Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe kan ik een paard leren vertrouwen?

 
Profiel   

Zoals de titel vermeld: Hoe kan ik een paardleren vertrouwen?

Natuurlijk is ieder paard anders, elke methode werkt anders op elk ander paard.

Casus:
Paard (merrie, 1.70) van 11 is op huidig thuis geboren. Is hier nooit weg geweest, en heeft hier meerdere veulens gehad. Komt elke dag in handen van stal naar de weide of bak. Is nooit op gereden en word altijd geleid door de zelfde persoon. De hoefsmid en DA komt allemaal goed op tijd en dan komt zij in een bekapbox te staan wat prima gaat.

Ze is erg schuw naar vreemde mensen. Waar kan ik beginnen met vertrouwen opbouwen? Er is geen doel voor met dit paard nu, verder nu ook niet belangrijk. We willen haar graag leren vaststaan, borstelen en geleid worden allemaal door een 'vreemd' persoon. Dus praktisch gezien de basis.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-17 15:32 



 
Profiel   

Pfff wat een lastige vraag. Ik denk dat sowieso tijd heel belangrijk is. Breng veel tijd met het paard door, oefen de dingen die je in de OP hebt gezet, als dat bij jou (of iemand anders die ze kent) goed gaat, kun je geleidelijk aan proberen om een vreemde persoon dit te laten doen.

Beloningen kunnen hierbij helpen (maar niet te veel natuurlijk, het moet ook geen dikke pad worden :Y) )

Ik wens je veel succes, en hopelijk krijg je ook nog andere nuttige tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-17 15:37 



 
Profiel   

Ilse_Ven schreef
Pfff wat een lastige vraag. Ik denk dat sowieso tijd heel belangrijk is. Breng veel tijd met het paard door, oefen de dingen die je in de OP hebt gezet, als dat bij jou (of iemand anders die ze kent) goed gaat, kun je geleidelijk aan proberen om een vreemde persoon dit te laten doen.

Beloningen kunnen hierbij helpen (maar niet te veel natuurlijk, het moet ook geen dikke pad worden :Y) )

Ik wens je veel succes, en hopelijk krijg je ook nog andere nuttige tips!


Ja bedankt voor je reactie! :) Ik ben zelf vooral van het praten en dus met mijn stem belonen. Ik hoop op een goede tip of leuke/speelse oefeningen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-17 16:08 



 
Profiel   

Inderdaad is het werken met beloningen oftewel positieve bekrachting een goed uitgangspunt. Kijk naar wat dit paard motiveert (bijvoorbeeld kriebelen op een bepaalde plek of eten) en zet dat in om meer te krijgen van gedrag wat je graag ziet. Ik werk zelf met clickertraining, een hele fijne methode om aan je paard aan te geven wat gewenst gedrag is.

Ik vind dat je al een paar mooie doelen hebt opgenoemd. Bedenk wat ze moet kunnen om deze dingen goed te kunnen. Bijvoorbeeld voor leren vaststaan is het belangrijk dat ze ontspannen is op het stalerf of waar je haar ook wilt vastzetten, dat ze de druk van het halstertouw kan volgen i.p.v. er tegenin te gaan en dat ze rustig stil kan staan. Kan ze een van deze dingen nog niet, dan ga je eerst daar aan werken voordat je begint met het vastzetten. Deel een oefening in kleine stapjes op en ga pas naar een volgende stap wanneer ze de voorgaande met vertrouwen doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-17 21:51 



 
Profiel   

Effects, dankjewel! Zelf werk ik een paard rond als ik ontspanning zoek, laten lopen totdat het paard ontspannen is en dan naar mij toe halen.

Ik ben slecht bekend met clickertraining, maar snap het principe. Als een paard positief gedrag vertoont beloon je door 1-2 keer te clicken. Maar wat doe je bij negatief gedrag? Negeer je dit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 07:22 



 
Profiel   

Als je wil gaan beginnen met clickertraining (wat ik denk ik wel goed werkt in deze situatie) raad ik je aan je in te lezen. Inge Teblick heeft een aantal boeken geschreven die heel praktisch zijn en op internet is daar ook wel de basis van te leren. En zou ook even Shawna Karrasch googlen.. die traint ook paarden op deze positieve manier.

Ik zou beginnen met beetje voeren en aaien. De vaste begeleider brengt haar aan de hand naar het land dus opzich is ze dus wel gewend met halster op en af ... dus zou rustig met die dingen beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 07:50 



 
Profiel   

Ik ga mee met Evelijn :) Sowieso is het goed om je te verdiepen in de leerprincipes, het voorbeeld dat je noemt van het paard naar je toe laten komen tot het ontspannen is (en daar rust geven neem ik aan) is bijvoorbeeld negatieve bekrachtiging. Wanneer je je van die verschillen tussen negatieve en positieve bekrachtiging en van termen als klassieke conditionering bewust bent, kun je veel gerichter aan het trainen gaan werken. Denkwerk van Inge Teblick is een boek waarin dat goed wordt uitgelegd.

Bij clickertraining is de clicker een aankondiger van de daadwerkelijke beloning (eten/aaien/of iets anders wat het paard leuk vind). Op ongewenst gedrag wordt dan gereageerd door het paard te negeren (negatief straffen), bij per ongeluk een fout antwoord wordt gewoon aan de nieuwe poging begonnen. Mocht je hier meer vragen over hebben, mag je me ook best een pb sturen. Wil je met clickertraining aan de slag gaan, is het dus het meest effectief te beginnen met een les en een boek te lezen, zodat je een succesvolle start kunt maken. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 22:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen