Vindt paard zijn weg naar drinkbak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Vindt paard zijn weg naar drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 21:15

Mijn paarden staan sinds gistermiddag met z'n tweetjes op een nieuw stuk paddock. Er is een schuilstal en een inloopstal. Er is een automatische drinkbak in de inloopstal. De paarden zijn nog geen fan van deze inloopstal. Ik heb buiten ook een bak met water staan, aan het andere einde van de paddock, om het bewegen te stimuleren.

Toen ik vanochtend bij ze langs kwam, leken ze dorstig te zijn. Ze doken op mijn emmers met water. De buiten waterbak was leeg. Ik heb ze naar binnen geleid om ze de automatische drinkbak te laten zien. Ze waren erg bezig met hun omgeving (oeh eng, aan vele kanten dicht), ik kreeg niet de indruk dat ze door hadden dat ik de drinkbak liet zien.

Er staan geen andere paarden in de paddock die hen verder weg wijs kan maken. Overigens hebben ze jaren geleden ook op deze plek gestaan, en toen maakten ze ook gebruik van de automatische drinkbak. Ik vind het wel handig als ze de automatische drinkbak opnieuw gaan gebruiken.

Wat is jullie ervaring? Vinden paarden hun weg wel naar de drinkbakken? Ik realiseer mij dat er geen noodzaak voor hun is als ik de buitenbak blijf vullen. Maarja, om het risico te nemen...

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Vindt paard zijn weg naar drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:21

Dieren weten de weg vaak wel te vinden naar water en voer. Alleen zolang je ze het anders blijft aanbieden wordt natuurlijk de kans wel kleiner dat ze ernaar op zoek gaan in de stal

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:25

Heb zo ook een dilemma met m'n konijn :D . Zou zo graag haarbakje water ergens anders zetten zodat ik er makkelijker bij kan, maar tis zo'n dom beest dat ik betwijfel of ze het wel vindt :') .

Ik denk wel dat ze er naar op zoek gaan als ze echt dorst hebben hoor. En ze hebben al eens een automatische drinkbak gehad, dus snappen doen ze het wel natuurlijk. Wat wel zo is, net zoals Nena zegt, is dat zo lang je het blijft aanbieden in een bak, ze er verder niet naar op zoek gaan.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vindt paard zijn weg naar drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:27

Paarden gaan echt wel drinken.
Het zijn echter ook opportunisten, dus als jij het komt brengen wordt de drang tot zelf zoeken steeds kleiner.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Vindt paard zijn weg naar drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:33

Ik zou voorlopig hun lievelingsvoer naast de waterbak in de stal leggen, dan wordt de schuilstal vast rap minder eng

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Vindt paard zijn weg naar drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 21:41

Oh dat is een leuk idee, van dat lievelingsvoer. Ik ga dat morgen direct proberen!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Vindt paard zijn weg naar drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:08

Of de buitenwaterbak onder de drinkbak zetten en na paar dagen weghalen. Dan zie je gauw genoeg of ze m gevonden hebben.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:16

Ik had hetzelfde probleem en ben dan natuurlijk extra ongerust. Ze drinken de regenton maar al te graag leeg en de automatische drinkensbak gebruiken ze dan niet. Nu had het vorige week niet zoveel geregend en heb ik de regenton weggehaald.. (die ik eerst nog handmatig vulde met emmers water omdat ik het niet vertrouwde), maar ik moet het toch een keer proberen.. Heb ze nog een keer de automatische drinkbak laten zien.

En ja wel, ze liepen dan wel eerst iedere keer naar de plek van de regenton, maar uiteindelijk toch de stal in om uit de automatische drinkensbak te drinken.

Dat van dat lievelingsvoer is een goed idee!

PS. Wat een prachtig blinkend paard heb jij zeg!

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Vindt paard zijn weg naar drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:47

Mijn paarden hadden het geleerd door het bakje van de automatische drinkbak vol met water te zetten, als ze daarvan gaan drinken komen ze vanzelf bij het automatisme die water aanvoert, maar dat is misschien minder praktisch wanneer ze met z'n tienen staan...

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:19

Als ze bekend zijn met een automatische drinkbak zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Zolang jij ze echter water blijft aanbieden op een andere plek zullen ze de noodzaak er niet van inzien gebruik te gaan maken van de automatische drinkbak in de inloopstal omdat ze het daar nog wat spannend vinden. Waarom zou je de spanning opzoeken als er ook water op een minder spannende plek wordt aangeboden? Tot nu toe heb ik nog nooit meegemaakt dat een paard weigerde te drinken op een bepaalde plek in zijn stal/weiland/paddock, al hebben ze natuurlijk wel eens een voorkeur voor een bepaalde plek of waterbak.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vindt paard zijn weg naar drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:38

Om te kunnen zien of ze eruit gedronken hebben kun je de drinkbak laten vollopen voor je weggaat, als die de keer erop leeg is weet je dat in ieder geval 1 paard gedronken heeft ;)

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Vindt paard zijn weg naar drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 22:01

Goed. Iedereen zegt dus dat ze de automatische drinkbak gaan gebruiken... ik heb ze de drinkbak nu een paar keer laten zien, maar ze weigeren zelfs het worteltje eruit te eten. Ze zijn nog echt gespannen in de schuur, lopen ook direct weg als de worteltjes op zijn.

Nu. Ik stap waarschijnlijk over als ik het zat ben om met emmers water te slepen. Ik geef ze nog een paar dagen om te wennen en zet de handmatig gevulde drinkbak steeds verder de schuur in.

Goeie tip van het vullen van de bak zodat ik kan zien of ze drinken!

En bedankt voor het compliment voor mijn glimmend paardje. Dat hoop ik zo te houden haha

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vindt paard zijn weg naar drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:27

Gewoon niet zo druk maken, ze gaan heus wel drinken.
Denk je dat paarden in de opfok allemaal eerst met worteltjes gelokt worden?
Ik heb er nog nooit 1 dood zien neervallen omdat het te dom was om te drinken.