Paard loopt niet mee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:09

Nou ts vind het het goed dat je het op gaaf lossen op een manier waar je je goed bij voelt. Daar heeft je paard ook voordeel bij. Er is niks mis met iemand inschakelen als het even niet lukt.
Het is jammer dat sommige pittig reageren.
Haal uit de post waar je wat mee kan informatie. Leg dit ook voor bij de gedragsdeskundige, leer je alleen maar van. ( in de zin van waarom niet dit of dat of juist wel)

siennaXmax

Berichten: 27
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: ergens op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:18

met een (longeer) zweep achter zn kont aan loopt ie meestal wel
mijn vp wil soms dr stal of paddock niet uit, als er dan iemand met een zweep achter gaat staan word ze gelukkig wel wakker +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:21

Groentesoep al geprobeerd? 2 x daags? ;)

Nee even serieus TS, prima dat je er een therapeut bij haalt. Maar ik denk nav je laatste post dat het echt een kwestie is van consequent zijn. Als hij het eerst niet deed en nu wel mag je m heus een keer een tik verkopen. Niks mishandelen aan. Geen gevalletje 144 red een dier. Hij hoort je niet in de zeik te nemen ookal is t een puber. :D

Goof

Berichten: 28768
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:39

Amado schreef:
Nies_, ik wil je vragen hiermee te stoppen.
Hij is van 2 maanden in mijn bezit, hij kent het mee lopen dus, maar de laatste tijd wilt hij dat niet meer.


Dit probleem had niet eens bestaan als jij hem, bij de eerste keer protest, een schop onder zijn hol had verkocht. Hij had het 1x geprobeerd-> schop onder zijn hol want hij moet gewoon luisteren-> de rest van je leven geen probleem meer.
Je maakt er nu een heel punt van en opent zelfs een topic op bokt, dat had echt niet nodig geweest. Ik ben ook heel benieuwd hoe je toekomstige problemen/protesten aan gaat pakken als je dit niet durft op te lossen.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:22

Wat bedoel je met schop onder zijn hol? Letterlijk met jouw been tegen de kont van het paard?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:36

miramii schreef:
Nogmaals.. kijk eens naar een Monty Roberts halster.. hiermee kan je signalen duidelijker doorgeven en belonen zonder vervelend gedrag rondom belonen te creëren (kan je nu al garanderen dat dat gaat gebeuren als je bij elke spier naar voren beloont).

Goed inlezen hoe je met het halster moet werken. Je zei eerder dat t op een halstertouw niet reageert; dit werkt anders. Kíjk er op z’n minst eens naar.


Dan ken jij duidelijk de methode die ik beschrijf niet. Het is natuurlijk de bedoeling terug uit te breiden. Maar ik weet uit ervaring dat deze methode werkt bij veel paarden die heel koppig genoemd worden. Als die bij jou niet zo werkt, ligt dat niet aan de methode vrees ik.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 01:50

Doet ie het alleen als je bij de groep weggaat, of ook als je weer terugloopt naar de groep?
Ik denk: een 2 jarige, die vindt het misschien niet leuk om bij z'n kameraden weg te gaan. Bovendien is het echt nog een kleuter.Ik zou nooit zo'n paard uit de groep halen als daar niet iets leuks tegenover staat. Alleen rondjes lopen in een longeerbak is misschien niet leuk genoeg....

Probeer je te verdiepen in het opgroeiende paard en probeer het gedrag te verklaren vanuit het paard.
Als je paard mee moet lopen probeer dat dan eerst op een makkelijke manier, dus bv. in de buurt van de groep. Beschouw het lopen aan de hand als doel op zich (en niet alleen als middel om ergens te komen).Geduld is ook vaak een dingetje, ik wacht meestal als ze niet willen lopen. Uiteindelijk gaan ze wel.

Het geroep om instructie vind ik ook vreemd, dit is echt basis. Er zijn bij jou op stal vast genoeg ervaren paardenmensen. Vraag of ze je even willen helpen.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 08:31

Ik denk dat het over het longeren nog niet echt duidelijk is, ondanks dat ik het wel beschreven heb. Dit is niks anders dan hem ff los gooien en wat in beweging krijgen dmv van spelen enz

Dit doen we ook echt maar 1/2 keer per maand. Dus niet elke dag, niet intensief etc. Ik weet prima hoe een paarden lichaam in elkaar zit in tegenstelling tot vele anderen. Dus ik weet best dat het niet goed voor hem is om 100 rondjes te rennen.

Normaal gaan we gewoon lekker een stukje wandelen, maar dat is tegenwoordig niet meer zo relaxet omdat hij uiteindelijk niet meer mee loopt.
Of we zijn bezig met een paar kleine dingen van vrijheidsdressuur, wat hij met enorm veel plezier doet.

@Kendra
Hij doet het ook naar de paddock toe, waar zijn vriendjes staan.

Ik heb meer dan genoeg geduld met hem :) maar ik kan er niet elke dag uren gaan staan en wachten tot ie een keer mee loopt

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 09:46

Misschien heb je wel te veel geduld ;)
Bij veel paarden kan het, zoals al een paar keer genoemd, helpen om duidelijk een grens te stellen en idd een keer goed aan te pakken (dus duidelijk zeggen dat hij mee moet, met of zonder lichamelijk contact).
Maar bij sommige werkt dat ook weer averechts en hangt dus van het paard af, dat is zo vanaf een verhaaltje lastig in te schatten.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:21

Mijn 4 jarige kan ook opeens zo stil gaan staan en dan vrolijk kijken en niet meer vooruit willen. Daar sta je dan als iemand van in de 1.60 met een lomp paard van in de 1.70. :')

Ik zou om die reden absoluut geen gedragstherapie gaan doen, wat een onzin om zo'n reden. (sorry als ik nu mensen beledig. := )

Wat ik meestal doe is er voordat het kan gebeuren er een hengstenketting aanknuppen, mijn paard weet dat het niet fijn is als eraan getrokken wordt dus loopt dan gewoon mee. Als hij toch nog treuzelt dan geef ik een keer een rukje aan. Mocht ik er een gewoon touw aan hebben en hij gaat stil staan, dan vraag ik iemand om er even achteraan te lopen met een bezem of gewoon met je armen, dan loopt hij ook weer mee.

Gaan trekken en duwen heeft geen zin want paarden zijn toch veel sterker dan wij.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:23

Hengstenketting?? Dus het paard maar wat pijn bezorgen. So much for trying to be a partner of the horse. Opvallend is dat hier 2 fronten zijn. Zij die met het paard willen werken en zij die ertegen willen werken. TS besluit om met het paard te gaan werken. Wil in dit geval wat hulp. Omdat ze dit op een beschaafde manier wil oplossen. En jullie zijn daar tegen? Als het echt gewoon een keertje staken was, had ze dit allicht zelf kunnen oplossen. Maar dat is het dus duidelijk niet. Zij wil dit probleem oplossen op een zo goed mogelijke manier, wat inderdaad niet het paard pijn doen is. Als het paard zijn zin wilde doen zou die richting de paddock wel gaan, denk je ook niet? Vandaag heb ik normaal gezien tijd om een degelijk antwoord te formuleren dat hoop ik gaat helpen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:29

Met 2,5 is het zooooo ontzettend normaal dat paarden in de ankers gaan.
Ze willen niet naar de wei en ook niet van de wei, gewoon omdat je 'nee' wil.
Gewoon kleuters. Als TS op dag 1 meteen actief gereageerd had met bijvoorbeeld circelen dan stond ze nu niet te tobben.
De kans is redelijk groot dat ze nu eerst een keer grover moet optreden omdat het beest nu eenmaal geleerd heeft dat hij bepaald wanneer er gelopen wordt.

Ik snap ook echt niet dat er niet gewoon iemand op stal is die even kan helpen. Wellicht is het zo'n stal waar de eigenaar zelf nog nooit wat met paarden te doen had. En in dat geval moet er dus gewoon externe hulp komen voor een enorm basis probleem.
Anderzijds is het op bokt doodnormaal dat je hulp haalt voor trailer laden en dat is voor mij ook redelijk onbegrijpelijk.
Het is echter exact hetzelfde probleem: paard loopt niet mee.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 12-11-17 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28768
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:31

Ach flauwekul. Als je structureel met een scherp, lelijk bit rijdt om te bereiken wat je ook zou kunnen bereiken als je kundig zou rijden, dan werk je tegen je paard.
Dit is een eenmalige, korte ingreep om je paard op te voeden zodat je de rest van zijn leven MET je paard kunt samenwerken. Dat is toch wat je wil, een superfijn paard de rest van zijn leven?
Dat betekent nu, in zijn jonge jaren, even duidelijk en consequent zijn. Hup, geen flauwekul. Gewoon naar voren. Einde probleem.

Captain

Berichten: 21370
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:39

Het probleem wordt gewoon eindeloos veel groter gemaakt dan dat het is. Een instructeur er bij? Ga je ook gelijk in therapie als je een keer een discussie met je partner hebt? Laten we gewoon met beide benen op de grond blijven staan en het praktisch aanpakken. Niet zo zweverig doen. Alsof je paard een keer corrigeren gelijk staat aan 'tegen het paard zijn'. Hou toch eens op. :') Geef die puber eens een goede tik en beloon daarna als hij vooruit gaat. En ga dan verder met je leven. Er wordt teveel aandacht aan dit probleem geschonken, nergens voor nodig.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:42

Wat wordt er een drama gemaakt. Ik zou er ook even een ketting aanhangen. Liever 1 keer doorpakken dan eindeloos gemier en gesmeek. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden!

Overigens is je streng en rechtvaardig opstellen heel erg fijn voor het paard, en leiderschap ook. Geeft rust en bescherming.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:47

jensvl schreef:
Hengstenketting?? Dus het paard maar wat pijn bezorgen. So much for trying to be a partner of the horse. Opvallend is dat hier 2 fronten zijn. Zij die met het paard willen werken en zij die ertegen willen werken. TS besluit om met het paard te gaan werken. Wil in dit geval wat hulp. Omdat ze dit op een beschaafde manier wil oplossen. En jullie zijn daar tegen? Als het echt gewoon een keertje staken was, had ze dit allicht zelf kunnen oplossen. Maar dat is het dus duidelijk niet. Zij wil dit probleem oplossen op een zo goed mogelijke manier, wat inderdaad niet het paard pijn doen is. Als het paard zijn zin wilde doen zou die richting de paddock wel gaan, denk je ook niet? Vandaag heb ik normaal gezien tijd om een degelijk antwoord te formuleren dat hoop ik gaat helpen.

Zijn inderdaad twee kampen hier. Een die ergens tussen de wolken zweeft en een die gewoon met beide benen op de grond staat.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:50

Captain schreef:
Het probleem wordt gewoon eindeloos veel groter gemaakt dan dat het is. Een instructeur er bij? Ga je ook gelijk in therapie als je een keer een discussie met je partner hebt? Laten we gewoon met beide benen op de grond blijven staan en het praktisch aanpakken. Niet zo zweverig doen. Alsof je paard een keer corrigeren gelijk staat aan 'tegen het paard zijn'. Hou toch eens op. :') Geef die puber eens een goede tik en beloon daarna als hij vooruit gaat. En ga dan verder met je leven. Er wordt teveel aandacht aan dit probleem geschonken, nergens voor nodig.

En los jij een discussie met je partner op met een tik?

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:52

probeer eens of het paard achteruit wil stappen op vraag... achteruit laten stappen... en blijven laten stappen tot je ho! zegt... dan vooruit vragen... Wil hij niet vooruit, moet hij achteruit... blijven herhalen :-) . belonen met vooruit lopen :-)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:55

Nies_ schreef:
jensvl schreef:
Hengstenketting?? Dus het paard maar wat pijn bezorgen. So much for trying to be a partner of the horse. Opvallend is dat hier 2 fronten zijn. Zij die met het paard willen werken en zij die ertegen willen werken. TS besluit om met het paard te gaan werken. Wil in dit geval wat hulp. Omdat ze dit op een beschaafde manier wil oplossen. En jullie zijn daar tegen? Als het echt gewoon een keertje staken was, had ze dit allicht zelf kunnen oplossen. Maar dat is het dus duidelijk niet. Zij wil dit probleem oplossen op een zo goed mogelijke manier, wat inderdaad niet het paard pijn doen is. Als het paard zijn zin wilde doen zou die richting de paddock wel gaan, denk je ook niet? Vandaag heb ik normaal gezien tijd om een degelijk antwoord te formuleren dat hoop ik gaat helpen.

Zijn inderdaad twee kampen hier. Een die ergens tussen de wolken zweeft en een die gewoon met beide benen op de grond staat.


Dan is het speciaal dat alle paarden waar ik mee werk ook mee gaan zweven. Ik werk vaker met dergelijke paarden op een vriendelijke manier met succes. Mss dat je minder kan afgeven op een methode waar je duidelijk geen flauw benul van hebt? Ik ben geweest op het punt van corrigeren moet, een tik geven is regelmatig nodig. Ik ben voorbij die tijd. Ik heb altijd gestreefd naar zonder geweld alles oplossen. En ik heb een werkende methode gevonden. En vroeger dacht ik ook dat dat onmogelijk was en maar gewoon een droom. Nu weet ik beter.

Captain

Berichten: 21370
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:56

jensvl schreef:
Captain schreef:
Het probleem wordt gewoon eindeloos veel groter gemaakt dan dat het is. Een instructeur er bij? Ga je ook gelijk in therapie als je een keer een discussie met je partner hebt? Laten we gewoon met beide benen op de grond blijven staan en het praktisch aanpakken. Niet zo zweverig doen. Alsof je paard een keer corrigeren gelijk staat aan 'tegen het paard zijn'. Hou toch eens op. :') Geef die puber eens een goede tik en beloon daarna als hij vooruit gaat. En ga dan verder met je leven. Er wordt teveel aandacht aan dit probleem geschonken, nergens voor nodig.

En los jij een discussie met je partner op met een tik?


Wel als hij de instelling van een kleuter heeft ja. Wat is dit voor manier van denken? :') een mens vergelijken met een paard, serieus?!

Bijzonder overigens dat je een tik als geweld beschouwd. Er zit een verschil in een tik en een paard in elkaar meppen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:09

Volgens mij was jij degene die een mens met een paard vergelijkt. En nee, een tik hoeft geen geweld te zijn mits die niet te hard is. En dat heeft TS al geprobeerd. Het punt blijft of je met of tegen je paard wil werken. Maar dit is verspilde energie en tijd aan mensen die een tik nodig vinden als compensatie van hun eigen onkunde. Correctie is niet nodig als je goede leiding geeft. Consequentie is belangrijk maar heeft niets te maken met correctie. En je leiderschap is iets waar je geen tijd aan moet besteden als je goed met een paard omgaat. Want het paard wil een goede leider. Dus effe duidelijk maken wie de baas is laat al zien dat je het verkeerde soort leiderschap zoekt. Dat laatste weet ik niet of jij gezegd hebt, maar ik heb het meerdere keren gelezen in dit topic.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:24

TS en aanhangers.. het gaat bij jullie al mis op het punt waarop jullie alles willen uit samenwerking en vriendschap. Dat klinkt allemaal heel mooi en romantisch, maar voor een paard is het dat alles behalve. Wat een paard zoekt en nodig heeft is leiderschap, dus wanneer jij dat niet neemt kiest hij er zelf voor om de leider te zijn en de beslissingen te maken.

In een kudde ziet een paard een ander paard nooit als gelijke, er is altijd sprake van rangorde, dus je staat altijd boven óf onder een ander paard. Daarbij bepaald de leider van de kudde wat er gebeurt, deze doet niet aan overleg maar beslist en de rest heeft te volgen.

Als je in harmonie wil "samen"werken met je paard is het van groot belang dat hij jou als leider ziet, want alleen dan voelt het paard zich veilig en vertrouwd bij jou..

Dus stop met vriendjes willen zijn, daar heeft je paard niets aan. Wordt zijn leider en zorg dat hij zich veilig en vertrouwd voelt bij je. Je moet bewust handelen en vol zelfvertrouwen, jouw wil is wet. Elke keer dat jij stopt met vragen (of beter nog, je moet niet vragen je moet eigen gewoon eisen) geef jij je paard het signaal dat wat jij wil eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is.

Paarden hebben een leider nodig en als jij zelf niet zelfverzekerd en consequent genoeg bent om de leiding te nemen, dan neemt hij zelf maar de leiding.. want iemand moet het doen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:33

http://journals.plos.org/plosone/article

Mss dat dit voor sommigen verhelderend werkt. Geen overleg?
Energie besparen voor wanneer het echt nodig is, veilige plaatsen en voldoende voedsel is het belangrijkste voor paarden. Ze kiezen het paard te volgen dat zich het zekerste voelt in de omgeving en situatie en willen die volgen. Niet het paard dat de tiran uithangt.
Lees het onderzoek eens door. Leiderschap afdwingen gebeurt in de natuur niet. Ik kan heel veel schrijven over leiderschap. En ik heb dat voor een deel gedaan op mijn blog onder het kopje 'nature of the herd'. Dat stuk zal ik langzaamaan proberen te vervolledigen. Maar in de natuur is er geen paard dat boven de anderen staat. Het paard dat wij alfa noemen heeft zijn nut. Maar is zelden de leider.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:35

Die link werkt niet

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:38