extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zianka
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-10-11

extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 15:33

Hallo iedereen,

Sinds Mei ben ik in bezit van een kruising Friese merrie van 10 jaar oud, Tess. Ze is een mooi paard om te zien kan super lopen.
Ze staat aan huis, samen met mijn andere merrie.

Bij de eigenaar waar ik haar van gekocht heb (dit was een tussenpersoon die haar maar vijf maanden heeft gehad), werd me verteld dat ze beleerd was weer door hen. Ik heb haar ook onder het zadel gezien en daar was ze gewoon rustig misschien te rustig.

In het begin hebben we haar vooral laten wennen, wel contact gezocht en gepoetst, aan vliegenmasker leren wennen en dergelijke. Ook heb ik haar na laten kijken door de veearts en is natuurlijk de hoefsmid geweest.
Helaas is haar gedrag radicaal omgeslagen.
Ze loopt ons omver, ramt zich gewoon door ons heen. Ze toont constant verzet. Bij het halster omdoen en poetsen is ze onrustig en schraapt veel en bijvoorbeeld haar achterhoeven uitkrabben is niet meer te doen want ze slaat van haar af.
Daarnaast reageert ze extreem (hysterisch) singel langs nek naar rug is spannend, maar erop nog erger. Het hoofdstel reageert ze nog wel redelijk op.
Dekens opdoen is niet te doen, dan wil ze gewoon weg, en ze loopt gewoon over/door je heen als het niet anders kan.

Mijn verzorgers durven er niets meer mee te doen, dat is ook niet verantwoord.

Ik heb gedacht aan angst als oorzaak van het gedrag, maar we hebben ook schriktraining met haar gedaan en dan reageert ze nergens extreem op. Vlaggetjes aan longeerzweep, plastic zakken en langs of over dekens lopen gaat eerlijk heel goed.

Ook heb ik ook gedacht aan een hormoon probleem, want ze vertoont hengstgedrag dmv haar staart continue afdragen. We hadden het vermoeden dat ze misschien drachtig was omdat ze ook enorm in de breedte gegroeid was.
Om die reden hebben we de veearts erbij gehad, maar vanwege haar gedrag was onderzoek niet mogelijk. zelf 2veeartsen Ze verzette zich namelijk enorm hevig, zelfs door de roes heen. Hormoonproblemen of eierstok was dus niet uit te sluiten.

Mijn merrie heeft voor zover ik weet 3 vorige eigenaren gehad. De eigenaar die haar tot haar derde heeft gekend en opgevoed heb ik nog geen contact mee gehad en daar ben ik in een ander topic naar op zoek. Zoals gezegd was er bij de eigenaar waar ik haar van gekocht heb zover ik kon zien geen probleem.
Ook heb ik contact gehad met eigenaar nummer twee, die heeft haar zeven jaar gehad, en kent dit gedrag totaal niet. Daar was ze mak met poetsen en waren dekens opleggen en trailerladen bijvoorbeeld absoluut geen probleem.

Daarom vind ik het zo moeilijk een oorzaak te achterhalen en een plan van aanpak te maken.
Is dit alleen een gedragsprobleem, is er wat met haar gebeurt waardoor ze nu zo reageert? Was ze verdoofd toen ze weer beleerd is , is het lichamelijk? Ik weet het niet meer.

Ik heb ervaring in de paarden en laat mij niet zo snel uit het veld slaan maar ik zit dus met mijn handen in het haar over wat ik nu met mijn merrie moet, en welke kant ik op moet denken.

Vandaar dus mijn vraag aan jullie, is er iemand die dit gedrag herkent, zo ja, hoe en wat?
Is er iemand die ideeën heeft over wat ik nog meer kan proberen of hoe ik dit aan moet pakken?


p.s. Ik heb hier eerder een topic over geopend, helaas was dit bericht niet duidelijk genoeg. Omwille gezondheidsredenen kan ik dingen helaas niet duidelijk formuleren, dat ik alleen met mijn telefoon kan posten helpt daar niet aan mee.
Met deze openingspost heb ik hulp gehad zodat het zo duidelijk mogelijk was deze keer.
Ik zou jullie dan ook willen vragen om als ik antwoord in dit topic, mij niet te bekritiseren op formulering, ik zal proberen zo duidelijk mogelijk te zijn.

Alvast dank.

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:37

ik zou eigenlijk vooral een goeie instructeur grondwerk zoeken.

als ze door jullie heen dramt,omver loopt,.....
is de onderlinge verstandhouding paard-mens al niet goed.
laat het rijden,zadelen,hoofdstel omdoen,.... voorlopig voor wat het is en probeer eerst met de basisdingen rust te vinden bij elkaar.

grondwerk kan je hier erg mee helpen(en dan heb ik het niet over schriktraining,dat heeft niets met haar beeld tov jullie te maken)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:41

Toch een onderzoek laten doen..zou eerst willen weten of er medische iets Is! Wel heel vervelend dat je paard zich niet wil laten onderzoeken! Complex Dit!!

agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:42

Zou het zou kunnen zijn dat je merrie een pis-merrie is?
Dit kan op latere leeftijd ontstaan en je paard verandert compleet van karakter.
Lijkt ze erg hengstig? Plast ze bij aanraking, etc.?
Ik vind vooral het singel/deken/benen probleem daar erg op lijken.
Als ze een pis-merrie is, dan zou een dracht daar wel verandering in kunnen brengen. Al zal het drachtig worden dan weer niet zo eenvoudig zijn.

Dus toch verder onderzoek laten doen lijkt mij.

zianka
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 15:51

we zijn al met grondwerk bezig korte momentjes, daarna rust doet ze goed ze heeft behoorlijk temperament in het begin na wat oefeningen komt de rust dan gaat ze de weide weer op. schriktraining hebben we in het begin gedaan dat gaat prima volgt ze super. wat mij meeste zorgen baard, is dat ze zich zo sterk maakt nerveus wordt ineens en je omver ramt terwijl er niks anders is dan anders andere paard staat er steeds bij die is bomproef als we die weghalen dan knalt ze de deur eruit dus doen we niet.

zianka
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-10-11

Re: extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 16:03

in begin liep er nog een ruin bij, die is weer teruggegaan naar eigenaar invb ik mijn andere paard in had laten slapen en anders alleen stond, teon is tess erbij gekomen hebben gezamenlijk nog 2weken gelopen daarna kwam ze met mijn merrie te staan dat contact is goed. in begin piste ze bij elke aanraking nu niet meer beetje gillen maar verder niet ze draagt staart contineu af. ze is door 2e eigenaar 2x bij hengst geweest heeft niks opgeleverd ze was daar ook sterk maar liet wel toe, waar ik haar van gekocht heb had ook moeite haar fatsoenlijk vast te krijgen die kon haar ook niet goed de baas, ja waarom koop je haar dan omdat ik het een mooi paard vindt en wel dat in haar zie wat ik denk dat ze zou kunnen. En we hebben wel een klik dat vindt ik zon standaard opmerking dan klikt het niet ze is lief aanhankelijk maar op dit moment onvoorspelbaar daarom mijn vraag of dit herkenbaar is

agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:24

Na je laatste opmerking lijkt het steeds meer op een pis-merrie. Plassen, gillen bij aanraking, slaan, onberekenbaar zijn...
Allemaal kenmerken van een pis-merrie.
Ik zou contact opnemen met een goede kliniek en overleggen over de mogelijkheden.
Pas goed op aub, want dit is/wordt een gevaarlijke situatie.
Helaas spreek ik uit ervaring hier...

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:46

Zou sowieso eens op de regumate zetten en kijken of ze verandert!

zianka
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-10-11

Re: extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 19:52

Wat is dat regumate

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:49

zianka schreef:
Wat is dat regumate


Zoek maar op..dat is een hoemoonpreperaat waardoor je merrie denkt dat ze zwanger is! Zeer duur maar wel t proberen waard! Kijken of ze dan gedragsverandering laat zien!! Vraag je DA Maar!

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:04

Wat ik niet lees in je verhaal is of je haar medisch hebt laten keuren bij de aankoop. Met 10 jaar kan een paard al veel blessures hebben en daardoor compleet omslaan in gedrag uit angst voor pijn. Verder: voeding kan veel gedrag veranderen, te veel krachtvoer en te veel suiker kan een paard tegen het plafond laten gaan, en een vit/ e seleniumgebrek kan extreem merriegedrag veroorzaken. Het feit dat ze extreem op een singel reageert duidt op problemen met de rug/ zadel. Dit paard is een puzzel waar niet zomaar een oplossing voor is. Dit zal je stuk voor stuk uit moeten gaan zoeken en aan moeten gaan pakken.

zianka
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-10-11

Re: extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 14:22

Ze is niet medische gebeurt wel hier nagekeken en was gedrag nog anders veel onrustiger. Ook gewenning en stond nog ruin bij waar ze gelijk verliefd op was maar daar heeft ze 2weken nog met andere merrie meegestaan die is weggegaan de ruin. Voer is hooi 2jaarlijksvitamine spuiten verder weide. Niks geen brok. Groeit ze dicht.ze staat puur recreatief hier zadel of kar zou leuk zijn wel type paard dat graag wat wil doen alleen zo veranderlijk in gedrag
.

zianka
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-10-11

Re: extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 14:28

Ze reageert hysterische op singel gigadruk ligt die er alleen maar op niet vast niks zadel doe ik voorlopig niet.

Koper

Berichten: 30278
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:35

Alleen hooi is niet genoeg. Nederlands hooi is veel te eenzijdig en bevat te weinig mineralen en sporenelementen. Een goede vitamine- en mineralenbrok lijkt me voor deze merrie (en voor elk ander paard) geen overbodige luxe. En nee daar worden ze niet vet van. Het is geen krachtvoer. Maar een aanvulling op het ruwvoer.

Daar zou ik mee beginnen. En dan een paar weken aankijken wat er verandert. En dan na een paar weken een andere oplossing proberen. Als je 1 ding tegelijk verandert kun je zien of dat effect heeft. Als je 2 of meer dingen tegelijk verandert weet je niet waar ze op reageert.

Succes.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:16

Paard zou ook weleens last van maag kunnen hebben!
Alleen hooi is m.i ook niet voldoende! Paard zou wel eens ernstig tekort van t 1 of ander kunnen hebben..

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:36

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe lang heb je het paard nu?

Ik herken dit precies met mijn pony. Dat is een zeer sensibel dier en heeft echt maanden nodig gehad om te aarden op haar nieuwe plek. Daarbij was haar eerste hengstigheid bij mij ook ronduit levensgevaarlijk te noemen. Ze is volledig onderzocht toen en er werd niks gevonden. Na een tijd werd ze vanzelf rustiger (ook magnesiumcitraat gevoerd). Later bleek ze ook nog maagzweren te hebben, waarschijnlijk door de combinatie van te veel stress en (op die stal) te weinig hooi. Wij zijn nu verhuisd van stal en ook bij die verhuizing heeft ze een week of 3 moeten aarden, dat ging sneller omdat ze nu meer vertrouwen heeft. Inmiddels zijn alle problemen weg en is ze zelfs tijdens de hengstigheid prima te doen.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:16

Wat jammer dat het paard bij aankoop niet gekeurd is ..
ben toch bang dat je het daar moet/mag gaan zoeken ..
Wellicht heeft je paard pijn en reageert het daarom zo ..

Zou de veearts er weer bij halen voor onderzoek , wellicht eerst eens op de pijnstillers om te zien of het gedrag veranderd ..

Succes ermee Y;(

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:05

Citaat:
In het begin hebben we haar vooral laten wennen, wel contact gezocht en gepoetst, aan vliegenmasker leren wennen en dergelijke. Ook heb ik haar na laten kijken door de veearts en is natuurlijk de hoefsmid geweest.
Helaas is haar gedrag radicaal omgeslagen.
Ze loopt ons omver, ramt zich gewoon door ons heen. Ze toont constant verzet. Bij het halster omdoen en poetsen is ze onrustig en schraapt veel en bijvoorbeeld haar achterhoeven uitkrabben is niet meer te doen want ze slaat van haar af.


Er kan natuurlijk medisch iets mis zijn en dat serieus uitzoeken kan zeker geen kwaad. Maar wat je hier schrijft is gewoon nooit acceptabel van een paard.

Wanneer is het gedrag radicaal omgeslagen?

Je klinkt erg lief en voorzichtig. Klopt dat?

zianka
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-10-11

Re: extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 16:02

misschien ben ik wel van de oude generatie, dat keuren kwam in mijn tijd alleen voor bij de toppers of mensen die een goede beurs hadden. wij keken en nog kijken naar beenstand, rug stand, gebit, uitstraling inmiddels wolfskiesje verwijderd lopen van paard in draf op de markt staat er ook geen rontgen toch. buigproeven mest en bloedonderzoek en dan kijk je hoe dier zich ontwikkelt. op de vraag of ik te lief ben, heb mazzel gehad denk ik met de paarden de jazz was een ander verhaal, en nu tess even goed na laten kijken, misschien toch brok toevoegen maar ben ik voorzichtig mee. wij voeren van eigen perceel mijn man is van huis uit grootgebracht met agrarische sector veel loonwerk gedaan dus aan kunde ontbreekt het ons niet vitamines mineralen calcium enzv. maar binnen 4maand tijd vanaf dat ze hier stond was ze tonnetje rond vermoeden was toch dracht ook gezien haar gedrag maar persoonlijk denk ik nu hormoonkwestie, kan er wel brok gaan voeren maar als ze niet te handteren is en weer uitdijt dan blijf je aan het jojo en. ik ben best consueqent met haar gedraag je zoals die naast je staat zoniet gaan we weer oefenen. maar dat is het hem juist ze weet dondergoed hoe het moet, maar maakt haar dan ineens zo hysterische sterk en ramt je zo omver.

mystica11
Berichten: 127
Geregistreerd: 16-01-16

Re: extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:09

Zou haar even laten onderzoeken. Kan veroorzaakt worden door een tumor op de eierstok. Het vertonen van hengstengedrag is daar soms een symptoom van. Overigens goed te behandelen (granuloceltumor)

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:14

zianka schreef:
In het begin hebben we haar vooral laten wennen, wel contact gezocht en gepoetst, aan vliegenmasker leren wennen en dergelijke.


Hier gaan bij mij een beetje de haren van overeind staan eerlijk gezegd. Misschien klink ik dan wel heel hard voor hier op Bokt...

Maar ik ben niet echt fan van dat laten wennen en al dat lieflijke geneuzel.

Vandaar dat ik me afvraag: Om wat voor tijdsbestek gaat bovenstaande quote?

Gaat dit om een paar dagen of een week, lijkt me wat overdreven, maar soit... Ieder z'n ding.

Probleem van dit langzame gedrag... Contact zoeken? Je aait een paard als je er voorbij loopt. Staat even stil, geeft misschien een snoepje als ze niet bedelen. Als ik de wei in loop, kan ik naar elk paard toe lopen die ik wil aaien. Dat laten ze ook gebeuren en daar hebben ze niet echt een keuze in, bij wijze van spreken.

Wennen aan een vliegenmasker? Onzin... Je doet zo'n ding op, stuurt paard de wei in en ze redden zich maar.

Wat ik bedoel te zeggen: Hoe normaler jij de dagelijkse dingen benadert, hoe gemakkelijker een paard wordt.

Vraag ik me ook af, wat is je reactie als je paard over je heen loopt/door je heen ramt? Dat moet toch een mep van jewelste opleveren, zoiets laat je gewoon niet gebeuren. Moest zo'n paard eens doen bij de leider van de kudde :') Zijn ze aan de beurt kan ik je zeggen. Neem desnoods een springzweepje mee als je met je paard bezig gaat. Bij mij kunnen ze een flinke knal op de neus verwachten.

Tonnetjerond, sommige paarden worden dik van de lucht. Wat voor gras krijgt je paard? Dat vreselijk groene koeiengras is hartstikke slecht voor paarden. Worden ze veel te dik van en raken ze aan de dunne van. Als de agrarische sector betekent dat je uit de koeien komt, dan zou ik je vooral willen adviseren deze voergebruiken NIET mee te nemen naar de paarden.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:44

Ts wat een pech , het is moedig om op bokt om hulp te vragen.
Hier had ik de pech dat mijn schoonzusje destijds een hengstje in de stal er naast zette en mijn merrie werd er gewoon knettergek van. Eigenlijk ook het gedrag wat je beschrijft, omdat zij kleiner van stuk is was dat gemakkelijker te hanteren dan bij een fries.
Mijn advies wees terughoudend met hormoon preperaten, je kunt het nog erger maken of je kunt nooit meer stoppen!
Hoe vaak is jou paard achter elkaar verkocht geweest, en waren het adressen waar het oke was voor haar?. Mijn merrie is vaak in korte tijd verhuist, ook op plaatsen waar ze het niet zo fijn had.Daar had ze ook kleine dingen aan overgehouden voedernijd,Zich altijd op haar hoede zijn en klaarstaan om te verdedigen.Daardoor kon ze zich niet hechten en thuis voelen en dat hengstje irriteerde haar mateloos.Toen heb ik haar elders gezet en er gewoon meegedaan zo ik altijd deed en langzaam na jaar werd ze toch de pony die ze was gehecht en heel lief! Maar ook van voer heeft zij gewoon uitsluitend goed hooi en vitamine brok en een mineralen liksteen. In de zomer alleen gras, wat al is afgegraasd en haar minder gemakkelijk veel eten verschaft.Sommige paarden zijn van model rondgeribt en ton rond en vol, die zullen nooit erg slank worden hoe goed je je best ook doet.Deze pony is echt gehecht aan een baas/verzorger, Van vreemden wordt ze zenuwachtig mede door haar verleden en de DA is altijd stress hoe lief en kalm die ook is!. Bij ons op het erf is alles oke....in een drukke pensionstal is het een over streste heks die echt niet te hanteren is.
Ben je zelf ook gestrest of angstig van karakter, paarden vatten dat heel snel op en dat kan zich uiten in het zoeken van grenzen.
sterkte hoor!

zianka
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 16:51

zo ook goedemiddag, nou ik ben niet van dat softe hoor en inmiddels gebroken vinger en zwaar gekneusde arm en tig bijtplekken verder noem het maar soft. ze is hier in mei gekomen eerst paar weken gewenning en elke dag contact zowel op stal als in de wei poetsen gedragregels gewenning geen drammen!! maar hier liep ook nog een ruin toen tussen dus om mij dan helemaal kapot te laten slaan in de weide omdat er twee dames strijd hadden om een ruin nou dankje. en idd wennen aan masker dekens doe ik wel paniekzaaien geen optie voor mij met kalmte en rust af en toe een een ferme schreeuw of dreun ja maar ga mij niet af lopen rossen als je paard nog niet goed kent!!! doet me denken aan iemand waar ik vroeger ooit voor heb gereden niet mijn manier. ze was de baas in vorige kudde hier niet dat is mijn andere paard.En nee we hebben geen koeien maar paarden dus dat gigagroenespul wat jij bedoelt krijgen ze niet. en nee ben geen leek.

zianka
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-10-11

Re: extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 17:00

ze is opgevoeld althans poging tot, veearts kreeg het niet voorelkaar en hulp van tweede leverde na uur heen en weren ook niks op te onrustig te sterk. onder roes was ook geen succes ging ze doorheen. ik vraag gewoon of het herkenbaar is tips en advies van harte welkom, verwijten of betweterigheid kan ik niks mee. ik heb zelf twee tias gehad dus wordt je voorzichtiger en ja ik heb hier ook nog twee meiden lopen die ik meer gun dan trap tegen het hoofd om zo maar te formuleren. moet ook veilig zijn paard is leuk, maar zodra het bepaald gedrag vertoont waarvan ik denk raar herken ik niet ook niet bij mijn andere merries dan zitten hier wel mensen die het herkennen.

zianka
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-10-11

Re: extreem merrie gedrag of hormoonprobleem of,....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 17:02

van wat ik weet ben ik vierde koper.