ruin blijft jagen op merries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 12:11

Als ik mijn ruinen (3) samen met de merries (2) in de wei zet, duurt het niet lang of dat 1 van mijn ruinen genadeloos gaat jagen op de merries. Hij gaat in volle galop er achteraan, als hij kans ziet bijt hij ze in de nek of rug, kan hij ze klem zetten dan draait hij om en begint te trappen. Dit gaat zo enkele keren op en neer de wei door. De wei is grofweg 250 meter lang en 30 meter breed en komt uit in een zandpaddock met schuilstal. Je zou zeggen, genoeg ruimte om elkaar te ontlopen...... Ik ben als de dood dat mijn ruin de merries door de omheining jaagt of verwondt.

Nu heb ik hem even apart gezet, want het werd me echt te gevaarlijk. Deze groep paarden hebben wij al jaren. In het verleden hebben we wel eens een zomerseizoen de paarden samen op het land gehad, maar zo heftig als hij nu is, was hij toen niet. Maar ze kennen elkaar dus wel allemaal goed. Afgelopen zomer hebben de merries apart gestaan in een aangrenzende wei, omdat we een veulen hadden en het risico niet wilden nemen dat het veulen schade zou oplopen. Maar gedurende de winter willen we het liefst alles bij elkaar zetten om de overige weides te sparen.

De betreffende ruin is nummer 2 in rang en ik kan hem met een gerust hart met 1 van de andere ruinen alleen zetten. Hij jaagt niet op nummer 3 in rang. Echter zet ik hem met 1 van de merries om ""vriendjes"" te worden dan gaat hij ook jagen. Jammer genoeg zijn onze merries dus bang van hem (niet verwonderlijk) en het lijkt alsof hun angst de agressie alleen maar erger maakt. Overigens is hij op rit totaal niet agressief naar de merries.

Zijn er bokkers met soortgelijke ervaringen? En zijn er misschien andere oplossingen dan deze ruin apart te zetten? Het zou fijn zijn als we dit kunnen oplossen.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 12:23

Hoe oud is de ruin en de merries?
Ik had hier ooit zo'n hengst,die bleef jagen en bijten als een malle.
Wat hem geholpen heeft waren enkele dominante alfa merries die meneer een zonder pardon goed op zijn donder gaven.....

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 13:35

De merries zijn 9 en 6, de ruin is 12. Ik weet niet of hij lang hengst is geweest, hij is op zijn 6e als ruin naar Nederland gekomen.

Jammer genoeg heb ik geen dominante alfa merrie om mijn ruin eens op zijn flikker te geven. De ruin lijkt ook wel de nummer 1 in rangorde te willen claimen. Als nummer 1 interesse in de merries toont, probeert de agressieve ruin ertussen te komen. Op zich hebben de merries voldoende respect en gaan dan aan de kant. Echter dat hij dan zo blijft najagen, vind ik erg ongewenst.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:37

ook geen vrienden of kenissen met een dominante merrie waar de leuke heer eens een weekje mag gaan logeren?
meestal is het puur een kwestie van ze eens op hun donder te doen krijgen door een ander paard,waarna ze niet meer als een malle elk paard achterna gaan,maar weten dat er ook consequenties aan hun gedrag kunnen zitten....

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:42

Ik zou er gewoon een draad ( of dubbel ) tussen gaan zetten voor nu.
Ik ken het gedrag, soms gaat het over, vaak ook niet. En om die gok nou te nemen... en een draad ertussen kan al voldoende zijn om de rust erin te krijgen. Hoef je ze ook niet apart te gaan zetten. :)

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 13:58

Ja, hij staat nu ook in een aangrenzende wei. Idee is nu om hem overdag daar maar te laten en dan kan hij 's nachts met nummer 1 in de paddock met schuilstal. De rest staat 's nachts op stal.

We hebben ook sinds kort een jaarling merrietje. Die staat nu nog even met mijn shetjaarling, maar haar willen we binnenkort ook in de groep gaan introduceren. Als dat goed gaat, dan kan shet overdag met de agressieve ruin staan. Dat gaat prima, daar jaagt hij niet op. Vind het prettig dat mijn paarden liefst altijd met een maatje zijn.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:36

criollo_yess schreef:
Ja, hij staat nu ook in een aangrenzende wei. Idee is nu om hem overdag daar maar te laten en dan kan hij 's nachts met nummer 1 in de paddock met schuilstal. De rest staat 's nachts op stal.

We hebben ook sinds kort een jaarling merrietje. Die staat nu nog even met mijn shetjaarling, maar haar willen we binnenkort ook in de groep gaan introduceren. Als dat goed gaat, dan kan shet overdag met de agressieve ruin staan. Dat gaat prima, daar jaagt hij niet op. Vind het prettig dat mijn paarden liefst altijd met een maatje zijn.


Is het een idee om de ruinen bij elkaar te zetten, en de merries aangrenzend bij elkaar? Heb je toch 2kuddes :) En dan inderdaad ‘s avonds de jager met nr 1 op de paddock.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 17:02

Ja, zo hebben we ze afgelopen zomer ook in de weide gehad. Ruinen samen en merries samen. Alleen voor de winter zou 1 groep makkelijk zijn, want dan kunnen ze allemaal als ze daar behoefte aan hebben naar de paddock met schuilstal. Waar we ook modder- en zandvrij ruwvoer kunnen aanbieden. Met 2 kuddes moet ik én 2 weides laten ""stuklopen"" én 1 kudde op de wei in weer en wind bijvoeren (overdag).

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:12

Hier hetzelfde probleem. Ik heb er twee staan. Merrie en ruin. Ze lopen in tweespan voor de koets, dat gaat super. Op de trailer zijn ze ook de grootste vrienden.maar in de paddock gaat het een paar weken goed en knuffelen ze en kunnen het goed vinden. Tot de merrie hengstig is geweest, dan houdt de ruin niet op. Dan blijft hij klieren en dan wordt de merrie het beu en zet ze hem op zijn plek. En dan gaat het fout. Want dat pikt hij niet en gaat jagen. En bijten en slaan.
Ze staan allebei rondom op ijzers, dus dat leidt tot rottige wonden. Van de week ze weer uit elkaar gehaald i n de paddock, door stroomdraad ertussen. Zo jammer, het zou zo top zijn als het kon. De paddock is 80 x 30m, dus groot zat.

Maar op de wei is gras en dan is er wereldvrede en staan ze elke dag 4 uur samen.

SunnyHorse
Berichten: 1249
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:41

Hier ook een ruin met twee gezichten. In de hand en onder het zadel een super braaf paard. In de wei wanneer zijn buik is volgegeten begint het geklier.

Lees wel over goede resultaten bij gebruik van Monnikspeper. Ik vind het in iedergeval de moeite waard om te proberen dus ik heb het zojuist besteld.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:05

Monnikspeper is ook het eerste waar ik aan dacht. Het is goed betaalbaar, en het lijkt me de moeite waard om het in elk geval te proberen.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:11

Wat doet dat dan? Hier ook eentje die ik niet goed bij mn tijdelijke pensionpaard in durf te zetten omdat ie niet ophoudt.

SunnyHorse
Berichten: 1249
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:54

Die van mij doet:
- jagen
- bijten
- uiteindelijk dekken

SunnyHorse
Berichten: 1249
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:56

Oeps sorry, je vraagt natuurlijk wat de Monnikspeper doet! :o

Google maar eens: het zou de hormonale huishouding moeten beïnvloeden.

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:12

Ik heb ook een ruin gehad die ik absoluut niet met en merries en andere ruinen kon zetten. Alleen met merries ging goed of alleen met ruinen. 25 Jaar heb ik hem gehad en alles geprobeerd. Heb nu een merrie die zo dominant is dat er regelmatig blessures waren bij de andere en nu staan ze allemaal met een draadje ertussen naast elkaar. Ze zijn allemaal gelukkig en wat een rust! Niet meer iedere dag hoeven af te vragen of het allemaal wel goed gaat

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:24

criollo_yess schreef:
Ja, hij staat nu ook in een aangrenzende wei. Idee is nu om hem overdag daar maar te laten en dan kan hij 's nachts met nummer 1 in de paddock met schuilstal. De rest staat 's nachts op stal.

We hebben ook sinds kort een jaarling merrietje. Die staat nu nog even met mijn shetjaarling, maar haar willen we binnenkort ook in de groep gaan introduceren. Als dat goed gaat, dan kan shet overdag met de agressieve ruin staan. Dat gaat prima, daar jaagt hij niet op. Vind het prettig dat mijn paarden liefst altijd met een maatje zijn.

Gok dat je dat zo beste kan doen jaarling bij de groep en dan de shets bij de jagende ruin . Die ruin gaat ook achter de jaarling merrie aan gok ik.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:45

SunnyHorse schreef:
Oeps sorry, je vraagt natuurlijk wat de Monnikspeper doet! :o

Google maar eens: het zou de hormonale huishouding moeten beïnvloeden.


Idd haha. Ah ok! Tuurlijk, google :o?

SunnyHorse
Berichten: 1249
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:36

Gisteren begonnen met voeren.
Bij aanvang eerste twee drie weken, geef je eerst 15 gram. Dat zijn drie maatschepjes. Het is behoorlijk overheersende smaak, paard vindt het niet lekker. Ben benieuwd of de smaak gaat wennen...

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:46

Als het stressgerelateerd is zou je ook magnesium kunnen bijvoeren, dit smaakt heel neutraal en heeft mogelijk een positieve uitwerking op de ruin.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 18:50

dieseltje schreef:
Als het stressgerelateerd is zou je ook magnesium kunnen bijvoeren, dit smaakt heel neutraal en heeft mogelijk een positieve uitwerking op de ruin.


Mijn ruin krijgt al af en toe magnesium bij om de scherpe kantjes er af te halen met rijden. Dit heeft jammer genoeg geen effect op zijn gedrag naar de merries.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:09

Bij mij ging het hetzelfde, ondanks dat de merrie hem goed op z'n flikkert gaf. Na een bloedbad had ik het wel gezien. Heb ze uit elkaar gehaald, monnikspeper gegeven en na een paar weken weer bij elkaar gezet. Nooit meer gezeur geweest, ze staan het liefst bovenop elkaar en zijn bijna onafscheidelijk.

Ik zou monnikspeper dus wel een kans geven. Als je een beetje rond kijkt waar je het koopt kost het ook de wereld niet.

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Re: ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:23

Hier geen ruin maar een merrie met 2 gezichten. Vorig jaar begonnen met de monnikspeper, ze heeft nog steeds haar momenten en zal nooit beste vriendjes worden met de andere merrie, maar het scherpe is eraf.. Monnikspeper heeft wel een aantal weken nodig om optimaal te werken en moet iedere dag gegeven worden, maar wellicht het overwegen waard? Ik bestel het humaan, is niet duur en doe erg lang met een zak van 1 kg

SunnyHorse
Berichten: 1249
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:31

Nies, klinkt hoopvol voor ons!
Hoe gaf jij de Monnikspeper en hoeveel? Welk merk had jij?

Punk, welk merk gaf jij en hoeveel? Heb ook al even voor humaan gebruik gekeken, maar kon het zou gauw niet vinden. Scheelt denk ik wel in de kosten?

Ik had zo’n drie weken “inwerktijd” in gedachten, zou dat reeel zijn?

SunnyHorse
Berichten: 1249
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:33

Nies, deed jouw ruin ook dekken?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:10

Daar kreeg hij de kans niet voor := Ik geef ze ongeveer 4-5 gram per dag, heb nu monnikspeper (poeder) van pit & pit, maar heb ook van Jacob Hooy gehad, dat maakt verder geen verschil. Hoelang ik gewacht heb om ze bij elkaar te zetten weet ik niet meer, ze hadden beiden verwondingen die ik eerst goed heb laten genezen.