Hoe train ik een enorm heet paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Christie2
Berichten: 9
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Breda

Hoe train ik een enorm heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 16:03

Sinds 2 jaar heb ik een Iers sportpaard (volbloedxKWPN) van 11 jaar. Zijn vader is Maltstriker (v. Abgar). In het begin totaal onhandelbaar, leek amper zadelmak, doodsbang voor alles. Ik heb mezelf vaak afgevraagd waar ik aan begonnen ben. Het was echt een project en zijn kans op een fijn leven.


Afbeelding


Nu na erg veel geduld gaat het goed, alleen heeft hij nog niet veel tempo controle. En na de galop krijg ik hem nog amper terug, als hij dan om maar een klein beetje ruimte krijgt springt hij weer aan. En dit heb ik dan echt 10 keer na de galop. Hij is dan zijn concentratie kwijt en helemaal van slag. Dit los ik dan op door uiteindelijk even te gaan stappen, net zolang tot hij weer ontspant en gaat nageven. Echter kan dit natuurlijk niet in dressuurproeven.

Momenteel gebruik ik een ongebroken bustrens en een anatomisch hoofdstel, zodat deze nergens druk. Tevens ligt het probleem ook niet bij het zadel.

Hij krijgt 2 x brok en 3 x hooi op stal. Tevens voer ik hem zelf nog lucerne bij. Ik denk niet dat het probleem bij het voer ligt maar echt in het karakter zit.

Hij is niet moe te krijgen na een uur rijden kan hij nog steeds doorgaan. Hij kan ook beter nooit een dag vrij zijn, daar word hij alleen maar drukker en minder fijn van. Daarom probeer ik hem elke dag te rijden of te longeren. Tevens staat hij ook elke dag wel even los.

Helaas kan hij ook niet op de wei, hij houdt dat maar max een uur vol en dan begint hij met rennen. Dit doet hij alleen, maar ook in een kudde.

Tevens is hij overal zeer gevoelig voor. Ik kan er niet zomaar iemand opzetten, dan loopt hij alleen maar scheef of probeert ze eraf te gooien. Verander ik iets aan het hoofdstel of zijn zadel is hij 2 weken van slag.

Zoals jullie horen heb ik een apart paard, maar ik ben dol op hem. Ik zou graag willen weten hoe jullie hem zouden trainen of wat voor schema jullie aan zouden houden. Alle tips en trucs zijn welkom. Ik wil gewoon graag dat hij zich fijn voelt.

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:06

Je zegt ; tevens staat hij ook elke dag wel even los? Dit lijkt me dan ook al een groot gedeelte van het probleem. Dit paard heeft blijkbaar veel energie wat het niet kwijt kan, wat zich toont in een enorm heet paard onder het zadel. Ik zou je adviseren je paard tenminste de hele dag buiten te zetten incl. ruwvoer, en dan bedoel ik geen paddock van 10x10 alleen, maar in een kudde in een ruimte waarbij ze lekker hun gang kunnen gaan. Ik denk zomaar dat dat al een wereld van verschil zal geven. Kan dat niet op je stal? Dan verhuizen. Succes! Mooi paard :)
Laatst bijgewerkt door Corientjuh94 op 26-10-17 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_Ven

Berichten: 156
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Nijmegen en Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:11

Misschien is het ook een optie voor je om goede begeleiding te zoeken? Natuurlijk geen garantie dat het helpt, maar misschien heeft een andere persoon nog ideeën of methoden om je paard intensiever te trainen zodat hij meer energie kwijt kan, en je met dit probleem kan helpen.

En inderdaad wat Corientjuh ook al zegt, meer buiten staan lijkt mij ook een goede oplossing.

Ik hoop dat je snel een goede oplossing vindt! :)

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:11

Begin met magnesium bij voeren als je dat niet al doet. :)
Verder is de meest gemaakte fout bij hete paarden om je benen af te steken, vooral niet doen. Probeer te blijven rijden. Ook zou ik niet gaan stappen als 'ie van slag raakt maar ga bijvoorbeeld achtjes rijden en probeer de aandacht weer bij jou te krijgen.

Ik had precies zo'n pony als dat jij had, inclusief met het buiten zijn, omdat ze altijd binnen had gestaan. Ik heb haar toen gewoon naar buiten gegooid en niet naar 'omgekeken'. Evt. wat hooi geven voor je weggaat. Ik zou dan gewoon tijdelijk met iets anders bezig gaan maar wel dat als ze door blijft gaan, je toezicht hebt, probeer hem gewoon een aantal keer een aantal nachten buiten te houden.


En misschien had ik er juist wel iemand anders op gezet, voorkant los, veel been en voorwaarts! Dan kan 'ie niet scheef lopen en moeilijk gek doen. Behandelen alsof het een paard is wat je weer opnieuw zadelmak maakt. En instructie zoeken als je dat al niet hebt.

Overigens is dit vrij lastig te beoordelen zonder filmpje aangezien er best een aantal verschillende 'vormen zijn, is hij namelijk enorm heet of heeft hij heel veel spanning? Of is het iets anders?

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:14

Klinkt als een hele hoop energie die hij niet kwijt kan, dus ik zou toch nog even kritisch naar je voer/vrije bewegingsbeleid kijken.

Verder even op de grond beginnen met dat hij op je moet wachten en op jou moet letten en dit later onder het zadel verder oppakken.

Bovenstaande is ook een hele goede, durf te blijven rijden! Niet afwachten worden omdat hij wat heet word.

Christie2
Berichten: 9
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 16:22

Het probleem is echter dat hij echt niet naar buiten kan. Hij komt volledig gehavend eruit als ik hem wel laat staan. We hebben het geprobeerd. In een paddock is hij nog het braafste in zijn eentje.

Hij maakt of ruzie of keihard rennen en in het ergste geval gaat hij of een sloot door of springt over een hek. Zelfs met voldoende ruwvoer. Dat houdt hem een uur bezig en dan is hij het zat. Deze zomer ook weer voldoende geprobeerd en telkens moest de dierenarts er aan te passen komen.

Ik les momenteel 2 keer per week, rij ik hem nog 2 a 3 keer zelf, en mijn instructrice kan er ook nog wel opstappen. Maar zelf bij haar krijg je dezelfde problemen. Alleen krijgt zij hem iets sneller onder controle dan ik.

Tevens rijden we ook in een carroussel groep, daarin merk je ook dat dat het soms te druk voor hem is. Het lijkt wel of de prikkels hem dan teveel worden en hij moet uit alle macht ze bijhouden dan. Het is een uur zijn benen onder zijn lijf vandaan lopen en als enige daarna nog niet moe zijn.

Momenteel krijgt hij magnesium en vitamine E met helium.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe train ik een enorm heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:26

Hmmm moeilijk... Hoelang heb je geprobeerd hem op de wei te zetten? Wordt het zelfs na een paar dagen niet minder?

Christie2
Berichten: 9
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 16:28

Aan de longeerlijn trouwens hebben we deze problemen allemaal niet. Dan kan hij wel normaal draven na de galop.

Ik heb ook geprobeerd meer te afwisselen qua disciplines, soms springen, soms dressuren en buitenrijden. Dit helpt ook niet.

Zelfs toen hij van de zomer alleen nog maar hooi kreeg op dierenarts advies bleven we dit houden.

Het is echt een paard voor een renbaan of eventing, alleen durft de held dat weer niet.

Ik zal vanavond een filmpje maken, zodat jullie het ook kunnen zien.

We hebben het een week geprobeerd bij een rustige kudde en waar ze van ons ze stap niet elke keer langs lopen. Elke dag heeft hij zichzelf op stal gezet

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:40

En meerdere keren per dag kortere periodes naar buiten?
Misschien kun je het zo langzaam uitbouwen ook?

Verder zou ik denk ik grondwerk gaan doen, waarbij de focus en aandacht bij jou moet liggen.
Ik denk dat je daar in je rijden ook wel profijt van gaat hebben.

Misschien iemand zoeken die hem af en toe lekker de benen laat strekken in het bos of op het strand? Zulke paarden hebben dat vaak wel nodig.
Boek Paardentypen is ook erg leuk om te lezen trouwens :j

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:41

Ik heb ook een abgar gehad.
Hij was dan niet zo heftig als die van jou.

Maar deze had ook een beschrijving van 100 pagina's lang.
Bij hem was de uitkomst, vertrouwen, rust en regelmaat.
Vooral het vertrouwen heeft bij hem heel erg lang geduurd.
2jaar heb ik alleen maar op een stress paard gezeten, kreeg hem niet op de trailer geladen niets.

Bij hem is het veranderd nadat ik hem aan huis heb gezet en hij 24/7 op de weide kon.
De drukte oo stal enz kon hij totaal niet tegen. Op stal merkte je hier niets van maar onder het zadel was het een grote stresskip.

En toen we op wedstrijd gingen ben ik hem magnesium bij gaan voeren, dit was een hele uitkomst om de stress momenten die hij had onder co trole te krijgen.

Ik heb hem helaas vorigjaar door een acute blessure moeten laten gaan en heb hem 6 jaar gehad.
Ik kon de laatste 3 jaar echt lezen en schrijven met hem.

Dus laat de moet niet zakken, abgars staan erom bekend dat het niet de makkelijkste paarden zijn.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:46

Lucerne kunnen ze ook erg onrustig van worden.. Zoek maar eens op in de zoekfunctie van bokt. Heb meerdere mensen hierover gehoord. En inderdaad magnesium blijkt rustgevend te werken. Bij Pavo heb je ook rustgevend voer wat echt helpt als je de recensies leest.

Inderdaad denk ik dat het verstandig is dat dit paard op de wei staat en zijn energie kwijt kan of in de stapmolen. Nu gaat hij zijn energie niet kwijt kunnen, ook niet door een uurtje er op te zitten. Veel regelmaat is erg belangrijk bij gevoelige paarden.

Verder hebben vast heel veel andere bokkers extra tips.

Mooi paard btw!

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:47

LisaFaded schreef:
Lucerne kunnen ze ook erg onrustig van worden.. Zoek maar eens op in de zoekfunctie van bokt. Heb meerdere mensen hierover gehoord. En inderdaad magnesium blijkt rustgevend te werken. Bij Pavo heb je ook rustgevend voer wat echt helpt als je de recensies leest.

Inderdaad denk ik dat het verstandig is dat dit paard op de wei staat en zijn energie kwijt kan of in de stapmolen. Nu gaat hij zijn energie niet kwijt kunnen, ook niet door een uurtje er op te zitten. Veel regelmaat is erg belangrijk bij gevoelige paarden.

Verder hebben vast heel veel andere bokkers extra tips.

Mooi paard btw!


In pavo voer zitten veel suikers dus dat zou ik niet aanraden.
Ik zou dan eerder de pianissimo van de cavalor aanraden.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:49

Het klinkt alsof jouw paard nogal wat onrust in zijn lijf heeft. Wat die onrust veroorzaakt, kan in verschillende dingen liggen. Zo kan het zijn dat hij meer beweging nodig heeft, maar kan het ook zijn dat hij een blokkade in z'n lijf heeft waardoor hij vluchtgedrag vertoont.

Mijn eigen paard was een aantal jaar geleden ongeveer zoals jij jouw paard beschrijft. Zeer eenkennig en gevoelig en het uithoudingsvermogen van een duracell konijn. Ook inderdaad op het land te onrustig om daar lang te kunnen blijven staan en een dag vrijgeven betekende de dag erna ellende met rijden. Mijn paard was ook erg arm bespierd (achteraf bezien) en met rijden kon ik m maar niet rustig krijgen.

Ik heb hem toen laten behandelen door een ostheopaat, waar hij veel baat bij heeft gehad. Hij is bij de eerste behandeling in zijn rug op vier plekken behandeld en in zijn hals op zes plekken. Hierna kon hij al meer ontspannen. Samen met mijn instructeur hebben we een plan van aanpak opgesteld qua training (dat lag bij ons juist door mijn paard te leren z'n hals te "laten vallen" en eigenlijk voornamelijk op de ontspanning te rijden). Sinds twee jaar geleden hebben we een ander zadel dat beter past bij zijn brede schoft en sindsdien is het een compleet ander paard. Ja, hij is van nature minder nuchter dan andere paarden, maar hij qua bespiering op zijn lijf veel beter geworden en ik kan nu meisjes van 9 zo op hem weg laten rijden zonder dat hij er in paniek van raakt. Ook kan hij het beter handelen als er iets tijdens het rijden gebeurt en schiet hij niet meer in die vluchtreactie. Tot slot kan ik hem tegenwoordig rustig drie dagen vrij geven en gewoon weer opstappen en verder gaan waar ik de laatste keer was gebleven.

Op het land blijft het opletten, daar hij niet in de kudde is opgegroeid en zich min of meer gedraagt als een losgeslagen labrador, maar ook dit gaat stukken beter.

Lang verhaal kort: jouw probleem kan ook voortkomen uit lichamelijk ongemak. Heb je hem al eens laten bekijken/behandelen/bloed laten trekken?

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:49

Je zou je hooi eens kunnen laten testen. Het ene hooi is rijker qua suikers ed dan het andere. Misschien biedt dat wat inzichten. Daarnaast zou ik (als ik jou was) eens proberen om toch minder brok te geven. Ik weet niet wat je precies voert, maar als ik zo hoor wat jouw training voorstelt, is dat nou ook weer niet zo veel dat je je paard met allerlei krachtvoer moet ondersteunen. Een vitaminekorrel kan misschien al voldoende zijn om alle noodzakelijke mineralen e.d. binnen te krijgen. Zijn er misschien nog andere dingen in je voeding die te veel energie zouden kunnen geven?

Toen je hem buiten zette in de zomer, was het dan eventjes buiten en dan na een X aantal uur naar binnen waar ook hooi (+ brok) was bijvoorbeeld? Mijn paard heeft vroegah altijd op stal gestaan en als ze dan eventjes de wei op mocht, ging ze ook rennen als een malle. Nu staat ze 24/7 buiten. Zo nu en dan heeft ze zin om in een galopje door de wei te cruisen, maar dat is dan meer functioneel snel ergens willen gaan kijken of eten dan dat dat is omdat ze de wei uit wil of energie te veel heeft. Ze rent ook nooit als ik haar in de wei zet na het rijden (vroeger dus wel), want ze weet dat ze erin mag blijven.

Verder zou ik proberen niet telkens nog langer / nog meer te rijden, want je bouwt ook steeds meer conditie op en zal je elke keer meer moeten doen. Kan je het rijden misschien wel "mentaal" meer uitdagend maken? Bijvoorbeeld door te slalommen tussen pilaren door of met balkjes te werken? Het zal altijd wel een zeer voorwaarts paard blijven, maar misschien houdt je hem zo ook wat meer aan het werk zonder alle energie eruit te moeten gooien?

Ik ben ook wel benieuwd op wat voor manier hij aan het lopen gaat / blijft. Gaat hij een beetje hangen of is juist de ontspanning weg en is het een soort lama met zijn hoofd in de lucht?

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:50

Je kan ook eens orienteren op suikerarm voier (vitalbix, healthy herbs). Mijn superhete paint werd hier beduidend rustiger door, met nog steeds genoeg werkenergie.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:51

Dustyenmax18 schreef:
LisaFaded schreef:
Lucerne kunnen ze ook erg onrustig van worden.. Zoek maar eens op in de zoekfunctie van bokt. Heb meerdere mensen hierover gehoord. En inderdaad magnesium blijkt rustgevend te werken. Bij Pavo heb je ook rustgevend voer wat echt helpt als je de recensies leest.

Inderdaad denk ik dat het verstandig is dat dit paard op de wei staat en zijn energie kwijt kan of in de stapmolen. Nu gaat hij zijn energie niet kwijt kunnen, ook niet door een uurtje er op te zitten. Veel regelmaat is erg belangrijk bij gevoelige paarden.

Verder hebben vast heel veel andere bokkers extra tips.

Mooi paard btw!


In pavo voer zitten veel suikers dus dat zou ik niet aanraden.
Ik zou dan eerder de pianissimo van de cavalor aanraden.



Ik bedoelde deze: https://shop.pavo.nl/sport/Pavo-NervCon ... gJlzvD_BwE
Dus 2% suikers is nog te veel bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:53

Zo snel mogelijk veel meer buiten zetten, waar hij z'n energie kwijt kan.

Omdat jouw paard wel erg los gaat wanneer hij eindelijk naar buiten kan, kun je het wellicht opbouwen.
De paddock gaat het beste schrijf je, dus dat dan maar opbouwen.

Met meer en meer rijden zou ik inderdaad oppassen, zoals AlphaDaemon zegt, aangezien je dan helemaal eindeloos bezig blijft.

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:58

LisaFaded schreef:
Dustyenmax18 schreef:

In pavo voer zitten veel suikers dus dat zou ik niet aanraden.
Ik zou dan eerder de pianissimo van de cavalor aanraden.



Ik bedoelde deze: https://shop.pavo.nl/sport/Pavo-NervCon ... gJlzvD_BwE
Dus 2% suikers is nog te veel bedoel je?


Sorry inderdaad, er wordt overal geroepen dat er veel suikers zitten in de pavo.
Maar de cavalor zitten 5.3% dus veel meer.
Misschien dan toch maar zelf overstappen.
Excuses :+

Supervixen

Berichten: 12839
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:59

Franniiee schreef:
Het probleem is echter dat hij echt niet naar buiten kan. Hij komt volledig gehavend eruit als ik hem wel laat staan. We hebben het geprobeerd. In een paddock is hij nog het braafste in zijn eentje.

Hij maakt of ruzie of keihard rennen en in het ergste geval gaat hij of een sloot door of springt over een hek. Zelfs met voldoende ruwvoer. Dat houdt hem een uur bezig en dan is hij het zat. Deze zomer ook weer voldoende geprobeerd en telkens moest de dierenarts er aan te passen komen.

Ik les momenteel 2 keer per week, rij ik hem nog 2 a 3 keer zelf, en mijn instructrice kan er ook nog wel opstappen. Maar zelf bij haar krijg je dezelfde problemen. Alleen krijgt zij hem iets sneller onder controle dan ik.

Tevens rijden we ook in een carroussel groep, daarin merk je ook dat dat het soms te druk voor hem is. Het lijkt wel of de prikkels hem dan teveel worden en hij moet uit alle macht ze bijhouden dan. Het is een uur zijn benen onder zijn lijf vandaan lopen en als enige daarna nog niet moe zijn.

Momenteel krijgt hij magnesium en vitamine E met helium.


Sorry, hier moest ik even om lachen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:01

Er zijn wel meer paarden die zichzelf op stal zetten.
Maar dat is toch een kwestie van doorgaan, een gewoonte is niet zomaar doorbroken.
En ja dat betekend de weide goed afmaken en kijken of er een klikkend maatje is.
Ik heb op een pensionplak waar ik lang gestaan heb diverse paarden zien komen die volgens het baasje niet buiten kon staan, geen enkele is dat ooit waar gebleken.

Christie2
Berichten: 9
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 17:05

Haha blond. Ik bedoel natuurlijk selium.

Ik heb vorige maand nog alles laten controleren voor mijn eigen gemoedsrust dat het niet in zijn lichaam zit en hij gewoon pijn heeft ergens.

Ook behandeld door de osteopaat, zadelmaker gehad. En behalve dat hij een gevoelige schoft heeft, zoals veel volbloeden, vonden ze geen grote dingen. Nu ook een frontriser onder het zadel en ik vind het wel echt werken. Hij kan beter buigen.

Ik zal inderdaad in overleg vragen of de staleigenaar hem sochtends vroeg in de paddock kan gaan zetten. Kijken of dat gaat helpen.

Christie2
Berichten: 9
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Breda

Re: Hoe train ik een enorm heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 17:11

Afbeelding

Deze geef ik, deze gaven ze als voedingsadvies. Ik weet niet of 18 gram per 18 kg veel is?

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:38


tienus63

Berichten: 12078
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:00

Ik heb zelf een ontzettend heet en sensibel paard.
Heel snel afgeleid en overprikkeld. Derhalve wordt ze op wedstrijd en clubles met geluiddempende muts gereden.
Hier wordt onbeperkt ruwvoer gegeven, pavo vitamine korrel en overdag op de wei.
Geen zetmeel en suikers, hoewel ze in het winter seizoen wel een kilo wortels per dag krijgt.
Als energie bron krijgt ze dagelijks fikse scheut olie (gewoon over het hooi of lucerne) en als ze zwaar in het werk staat extra lucerne zonder melasse erbij.
Magnesium, naf magic etc deed niets voor haar.

Maar magnesiumolie doet wonderen bij haar.
Spray de "olie" na het werk op de huid. De olie maak ik zelf, 100 gr magnesiumvlokken en halve liter gekookt water erbij.
Verhouding 1:1 was te sterk
Afgelopen januari heeft ze een kuur van Muscle and joints formula https://brandesformula.eu/ gehad om de verzuring in de spieren kwijt te raken.
Die kuur heeft al veel goeds gedaan, maar sinds 8 weken die magnesiumolie en ze kan zich ontspannen.

Ze is ook erg van de R, regelmaat.

En als ruiter engelengeduld en lange adem hebben. Ruiter is 1.5 jaar bezig nu lijkt er eindelijk rust in te komen. De ruiter ervoor is er mee gekapt omdat ze toen gevaarlijk werd.
Kwestie van verkeerde ruiter/paard combi.

sh4e
Berichten: 118
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Re: Hoe train ik een enorm heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:07

Misschien kun je eens stressles van primeval proberen? Bij mijn heethoofd echt een uitkomst, paar weken mee gereden om de cirkel te doorbreken, en nu gaat het prima zonder.