Paard bijt uit frustratie naar zijn borst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rxnne13
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-10-17

Paard bijt uit frustratie naar zijn borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 20:51

Hoi,

Ik heb een ruin die nog wel eens gefrustreerd raakt en zich dan vervolgens in zijn borst hapt. Het gevolg is dat hij al zijn dekens sloopt en hij zo langzamerhand gewend is aan het anti-bijt spul.
Hij vertoont dit gedrag als hij het er niet mee eens is, bijv wanneer hij loopt te klieren met zn buurmannen, wanneer hij zijn voer niet snel genoeg krijgt, een ander paard wel een snoepje krijgt en hij niet en noem zo nog maar wat scenario's op.

Wie heeft of kent dit probleem? En hoe gaan jullie hier mee om?

Gr. Roxanne

Kabayo

Berichten: 13974
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard bijt uit frustratie naar zijn borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:53

Hoe lang staat hij op stal per dag?

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:16

Gelukkig herken ik je probleem niet. Maar probeer zoveel mogelijk oorzaken van frustratie uit te sluiten. Minder frustratie is minder bijten en dat is beter voor je deken (en je paard!) Kom zoveel mogelijk tegemoet aan zijn behoeftes, heeft hij een paardenvriend? Komt hij dagelijks minstens 4 uur buiten in een weide of paddock waarin hij ook echt even zijn benen kan strekken? Krijgt hij onbeperkt ruwvoer? Misschien wisselen van stal? Of andere buren? Een speelbal? 1 van onze ruinen kan zich geweldig vermaken met een speelbal die voor zijn stal hangt. Hoe ervaart je paard de training? Misschien meer variatie in aanbrengen? Als jouw paard er zo gefrustreerd van raakt als hij ziet dat een ander wat krijgt en hij niet, dan kun je 2 dingen doen. Hem ook wat geven of andere paarden niets meer geven in zijn bijzijn.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:45

Ik herken het, mijn merrie doet dit al jaren en is inmiddels aangeleerd gedrag. Zij doet het door stress. Tijdens borstelen, als een ander paard in haar ruimte komt etc. Er komt endorfine vrij als ze zich bijt waardoor ze zich 'prettiger' voelen.
Ik heb jaren gedoktert om achter een oorzaak te komen,inmiddels maar geaccepteerd in hoeverre mogelijk. Ze wordt zelden geborsteld omdat ik de bijt trigger wil voorkomen. Helaas blijft zij het in vrijheid ook doen.
Ik weet niet hoe jij je ruin houd? Staat hij alleen?

Anoniem

Re: Paard bijt uit frustratie naar zijn borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:03

Probeer eens kritisch te kijken naar stressfactoren. Misschien zit er ook (onbedoeld) iets in je eigen gedrag? Wat ik altijd doe is goed observeren en vaak zie je dan wel een patroon ontstaan in je handelingen en zijn reacties daarop.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Paard bijt uit frustratie naar zijn borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:19

Ik heb ooit eens een artikel in de Bit gelezen en dat ging over hengsten die laat gecastreerd werden en dit gedrag toonden uit frustratie... Misschien kan je er aan komen?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:22

Wat naar voor jou en je paard. Het is voor mij min of meer herkenbaar. Twee van mijn paarden deden dit ook. Het bleek dat ze beide een ontsteking in de hals hadden en een had zelfs een botscheur in de atlas.. Ze zijn beide behandeld en hebben het nooit meer gedaan.

Dus, sluit een lichamelijke oorzaak uit alsjeblieft.
Succes.

rxnne13
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-10-17

Re: Paard bijt uit frustratie naar zijn borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 20:34

bedankt voor de reacties! Mijn paard komt in de ochtend buiten en gaat pas als het donker wordt weer naar binnen, dus frisse lucht en beweging krijgt hij ruim voldoende. Hij wordt ongeveer om de dag gereden. Hij heeft 2 beste vrienden, die iedere aan een kant van hem staan, hij is dus letterlijk het middelpunt en zo wenst hij ook behandeld te worden. Wij staan ook maar met 3 mensen op stal. Hij heeft voor hij bij mij kwam 8 jaar alleen gestaan (heel sneu) en is nu ook bang om alleen gelaten te worden. Het happen naar de borst is echt een manier voor hem om te laten zien dat hij het niet leuk vindt, maar het bijten in de deken doet hij echter nooit wanneer ik er bij ben... Ook is hij een luchtzuiger en dit heeft hij ontwikkeld in de tijd voor mij. Het is een paard met een bijzonder karakter en een bijzondere manier om met bepaalde situaties om te gaan...

Kabayo

Berichten: 13974
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:36

rxnne13 schreef:
bedankt voor de reacties! Mijn paard komt in de ochtend buiten en gaat pas als het donker wordt weer naar binnen, dus frisse lucht en beweging krijgt hij ruim voldoende. Hij wordt ongeveer om de dag gereden. Hij heeft 2 beste vrienden, die iedere aan een kant van hem staan, hij is dus letterlijk het middelpunt en zo wenst hij ook behandeld te worden. Wij staan ook maar met 3 mensen op stal. Hij heeft voor hij bij mij kwam 8 jaar alleen gestaan (heel sneu) en is nu ook bang om alleen gelaten te worden. Het happen naar de borst is echt een manier voor hem om te laten zien dat hij het niet leuk vindt, maar het bijten in de deken doet hij echter nooit wanneer ik er bij ben... Ook is hij een luchtzuiger en dit heeft hij ontwikkeld in de tijd voor mij. Het is een paard met een bijzonder karakter en een bijzondere manier om met bepaalde situaties om te gaan...

Hij staat nu toch ook alleen??

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:38

Je zou kunnen kijken naar bachremedie.
Kennis van me haar paard was ook zo en die is door speciaal voor hem samengestelde druppels enorm veranderd.
Heb dat bij mijn eigen pony ook geprobeerd,die kon slecht uit het zicht staan van zijn groep,en dat is nu over.
Even kijken wie er in jouw regio is die je helpen kan :j