Veulen introduceren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Veulen introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 08:17

Een stalgenoot heeft sinds drie dagen een shetlanderveulen van 5,5 maand, van de markt. Een allerschattigst diertje, en oh zo piepklein.

Maar nu hikken we een beetje (nogal!!) tegen de introductie van het kleine ding aan. Ze staat nu in de bak met de twee pony's die stalgenoot al had. Dat gaat nu goed.

Dan hebben we nog een zachtaardige fries en mijn twee draken.. Mijn shetlander (18 jaar) is bij kennismakingen vaak erg fel; jagen, hard trappen enz. Ze heeft wel veulens gehad, dus ik hoop stiekem dat ze dit veulen als hulpeloos wezentje gewoon accepteert maar vind het ontzettend spannend.

Mijn paard (20 jaar, nooit bij veulens in de buurt geweest) is wat milder maar heeft een enorme persoonlijke ruimte. Wie zich daar in waagt, kan wel een reactie verwachten. Dat moet het kleine ding nog leren natuurlijk en dan zijn de hoeven van mijn paard wel erg groot. En de veulenbeentjes wel erg fragiel..

Ze staan als kudde in een kleine inloopstal met mogelijkheid om naar de bak of wei te gaan. De wei is erg nat en vertrapt maar de paarden staan er wel graag. Voor de kleine loopt het denk ik erg zwaar (klei tot haar knieën). Hooi op verschillende plaatsen. Voertijd is soms onrustig. Nou zie ik allemaal rampscenario's, bv dat ze de stal niet uit kan en een schop krijgt of vlucht en ergens met een pootje vast komt te zitten.

Het mooiste zou zijn denk ik, om de mini met gezelschap in de bak te houden en daar een schuilhokje neer te zetten. Tot ze volgend voorjaar samen in een droge wei kunnen want nu kan ze in de klei moeilijk rennen denk ik. Dat idee ga ik nog opperen.

Er is wel een niet-modderige wei die we sparen. We zouden het inteoduceren ook daar kunnen doen, maar daar is een vijver én de afrastering niet helemaal gemaakt op shettenbaby's.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Veulen introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:21

Mijn ervaring is dat ze allemaal een stuk voorzichtiger zijn met een veulen dan met een nieuw volwassen paard.
Hier komt een nieuw veulen altijd direct in de groep,nooit problemen gehad.
Sterker nog,als bv de dominante merries maanden wennen aan een nieuw paard,staat een nieuw veulen vaak na dag 1 al naast een dominante merrie te eten...

Gewoon doen,blijf in de buurt,dan kan je ook ingrijpen indien echt nodig

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Veulen introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 10:43

Dank voor je reactie. Gelukkig heeft de eigenares geregeld dat ze een extra schuilhokje mag bouwen zodat ze gescheiden kunnen blijven tot ze een beetje baby-af is.

chantal17
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-07-09
Woonplaats: zwartsluis

Re: Veulen introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:09

Ik zou het veulentje een voor een laten wennen aan de paarden/shetlander. Elk paard kent haar dan al en schiet het veulentje niet als een bedreiging.

Verder misschien handig als ze een 'maatje' heeft die wel voor haar opkomt