Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bekent op stal als: Die gevaarlijke Tinker

 
Profiel   

Simpel toch? Niet meer loslaten in de bak als je geen geld hebt voor een instructeur. :+
Ik zou hier zeker niet zelf mee gaan aanrommelen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 09:32 



 

Er wordt heel vaak gedacht dat paarden in een kudde een leider hebben. En dat wij dus ook een leider moeten zijn. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat paarden in een kudde geen leider hebben. Ze nemen hun besluiten samen, met meerdere groepsleden. Hoog tijd dus dat die mythe van die leider eens voorgoed de strot om wordt gedraaid. Scheelt weer heel veel ellende, met mensen die menen met het nodige geweld een zogenaamd dominant paard te moeten onderwerpen aan zichzelf als "leider".

http://journals.plos.org/plosone/articl ... ne.0126344

Neemt natuurlijk niet weg dat je met je lichaamstaal en stem signalen kunt afgeven die verwarrend zijn voor een paard en zelfs agressie uitlokken. Als.je dat zelf niet kunt oplossen en je kunt ook geen adequate hulp inschakelen, doe het beest dat in vredesnaam een lol en verkoop het. En dan natuurlijk wel aan iemand die op de hoogte is van het probleem en wel capabel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 09:36 



 
Profiel   

Een kudde heeft wel degelijk een leider, maar deze gebruikt over het algemeen geen geweld. Het is de "chosen leader" - lees Mark Rashid.
Mensen interpreteren het verkeerd als ze denken dat het paard dat meer strijdt de leider is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 09:50 



 
Profiel   

Ten eerste ik heb niet alles gelezen alleen de begin post.

Wat ik apart vindt is dat hij aan de hand en onder het zadel wel braaf is, maar met longeren dus gevaarlijk wordt.
Komt op mij over als een paard wat het concept longeren niet begrijpt. Dus waarom hem longeren, mijn paard vindt longeren geen hol aan, dus waarom zou ik hem daarmee plagen. Hij werkt liever gewoon los met je, of onder het zadel, dan aan een "dom" "touwtje" rondjes te moeten lopen.

Daarnaast lees ik ook dat het erger wordt als hij vermoeid raakt. Waarom laat ze hem op dat punt komen? is het omdat ze goed wil afsluiten? Als ze dan toch wil longeren en goed wil afsluiten, is ook maar 1 stap goed al positief, dan kan ze op dat punt ook afsluiten.

Mocht ze hem toch echt perse willen longeren, schakel dan hulp in. Ik denk niet dat ze er zelf uit kan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 09:53 



 

libert schreef
Een kudde heeft wel degelijk een leider, maar deze gebruikt over het algemeen geen geweld. Het is de "chosen leader" - lees Mark Rashid.
Mensen interpreteren het verkeerd als ze denken dat het paard dat meer strijdt de leider is.


Mark Rashid heeft geen wetenschappelijk onderzoek gedaan. Iedereen kan in een boek opschrijven wat ie denkt, maar dat maakt het nog geen waarheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 10:02 



 
Profiel   

Ik ben ook wel benieuwd naar de regio. Mocht je echt tips willen, zou een filmpje handig zijn. Op basis van wat je vertelt is het lastig de situatie te beoordelen. Er zijn veel verschillende oorzaken die het gedrag kunnen veroorzaken. Ik zou grondwerk zeker niet opgeven, omdat dit een mooie manier is om te gymnastiseren. Verveling houdt in mijn opinie gewoon in dat er niet op de juiste wijze wordt omgaan met het grondwerk of er te weinig uitdaging wordt aangeboden.

De wijze waarop je grondwerk aanbiedt is heel belangrijk. Lichaamshouding en (non)verbale interactie zijn heel belangrijk om bewust mee om te gaan, zeker in dit soort gevallen. Dingen die ook belangrijk zijn, zijn punten zoals; hoelang speelt het al, speelt het ook op andere momenten, hoe gaat het als iemand anders met hem werkt, hoeveel ervaring heeft je vriendin.. Als je wilt mag je me een pbtje doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 10:20 



 
Profiel   

Iris82 schreef
Is dat een tinkerkwaaltje ofzo? Ik heb ook twee tinkers gereden die kuikenmak waren voor de kar, onder het zadel en aan de hand, maar zodra ze aan de longe aan het werk moesten (gewoon zonder iets rondjes sjokken geen probleem) dan veranderden ze beiden in 2 moordlustige monsters die graag een keer jouw kant op bokten.

Tja... Ik heb er ook wel eens zo eentje meegemaakt. Zelfde idee eigenlijk; gericht trappen, steigeren, proberen los te trekken alle kanten op gaan behalve de goede... Maar onder het zadel geen probleem. En dat was ook een tinker :=


Ts, dit klinkt te gevaarlijk voor je vriendin om hier zelf mee aan de slag te gaan. Ik zag al dat een paar mensen hun hulp hebben aangeboden, echt super fijn. Ik hoop dat je vriendin daar wat aan heeft of dat ze alsnog iemand anders vindt die haar les kan geven. En anders kan ze beter niet longeren misschien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 10:35 



 
Profiel   

Tinkerkwaal?
Dominantiekwaal zou ik het inderdaad noemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 10:40 



 
Profiel   

GabberGill schreef
Tinkerkwaal?
Dominantiekwaal zou ik het inderdaad noemen.


Dat dus. Het ras heeft er weinig mee te maken. Voldoende tinkers gereden om dat wel te kunnen zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 11:01 



 
Profiel   

Ze maakte een grapje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 11:08 



 
Profiel   

Ga alsjeblieft niet dat paard in elkaar meppen. Hoe lang heeft ze hem al?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 11:15 



 
Profiel   

xxx schreef
Bokt kan hier geen antwoord op geven. En ik sluit me aan bij de voorgaanden alleen dan nog iets harder: geen geld over voor reiskosten van goede instructie, dan geen recht op een paard. Niet alles is op te lossen met het internet. En ook niet alles is op te lossen met een flinke klap of juist heel veel liefde. Vind een instructeur en vind hem snel!



Nou nou dit vind ik echt een botte reactie , weet ook dat je dat ook zelf zegt in een reactie direct daarna! Daar ben ik het niet met je eens. Het komt er dus gewoon op neer geen geld is geen paard.
Waar ik het wel met je eens bent niet alles is niet op te lossen hier op Bokt of op internet en een flinke klap verkopen met een zweep zal ook niet de oplossing zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 11:18 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Ze maakte een grapje.


Dit dus. :+

Ik denk dat ik in mn leven wel een stuk of 100 paarden gelongeerd heb dus qua kennis geen gebrek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 11:19 



 
Profiel   

Citaat
Het komt er dus gewoon op neer geen geld is geen paard

Wat is daar bot aan?
Zo is nu eenmaal wel het leven. Je kan niet alles hebben wat je graag maar wilt. Of je moet Bill Gates heten of zo.
En hier hebben we het dan niet eens over een ding maar over een dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 11:20 



 
Profiel   

Citaat
Het komt er dus gewoon op neer geen geld is geen paard


:') :') Welkom in de echte wereld

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 11:35 



 
Profiel   

GabberGill schreef
Dominantiekwaal zou ik het inderdaad noemen.


Gebrek aan leiderschapskwaal lijkt me meer op z'n plaats.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 13:22 



 
Profiel   

Floortz schreef
GabberGill schreef
Dominantiekwaal zou ik het inderdaad noemen.


Gebrek aan leiderschapskwaal lijkt me meer op z'n plaats.

Beide }>

Een niet dominant paard zal het missen van leiderschap niet direct misbruiken in gevaarlijk gedrag. Hoogstens een klein beetje ondeugend zoals grazen en niet meer mee lopen. Dat soort dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 13:24 



 
Profiel   

Toen ik de titel las dacht ik, hey ik heb ook zo'n tinker. maar dat valt dan toch nog mee :Y)
De mijne stond bekend om "gevaarlijk" omdat ze niet altijd even lief is naar andere paarden. ze is juist weer heel erg lief naar mensen en zal ons nooit aanvallen.

Verder ga ik mee met de meesten andere bokkers, zoek hulp! iemand die ervaring heeft en haar kan helpen het probleem op te lossen. ook al beweert ze geen geld te hebben probeer anders een betalings regeling af te spreken. Als zij geen hulp gaat zoeken ben ik bang dat het anders een keer flink mis gaat, en hoogst waarschijnlijk zal het paard daar de dupe van worden, terwijl het met goede hulp misschien wel opgelost en voorkomen kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 13:34 



 
Profiel   

Omdat dit topic beter thuishoort op OPG verplaats ik het even.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 13:53 



 
Profiel   

Ik kan je Marjolein van horse awareness aanraden https://www.horse-awareness.nl/, je hoeft haar niet elke week te laten komen, ik heb ook maar 1x per maand les. Ze hanteerd een fijn tarief en ze is ontzettend goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 15:03 



 
Profiel   

sanne1992 schreef
Ten eerste ik heb niet alles gelezen alleen de begin post.

Wat ik apart vindt is dat hij aan de hand en onder het zadel wel braaf is, maar met longeren dus gevaarlijk wordt.
Komt op mij over als een paard wat het concept longeren niet begrijpt. Dus waarom hem longeren, mijn paard vindt longeren geen hol aan, dus waarom zou ik hem daarmee plagen. Hij werkt liever gewoon los met je, of onder het zadel, dan aan een "dom" "touwtje" rondjes te moeten lopen.

Daarnaast lees ik ook dat het erger wordt als hij vermoeid raakt. Waarom laat ze hem op dat punt komen? is het omdat ze goed wil afsluiten? Als ze dan toch wil longeren en goed wil afsluiten, is ook maar 1 stap goed al positief, dan kan ze op dat punt ook afsluiten.


Hij is al moe als ze met hem 5 tot 10 minuten zit te longeren. Dan hebben we het niet over 10 volle minuten alleen maar draf en galop. Meestal alleen maar draf en stap. Bodem van de longeerbak is niet zwaar om in te lopen. Paard heeft redelijk goede conditie. Ze longeert hem meestal ook zonder lijn. Hij kent het concept longeren. Dus daar kan het niet aan liggen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 15:10 



 
Profiel   

Surion1984 schreef
Ik kan je Marjolein van horse awareness aanraden https://www.horse-awareness.nl/, je hoeft haar niet elke week te laten komen, ik heb ook maar 1x per maand les. Ze hanteerd een fijn tarief en ze is ontzettend goed!


Ik zou het aan haar doorgeven, heel erg bedankt voor je reactie! **\O/**

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 15:11 



 
Profiel   

Amado schreef
Ga alsjeblieft niet dat paard in elkaar meppen. Hoe lang heeft ze hem al?


Bijna anderhalf jaar, natuurlijk zou ze hem niet in elkaar meppen!
Maar je kiest, laat je de Tinker zomaar over je heen walsen?
Hij komt meestal recht op haar af galopperen, ik zeg niet dat ze geweld gebruikt.
Maar om hem te laten zien dat hij uit haar persoonlijke ruimte moet of aangeeft waar die is.


Laatst bijgewerkt door Carazonx op 03-11-17 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 15:15 



 
Profiel   

Een paard meppen is een teken van onmacht, dus dat advies is sowieso geen goede. De enige die jouw vriendin hierbij kan helpen is een deskundige. Dus geen vriendinnetje of beunhaas van een instructeur, maar iemand met een gedegen opleiding. Je zou eens kunnen kijken op de site van Emiel Voest. Hij en zijn opgeleide instructeurs hebben al heel wat paarden met eenzelfde probleem geholpen. Het probleem ligt namelijk vaak niet bij het paard, maar bij degene die het paard wat wil aanleren. Diegene is zich meestal niet bewust van zijn/haar eigen houding/lichaamstaal en daarmee krijg je miscommunicatie met het paard. Onduidelijkheid voor het paard voelt voor veel paarden heel onveilig aan: de een gaat er dan vandoor, de ander gaat aanvallen, weer een ander bevriest, puur omdat het leiding mist. Leiding geven is overigens iets anders dan de baas zijn. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 15:23 



 

Tja als je een dominante wilt “rondslingeren” los in het mandje , (deed ik zelf ook hoor, dus voel je niet verkeerd aangesproken), dan moet je het ad hand of grond wel eerst perfect voor elkaar hebben.
Dus daar gewoon mee stoppen en eerst maar eens zorgen dat hij en de baas de basis commando’s , zoals halt en voorwaarts perfect beheerst.
Snap dat verkopen verhaal niet als hij voor de rest braaf is, kan je beter een fiets kopen, die zegt er nooit wat van als je loopt te klooien ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 15:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen