Bekent op stal als: Die gevaarlijke Tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 15:45

Lieve bokkers, bedankt allemaal voor de (meeste) begripvolle reacties & adviezen.
Heb haar een paar mensen aangewezen wie haar kunnen helpen met haar tinker!
Verder zou ze het nog even met haar ouders bespreken, omdat ze er echt niet zomaar het zelf kan oplossen.

Ook al zou het geld kosten, ze heeft wel alles voor haar tinker over hoor!

Een vraag zag ik ook voorbijschieten : waarom zou ze hem willen verkopen als hij wel gewoon braaf is onder zadel en hand?

Dit omdat hij enorm eigenwijs is, hij heeft haar in het verleden meerdere malen in gevaar gebracht.
Een voorbeeld: Op haar oude stalletje hadden ze geen bak en moesten ze in het weiland gewoon rijden.
Toen is hij keihard naar zijn stal gerend, als ze er niet vanaf was gesprongen dan lag haar hele rug open...

Ook met buitenrijden was hij niet echt de allerliefste, hij heeft kortom gewoon erg zijn eigen wil.
De laatste maanden gaat het stukken beter en heeft hij niks meer uitgehaald tijdens rijden.
Maar in die tijd wouden ze hem echt verkopen.

Alsnog heel erg bedankt voor al jullie medewerking ,

Groetjes Carazonx *\o/* <3

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:33

Ik geef net hetzelfde antwoord als "puchje" je bent zelf niet echt ervaren, je bent zelf geen paardentrainer, dit is best een gevaarlijke zaak, en net door jullie houding en hoe jullie reageren tegenover dit paard ben je dit soort gedrag er nog meer aan het intrainen, dus dit is echt verkeerd.
Geen geld voor lessen betekend idd dat je dit paard beter zou verkopen en mssn een andere en minder dure hobby kiezen, mssn gaan kaarten of iets dergelijks.
Dit kan echt wel opgelost worden, zeker weten en zelfs op vrij korte tijd noem het een paar dagen en dan een doortrainen ongeveer een maand zeg maar, maar dit is het werk van een Paardentrainer niet iets dat jullie even aan de hand van hier gegeven tips gaan kunnen oplossen, echt niet.

Puchje schreef:
:o
Wil je een eerlijk of sociaal antwoord?

Sociaal: Ach, als je er geen geld voor hebt, moet je maar goed alle adviezen op Bokt lezen, wellicht heb je er wat aan.

Eerlijk: Geen geld voor les is geen geld voor een paard.
Dit gedrag is niet op te lossen zonder GOEDE instructie. Punt.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:55

klinkt als die van mij :+

Ons eerste avondje samen, we staren 'romantisch' over het hek- ik wil hem in z'n besnorde toet blazen, hij laat me zijn tandenwerk van dichtbij bewonderen. Daar ben ik niet van gediend, al hoe begrijpelijk ik het vind dat hij mijn koffie-adem niet wilde ruiken.

Gelukkig was hij, als hij de paddock uit ging, zo vriendelijk eerst zijn voeten te vegen (over mij, dat dacht ik dus ook niet).

Wandelen was heel gezellig, hij vond het best leuk, mensje slepen. (En ook hier: nee, dat doen we niet vriend!)

Gezellig longeren in de bak met 'nee hoor, ik niet' werd begroet met een denderende ikke, want godmiljaar lopen zúl je. Prompt mocht ik ook even kijken of zijn achterhoeven gelijk zaten. (en wederom kwam hij hier niet mee weg)


En nu? Ik heb hem nu 9 maanden, en hij is mijn kleine knullie. Een geweldige vriend met gevoel voor humor, en een hele berg karakter. Soms wil hij iets echt niet, en dan laat hij dat duidelijk (maar vriendelijk) merken.

Bij mij was het dus een kwestie van heel, heel, heel erg op je strepen staan, en met gezond verstand duidelijke grenzen te stellen. Laat haar dit echter NIET alleen doen, want er hoeft maar wát te gebeuren en er gebeuren ongelukken...

Mijn advies: iemand zoeken die dit gedrag eruit kan halen, en haar kan trainen

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Bekent op stal als: Die gevaarlijke Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:02

Hahah khirshanta zo 1 heb ik ook _O-

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Bekent op stal als: Die gevaarlijke Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:08

Volgens mij moet er een Tinker Starterset komen:
- 1 dosis humor (1 navulling)
- haar met lijm (haar op je tanden is ook nodig)
- 1 paar stevige schoenen waar je stevig in kunt staan. Met stalen neuzen, ook als je snel op je tenen getrapt bent kan het dan geen kwaad :+

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:23

Solica schreef:
Nou ja als mijn paard naar me trapt als ik hem longeer ga ik niet lief vragen als hij daar alsjeblieft mee wil ophouden denk dat een tik dan meer effect heeft. Heeft ze les overigens?

Edit : Ik zou toch zorgen dat ze les krijgt als ze het zelf niet kan oplossen en anders verkopen.

Precies echt niet pikken. En dan maar keer flink aanpakken met de zweep, geen lief tikje. Is die knol helemaal besodemieterd.

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Bekent op stal als: Die gevaarlijke Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 19:47

Slaan en meppen heeft geen zin!
Hierdoor escaleert het alleen maar meer!
Belangrijk om toch echt te investeren in een les.
Welke regio zit ze?

Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:40

Begin gewoon met grondwerk aan een halster, en skip dat longereen en losgooien gewoon. bouw een band op en zorg ervoor dat het paard jouw als leider gaat zien. Als ze vervelend is aan het halster moet je denk ik gewoon heel duidelijk zijn wie er de baas is. Wat ze doet is waarschijnlijk voortgekomen uit dat ze 1 keer gemerkt hebt dat ze sterker is dan haar baasje. mijn advies is: Begin bij het begin, en laat de dingen die gevaarlijk zijn. En doe sowieso een cap op als je bezig bent {:)-:( :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:41

MissesDon schreef:
Slaan en meppen heeft geen zin!
Hierdoor escaleert het alleen maar meer!
Belangrijk om toch echt te investeren in een les.
Welke regio zit ze?

Dat vind jij, ben ik het niet mee eens maar goed. Daarom heb ik ook geen probleem gevallen

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Bekent op stal als: Die gevaarlijke Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:50

Slaan en meppen heb je in gradaties :-)...
Het is niet verantwoord als je het doet uit onmacht. Dan is het gewoon een zwaktebod.
Wat mij betreft kan het wél als je paard het duidelijk te bont maakt en een loopje met je neemt.
Ik sla bijna nooit, maar als het echt nodig is deel ik best een keer een tik uit.
Het lastige is dat je goed moet weten wanneer je dat moet doen.
Dat vereist inzicht in gedrag van je paard.

Probleem is dat veel mensen het gedrag van hun paard niet kunnen duiden....
Er treedt een soort 'vermenselijking' op in de paardenwereld. Omdat we kinderen niet meer mogen slaan, is het opeens ook not done bij paarden. Maar een paard is nog steeds een ander soort wezen dan een mens.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Bekent op stal als: Die gevaarlijke Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:03

mijn knulletje had eerlijk gezegd een hele steile leercurve toen hij op het juiste moment een stevige tik kreeg... niet iets waar ik trots op ben, maar het heeft wel geholpen

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Bekent op stal als: Die gevaarlijke Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:14

Het lastige bij 'slaan en schoppen' is dat je niet zomaar random het paard moet gaan slaan/schoppen.
Timing is het allerbelangrijkste. Alleen dan is het 'fair' en vooral begrijpelijk voor het paard. Daarom is het ook belangrijk om niet boos te worden. Je moet duidelijk zijn, grenzen stellen en die bewaken. Altijd.
Om dat te leren is les in dit geval denk ik wel erg handig.

Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:21

Ik ben ook niet zo van geweld, maar ja ik vraag dingen "zo zacht als kan , zo hard als nodig is".

Op een van mijn eerste wandelingen met mijn Tinker bedacht ze dat het parkeren van een achterhoef in mijn been heel leuk is. Ik heb direct met maatje 39 uitgelegd dat ik het daar niet mee eens was (sindsdien niet meer voorgekomen).
Verder, ook toen ik haar net had, vond ze dat ik te langzaam de wei uitliep met haar, en toen zette ze haar tanden in mijn arm. Ook toen direct uitgelegd (met een tik) dat ik daar niet op zat te wachten. Ook niet meer voorgekomen :-)

Timing in straffen is heel belangrijk, en geduldig, consequent en vastberaden zijn ook. Maar ook de grenzen van je paard respecteren (als zij een knuffel tegen haar wang niet zo ok vindt, dan doe ik dat dus niet), maar ook dat dat andersom gebeurt.

Tenslotte moeten we samenwerken, en mag ik de kapitein zijn.