Buitenwandelen is een probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
valclyv
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-10-17

Buitenwandelen is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 12:50

Hoi allemaal, ik heb eens een vraagje dus probeer het via hier.

Ik heb een pony van 2 jaar en 7 maand, ik heb hem nu een dik half jaar en heb hem eigelijk 'gered' hij stond op de beton een jaar lang zonder vriendjes dus hij was heel onwennig.
Nu hij op een grote wei staat met onze andere pony omringt door nog meer pony's en paarden is hij van heel bijterig en gemeen naar lief gegaan.
We proberen nu al een tijd om naar buiten te gaan waar hij enorm bang blijft van alles (zelf al eens ontsnapt omdat er een tractor voorbij kwam)
Wij hebben al meerdere keren schriktraining gedaan en hier doet hij totaal niets hij doet alles braaf en heeft van bijna niets bang.
Ook het kleine stuk bos richting het grote stuk bos lukt zonder problemen. Alles gaat bergaf vanaf we op de weg komen, ook als onze shetlander mee gaat wil hij als eerste lopen en fokt hij zich helemaal op.

Hoe los ik dit best op? Ik wil ook niet dat buitenwandelen voor mij en hem een gedoe van enkel schrik word..

Alvast bedankt.

PFT
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-09-17

Re: Buitenwandelen is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:04

Ik denk dat er nog niet voldoende vertrouwen is om hem met een gerust hart mee naar buiten te nemen. De schriktraining is waarschijnlijk op het Eigen vertrouwde terrein? Het daadwerkelijk meeenemen naar buiten betekend 'onveiligheid'. Als het vertrouwen er wel is, kun je langzaamaan werken aan het meenemen naar buiten en dan stapsgewijs opbouwen.
Werken aan vertrouwen kun je doen door middel van grondwerk, poetsen, leuke dingen met je pony ondernemen. Vooral niet te veel moeten, maar elke stap voorwaarts als positief zien. Succes!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Buitenwandelen is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:35

Lekker nog even in de kudde laten, niet teveel mee gaan rommelen nu. Meewandelen op eigen terrein, poetsen en voetjes geven is meer dan genoeg. En dan in het voorjaar/zomer met een ervaren iemand beleren aan de longe, grondwerk etc.
Als hij dat beheerst met een ervaren paard mee naar buiten gaan, zo kan je de goede africhting combineren met de veiligheid van een ervaren 'kuddeleider'.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Buitenwandelen is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:41

Juist wel doen maar in hele kleine stapjes.. dus eerst 5 stappen buiten t terrein en eerst zorgen dat ie dat zonder spanning aankan! Dit heel langzaam uitbreiden..en soms een stapje terug doen!
Veel suc6!

valclyv
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 15:37

Kelly_ann schreef:
Lekker nog even in de kudde laten, niet teveel mee gaan rommelen nu. Meewandelen op eigen terrein, poetsen en voetjes geven is meer dan genoeg. En dan in het voorjaar/zomer met een ervaren iemand beleren aan de longe, grondwerk etc.
Als hij dat beheerst met een ervaren paard mee naar buiten gaan, zo kan je de goede africhting combineren met de veiligheid van een ervaren 'kuddeleider'.


Volgens mij is er eens mee gaan wandelen niet 'rommelen' toch bedankt.

valclyv
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 15:37

pol1 schreef:
Juist wel doen maar in hele kleine stapjes.. dus eerst 5 stappen buiten t terrein en eerst zorgen dat ie dat zonder spanning aankan! Dit heel langzaam uitbreiden..en soms een stapje terug doen!
Veel suc6!


Oke dankjewel ik probeer dit zeker :)

valclyv
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 15:41

PFT schreef:
Ik denk dat er nog niet voldoende vertrouwen is om hem met een gerust hart mee naar buiten te nemen. De schriktraining is waarschijnlijk op het Eigen vertrouwde terrein? Het daadwerkelijk meeenemen naar buiten betekend 'onveiligheid'. Als het vertrouwen er wel is, kun je langzaamaan werken aan het meenemen naar buiten en dan stapsgewijs opbouwen.
Werken aan vertrouwen kun je doen door middel van grondwerk, poetsen, leuke dingen met je pony ondernemen. Vooral niet te veel moeten, maar elke stap voorwaarts als positief zien. Succes!


Ja klopt, alles is momenteel op vertrouwd terrein, hij luistert goed geeft zijn hoefjes netjes en wandelen in het bos lukt ook jammer genoeg valt dit weg vanaf hij geluiden begint te horen zoals auto's en vrachtwagens

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Buitenwandelen is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:43

Ik weet niet of het mogelijk is, maar op mijn stalling staat ook wat traktoren e.d. Door deze eens aan te (laten) zetten en m'n paard er dan aan te laten ruiken/blazen/wennen, zorgt er nu voor dat geen enkele traktor meer eng is :)

valclyv
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 16:08

freetorun schreef:
Ik weet niet of het mogelijk is, maar op mijn stalling staat ook wat traktoren e.d. Door deze eens aan te (laten) zetten en m'n paard er dan aan te laten ruiken/blazen/wennen, zorgt er nu voor dat geen enkele traktor meer eng is :)


Ik mag van de boer waar ik bij staan op hun terrein komen als ze er niet zijn om hem de tractors te laten zien en eer hij dat niet meer eng vind mag ik komen als ze aan het werken zijn dus dat is al wel goed ga het volgende week voor de eerste keer proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:26

valclyv schreef:
pol1 schreef:
Juist wel doen maar in hele kleine stapjes.. dus eerst 5 stappen buiten t terrein en eerst zorgen dat ie dat zonder spanning aankan! Dit heel langzaam uitbreiden..en soms een stapje terug doen!
Veel suc6!


Oke dankjewel ik probeer dit zeker :)


Dit. Gewoon heel vaak hetzelfde doen, totdat hij daarbij bijna in slaap valt. Dan weer een stukje verder en rustig uitbreiden.
Let ook op je eigen houding. Ben je zelf angstig? Houd je het touw strak of losjes? Ben je afwachtend of niet?

Anoniem

Re: Buitenwandelen is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:38

Lekker mee naar buiten nemen, maar kleine stukjes, en belonen wanneer het goed gaat. Liever 10 meter zonder schrikreactie en weer teruggaan, dan een tocht van een km die eindigt in spanning. Dat is niet alleen voor hemzelf, maar ook voor jou, want je zult denk ik (al is dat onbewust) zelf ook spanning opbouwen als hij dat doet! En zo vanuit het succes verder opbouwen.
Je zou eventueel kunnen leren om enge objecten op commando aan te raken, te 'targetten', door middel van clickertraining. Daar kun je op googlen of een lesje in nemen. Dat maakt veel paarden wat dapperder en is een fijne manier van schriktraining :)

Landsknecht

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Leersum

Re: Buitenwandelen is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:41

Zorgen dat jij zelf ook neit bang bent.paarden voelen dat en dan zet het door.en neem de tijd om te wandelen aan de hand.laat hemkijken als ie kijken wil. en dan tot rust laten komen dat er niks aan de hand is en zo verder.

is je paard te sterk dan ga je eerst met zijn 2 en emt een hoofdstel in. 1 op het gewone touw en nr twee er achter met een longe touw op het bit dat mocht het niet goed gaan je nog wel wat te sturen hebt.

Gaat dit goed bit er zo snel mogelijk uit en dan met de beide touwen op het halster. zorg dat de gene die de longe vast heeft wel sterk genoeg is.

Op een bepaaldmoment gata het goed en na een jaar kan je dit soort dingen er mee uit voeren.

https://www.facebook.com/dorathewarrior ... 651061096/

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Buitenwandelen is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:47

Is er geen mogelijkheid dat je een andere pony meeneemt die het wel kent? Zodat hij er achteraan kan slenteren

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Buitenwandelen is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:49

Ik weet niet of het bij jullie kan maar bij mij heeft het erg geholpen om ze in een wei te zetten naast de weg. Dat zien ze alles vanaf hun vertrouwde wei en kunnen ze aan voertuigen wennen