kan hij nog groeien in zijn gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

kan hij nog groeien in zijn gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 10:08

Ik zorg momenteel voor een 5.5 jarige haflinger die eigenlijk niet echt is opgevoed. Liep bij de eerste eigenaar gewoon los op het land en is daarna de opfok in gegaan. De huidige eigenaar kijkt weinig naar hem om. hij is hierdoor wat onopgevoed en lomp. Hij loopt bijv.zo zijn stal uit als de deur open gaat,en als hij stil moet staan omdat ik bijv even een praatje aan het maken ben drentelt die rondjes om je heen. Als ik hem uit het land haalt trek hij me soms omver omdat hij dan toch nog ergens langs de weg een polletje gras wilt eten. Met voetjes geven kan hij nog wel eens denken ik vind het te lang duren en trekt dan zijn voet terug. als ik hem eten wilt geven duwt hij je gewoon omver omdat hij zoooo'n honger heeft ( niet dus) en zo zijn er nog tal van dingetjes. kortom hij is een beetje ongeduldig :D verders is het een schat van een pony en altijd vrolijk en wilt voor je werken. Tijdens het rijden is hij na een half uur op en doorgaan heeft dan weinig zin want dan struikeld hij over zijn eigen benen. Tijdens het rijden kan hij soms in het begin als een racemonster door de bak gaan en heeft de concentratie van een duppie.. twee tellen nagevelijk lopen om vervolgens weer enthousiast om zich heen te kijken wat er allemaal te zien is. Buiten rijden gaat goed alleen ik doe dat zelf nog niet ivm eigen angst. De andere bijrijder gaat er mee naar strand en duin. Ik wandel wel met hem en dan is hij superbraaf.
Sinds een half jaar zorg ik voor hem en vanaf dag een ben ik heel consequent. mijn vriendin die ook bijrijder is doet dit ook en ondertussen hebben we al een hoop bereikt. Zo blijft hij nu netjes stil staan tijdens het opstijgen en bij de hoefsmid blijft hij stil staan en tijdens het poetsen blijft hij ook driekwart tijd stil staan.( wel mbv pluk hooi) in het begin gaf hij helemaal geen voetjes en schopte dan.. nu geeft hij alle vier de voetjes en kunnen we al goed de hoeven uitkrabben. Telkens met belonen. Daar is hij erg gevoelig voor. Ik doe veel grondwerk met hem waardoor hij nu al niet meer zo de stal uitvliegt en al iets langer stil kan blijven staan als ik met iemand praat.

Nu overweeg ik om hem te kopen maar krijg ik opmerkingen van anderen dat dat niet slim is zo onopgevoede lompe pony te kopen omdat het de bedoeling is dat mijn dochter van 13 er ook op gaat met de tijd. Zelf heb ik het idee dat als we dit voortzetten dat het wel goed gaat komen en rijtechnisch ook wel beter kan worden. Hij kent de basis van stap draf en galop maar echt netjes lopen doet hij nog niet. heeft nog geen echte balans. is ook teveel afgeleid. maar vergeleken met een half jaar terug wordt het echt al beter. hij heeft een nieuw zadel en is onder handen genomen door een osteopaat 2 x. hij is soepel genoeg in zijn lijf. Buiten is het ook een speelse pony, komt regelmatig zonder halster uit het land of met een kras of klein wondje.. Hij is dus gewoon echt nog jong.

Wat is jullie ervaring... kan dit gedrag en rijtechnisch nog verbeteren of zijn jullie het eens met wat anderen zeggen dat bepaald gedrag niet zal veranderen en het rijtechnisch niet zal verbeteren..Zelf geloof ik, gezien zijn leeftijd, het haalbaar moet zijn.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: kan hij nog groeien in zijn gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:11

meen je die vraag nu echt?

je zorgt voor een GROENE pony die geen opvoeding kreeg.
hoe kan je nu geloven dat dit niet beter kan worden?
een kind die niets kent,wordt normaal toch ook geen onwetende volwassene?

zoek je een deftige instructeur in zowel rijden als grondwerk.
want het lomp zijn is puur geen respect hebben voor jou.
rijden,hij is groen,daarmee is alles gezegd.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 10:14

dan klopt mijn gevoel dus. Ik denk net als jij... Dat hij groen is met rijden en lomp zijn het feit dat hij nooit grenzen heeft aangeleerd gekregen. Maar goed ik heb nooit eerder een eigen pony/paard gehad en nu dit tegen mij gezegd wordt door andere mensen van stal begon ik te twijfelen. Misschien lees ik je eerste regel verkeerd maar komt op mij wat kwetsend over

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: kan hij nog groeien in zijn gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:16

maar ik snap oprecht niet hoe je bij een groen paard kan denken dat dit blijvend is en niet veranderd kan worden....

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:16

Natuurlijk kan dat! :) de vraag is of je zin hebt om er veel tijd en werk in te steken om er een prima paard van te maken, en zo niet dan is het inderdaad handiger om te zoeken naar een goed opgevoed paard. Maar qua leeftijd is hij echt niet forever verpest. Geen enkel paard trouwens. Als je besluit hem te kopen heel veel plezier samen! :)

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 10:20

tengeltje11 schreef:
maar ik snap oprecht niet hoe je bij een groen paard kan denken dat dit blijvend is en niet veranderd kan worden....

Ik heb zelf geen ervaring met groene paarden en denk dus dat het wel kan verbeteren maar als andere mensen dat tegen mij zeggen dat het niet te doen is dan ga ik twijfelen. sorry. daarin ben ik dan weer groen. Ik heb al aangegeven dat ik hem alleen beleer mbv een instructeur. Ik ben niet bang voor hem en ben heel consequent en beloon alles wat hij goed doet en laat hem niet in mijn cirkel komen als ik dat niet wil Daarmee heb ik in een half jaar al best wat bereikt. Maar als sommige mensen op stal dan tegen je zeggen dat je niet alles er meer uitkrijgt tja dan ga ik twijfelen.. puur omdat ik er geen ervaring mee heb.
Laatst bijgewerkt door lnvdh op 18-10-17 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:22

Ik heb er 1 van 3,5 jaar oud en die is exact zo. Het is een barock pinto met fries uiterlijk en erg rond. Hij heeft de bijnaam 'tank' op stal.
Duwt je ook omver, gaat zijn eigen gang, trekt je mee, is niet altijd even gefocust, ontzettend lief, en verder hele brave jongen alleen nog erg LEO.
Maar goed, sinds hij op pension staat (tussen de 'volwassen' paarden) merk ik meer volwassen gedrag (Wat ook wel weer jammer is, want hij speelt niet meer) en is er de mogelijkheid om hem meer te leren (bv in de stal blijven achter een touwtje (voor de deur)zodat ik rustig kan mesten.)
Als hij met de haflinger van 5 van stal in de paddock staat gaat het los. Ze spelen nonstop en dat vind ik heerlijk om te zien. Springen bovenop elkaar en rennen wat af samen. Het is echt spelen.
In de weide staat hij met andere dieren en die zijn ouder en 1 is kreupel (die wil helemaal niet spelen).
Mijn ervaring is dat hij vanzelf groeit en leert. Gewoon consequent blijven aangeven welk gedrag gewenst is en je krijgt vanzelf een perfecte pony.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: kan hij nog groeien in zijn gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 10:25

hij staat in de kudde met gemengde leeftijdsgenoten en zoekt ook regelmatig de oudste op in de kudde en die laat hem duidelijk weten wat hij wel en niet mag doen. Met de jongere speelt hij enorm. Ik heb een klik met hem en daarom dacht ik aan overnemen. Met een ander paard waar alle knoppen al op zitten is het de vraag of ik een klik krijg. Met hem hem ik een klik en merk ik dat ons respect naar elkaar met de dag duidelijker wordt. Maar goed doordat er mensen met eigen paarden dit soort opmerkingen naar me maken begon ik te twijfelen. Ook omdat onze dochter van 13 er ook tot op wilt gaan rijden. Nu is hij nog erg sterk en mag ze op hem uitstappen en dat gaat super. Ook als ik buitenwandel gaat ze op hem zitten maar heb ik hem vast. Mijn gevoel zegt ook dat het goed kan komen maar ja met dit soort opmerkingen van andere mensen sloeg de twijfel toe

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:27

lindam75 schreef:
tengeltje11 schreef:
maar ik snap oprecht niet hoe je bij een groen paard kan denken dat dit blijvend is en niet veranderd kan worden....

Ik heb zelf geen ervaring met groene paarden en denk dus dat het wel kan verbeteren maar als andere mensen dat tegen mij zeggen dat het niet te doen is dan ga ik twijfelen. sorry. daarin ben ik dan weer groen. Ik heb al aangegeven dat ik hem alleen beleer mbv een instructeur. Ik ben niet bang voor hem en ben heel consequent en beloon alles wat hij goed doet en laat hem niet in mijn cirkel komen als ik dat niet wil Daarmee heb ik in een half jaar al best wat bereikt. Maar als sommige mensen op stal dan tegen je zeggen dat je niet alles er meer uitkrijgt tja dan ga ik twijfelen.. puur omdat ik er geen ervaring mee heb.



ik denk dat mensen dat vooral zeggen omdat je niet veel ervaring hebt.

een groen paard die over je heen loopt,heeft heel wat sturing nodig.
als je dan aangeeft angst te hebben in bepaalde situaties,dan snap ik wel dat mensen dat geen goeie combi vinden.

want een haf heeft ook vaak een sterk karakter,en heeft een zelfzekere,sterke begeleider nodig om hem te sturen in zijn gedrag.

denk vooral heel goed waar je aan begint.
zoiets kan je letterlijk bloed,zweet en tranen kosten,heel wat lessen,begeleiding,....

terwijl er ook oudere,goed opgeleide paarden te koop zijn,waar je als 'groene paardeneigenaar'(niet negatief bedoeld),juist enorm veel kan leren ipv de eerste maanden en soms jaren groene haren te krijgen van weer een stap terug te moeten zetten....

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:27

Ik denk dat dat ook wel moet kunnen. Waarschijnlijk is het geen gemeenigheid van hem, maar gewoon zijn jongigheid. Dus wellicht nu nog niet handig om je dochter erop te zetten maar hem eerst met rijden ook te laten zien wat je van hem verwacht. Als dat goed gaat, steeds een stapje verder zetten.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: kan hij nog groeien in zijn gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:32

NIet onzeker worden van anderen, je overschat je eigen kunnen zo te lezen niet. En je bent consequent, dat is het allerbelangrijkste. Of hij op termijn geschikt is voor je dochter, geen idee. Hij is dan wel vijf maar gewoon hetzelfde als een driejarige. Wanneer jij hem wil dan gewoon doen en blijven zorgen voor goede begeleiding en het belonen met voer langzaam afbouwen. Het is wel een haflinger, meestal nogal eigenwijs maar vaak ozo leuk. En door veel mensen afgeraden juist om die eigenwijsheid maar kun je er mee omgaan is er weinig aan de hand.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 10:33

tengeltje 11. Ik ben niet bang voor hem alleen op buitenrit heb ik zelf iets angst en zie ik spoken. dat komt ivm vervelend buitenrij ervaring. Daarom wil ik, zeker omdat hij nog jong en groen is, er nog niet op buiten. Maar verder ben ik totaal niet bang voor hem en geef ik mijn grenzen aan waar hij zich meestal aan houdt. Maar het blijft een haflinger en soms ben ik net een fractie te laat en trekt hij zich toch ff los om een plukje hooi of polletje gras te eten.. Zelf lijkt het me leuk om samen te gaan leren en daardoor een hechte band op te bouwen ik sta hier wel voor open.
Ik snap de opmerking als mensen zeggen.. neem er een waar al alle knoppen opzitten, maar ik snap de opmerking niet dat niet alles er meer uit te krijgen valt en hij rijtechnisch niet beter zal worden.
Laatst bijgewerkt door lnvdh op 18-10-17 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: kan hij nog groeien in zijn gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:36

nu spreek je wel jezelf tegen dan daar ga je al in de fout.

als hij zich keurig aan de grenzen zou houden,zou hij zich niet lostrekken,niet uti zijn stal stormen,geen rondjes draaien als jij praat,.....

dat houdt geen steek.
voor hem zijn er (nog) geen grenzen,anders zou hij dit gedrag niet stellen.

dus maak echt jezelf niet wijs dat die er wel zijn.
een paard die jou respecteert als meerdere,die trekt zich niet los,loopt je niet voorbij de stal uit,....
zolang hij zich zo gedraagt,ziet hij je als alles behalve zijn meerdere....

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:38

Niet alle Haflingers worden brave pony's. Er zijn ook die flink pittig zijn qua karakter.
Een jonge pony heeft consequente begeleiding nodig. Goed dat je begeleiding hebt van een instructeur (wel wekelijks dan af en toe). Wat vind zij van je plan?
Ik stel mij zo voor dat je 13 jarige liever 'op avontuur wil' en niet dagelijks samen onder leiding (van mams) aan de slag wil met de de pony. Maar goed, als jij en je dochter op een lijn zitten, moet het kunnen. Het zou wel ontzettend jammer zijn als het niet slaagt... ook voor de pony.
Anders is het voor jou, je dochter én de pony misschien beter om een ervaren, brave pony te kopen.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 18-10-17 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 10:40

Ja daar heb je zeker een punt in maar ik kijk ook meer naar wat ik bereikt heb in een half jaar. En idd houdt hij zich niet altijd aan mijn grens waarmee ik denk dat ik een fractie te laat ben of niet duidelijk genoeg naar hem ben. Maar als ik ook zie wat ik wel bereikt heb binnen een half jaar merk ik dus dat ons respect onderling wel aan het groeien is. Ik moet hem ook leren kennen en hij mij ook.. Maar ik wil die uitdaging graag aan, maar twijfel als andere mensen zeggen dat niet dingen niet zullen verbeteren.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:43

Wie zijn die anderen en waar baseren zij dat op? Heb je hen al eens gevraagd of ze dat uit kunnen leggen?
Het maakt wel uit wie dit zegt.
Of je ervaren genoeg bent om een pony op te leiden, kunnen wij vanachter de PC niet beoordelen.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 10:43

mbt mijn dochter heb ik al gezegd dat ze zeker de komende tijd alleen met instructie erop kan. Ernaast doet ze al heel veel met hem. ik heb momenteel wekelijks les variërend in grondwerk en rijtechnisch. zij vind het een leuke maar lompe pony en geeft aan dat hij graag wilt werken, geen zz pony zal worden maar die ambities heb ik ook niet. als hij maar braaf is. en ik heb wel ervaring met haflingers en weet dat het soms eigenwijze donderstralen kunnen zijn maar dat vind ik niet erg.dat trekt me juist weer.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:43

"Andere mensen" weten vaak alles beter. En willen vaak ook heel goedbedoeld (en ongevraagd) advies geven. En ergens kan ik me wel voorstellen dat ze dit paard voor een 13 jarige niet perse aanraden. Maar gelukkig hoeven "Andere mensen" het paard niet te kopen. Volg je eigen gevoel, en vertrouw op je zelf. Anderen zijn helemaal niet belangerijk ;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:45

Natuurlijk kan dit veranderen.
Maar dan moet je zelf wel stevig in de schoenen staan.
Altijd duidelijk zijn en niet 1 keer niet want dan ben je weer tien stappen terug.
En ik denk dat dit voor jou nog wel kan. Maar voor iemand van 13 word dat toch een stuk moeilijker.
Om die reden zou ik hem denk ik niet snel kopen.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 10:46

senna21 schreef:
Wie zijn die anderen en waar baseren zij dat op? Heb je hen al eens gevraagd of ze dat uit kunnen leggen?
Het maakt wel uit wie dit zegt.
Of je ervaren genoeg bent om een pony op te leiden, kunnen wij vanachter de PC niet beoordelen.


nee dat heb ik ze niet gevraagd. Het zijn mensen van stal die zelf volwassen paarden hebben. En rijtechnisch opleiden moet met hulp. ik kan best redelijk rijden maar heb alleen ervaring op paarden waar de meeste knopjes al op zaten.. dus heb daarin wel hulp nodig

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:50

Ik vind het een grote twijfel. Het kan zo zijn dat de goede weg die jullie nu volgen resulteert in een betrouwbaar paardje, ook buiten voor je dochter.

Maar het kan ook zijn dat dat niet zo gaat. Ik heb een paar jaar een pony (vergelijkbaar ras) op stal gehad met een soortgelijk verleden, in feite niet opvoed op de reguliere manier. Onzekerheid met dominantie (als ze het niet wist wat ze moest doen nam ze zelf het voortouw) ging er nooit helemaal uit. Een superlief paardje maar buiten was het, ook met een hele zelfverzekerde en rustige berijder, nooit een ontspannen ritje. Niet een pony waar je een jonge groene ruiter op zou laten rijden buiten. Leiderschap bleef een punt, het leek dat omdat het niet van jongs af aan ingeprent was, het kwartje nooit meer helemaal viel. Temeer daar je zelf niet de pony durft te rijden buiten (en daar is niets mis mee) zou ik de koop in deze situatie niet doen, want dan komt het leiderschap buiten helemaal neer op jouw groene dochter. Als je het besluit wel te doen zou ik een prijs bieden die past bij de huidige situatie, niet die die je denkt/hoopt te bereiken. Want het kan zijn dat het tegenvalt en je er uiteindelijk voor kiest om haar weer te verkopen.
Laatst bijgewerkt door stefje op 18-10-17 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 10:50

bedankt voor jullie antwoorden, ik ga er nog even goed over nadenken. het is gewoon dubbel. enerzijds snap ik de opmerkingen wel en is het misschien verstandiger om een oudere pony te nemen die al beleerd is waar ik zo op kan en mn voor mijn dochter. Anderszijds hebben we met deze een klik en heb ik dus de hoop dat met de juiste begeleiding en doorzettingsvermogen we over een paar jaar een leuke pony aan overhouden.
Ik ken de geschiedenis en medische stand van zaken van deze pony dat maakt het ook lastig. Ik ben ook misschien bang dat ik bij een andere pony geen klik ga krijgen en dan moet verkopen of dat hij medisch van alles mankeert of mooier wordt verkocht dan dat hij in werkelijkheid is..

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: kan hij nog groeien in zijn gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:54

Misschien heb ik eroverheen gelezen maar waarom wil je de pony nu kopen, kun je hem niet nog een flinke tijd blijven verzorgen en dan zien hoe het verder gaat?

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:58

lindam75 schreef:
bedankt voor jullie antwoorden, ik ga er nog even goed over nadenken. het is gewoon dubbel. enerzijds snap ik de opmerkingen wel en is het misschien verstandiger om een oudere pony te nemen die al beleerd is waar ik zo op kan en mn voor mijn dochter. Anderszijds hebben we met deze een klik en heb ik dus de hoop dat met de juiste begeleiding en doorzettingsvermogen we over een paar jaar een leuke pony aan overhouden.
Ik ken de geschiedenis en medische stand van zaken van deze pony dat maakt het ook lastig. Ik ben ook misschien bang dat ik bij een andere pony geen klik ga krijgen en dan moet verkopen of dat hij medisch van alles mankeert of mooier wordt verkocht dan dat hij in werkelijkheid is..

Paar jaar?? Zet dat even van je af, een groen paard kan met duidelijkheid en kunde binnen een jaar wedstrijden lopen, zeg niet dat ze dan allemaal braaf zijn maar wanneer je denkt er jaren over te doen dan ben je toch ergens verkeerd bezig. Een paard onthoud na vier keer de dingen die hij moet doen. Wil niet zeggen dat het dan perfect is maar wanneer hij na vier/vijf keer netjes de voeten optilt dan is het goed. Een paar jaar er over doen is wel heel lang.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:01

voor je eender welk paard koopt,sowieso laten keuren.
dan kom je voor geen verrassingen te staan a la verborgen letsels ed.

nu,voor jij kan jaren werk mss wel leuk klinken,maar iemand van 13 zal heel vlug interesse verliezen als er eerst jaren bijna gevochten moet worden om een pony 'braaf' en 'juist te rijden' te maken....
vergeet dat niet.

een pony(of paard),waar je mee kan lezen en schrijven,je dochter me een gerust hart mee op pad kan sturen,zelf zalige buitenritten kan maken,een dressuur of springlesje mee kan nemen,....
daar krijg je makkelijk een band mee,net omdat je zoveel zalige dingen kan delen.

terwijl een pony met klik,die jaren het bloed van onder je nagels kan halen,je op den duur ook heel erg zuur kan opbreken.
stel dat je plots andere problemen krijgt,dan is de pony die het je dagelijks zo moeilijk maakt,echt geen goeie combi....

ik stel het nu mss erg zwart-wit voor,maar je leest/hoort het erg vaak hoor....mensen mispakken zich vaak aan het werk en tijd die in zo'n pony kruipt om er een goed gemanierde en geschoolde pony van te maken....als je ervoor staat,lijkt je dat helemaal super,maar eens erin,gaat het leven verder en soms is dat dan alles behalve wat je zoekt bij je paard(meestal hebben mensen een paard om te ontspannen en leuke dingen mee te doen,met zo'n projectje kan het soms heel lang duren voor je dat vindt bij je paard)

@bigone,dat kan,maar meer mensen gaan met zo'n pony een gevecht van jaren aan,er zijn er zelfs waar het nooit goed komt....wij kennen het karakter,standvastigheid en kunde van TS niet,dan ga je beter van een minder rooskleurige versie uit,alles wat dan beter uitdraait is goed,maar dan ben je alvast niet ontmoedigd omdat je een jaar na aankoop nog geen basis dressuurwedstrijdje loopt en je 13-jarige dochter nog niet samen met een vriendin een ontspannen buitenritje kan maken...