Paarden in paniek door vuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mraven1955
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-10-17

Paarden in paniek door vuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 21:25

Hallo allemaal,

Van een vriendin kreeg het verzoek om hier mijn vraag te stellen. Jullie schijnen vaak goede oplossingen te hebben :-).
Al sinds ik mij kan herinneren verzorg ik paarden en sinds kort heb ik een paard in de wei staan van een vriendin. Dat paard wordt enorm angstig van vuur. En laat ik nu net een buurman hebben die van fikkie stoken houdt. Hij heeft zo'n grote tuinhaard, de tweede van links geloof ik, alleen dan zonder dakje: https://www.tuinhaardxxl.nl/ . Nu is het probleem, doordat mijn buurman dat dakje eraf heeft gesloopt, de vlammen boven de tuinhaard uit komen. Mijn paard wordt hierdoor bang en wanneer deze de vlammen eruit ziet komen, gaat het paard er vandoor. Helaas is mijn buurman nogal een starre vent, die geen rekening houdt met anderen. Heeft er iemand een idee om het paard minder bang te krijgen? Het paard is verder heel stabiel.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paarden in paniek door vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:28

Ken er geen hogere boom/struik of schutting gedeelte voor het fikplekje gezet worden? Dus op jullie terrein maar dat de paarden de vlammen niet zien?

Mraven1955
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-10-17

Re: Paarden in paniek door vuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 21:30

Bedankt voor je tip! Het lastige is dat de wei aangrenzend is met de tuin van de buurman, waardoor ik mijn hekwerk zou moeten verplaatsen :-(. Ik zoek dan maar liever een oplossing om het paard rustig te krijgen :-).

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Paarden in paniek door vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:37

goed grondwerk les nemen en er schriktraining van maken. ik werk met de methode van Chris Irwin en help paarden over de meest gekke angsten heen. rustig opbouwen, eerst vertrouwen in jou krijgen en dan eens een klein fikkie zelf stoken om ermee te oefenen. dan verder uitbouwen. wel met goede begeleiding!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:37

Kun je niet met je buurman erover praten? Of misschien kan hij zijn vuurkorf verplaatsen?

Maar als hij het vaak doet zullen ze toch wel wennen?

Langzaam opbouwen met een gerichte schriktraining, dan zou het goed moeten komen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:38

Sas_Mon schreef:
goed grondwerk les nemen en er schriktraining van maken. ik werk met de methode van Chris Irwin en help paarden over de meest gekke angsten heen. rustig opbouwen, eerst vertrouwen in jou krijgen en dan eens een klein fikkie zelf stoken om ermee te oefenen. dan verder uitbouwen. wel met goede begeleiding!


Grinnik, dat bedoel ik inderdaad ook

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:39

Gewoon gebruiken als schriktraining zo iets. Ideaal om dat op je eigen veilige erf te kunnen oefenen :j

Ik ben ook een keer flink vuur op buitenrit tegengekomen. Ben toen even afgestapt en heb de mensen gevraagd of het in orde is als ik er een paar keer langs wandel.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paarden in paniek door vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:44

Ik ga mee met de rest. Niet vermijden maar trainen. Begin met kleine vuurtjes en het geluid van vuur (bijv op je mobiel) en breid dat uit.

BonnieParker
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-10-17

Re: Paarden in paniek door vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:16

Je kunt het als schriktraining gebruiken, maar ik vind het wel een beetje zielig, haha. Maar ja ik ben ook wel een zachtgekookt eitje op dat gebied. Je kunt er dus je voordeel mee doen.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paarden in paniek door vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:20

Zou zelf vuurtjes gaan stoken, begin klein en doe ontspannen. Onze paarden en pony's (en geiten) hadden er geen problemen mee. Wij deden het zelf ook op ons erf op zo'n 3 meter vanaf het hek. Uiteraard pasten we goed op (ook met de wind). Onze dieren vonden het heel gewoon en stonden vaak gewoon te kijken bij het hek.

Pot66
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-10-17

Re: Paarden in paniek door vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:30

Oefenen met het omgaan met angst :) je kan hier ook hulp bij krijgen van iemand die er verstand van heeft, maar je kan natuurlijk ook net als bovengenoemde oplossingen een boom of hek ervoor zetten.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 00:08

BonnieParker schreef:
Je kunt het als schriktraining gebruiken, maar ik vind het wel een beetje zielig, haha. Maar ja ik ben ook wel een zachtgekookt eitje op dat gebied. Je kunt er dus je voordeel mee doen.


Dat is ook heel tegenstrijdig vind ik ook altijd. Ik doe noodzakelijkerwijs erg veel schriktraining met mijn paard en het voelt enorm als paardjepesten. Toch wordt ze er stoerder van, dus het helpt wel degelijk.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paarden in paniek door vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 03:44

Mij is geleerd dat vuur nooit door de schoorsteen op mag komen, dan is de ventilatie niet goed genoeg. Moet je nog mee uitkijken ook, kan een ton uit elkaar klappen.

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Re: Paarden in paniek door vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:22

Eigenlijk is de natuurlijke reactie van zo'n paard op vuur helemaal niet zo erg.. Ik snap dat het vervelend is als ze er vandoor gaat, maar tegelijk is het natuurlijk.
Ik wens het je absoluut niet toe maar wat nou als er brand op stal komt en je paarden zijn niet meer bang van vuur?
Bij een kennis is pasgeleden de hele boel afgefikt en de enige reden dat de paarden nog leven is omdat ze in dikke paniek ontsnapt zijn...

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Paarden in paniek door vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:35

Ik zou ook eerder gaan voor schriktraining. Stel dat je buurman zijn tuinhaard zou verplaatsen of iemand anders een vuurtje stookt, is je probleem nog niet opgelost.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Paarden in paniek door vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:38

Staat het paard alleen of met andere paarden? Hoe reageren die?

En wat is "er vandoor gaan"? Hoe ziet het gedrag eruit? Is het blinde paniek door het hekwerk/de bedrading? Of galopperen in het land (hoe lang?) Of anders dan dat?

Ik ga mee met bovenstaand: ga dit maar oefenen :)