heeft nog zoveel plezier, het valt gewoon niet op dat hij iets aan zijn pees heeft als ik hem zo zie dartelen met de shet of lekker grasjes plukken in het land.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-17 19:47 



 
Profiel   

Natuurlijk, ik zou het zelf ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen als het nog veel plezier heeft in het leven. Ik vertelde hier alleen maar dat ik mensen ken die wel hun paard erom had in laten slapen. Best wel cru, maar toch ik begrijp het wel.

Het was hun beslissing............
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-17 20:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen