Bekent op stal als: Die gevaarlijke Tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Bekent op stal als: Die gevaarlijke Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:01

Hallo lieve bokkers,

Mijn vriendin heeft de laatste tijd enorm moeite met haar Tinker.
Zoals je al ziet aan het onderwerp, haar Tinker staat bekent op stal als die gevaarlijke Tinker.
Dit komt omdat als ze hem los laat in de bak en hem gewoon los wilt longeren hij haar aanvalt.
Dan komt hij naar het midden toe en dan steigert hij.
Ben er een paar keer bij geweest, het is echt levensgevaarlijk.
In het begin gaat het meestal goed, alleen als hij vermoeid raakt vertikt hij het.
Hij begint dan vervelend te doen en bijna elke seconde probeer hij haar een trap te geven of te intimideren. Het is trouwens een ruin van 6 jaar.

Onder het zadel is hij erg braaf tevens aan de hand ook, mierzoet is hij dan!
Alleen als je hem los laat in de bak niet.

Ik wil graag jullie advies voor mijn vriendin, ze hebben al meerdere malen overwogen om hem te verkopen, alleen ze houden moed erin.

* Ze kan helaas geen instructrice hiervoor inhuren die haar les hierin geeft, ze hebben helaas daar het geld niet voor.

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Bekent op stal als: Die gevaarlijke Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:03

Waarom longeert ze hem niet gewoon en krijgt hij geen flinke mep met de zweep? Denk dat het dan snel klaar is.

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:04

En toch raad ik een instructrice aan... Dit is niet iets wat op 1,2,3 opgelost is en het kan nog escaleren ook.

@ Solica: ik denk eerder dat het dan nog erger gaat worden.

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:05

Solica schreef:
Waarom longeert ze hem niet gewoon en krijgt hij geen flinke mep met de zweep? Denk dat het dan snel klaar is.


Meerdere malen geprobeerd, hij geeft niet op en wordt nog kwader.

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:07

Nou ja als mijn paard naar me trapt als ik hem longeer ga ik niet lief vragen als hij daar alsjeblieft mee wil ophouden denk dat een tik dan meer effect heeft. Heeft ze les overigens?

Edit : Ik zou toch zorgen dat ze les krijgt als ze het zelf niet kan oplossen en anders verkopen.
Laatst bijgewerkt door Solica op 01-11-17 21:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Puchje

Berichten: 5322
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:07

:o
Wil je een eerlijk of sociaal antwoord?

Sociaal: Ach, als je er geen geld voor hebt, moet je maar goed alle adviezen op Bokt lezen, wellicht heb je er wat aan.

Eerlijk: Geen geld voor les is geen geld voor een paard.
Dit gedrag is niet op te lossen zonder GOEDE instructie. Punt.

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:09

Solica schreef:
Nou ja als mijn paard naar me trapt als ik hem logeer ga ik niet lief vragen als hij daar alsjeblieft mee wil ophouden denk dat een tik dan meer effect heeft. Heeft ze les overigens?


Toen ik er bij was heeft ze ook hele raken klappen uitgegeven, alleen het werkt niet echt...

Nee, ze heeft helaas geen les. Haar paard staat op een zorgboerderij, als ze een instructrice wilt dan moeten ze er eentje elke week huren. Helaas is er geen plaatselijke instructrice daar op die zorgboerderij. Dus krijg je ook elke keer weer reiskosten erboven op getikt :\

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:10

Allereerst, grondwerk. Werken aan repect voor de mens én respect voor eigen ruimte. En ja.. daar lijkt me les voor nodig...

Op de korte termijn lijkt dit verzet te komen bij vermoeidheid. Probeer dat nu te voorkomen, longeer kort en beloon de goede momenten en bouw dat langzaam uit.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:10

Tja ik zou ook zeggen als hij daarin gevaarlijk wordt gewoon niet doen. Dus niet meer los in de bak en dan “vrij” longeren. Het paard maakt iig duidelijk dat de relatie niet klopt en gelukkig voor haar is hij nu nog braaf aan de hand en onder zadel.
Maar geen geld voor les is gewoon prut argument.. en het is dan meer geen prioriteit heeft en dat is zeer onverstandig van haar.


En elke week les is vaak niet nodig... dus gewoon gaan zoeken. Hier in de buurt zijn genoeg instructrices die voor paar tientjes aan huis komen...
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 01-11-17 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:10

Ik snap eigenlijk niet wat je als 15 jarige met een paard moet als de kosten voor een instructrice niet betaald kunnen worden. Zeker wanneer er problemen in de omgang zijn. Het is wel een investering, wil je de kosten betalen om beter met je paard om te gaan of straks de ziekenhuiskosten? Want het gaat een keer mis. Zelf aanmodderen met tips en tricks heeft denk ik geen zin, je hebt iemand nodig met ervaring.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:11

Dit gedrag is al veel te ver over de grens om het zelf op te lossen.
Liever wat geld uitgeven dan wachten tot er werkelijk ongelukken gebeuren.

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:11

Puchje schreef:
:o
Wil je een eerlijk of sociaal antwoord?

Sociaal: Ach, als je er geen geld voor hebt, moet je maar goed alle adviezen op Bokt lezen, wellicht heb je er wat aan.

Eerlijk: Geen geld voor les is geen geld voor een paard.
Dit gedrag is niet op te lossen zonder GOEDE instructie. Punt.


Ben ik ook wel ergens van mening, kan altijd vragen of mijn instructrice haar af en toe wel een les wilt geven, alleen zou ze het nooit gratis doen. Plus ik weet nou niet of ze zit te wachten op zo'n brutaal paardje :j ...

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:12

Hiervoor zal ze toch iemand moeten "inhuren" die haar gaat helpen, wat Tinker en zijzelf zitten op dit moment in een negatieve spiraal. Wanneer ze dit zelf gaat proberen op te lossen gaan er ongelukken gebeuren ben ik bang. Zij is bang voor Tinker en dat heeft hij inmiddels feilloos door en maakt daar dankbaar gebruik van.

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:14

Evelijn schreef:
. Dus niet meer los in de bak en dan “vrij” longeren.


Ze heeft ook een paar keer geprobeerd met lijn, ook dat gaat zacht gezegd niet al te soepel.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:14

Iemand erbij halen die ervaring heeft met grondwerk met dominante paarden. Hier geld in investeren, paar keer lessen, zorgen dat je vriendin leert hoe zij dominant moet zijn over haar paard ipv andersom, en dan kan ze er een vriend voor het leven aan hebben.

Echter is het wel zeeer belangrijk dat ze dit tijdig en correct laat doen. Als het paard weet dat het de baas is kan het echt gevaarlijk gaan worden!!

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:22

Ik vind het dan geen gevaarlijke tinker,maar een gevaarlijke eigenaar?

---In het begin gaat het meestal goed, alleen als hij vermoeid raakt vertikt hij het.-----

Vermoeid?
Wat doet ze dan, hoe lang laat ze hem lopen, hoe hard, is de bak zwaar?

Ik denk dat dit paard van te voren al signalen afgeeft die jnet worden opgepikt als hij echt moe is.
en dat het dan misschien geen andere weg ziet ?


Maak er maar es een filmpje van,dan kunnen we misschien zien wat het probleem is.
En voor haar...niet meer los longeren ;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:23

Puchje schreef:
:o
Wil je een eerlijk of sociaal antwoord?

Sociaal: Ach, als je er geen geld voor hebt, moet je maar goed alle adviezen op Bokt lezen, wellicht heb je er wat aan.

Eerlijk: Geen geld voor les is geen geld voor een paard.
Dit gedrag is niet op te lossen zonder GOEDE instructie. Punt.


+:)+ _/-\o_

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Bekent op stal als: Die gevaarlijke Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:25

Je zit in het zuiden? Neem eens contact op met Sylvia van Noyen van Hippodroom. Zij kan zeker helpen.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:25

Alles gelezen hebbende, kan ik alleen maar zeggen: verkopen, zeker omdat het zelf ook al overwegen. Dit gaat zo niet goed komen en het is wachten op ongelukken.

Ergens vermoed ik dat dat paard zich absoluut niet fijn voelt. Want als er geen geld is voor les, hoe zit het dan met tijdig de hoefsmid, tandarts enz.?

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:26

ellepel schreef:
Ik vind het dan geen gevaarlijke tinker,maar een gevaarlijke eigenaar?

---In het begin gaat het meestal goed, alleen als hij vermoeid raakt vertikt hij het.-----

Vermoeid?
Wat doet ze dan, hoe lang laat ze hem lopen, hoe hard, is de bak zwaar?

Ik denk dat dit paard van te voren al signalen afgeeft die jnet worden opgepikt als hij echt moe is.
en dat het dan misschien geen andere weg ziet ?


Maak er maar es een filmpje van,dan kunnen we misschien zien wat het probleem is.
En voor haar...niet meer los longeren ;)


Sorry als er onduidelijkheid is in mijn verhaaltje :) , het is echter niet dat hij vermoeid raakt na een kwartiertje. Nee het is eerder, ik denk ongeveer na 5 tot 10 minuten. Bak is niet al te zwaar om in te lopen. Vaak afwisseling tussen stap en draf. Ze heeft nog nooit galop gedaan als ze hem longeert, dus ik zie geen reden om zo snel al vermoeid te raken en het te vertikken :o . Tinker heeft een redelijk goede conditie. Maar als hij begint aan te vallen kan ze niet zomaar weer stoppen, dan wordt het elke keer wat gevaarlijker omdat ze dan toegeeft.. :)

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:28

Jacquel schreef:
Alles gelezen hebbende, kan ik alleen maar zeggen: verkopen, zeker omdat het zelf ook al overwegen. Dit gaat zo niet goed komen en het is wachten op ongelukken.

Ergens vermoed ik dat dat paard zich absoluut niet fijn voelt. Want als er geen geld is voor les, hoe zit het dan met tijdig de hoefsmid, tandarts enz.?


Kunnen ze allemaal goed betalen, daar is geen problemen mee.
Het feit is dat de zorgboerderij vrij afgezonderd ligt, als ze iemand willen inhuren zouden ze ook veel rijkosten moeten betalen. :)
Laatst bijgewerkt door Carazonx op 01-11-17 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:28

eilleen333 schreef:
Je zit in het zuiden? Neem eens contact op met Sylvia van Noyen van Hippodroom. Zij kan zeker helpen.


Ik zou het aan haar doorgeven, super bedankt voor jou reactie! ;)

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:29

Waarschijnlijk heeft ze al veel te vaak toegegeven vandaar nu dit gedrag, medelijden met dat dier, wat moet hij zich onzeker en onbegrepen voelen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:30

Er was eens een shetlander die dit ook deed zodra het wat moeilijk wordt... Werd echt bang van hem (ik was 14). Longeerzweep werd hij bozer van, en hij steigerde serieus tegen mij op. Heb hem toen een keer enorm hard geschopt. Sindsdien is hij poeslief en longeren kinderen van 10 hem nog. :)

Maar het beste is wanneer dit gedrag 10 stappen eerder gesignaleerd en aangepakt wordt. Wanneer je een schop moet verkopen moet je bij jezelf gaan zoeken. Want dan had je al 10 stappen eerder in moeten grijpen. Maar ik was 14 en ontwetend. ;)
Zou sowieso het een keer filmen, dan kan je zelf beoordelen of je houding wel goed is. :)

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:31

Ben bang dat longeren met longeerlijn eigenlijk zelfs nog gevaarlijk is als zonder.

Zoek hierbij goede begeleiden en blijf niet aan rotzooien dit is namelijk vragen om ongelukken. Zeer waarschijnlijk is ze een keer achterwaarts gestapt op een moment dat hij op je af is komen stormen. De grootste fout die je ooit kan maken. Probleem is dat je dat punt dus weer voorbij moet zien te komen en dit kan niemand voor je doen, want dan hij heeft hij wel respect voor die persoon. Maar niet voor haar.

Als ze al zo vaak toegegeven heeft kan je afvragen of dat dit nog ooit wel goed gaat komen......vrees ervoor. :=