paard rent weg met hoofdstel omdoen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

paard rent weg met hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 22:49

hallo allemaal,
ik heb een dringende vraag. ik heb sinds 3 maanden een nieuw verzorgpaard. de eigenaresse is op dit moment zwanger waardoor ik nu alle verantwoordelijkheid draag en dit op de kosten na mijn paard is.
ze is 5 jaar en pas kort bereden enz.

nu begint ze door te krijgen dat ze een stuk sterker en groter is als mij en ik haar niet kan houden als ze begint te rennen. het probleem wat ik heb is met het hoofdstel omdoen.

als ik de teugel om haar nek heb gedaan en het hoofdstel om wil doen gooit ze haar hoofd helemaal omhoog en draait 180 graden om en zet het op en rennen. dit heeft mij best wat schrik aangejaagd waardoor ik nu het halster om haar hals doe met het hoofdstel omdoen.

ik zou toch graag willen weten wat ik kan doen om dit af te leren en zonder stress weer op kan zadelen!

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: paard rent weg met hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:52

Kan je haar niet in stal opzadelen?

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:53

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan. Ik heb een menhalster gebruikt (hebben ze bij Agradi), deze kan je op en af doen wanneer je het hoofdstel om hebt. Ook altijd een brokje geven nadat het hoofdstel om is heeft bij mijn paard erg geholpen.
Laatst bijgewerkt door Samo op 08-11-17 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 22:54

Yentaah schreef:
Kan je haar niet in stal opzadelen?


dat is bij ons helaas niet ideaal, als ze met de stallen bezig zijn (wat op veel verschillende tijdstippen is) kan ik de stal al niet in, en daarbij vind ik het belangrijk dat mijn paard ook op de vaste plek gezadeld moet kunnen worden

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 22:55

Samo schreef:
Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan. Ik heb een menhalster gebruikt, deze kan je op en af doen wanneer je het hoofdstel om hebt. Ook altijd een brokje geven nadat het hoofdstel om is heeft bij mijn paard erg geholpen.


dat is wel iets om te proberen!

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: paard rent weg met hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:57

Zou er een reden kunnen zijn waarom het paard het optuigen associeert met iets onprettigs, ongemak of pijn? Denk bijvoorbeeld aan niet goed passend tuig, een onprettig bit, last van het gebit, andere lichamelijke klachten of geen plezier in het rijden?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:58

Die van mij krijgt ook wat lekkers na het omdoen van het hoofdstel. Meneer kan niet wachten om het bit te mogen aanpakken sindsdien :+

Wat wel een goed idee is: even laten controleren of de tanden in orde zijn, en het geen pijn is waar hij voor weg rent.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:59

Tja... ze kent het trucje nu al... ik zou eerst eens oefenen met hoofdstel omdoen in stal... en dan halster erover en dan naar de poetsplaats om daar te poetsen en zadelen.
Zou ook even de instructeur vragen om te helpen en mee te kijken wat er fout gaat... en ook even controleren of ze geen pijnlijke mond heeft. Als instructeur niet mogelijk is misschien is de staleigenaar ervaren of is er een ervaren stalgenoot.

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 22:59

NinaCharlie schreef:
Zou er een reden kunnen zijn waarom het paard het optuigen associeert met iets onprettigs, ongemak of pijn? Denk bijvoorbeeld aan niet goed passend tuig, een onprettig bit, last van het gebit, andere lichamelijke klachten of geen plezier in het rijden?


waar ik zelf aan zat te denken is misschien het indoen van het bit. sowieso is het al een heel vervelend bit om in te doen (ze worden gereden met een lepelbit) en hier wil ik sowieso ook vanaf komen want ik vind het verschrikkelijk al dat ijzer.. maar ze had het helaas al toen ik begon. misschien dat hier ergsn het probleem ligt?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: paard rent weg met hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:02

Ik neem aan dat ze met een lepelbit gereden wordt omdat ze haar tong over het bit gooit of iets anders geks uithaalt met haar tong? Ik ben het met je eens dat een lepelbit een vervelend bit is.

Paarden die hun tong over het bit gooien of op een andere manier heel onrustig zijn met het bit proberen eigenlijk bijna altijd iets heel duidelijk te maken...namelijk ongemak. Ik denk dan ook dat daar het probleem zit waardoor het paard vlucht wanneer je het optuigt.

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 23:04

NinaCharlie schreef:
Ik neem aan dat ze met een lepelbit gereden wordt omdat ze haar tong over het bit gooit of iets anders geks uithaalt met haar tong? Ik ben het met je eens dat een lepelbit een vervelend bit is.

Paarden die hun tong over het bit gooien of op een andere manier heel onrustig zijn met het bit proberen eigenlijk bijna altijd iets heel duidelijk te maken...namelijk ongemak. Ik denk dan ook dat daar het probleem zit waardoor het paard vlucht wanneer je het optuigt.


ze gooit inderdaad haar tong over het bit, vaak zelfs nog met dit bit als het haar lukt. maar ik geloof er heilig in dat hier een oplossing voor is en dat het misschien met aanleuning te maken heeft?

zou het effect hebben om eens met een trensje te proberen en kijken of ze die beter aanneemt?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: paard rent weg met hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:07

Hoe veel contact heb je nog met de eigenaresse? Kun je misschien achterhalen wat de reden is waarom het paard de tong over het bit probeert te leggen? Omdat dit paard pas kort bereden wordt vind ik het wel zorgelijk dat er nu al een lepelbit inhangt. Zou kunnen dat het paard nooit de kans heeft gehad om te wennen aan een bit.

In overleg met de eigenaresse zou het inderdaad nog wel eens heel waardevol kunnen zijn om te testen met een normaal bit, kijken hoe hij daar op reageert. Nog nuttiger is het aanpakken van de oorzaak en dan kom je vaak bij een tandarts uit. Misschien kun je haar vragen wanneer het paard voor het laatst behandeld is? (Verdoofd, elektrisch gevijld).

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 23:09

NinaCharlie schreef:
Hoe veel contact heb je nog met de eigenaresse? Kun je misschien achterhalen wat de reden is waarom het paard de tong over het bit probeert te leggen? Omdat dit paard pas kort bereden wordt vind ik het wel zorgelijk dat er nu al een lepelbit inhangt. Zou kunnen dat het paard nooit de kans heeft gehad om te wennen aan een bit.

In overleg met de eigenaresse zou het inderdaad nog wel eens heel waardevol kunnen zijn om te testen met een normaal bit, kijken hoe hij daar op reageert. Nog nuttiger is het aanpakken van de oorzaak en dan kom je vaak bij een tandarts uit. Misschien kun je haar vragen wanneer het paard voor het laatst behandeld is? (Verdoofd, elektrisch gevijld).


als het goed is moet volgende maand de tandarts weer komen. ik heb wel eens gehoord dat jonge paarden hun tong over het bit gooien ivm kiezen die doorkomen (weet even niet hoe ze heten :P ) misschien dat ze hier last van heeft

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:11

Mijn verzorgpaard deed dit vorig jaar ook nog. Zij blijft wel staan zodra je haar neus vast hebt. Iig niet je teugels over het hoofd doen, dat gaat je een hoofdstel kosten (spreek uit ervaring...). En het is helemaal niet erg om haar vast te zetten. Gewoon halster om de hals doen en dan het hoofdstel in doen. Als ze hier braaf me blijft staan kun je proberen om het halster wel om de hals te doen, maar het halstertouw er los van te klikken waardoor ze dus in feite niet vast staat, maar je haar wel gemakkelijk kan vangen wanneer ze weer uitbreekt.

Gewoon blijven oefenen. En wat ik zeg: bij mijn verzorgpaard hoef ik de neus maar te hebben en ze blijft staan. Op stal draait ze ook iedere keer om. Maar ik loop rustig naar haar toe, pak de neus en beloon haar. Ik kan dan zo het hoofdstel indoen.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:11

Fijn dat dat binnenkort in elk geval gecontroleerd wordt. Als je zelf in de gelegenheid bent om zelf naar dat bezoek te gaan dan kun je het misschien uitleggen aan de tandarts en misschien dat hij/zij wel iets kan vinden waardoor het paard dit doet.

Hoe is het paard verder tijdens het rijden? Is hij goed in de aanleuning of soms stijf/nukkig/dwars?

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 23:13

NinaCharlie schreef:
Fijn dat dat binnenkort in elk geval gecontroleerd wordt. Als je zelf in de gelegenheid bent om zelf naar dat bezoek te gaan dan kun je het misschien uitleggen aan de tandarts en misschien dat hij/zij wel iets kan vinden waardoor het paard dit doet.

Hoe is het paard verder tijdens het rijden? Is hij goed in de aanleuning of soms stijf/nukkig/dwars?


ze heeft heel veel energie dus in het begin wat moeilijk te rijden, maar ze zoekt na tempowisselingen en veel cirkelen wel wat aanleuning, dit gaat elke keer een beetje beter. af en toe begint ze wel met haar hoofd te schudden. ze moet echt nog heel veel leren, er zit echt alleen de stap draf en galop in.

Whisperhorse

Berichten: 2
Geregistreerd: 21-11-17

Re: paard rent weg met hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:56

misschien kun je haar met appels lokken, en elke keer dat ze blijft staan/luisterd, geef je haar iets en anders niet.:) ik heb eens zo iets gelezen, misschien helpt het bij jullie ook wel.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: paard rent weg met hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:01

een halsband omdoen, en wanneer ze weer rustig doet, natuurlijk goed getimed belonen.

Heb je aleens gekeken hoe ze reageert op bitloos? (als je een hoofdstel kunt lenen)

als het probleem hem in het bit /de mond zit, zou het zo toch redelijk snel duidelijk kunnen worden

Negativity
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:36

Schudden met het hoofd én het bit niet aan willen nemen klinkt echt textbook als gebitsproblematiek. Ik heb het met mijn eigen paard ook gehad, tijdens het rijden continu schudden met het hoofd. De tandarts is geweest, alles weer bijgevijld (was dus ook wel nodig) en het schudden was meteen over.
Heeft de eigenaresse al een afspraak gemaakt met de tandarts?

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Re: paard rent weg met hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:22

stuur me eens een berichtje, ik kan je altijd komen helpen of in contact brengen die jullie (kosteloos) kan komen helpen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: paard rent weg met hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:34

Geef haar een stuk appel of een paar brokjes terwijl je het bit in doet, dan gaat ze het met iets leuks associeeren.. En wat het bit betreft, heb ook een paar paarden gehad die hun tong er over heen gooide en continue met het bit aan het klooien waren.. En heb bij deze paarden een ongebroken trens gebruikt en daar wat vet wrap omheen gedraaid. Dan kunnen ze hun tong er iets minder makkelijk overheen gooien.. Maar deze paarden waren wel eerst nagekeken door de tandarts, die de vet wrap ook adviseerde. Is een stuk fijner in de mond voor het paard en weinig ijzer :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: paard rent weg met hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:38

Of appelstroop op het bit smeren :)
Hier maar 1x moeten doen en zelfs nu ik al maanden bitloos rijd flappert hij nog steeds met zijn lippen naar het bit (dat er dus niet meer hangt) :+

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:04

Faith001 schreef:
nu begint ze door te krijgen dat ze een stuk sterker en groter is als mij en ik haar niet kan houden als ze begint te rennen. het probleem wat ik heb is met het hoofdstel omdoen.


Faith001 schreef:
ze gooit inderdaad haar tong over het bit, vaak zelfs nog met dit bit als het haar lukt. maar ik geloof er heilig in dat hier een oplossing voor is en dat het misschien met aanleuning te maken heeft?

zou het effect hebben om eens met een trensje te proberen en kijken of ze die beter aanneemt?


Niet persoonlijk, want je bent de verzorgster en kan hier verder helmaal niet aan doen, maar..

Hoe ver moet dit paard gaan om aan te geven dat er iets niet helemaal goed is aan het bit/haar mond/de aanleuning?

Zoek de oorzaak en je hoeft het probleem van het hoofdstel aandoen niet op te lossen.