Pony is agressief met voeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Pony is agressief met voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 20:13

Hoi,

Nu zul je vast meteen weer denken daar is weer zo'n penny die haar shetlander niet in de hand kan houden met voeren, maar dat is hier absoluut niet het geval. Mijn oudste shetlander Alex heeft altijd al wat voernijd gehad, dit heb ik in de perken gehouden door ze te laten wachten voordat ze eten mogen zodat ik ten minste rustig hun eten neer kan zetten. Ze staan 24/7 op een paddock met schuilstal. Ik voerde ze altijd in de het voorste stuk van de schuilstal, maar sinds dat Jorie hoefbevangen is geweest, heeft Alex echt een extreme nijd tijdens het eten ontwikkelt, omdat Jorie toen dus constant zijn voer probeerde te stelen. Ik kon Jorie op dat moment niet vastbinden, want tsja hoefbevangen en kort draaien is extreem pijnlijk voor hem. Ik dacht dat gedrag van Alex gaat wel over zodra Jorie ook weer grotere porties krijgt, maar helaas vertoont hij het nu nog steeds. Hij haalde zijn bak zeer agressief uit de schuilstal met hele grote zwaaien om buiten te gaan staan eten zodat hij het rondom kan verdedigen. Nou zet ik dus bij voorbaat zijn bak al buiten neer, want doordat hij het met zo'n grote agressie deed, lag telkens zijn eten in het zand en daar ben ik niet zo happig op qua zand in de darmen. Dus ik voer Alex buiten en Jorie binnen nu, maar alsnog zwaait Alex regelmatig zijn bak om, omdat hij vindt dat hij zijn bak meteen moet gaan verslepen naar waar hij het hebben wil. Alles gaat goed met wachten totdat hij daadwerkelijk begint met eten, dan denkt hij soms ook dat hij zijn voer tegen mij moet beschermen als ik langsloop, maar een 'Eh' of waarschuwend Alex doet hem dan wel beseffen dat ik Jorie niet ben en dan verlaat hij zelfs zijn voerbak om ruimte te maken. Maar ik wil gewoon dat dat zenuwachtige gedoe stopt, of dat hij op zijn minst zijn voerbak niet meer kan verplaatsen. Ik wil eigenlijk gewoon dat ie weer lekker rustig kan eten, zonder te denken dat iemand het gaat stelen. Dus daarom vraag ik even hulp. Morgenochtend komt er een filmpje van hoe hij zich precies gedraagt zodra hij voer krijgt, want ik kan hem lang genoeg laten wachten om te beginnen met filmen. Ik zat zelf al te denken aan een verzwaarde bak(dus een steen erin plaatsen) zodat hij m niet meer om kan gooien. Ik kan ze niet apart in stallen opsluiten en voeren, dus dat idee hoeft niet genoemd te worden. Wel kan ik 1 van de twee vastgebonden gaan voeren eventueel. Ik wil eigenlijk dat Alex helemaal stopt met zijn nijdige gedrag, maar dat zal wel nooit lukken, want shetlanders en eten.

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Re: Pony is agressief met voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:18

Kan je niet 1tje de paddock uithalen en daar vastbinden en de andere in de paddock laten eten?

tamary

Berichten: 29177
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:44

biancalaylo schreef:
Kan je niet 1tje de paddock uithalen en daar vastbinden en de andere in de paddock laten eten?

Zoiets inderdaad, ook vastzetten zal Alex niet leren dat andere pony zijn voer niet kan jatten, apart plekje waar andere pony niet kan komen geeft dan een stuk meer rust.

BigOne
Berichten: 38243
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony is agressief met voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:47

Vaste voerbakken monteren met een stuk ruimte er tussen.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Pony is agressief met voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:56

Mijn ervaring met voernijd is dat als ze dat eenmaal hebben, er eigenlijk niet meer vanaf te komen is. Is er geen mogelijkheid dat je ze tijdens het voeren uit elkaar kan halen (bijvoorbeeld met draad) dat ze niet meer bij elkaar kunnen komen? Ik denk dat alleen dat nog rust kan geven tijdens het eten, omdat Alex niet snapt dat zijn eten niet meer gejat wordt. Jorie kan immers nog steeds bij zijn voerbak komen en heeft al eerder zijn eten gejat.

Ik denk overigens helemaal niet hoor dat je een penny bent die haar shetlanders niet aan kan, ik vind het alleen maar goed dat je om advies vraagt. En voernijd is gewoon een vervelend en hardnekkig iets

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 21:54

Jorie is overigens nooit verder gekomen dan alleen maar staren naar Alex zijn eten. Tis eerder andersom qua echt jatten, Jorie is namelijk lang zo happig niet op zijn voer en ook nog eens een pak minder dominant. Ik kan wel even Alex buiten de paddock laten bij het voeren, alleen heb ik daar niet echt een vastbind punt, want eromheen is meteen het weiland al. Dus dan kan het zijn dat ie gras gaat eten ipv zijn voer. Maar ik kan daar wel een klein stukje afzetten zeg maar, want dat is een soort tussenstukje.

@bigone aan welke wand? Schuilstal is daar te klein voor, dan trapt Alex Jorie echt nog een keer raak. Schuilstal is namelijk 2 bij 4. Overigens gaat de schuilstal prima qua hooi eten en liggen ze er ook gezellig samen te slapen. Alleen tijdens het voeren is Alex gewoon pisnijdig.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Pony is agressief met voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:00

voerbak zelf vasthouden tijdens het voeren? Ik zeg maar wat.
Hier willen ze ook wel eens helpen elkaars bak leeg te eten, ligt er maar net aan wie het als eerste op heeft.

Maar als ik hem zelf vast heb en corrigeer als ze het proberen is het goed

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pony is agressief met voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 22:02

Nykster ik ga niet twee keer een kwartier een voerbak vasthouden als ik ook kan uitmesten en alle hooinetten vullen. Alex is 10-15 minuten bezig en Jorie soms wel tot een halfuur.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:03

Ik had op de wei eentje die traag at en derest ging altijd pikken bij hem. Ik heb toen van een oud hoofdstel het kopstuk afgehaald en de rand vd emmer vastgemaakt aan de bakstukken. Zo kon derest niet aan zijn eten komen. (Ik had de bakstukken wel redelijk lang en er zat niet heel veel eten in de bak.)misschien helpt dat bij hem ook?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:06

Oh dan ben ik denk ik dan wel gek genoeg om dat te doen :') :')
Ik hou gerust 10 minuten tot een kwartier die bak in de gaten.

kun je alex zelf niet vast zetten tijdens het voeren? kun je alsnog je hooinetten vullen zonder dat hij alle kanten op kan rennen met zn bak?

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:08

Fennadev schreef:
Ik kan wel even Alex buiten de paddock laten bij het voeren, alleen heb ik daar niet echt een vastbind punt, want eromheen is meteen het weiland al. Dus dan kan het zijn dat ie gras gaat eten ipv zijn voer. Maar ik kan daar wel een klein stukje afzetten zeg maar, want dat is een soort tussenstukje.

Misschien is het juist minder in het gras. Dan is hij minder gefocust op zijn voer, en word zijn eigen voer minder belangrijk voor hem. Waardoor hij dan minder drang zal krijgen om het te beschermen.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:45

Fennadev schreef:
Nykster ik ga niet twee keer een kwartier een voerbak vasthouden als ik ook kan uitmesten en alle hooinetten vullen. Alex is 10-15 minuten bezig en Jorie soms wel tot een halfuur.


Oud stalgenootje van me had voor haar zo een emmer die je dan met een lus om het hoofd bevestigde.
Is dat misschien iets om te proberen?

En met voer bedoel je krachtvoer?
Ik moet bij die van mij er ook bij blijven,al kan ik zie wel apart laten eten gelukkig.
anders maken ze ook ruzie, het is ook zo lekker he :P


Oh wacht, je zegt hooinetten vullen, is alles op als je ze komt voeren dan?

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 23:15

Met voer bedoel ik hun vitaminebrokjes+esparcette die ze tweemaal daags krijgen in halve porties. Dus van Jorie per beurt iets van 50 gram vitaminebrok en 100-150 gram esparcette en Alex 60 gram vitaminebrok en ongeveer 200 gram esparcette+50 gram onderhoudsdosis topsport die kan worden opgehoogd tot 200 gram per voerbeurt. Pas bij de hoge dosis topsport doet Alex even lang over het eten als Jorie, Jorie is gewoon extreem sloom met eten. En hij wisselt volgens mij op het moment zijn tanden. Ze staan onbeperkt in het hooi, de netten zijn nooit helemaal leeg en de stal is sowieso zelf ook bezaaid met oud hooi. Oud hoofdstel vind ik niet zo snel in Jorie zijn maat, verder zijn hun voerbakken van die vierkante met lage schutjes en dus geen emmers.

@Nynkster, het alle kanten op rennen valt op zich mee. Hij schuift zeg maar heel agressief de bak zo'n 1 tot 2 meter opzij en sinds dat mijn paddock niet 1 hoogte heeft, valt de bak dan nog wel eens om. Ik was er vanavond wel klaar mee met de voerbeurt, want eerst gooide Alex de helft van zijn voer buiten de bak en daarna schraapte Jorie de zijne ondersteboven en stond vervolgens sneu te kijken. Jorie is echt dom soms :roll:
Jorie is overigens altijd aan het achteruit lopen en het schrapen tijdens het eten, omdat de esparcette hem traag laat eten, dus dan wil hij sneller eten en dat lukt hem niet.

Ik ga morgen sowieso even het Alex buitensluiten proberen en verder kan ik Alex ook nog altijd even vastbinden aan de paal in de paddock. Maar of ie dan ook vast blijft staan, is altijd maar weer de vraag. Mijn knopen zijn niet echt bestand tegen hem, houdini.

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:21

Met prikpaaltjes en een draadje ze gescheiden houden tijdens het eten?
Ik voer er 7, allemaal apart, zodat ze rustig kunnen eten.

Rizette
Berichten: 4352
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Pony is agressief met voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:39

Op deze manier met bakken die te verslepen zijn en een pony die snel en 1 die langzaam eet en dan ook nog 1 die dominant is gaat het niet werken., Ik zou je kleine bakken in speciekuipen of andere kuipen zetten zodat er niets aan de hand is als ze omgegooid worden en ik zou er even een draadje tussen doen Geeft heel veel rust voor de pony's , het eten komt niet meer in het zand en ze kunnen hun voer rustig wegkauwen zonder dat ze in de stress zitten over het voer. 1 vastbinden beperkt 1 pony ik zou een draadje doen schept rust en duidelijkheid. Wel met stroom er op natuurlijk anders sjouwen ze er zo door w.s.

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pony is agressief met voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 12:37

@Rizette wij hebben geen speciekuipen en ons oude bad is helaas weg. Ze sjouwen overigens niet zomaar door stroomdraadjes heen, ook als er geen stroom op staat. Er zit namelijk geen stroom op onze onderste twee draden aan de kant waar ik het open en dicht kan doen en ze ontsnappen er niet meteen door als ik in de paddock bezig ben en de bovenste draad eraf heb. Dus dat scheelt. Vandaag even gefilmd, doordat Alex wat langer moest wachten voordat ik hem voer gaf, vanwege het pakken van mijn mobiel, ging ie een stuk minder vijandig eten. Normaal heeft ie echt de oren flink plat liggen, eigenlijk al vanaf het pakken van het voer door mij en dat had ie vandaag niet en hij verschoof het ook redelijk rustig.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Pony is agressief met voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:10

Typisch pony, wil je iets laten zien, werken ze niet mee :P

Ik weet niet waarom, maar ik dacht bij het zien van het omdraaien en 'schudden' (ik weet even geen ander woord) van de bak, dat misschien een grotere voerbak met opstaande rand ook nog een optie is. Maar ik kan dit totaal niet onderbouwen hoor. Je zou het uit kunnen proberen met een emmer ofzo :)

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:15


Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:22

Het filmpje laat ook wel zien dat hij inderdaad gespannen is tijdens het eten. Hij staat niet rustig ontspannen lekker te kauwen, eerder wat te schrokken. Snap dat je dit graag anders zou zien!

Kun je verder uit elkaar voeren? Dus fysiek echt meer ruimte tussen de pony's?

Rocamor

Berichten: 10854
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:38

Ik heb een langzame eter die veeeeeel Extra krijgt en een schrokker die hooguit een handje krijgt.

Ik heb een hoekje afgezet met longeerlijn en daar zet ik de snelle vreter in. De langzame staat op het grote stuk. De snelle kan daarna kiezen. Wachten tot de langzame klaar Is, zodat ze daar het knoeisel kan stofzuigen. Of vast beginnen aan het Hooi dat in de bak bij haar staat. Ze komt pas weer los als de langzame heeft aangegeven dat het of op Is of dat hij niet meer hoeft.

In de tussentijd kan de langzame rustig eten en ik kan het land afmesten

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pony is agressief met voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 11:59

Ik voer nu inmiddels Jorie nog steeds in de stal en Alex aan de andere kant van de paddock. Dan kan Jorie alvast beginnen terwijl Alex nog wacht op zijn bak en eet Alex een stuk rustiger al.

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:06

je hebt een schuilstal met wand? je hebt voerbakken met 2 haken er aan die je bv aan staldeur kan hangen, ik heb 2 handgreepjes gehaald voor bv kastjes en die naast elkaar aan de trailer geschroefd nu passen die haken van voerbak er in. Zo kan ik hem ophangen terwijl paard aan trailer vast staat. Emmer op de grond los werkte bij mij ook niet

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:35

Rocamadour, zo doe ik het ook. De een krijgt meer, de ander minder, de een schrokt, de ander eet juist langzaam. Met draadjes ertussen kunnen ze allemaal zonder bedreiging rustig lekker eten. Anders krijg je toch maar een soort stoelendans tussen de emmers omdat ze altijd die van de ander willen, veel te onrustig. En ze weten het ook, gaan allemaal in positie staan s'morgens :)