Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verlatingsangst en wedstrijd willen rijden?

 
Profiel   

Hallo,
Ik heb sinds een klein anderhalf jaar een paard. Ik heb al vanaf het begin gemerkt dat hij enorme verlatingsangst heeft. Hij kan absoluut niet alleen op stal staan, dan steigert hij non-stop.
Ik kan er perfect alleen mee op buitenrit gaan, ook als er andere paarden voorbij komen vormt dit geen probleem. Als er een ander paard bij is, en die loopt verderop wordt hij wel gestrest. (wat logisch is, aangezien hij verlatingsangst heeft).
Nu mijn probleem is dat ik zondag voor de eerste keer op wedstrijd ga met hem. Mijn ouder hebben geen BE-rijbewijs, dus hebben we een 1,5-paards trailer gehuurd waarmee mijn papa gaat rijden. (heeft ervaring met rijden met een middelgrote remorque). Hij kan perfect op een trailer staan met een ander paard, maar dat gaat natuurlijk niet.
Ik ben een maand geleden van stal verandert, en toen zijn ze hem in diezelfde trailer komen halen, hij loopt er zonder problemen op en tijdens het rijden is hij bezig met zijn evenwicht te houden, rond te kijken en af en toe een hapje hooi te eten(positief?). Echter voor een rood licht schraapt hij met zijn voorbenen, ik denk eerder ongeduldig: 'wanneer mag ik er nu af'? Dit was een kwartiertje rijden.
De wedstrijd is op een halfuur rijden, maar mijn grootste 'angst' is wanneer hij alleen op de trailer staat als ik het parcours ga verkennen of mij aanmelden.. Mijn papa heeft schrik van paarden dus kan niet helpen met hem vasthouden ofzo. Dus heeft iemand tips voor hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Ik heb de eerste proef en ben van plan snel te gaan verkennen/ aanmelden en dan meteen opzadelen.
Maar ik heb schrik dat hij in die tussentijd, wanneer hij stil staat gaat flippen? Moet ik hem er dan afhalen, net laten staan?...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:31 



 
Profiel   

Je vader laten aanmelden? Dan kan jij bij je paard blijven. Je gaat een spring wedstrijd rijden? Heb je geen vriendin die mee kan om hem vast te houden als jij gaat verkennen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:33 



 
Profiel   

het is mss wat laat,maar ik zou eerst werken aan die verlatingsangst alvoor op wedstrijd te gaan.....

tuurlijk heeft een paard verlatingsangst,het is dan ook een kuddedier,maar je kan er wel aan werken.

nu kan je moeilijk tips krijgen,want een paard in stress kan heel vreemde dingen doen.

er zijn mensen die bv een shet-vriendje mee doen voor op de trailer,zo blijft het paard rustig,maar dan moet je natuurlijk ook weer een shetje hebben die niet flipt als vriend-paard zijn wedstrijd gaat rijden....

altijd jammer dat mensen behoorlijk onvoorbereid aan zoiets beginnen.

normaal ga je eerste wat oefenen om hem alleen op de trailer te vervoeren,om alleen bv kort ergens heen te gaan,eens kort ergens alleen blijven,....
alvoor een wedstrijd te gaan rijden en te verwachten dat alles maar goed loopt.....
(vooral als je weet dat je paard zo reageert...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:35 



 
Profiel   

Ik zou proberen vooral niet zelf te bang te zijn. Als jij doet alsof er namelijk iets aan de hand is (oh help wat gaat hij doen), dan gaat jouw paard ook daadwerkelijk denken dat hij zich zorgen moet maken. Als jij er van uitgaat dat het gewoon goed gaat, is de kans veel groter dat jouw paard doet alsof hij nog nooit iets anders heeft gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:36 



 
Profiel   

Je weet dus dat het niet goed gaat als hij alleen op de trailier moet wachten. Dan zorg je er dus voor dat je een groom meeneemt die bij je paard kan blijven als jij er even niet bij kunt zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:40 



 
Profiel   

Wanneer jij wel rustig op buitenrit kunt, alleen dus zo van het terrein af dan heeft je paard echt geen zware verlatingsangst. Voorop willen lopen is iets heel anders. En als een idioot tekeer gaan in de box wanneer er een ander paard word weggehaald kan ook gewoon pittigheid wezen of aangewend gedrag. Paard gaat gek doen, mensen doen er alles aan om hem rustig te krijgen dus aandacht. Op wedstrijd iemand bij de trailer met telefoon en jij de telefoon ook bij je. Voor een stoplicht schrapen doen er veel meer dus is niet vreemd. Maar haal hem niet bij het eerste gedonder uit de trailer, wanneer mogelijk pas wanneer hij rustig gaat staan(beloning dat hij er eraf mag).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:41 



 
Profiel   

@tengeltje: hij heeft vorige week alleen op de trailer gestaan en dat ging goed. En als ik wist hoe ik eraan zou werken zou ik dat doen.. mijn vader is bijna altijd op zakenreis dus even oefenen met de trailer om de dag zal niet gaan. Gisteren had ik hem in de stal gezet om hem te poetsen, hij zag toen geen andere paarden zn ik was erbij. Hij was rustig hooi aan het eten maar toen kwam er een ander meisje op stal en begon hij weer te steigeren. Dan ga ik ook uit de stal, want hij stopt dan niet tot er een ander paard bijkomt.

@nadja: ja ik probeer dat ook. Als ik hem eropzet, even wat voer geven en dan zosnel mogelijk vertrekken. Onder het rijden denk ik niet dat er een probleem gaat zijn, heb schrik voor daar.

Als ik deze zondag een vriendin mee vraag, dan zou zij er mee kunnen wandelen en is het eventjes 'opgelost'. Maar dan kan ik evengoed niet op wedstrijd als niemand me kan helpen. Of moet ik het op deze manier doen? Iemand die eerst 'babysit' op hem en steeds minder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:41 



 
Profiel   

Maar je weet toch nog helemaal niet wat er gaat gebeuren? Voor hetzelfde geld blijft ie gewoon dom hooi staan eten. Geen problemen maken als de problemen er nog niet zijn ;)

Ik zou gewoon gaan inschrijven en je vader bij de trailer laten met een telefoon. Eventueel wel een vriendinnetje mee die verstand heeft van paarden, maar niet te bang is voor de reactie van je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:44 



 
Profiel   

bigone schreef
Wanneer jij wel rustig op buitenrit kunt, alleen dus zo van het terrein af dan heeft je paard echt geen zware verlatingsangst. Voorop willen lopen is iets heel anders. En als een idioot tekeer gaan in de box wanneer er een ander paard word weggehaald kan ook gewoon pittigheid wezen of aangewend gedrag. Paard gaat gek doen, mensen doen er alles aan om hem rustig te krijgen dus aandacht. Op wedstrijd iemand bij de trailer met telefoon en jij de telefoon ook bij je. Voor een stoplicht schrapen doen er veel meer dus is niet vreemd. Maar haal hem niet bij het eerste gedonder uit de trailer, wanneer mogelijk pas wanneer hij rustig gaat staan(beloning dat hij er eraf mag).


Ja, daarom ook dat ik het zo 'raar' vind dat hij in de stal zo gek doet. Of op de poetsplaats alleen. Maar het is wel echt extreem in de stal... hij stijgert echt lelijk en heeft ooit tussen de tralies gezeten. Maar idd deze wedstrijd vraag ik iemand mee, maar dit gaat ook niet altijd mogelijk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:44 



 
Profiel   

NadjaNadja schreef
Maar je weet toch nog helemaal niet wat er gaat gebeuren? Voor hetzelfde geld blijft ie gewoon dom hooi staan eten. Geen problemen maken als de problemen er nog niet zijn ;)

Ik zou gewoon gaan inschrijven en je vader bij de trailer laten met een telefoon. Eventueel wel een vriendinnetje mee die verstand heeft van paarden, maar niet te bang is voor de reactie van je paard.


Ik ben ingeschreven :). En ja ik hoop dat het zo gaat lopen, maar uit ervaring vrees ik wel voor zijn gedrag. Moet ik hem best langs 2 kanten vastmaken? En als we stil staan mss de klep open, of het deurtje? Of dat helemaal niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:45 



 
Profiel   

klep open zou ik persoonlijk nooit doen.

hier ervaar ik dat ze veel meer 'gepresseerd' zijn om naar buiten te gaan als de klep open is,dan dat de trailer dicht is.

eventueel gewoon klep dicht laten,maar deurtje vooraan open zodat hij rond hem kan kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:47 



 
Profiel   

nanoukkie schreef
NadjaNadja schreef
Maar je weet toch nog helemaal niet wat er gaat gebeuren? Voor hetzelfde geld blijft ie gewoon dom hooi staan eten. Geen problemen maken als de problemen er nog niet zijn ;)

Ik zou gewoon gaan inschrijven en je vader bij de trailer laten met een telefoon. Eventueel wel een vriendinnetje mee die verstand heeft van paarden, maar niet te bang is voor de reactie van je paard.


Ik ben ingeschreven :). En ja ik hoop dat het zo gaat lopen, maar uit ervaring vrees ik wel voor zijn gedrag. Moet ik hem best langs 2 kanten vastmaken? En als we stil staan mss de klep open, of het deurtje? Of dat helemaal niet?


Je bent ingeschreven dus je gaat, dat snap ik wel. Maar je hebt nog nooit eerder je paard op een wedstrijdterrein in de trailer laten staan toch? Dus je weet niet wat hij gaat doen. Als jij verwacht dat hij gek gaat doen, dan zal hij eerder aan die verwachting voldoen dan dat jij doet alsof je dom bent.

Aan beide kanten vastmaken, eventueel onder aan het halster. Sowieso niet de klep open als je op het terrein staat, dat geeft 'vluchtmogelijkheid'. Deurtje open kan eventueel, maar dat is puur kijken hoe het paard zich gedraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:48 



 
Profiel   

Het zou anders ook niet de eerste zijn die er door het deurtje uitkomt als hij in paniek raakt....eventueel als je er zelf bij staat kan je dat wel open doen maar als je weg bent altijd alles dicht laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:49 



 
Profiel   

Ook het deurtje zou ik niet openzetten, jaarlijks komen er meerdere paarden door dat kleine deurtje de trailer uit met alle ellende van dien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:51 



 
Profiel   

mijn paard "plakt" thuis ook heel fel aan haar weidemaatjes, maar kan die perfect alleen op trailer of vachtwagen zetten. Moet wel onmiddellijk vertrekken, want ze roept alles bijeen en probeert er terug af te geraken. Maar eenmaal vertrokken is ze vrij rustig, roept alleen af en toe. Met 2 vertrekken en haar achterlaten gaat dus niet, altijd haar van de "kudde" wegnemen.

Mijn advies, vraag iemand mee om indien nodig met je paard te gaan stappen of aan de longe te zetten tot hij wat gekalmeerd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:57 



 
Profiel   

Ik herken je paard echt exact in mijn paard. Het alleen binnen staan, paniek als er een ander paard weg gaat, het onrustig worden bij de stoplichten.
Maar ik denk dat je echt te veel beren op de weg ziet. Ik ging zo af en toe op concours, maar het is net hoe spannend je het zelf maakt. Ik keek altijd ff of ze na de rit nog goed stond en ging me dan aanmelden. Zodra ze weten dat dat de gewoonte is, blijven ze rustig staan. Na de wedstrijd moeten ze namelijk ook altijd nog even wachten op de trailer. Die van mij wist niet beter.
Ik denk als je nu continue iemand erbij laat staan, dat het juist een drama wordt om dit weer af te leren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 14:57 



 
Profiel   

Bedenken dat je paard iets niet kent 5 dagen voordat die het perfect moet kunnen, is natuurlijk niet zo handig en eigenlijk ook niet zo eerlijk naar je paard toe.
Meer dan wat losse snelle tips kunnen Bokkers jou nu niet meer bieden, want hoe de situatie zal gaan weet niemand. Misschien staat die wel doodmak op zijn hooi te knabbelen, maar het kan ook dat die volledig over de rooie gaat. Wie zal het zeggen. En een wedstrijdterrein is niet het ideale oefenterrein.

Niemand kan een antwoord geven op jouw vragen nu. Moet ik hem uit de trailer halen als die druk is? Tja, soms beter van wel, soms beter van niet. Dat hangt van de omstandigheden af. En dan heb je nu ook nog het "nadeel" dat het om een wedstrijd gaat. Als je moet gaan verkennen, moet je gaan verkennen. Op dat moment heb je dus überhaupt al geen tijd om je paard af te laden moest die druk worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 12:22 



 
Profiel   

@Gini: en hoe moet je dat dan oefenen? Ook gewoon even rijden en laten staan veronderstel ik? Het is wel een wedstrijd, maar ik zie het meer als oefenrondje.
Het moet ooit eens worden getest veronderstel ik :O

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 18:02 



 
Profiel   

Je kan dit oefenen door voor je paard een succesvolle situatie te creëren. Een situatie waarin geen tijdsdruk is, waarbij jij je volledig kan focussen op het paard (en niet weg moet om te gaan aanmelden of verkennen), een situatie die je ook meteen kan afsluiten wanneer het goed gaat en waarbij je niet een persoon meeneemt die bang is van paarden, maar iemand waar je daadwerkelijk hulp van hebt.

De sfeer en drukte op een wedstrijddag is heel anders dan wanneer je het paard gewoon eens oplaadt en op een andere stal gaat rijden. In het laatste geval heb je veel meer controle over alles en ben je veel minder begrensd in je doen en laten. Je moet namelijk met "niets" rekening houden, niet met het feit dat je over een kwartier wel de ring in moet, niet met andere mensen en paarden die langs je trailer lopen, niet met het feit dat je echt wel moet wachten tot de prijsuitreiking,...

Dat het ooit eens getest moet worden ben ik met je eens, maar van niks naar een situatie waarin zelfs de makste paarden best wel eens druk kunnen reageren (want dat is wedstrijd nou eenmaal), is nou niet de optie waar ik voor zou kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 18:42 



 
Profiel   

Het probleem is vaak zo groot als je het zelf maakt. Zorg dat je een handige vriendin mee hebt als je vader dat niet kan zijn. En laat hem niet alleen tot je na een paar wedstrijden beter weet hoe hij is in de verschillende situatie’s.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 18:58 



 

nanoukkie schreef
Als ik deze zondag een vriendin mee vraag, dan zou zij er mee kunnen wandelen en is het eventjes 'opgelost'. Maar dan kan ik evengoed niet op wedstrijd als niemand me kan helpen. Of moet ik het op deze manier doen? Iemand die eerst 'babysit' op hem en steeds minder?


Ik vind alleen op wedstrijd gaan, of met iemand die je niet vertrouwd met je paard/het paard niet kan vasthouden, sowieso geen goed idee.
Als je onderweg pech krijgt met de auto, van je paard valt op concours, of wat dan ook dan heb je gewoon extra handjes nodig. Standaard op wedstrijd gaan met een groom die je vertrouwd is echt de verstandigste optie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 19:04 



 
Profiel   

Ik had vandaag het geluk dat ik vervoer had naar een club om een springles te volgen. Het is wel maar een kwartiertje rijden, en de eerste keer in het donker, maar het bleef bij af en toe schrapen in de trailer. Ook bij het opzadelen was dan de vriendin mee, die zondag meegaat en dat ging prima. Ik weet niet hoe hij op de trailer zou staan als di stilstaat, maar dat hoeft zondag (nog) niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 22:23 



 
Profiel   

Ik zou dit ook liever met wat meer voorbereiding gezien hebben maar als je het rijden van de wedstrijd even niet als hoofddoel ziet en het geheel als een trainingsmogelijkheid kan het alleen maar meevallen.
Als je ten alle tijde bereid bent op de wedstrijd dag te doen wat op dat moment beter is voor je paard is er eigenlijk geen probleem.

Misschien valt het mee en is het genoeg als je vader bij de trailer blijft en af en toe van zich laat horen terwijl jij parcours verkend. Misschien moet je alles uit je handen laten vallen en terug om je paard kalm te krijgen. Als je hoofddoel maar is dat je je paard een positieve ervaring geeft.

Mijn paard heeft ook een een iets meer dan gemiddelde vorm van verlatingsangst en bij hem heb ik het in kleine stapje opgebouwd. Steeds iets langer weg blijven. Maar ik zou na dik een jaar wekelijks mee op pad nemen hem nog niet zomaar onbewaakt achter laten om parcours te verkennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-17 10:02 



 
Profiel   

@pol013; inderdaad. Het is echt puur om te trainen, en als positieve ervaring voor ons beide, hopelijk. Er gaat een meisje van stal mee die veel ervaring heeft en ermee kan stappen/ poetsen terwijl ik ga verkennen. Hij loopt zo de trailer op en stormt er ook niet af als je de baar omhoog doet. Ik geef hem ook altijd een koekje als hij erop gaat of af is. Ik ga ook een biet meenemen die zij hem kan voeren terwijl ik verken. Dan linkt die de trailer misschien ook aan iets leuks/ een beloning.
Maar op stal ga ik er mee moeten leren leven dat hij gewoon niet alleen kan staan... Ik wilde gisteren van op een afstandje luisteren naar hoe hij zou reageren als ik hem even allee liet, maar zodra zijn eten op was ging die door het lint. Misschien kan ik op FB een oproepje plaatsen of iemand hier ervaring mee heeft, en mij kan komen helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-17 11:11 



 
Profiel   

Maar met 'als training zien' bedoel ik wel dat je op ieder moment bereid moet zijn om voor je paard te kiezen. Dus dan kom je misschien niet toe aan het rijden van de wedstrijd en kom je misschien niet verder dan aankomen. uitladen, rondstappen en weer terug naar huis.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-17 11:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen