Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard niet de baas, komt dit nog goed

 
Profiel   

Ik zit met m'n handen in het haar, wij hebben een jonge tinker, welke we in de toekomst samen gaan rijden, mijn dochter en ik. We zijn nu vooral aan het grondwerken, cirkelen, wijken voor druk vrijheidsdressuur, los longeren, wandelen langs de weg, schriktraining.... We wisselen veel af. Hij heeft weinig zin om iets voor me te doen en als het hem niets oplevert doet ie het niet en maakt het me flink moeilijk. Als ik hem iets vraag en hij heeft geen zin dan komt ie op me af met de oren plat in de nek en klaar om te bijten of schoppen.... Ik moet eerlijk zeggen dat ik af en toe bang voor hem ben.... Uiteraard heb ik hulp ingeschakeld en om de week heb ik les om verder met hem te komen. Mijn instructrice kan me heel goed uitleggen wat er mis gaat houding en consequentie vooral.... En als zij er is gaat alles goed en ben ik weer vol frisse moed.... Helaas gaat het zonder haar weer mis.... We hebben totaal nog geen klik met elkaar, we hebben hem vanaf april, en we hebben dus leiderschapissues.... Iemand ervaring hiermee.... Kan dit nog goedkomen of zijn we gewoon niet geschikt voorelkaar....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 21:18 



 

Ik zou adviseren om hem in training te zetten. Niet zelf aan gaan modderen, kans op ongelukken is te groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 21:23 



 
Profiel   

Blijkbaar val je steeds weer terug in je "verkeerde" gedrag, dan is 1 keer in de 14 dagen les misschien te weinig om werkelijk een ander gedrag zelf aan te leren.

Mogelijk komende tijd zelf meer les nemen zodat je de nieuwe "houding" echt eigen kan maken.
Of besluiten dat je niet op deze manier als hobby met een paard bezig wilt zijn en het paard de deur uit doen. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 21:27 



 
Profiel   

Ik heb even mijn vragen dikgedrukt en onderstreept in je post gezet:

janedoe12 schreef
Ik zit met m'n handen in het haar, wij hebben een jonge tinker,

Hoe oud is hij?

welke we in de toekomst samen gaan rijden, mijn dochter en ik. We zijn nu vooral aan het grondwerken, cirkelen, wijken voor druk vrijheidsdressuur, los longeren, wandelen langs de weg, schriktraining.... We wisselen veel af.

Doen jullie niet veel te veel met hem?


Hij heeft weinig zin om iets voor me te doen en als het hem niets oplevert doet ie het niet en maakt het me flink moeilijk. Als ik hem iets vraag en hij heeft geen zin dan komt ie op me af met de oren plat in de nek en klaar om te bijten of schoppen.... Ik moet eerlijk zeggen dat ik af en toe bang voor hem ben....

Dat is inderdaad echt een probleem. Of je nou teveel met hem doet of niet, deze wisselwerking tussen jullie is niet goed. Maar wellicht kan dit, naast les/opvoeding, ook verbeteren door wat minder met hem te doen.


Uiteraard heb ik hulp ingeschakeld en om de week heb ik les om verder met hem te komen. Mijn instructrice kan me heel goed uitleggen wat er mis gaat houding en consequentie vooral.... En als zij er is gaat alles goed en ben ik weer vol frisse moed.... Helaas gaat het zonder haar weer mis....

Ik ga mee met een eerder advies. Als je hier wat mee wil dan moet je mijns inziens even een periode heel intensief lessen om je de goede houding en consequente gedrag eigen te maken


We hebben totaal nog geen klik met elkaar, we hebben hem vanaf april, en we hebben dus leiderschapissues.... Iemand ervaring hiermee.... Kan dit nog goedkomen of zijn we gewoon niet geschikt voorelkaar....

Dat is lastig. Heb je hem in het begin ook nooit leuk gevonden? Ik heb eigenlijk het idee dat jullie te snel te veel zijn gaan doen en te lang zelf aangemodderd hebben waardoor hij gegroeid is in zijn tegendraadse gedrag en jij in je angst en balen van de situatie


Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 08:22 



 
Profiel   

Je hebt hem sinds april en nu nog geen klik?

Misschien is het beter om hem te verkopen en te kijken naar een paard waar je wel een klik mee hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 08:37 



 
Profiel   

Hoe oud is je tinker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 08:38 



 
Profiel   

Hoe gedraagt hij zich met jouw dochter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 08:39 



 
Profiel   

Het is helemaal geen schande als het niet lukt en er geen klik is. Ik zou hem verkopen en op zoek gaan naar een paardje wel je wel deze klik mee hebt en die zelf heel stabiel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 08:42 



 
Profiel   

Misschien nog te jong? Flode was toe ie drie was onhandelbaar. Mensen hebben hem drie jaar op de weide gezet,niets meer mee gedaan.... Ik heb hem nu zes maand geleden gekocht en met veel grondwerk en goede lesgeeftser heeft ie nog geen stap verkeerd gezet.... soms is rust de beste oplossing....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 08:46 



 
Profiel   

Soms moet je je paard gewoon eens goed begrenzen en bij ongewenst gedrag zoals op je aflopen om je te bijten of trappen eens een goeie opdoffer geven. Je moet niet steeds agressief zijn maar wel de zaak leiden. En dat betekent opvoeden en is niet altijd leuk. Paarden moeten soms gewoon doen waar ze geen zin in hebben, net als mensen. Dus opstaan en aanpakken. Ik kan me bovendien niet voorstellen dat hij te hard werkt. Hij klinkt in mijn ogen als een verwend paard die vooral sturing nodig heeft. Ik zou meer les nemen om hier verandering in aan te brengen, want als dit doorgaat is het voor jou en paardlief gevaarlijk en eindig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 08:50 



 
Profiel   

GDG schreef
Ik heb even mijn vragen dikgedrukt en onderstreept in je post gezet:

janedoe12 schreef
Ik zit met m'n handen in het haar, wij hebben een jonge tinker,

Hoe oud is hij?

welke we in de toekomst samen gaan rijden, mijn dochter en ik. We zijn nu vooral aan het grondwerken, cirkelen, wijken voor druk vrijheidsdressuur, los longeren, wandelen langs de weg, schriktraining.... We wisselen veel af.

Doen jullie niet veel te veel met hem?


Hij heeft weinig zin om iets voor me te doen en als het hem niets oplevert doet ie het niet en maakt het me flink moeilijk. Als ik hem iets vraag en hij heeft geen zin dan komt ie op me af met de oren plat in de nek en klaar om te bijten of schoppen.... Ik moet eerlijk zeggen dat ik af en toe bang voor hem ben....

Dat is inderdaad echt een probleem. Of je nou teveel met hem doet of niet, deze wisselwerking tussen jullie is niet goed. Maar wellicht kan dit, naast les/opvoeding, ook verbeteren door wat minder met hem te doen.


Uiteraard heb ik hulp ingeschakeld en om de week heb ik les om verder met hem te komen. Mijn instructrice kan me heel goed uitleggen wat er mis gaat houding en consequentie vooral.... En als zij er is gaat alles goed en ben ik weer vol frisse moed.... Helaas gaat het zonder haar weer mis....

Ik ga mee met een eerder advies. Als je hier wat mee wil dan moet je mijns inziens even een periode heel intensief lessen om je de goede houding en consequente gedrag eigen te maken


We hebben totaal nog geen klik met elkaar, we hebben hem vanaf april, en we hebben dus leiderschapissues.... Iemand ervaring hiermee.... Kan dit nog goedkomen of zijn we gewoon niet geschikt voorelkaar....

Dat is lastig. Heb je hem in het begin ook nooit leuk gevonden? Ik heb eigenlijk het idee dat jullie te snel te veel zijn gaan doen en te lang zelf aangemodderd hebben waardoor hij gegroeid is in zijn tegendraadse gedrag en jij in je angst en balen van de situatie




dank je voor je antwoord, hij is 3.5 jaar...hij is bij de vorige eigenaar een week of vier onder zadel beleerd net voor hij 3 werd, maar ik vind dit te vroeg dus wil alleen bezig vanaf de grond....

ik kom vijf dagen per week, waarvan we 2 keer iets doen, de andere keren alleen verzorgen of een graaswandeling

idd misschien iedere week lessen en tussen de lessen door niets in mn eentje...de kans dat het misgaat is groot en kan ik weer op nul beginnen

toen hij net bij ons kwam heeft ie weken moeten wennen...hij is bij de vorige eigenaar geboren en stond daar met een maatje op een paddock, bij ons staat hij in een groep van 8 op een grote wei....het was een hele verandering voor hem en het heeft weken geduurd voordat hij rustig was. hij beet erg veel , iedereen liet zn benen niet optillen,veel de oren in de nek en zelfs gericht trappen als we met de benen bezig waren....en brak ieder touw waar ik hem aan vastzette, behalve als ik 1 van de andere paarden naast hem aan de muur zette. we hebben dan ook de eerste 2 maanden bijna niets gedaan, gewoon langskomen en verzorgen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 08:52 



 
Profiel   

ellepel schreef
Je hebt hem sinds april en nu nog geen klik?

Misschien is het beter om hem te verkopen en te kijken naar een paard waar je wel een klik mee hebt?


dit heb ik al meerdere malen overwogen, maar ik wil het een kans geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 08:54 



 
Profiel   

Change3x schreef
Hoe oud is je tinker?


hij is 3 geworden in april

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 08:55 



 
Profiel   

Wdj schreef
Hoe gedraagt hij zich met jouw dochter?


hetzelfde, er zijn meerdere mensen met hem bezig geweest, hij probeert het bij iedereen, maar als hij goed terrecht wordt gezet is het klaar...tot de volgende keer dat je iets probeert. het probleem ligt bij mij...ik kan niet genoeg leider voor hem zijn en vraag me af of ik dit kan leren en volhouden, iedere dag begin je op nul met hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 09:01 



 
Profiel   

janedoe12 schreef
dank je voor je antwoord, hij is 3.5 jaar...hij is bij de vorige eigenaar een week of vier onder zadel beleerd net voor hij 3 werd, maar ik vind dit te vroeg dus wil alleen bezig vanaf de grond....

ik kom vijf dagen per week, waarvan we 2 keer iets doen, de andere keren alleen verzorgen of een graaswandeling

idd misschien iedere week lessen en tussen de lessen door niets in mn eentje...de kans dat het misgaat is groot en kan ik weer op nul beginnen

toen hij net bij ons kwam heeft ie weken moeten wennen...hij is bij de vorige eigenaar geboren en stond daar met een maatje op een paddock, bij ons staat hij in een groep van 8 op een grote wei....het was een hele verandering voor hem en het heeft weken geduurd voordat hij rustig was. hij beet erg veel , iedereen liet zn benen niet optillen,veel de oren in de nek en zelfs gericht trappen als we met de benen bezig waren....en brak ieder touw waar ik hem aan vastzette, behalve als ik 1 van de andere paarden naast hem aan de muur zette. we hebben dan ook de eerste 2 maanden bijna niets gedaan, gewoon langskomen en verzorgen....

Ik kan natuurlijk alleen reageren op wat ik van jou lees en kan dus niet het hele plaatje zien, maar op mij komt hij over als een paard wat ontzettend onzeker is en heel veel (meer) tijd nodig heeft om alle veranderingen te verwerken. Ik denk dus dat hij echt veel meer tijd en rust nodig heeft. Ik denk dat ik even een weekje een ervaren persoon de basis weer kort zou laten doornemen met hem (in en uit de wei en voetjes optillen) en hem dan nog even wegzetten tot het voorjaar. In tussentijd hem gewoon echt even met rust laten, misschien wekelijks even de wei in en een aai geven, maar enkel als hij daar goed op reageert. Dan in het voorjaar onder strikte begeleiding aan de slag.

MAAR: groen met groen wordt blauw. Hoe capabel ben jij om een groen paard op te leiden (onder begeleiding) en hoe capabel is jouw dochtertje? Reken erop dat je dochter mogelijk pas over een jaar of drie op dit paard kan rijden en ook niet eerder dan dat moment zelfstandig iets met hem kan doen (en misschien duurt het nog wel veel langer). Is dat wat je wil?
Als dat niet is wat je wil dan zou ik je verlies nemen en dit paard verkopen en voor een wat ouder, goed opgevoed paard gaan met een rustig en zelfverzekerd karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 09:01 



 
Profiel   

Zo te lezen ben je te onervaren voor een jong paard. Ik zou echt gaan overwegen een dier van een jaar of 10 te kopen die ondertussen wat stabieler is in zijn karakter.

Hier is ook zo'n tinker gekomen, kreeg door zijn gedrag ook zijn zin en probeerde dat hier dus ook.
Mij met de oren plat in de nek de stal uit willen jagen, steigeren bij wachten enz.
Maar ik ben niet bang, ga niet aan de kant en hij krijgt een goed getimde tik.
Nu is het een schat van een dier.
Maar als je dat niet in je hebt word het alleen maar erger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 09:05 



 
Profiel   

Lees het topic van Monique eens door: [PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?
Het zal waarschijnlijk geen oplossing bieden, maar je zult veel herkennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 09:09 



 
Profiel   

Doe jezelf een lol, ruil dat paard in voor eentje met (veel!) meer ervaring. Is voor jou leuker en voor het dier waarschijnlijk beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 09:13 



 
Profiel   

GDG schreef
janedoe12 schreef
dank je voor je antwoord, hij is 3.5 jaar...hij is bij de vorige eigenaar een week of vier onder zadel beleerd net voor hij 3 werd, maar ik vind dit te vroeg dus wil alleen bezig vanaf de grond....

ik kom vijf dagen per week, waarvan we 2 keer iets doen, de andere keren alleen verzorgen of een graaswandeling

idd misschien iedere week lessen en tussen de lessen door niets in mn eentje...de kans dat het misgaat is groot en kan ik weer op nul beginnen

toen hij net bij ons kwam heeft ie weken moeten wennen...hij is bij de vorige eigenaar geboren en stond daar met een maatje op een paddock, bij ons staat hij in een groep van 8 op een grote wei....het was een hele verandering voor hem en het heeft weken geduurd voordat hij rustig was. hij beet erg veel , iedereen liet zn benen niet optillen,veel de oren in de nek en zelfs gericht trappen als we met de benen bezig waren....en brak ieder touw waar ik hem aan vastzette, behalve als ik 1 van de andere paarden naast hem aan de muur zette. we hebben dan ook de eerste 2 maanden bijna niets gedaan, gewoon langskomen en verzorgen....

Ik kan natuurlijk alleen reageren op wat ik van jou lees en kan dus niet het hele plaatje zien, maar op mij komt hij over als een paard wat ontzettend onzeker is en heel veel (meer) tijd nodig heeft om alle veranderingen te verwerken. Ik denk dus dat hij echt veel meer tijd en rust nodig heeft. Ik denk dat ik even een weekje een ervaren persoon de basis weer kort zou laten doornemen met hem (in en uit de wei en voetjes optillen) en hem dan nog even wegzetten tot het voorjaar. In tussentijd hem gewoon echt even met rust laten, misschien wekelijks even de wei in en een aai geven, maar enkel als hij daar goed op reageert. Dan in het voorjaar onder strikte begeleiding aan de slag.

MAAR: groen met groen wordt blauw. Hoe capabel ben jij om een groen paard op te leiden (onder begeleiding) en hoe capabel is jouw dochtertje? Reken erop dat je dochter mogelijk pas over een jaar of drie op dit paard kan rijden en ook niet eerder dan dat moment zelfstandig iets met hem kan doen (en misschien duurt het nog wel veel langer). Is dat wat je wil?
Als dat niet is wat je wil dan zou ik je verlies nemen en dit paard verkopen en voor een wat ouder, goed opgevoed paard gaan met een rustig en zelfverzekerd karakter.


GDG schreef
janedoe12 schreef
dank je voor je antwoord, hij is 3.5 jaar...hij is bij de vorige eigenaar een week of vier onder zadel beleerd net voor hij 3 werd, maar ik vind dit te vroeg dus wil alleen bezig vanaf de grond....

ik kom vijf dagen per week, waarvan we 2 keer iets doen, de andere keren alleen verzorgen of een graaswandeling

idd misschien iedere week lessen en tussen de lessen door niets in mn eentje...de kans dat het misgaat is groot en kan ik weer op nul beginnen

toen hij net bij ons kwam heeft ie weken moeten wennen...hij is bij de vorige eigenaar geboren en stond daar met een maatje op een paddock, bij ons staat hij in een groep van 8 op een grote wei....het was een hele verandering voor hem en het heeft weken geduurd voordat hij rustig was. hij beet erg veel , iedereen liet zn benen niet optillen,veel de oren in de nek en zelfs gericht trappen als we met de benen bezig waren....en brak ieder touw waar ik hem aan vastzette, behalve als ik 1 van de andere paarden naast hem aan de muur zette. we hebben dan ook de eerste 2 maanden bijna niets gedaan, gewoon langskomen en verzorgen....

Ik kan natuurlijk alleen reageren op wat ik van jou lees en kan dus niet het hele plaatje zien, maar op mij komt hij over als een paard wat ontzettend onzeker is en heel veel (meer) tijd nodig heeft om alle veranderingen te verwerken. Ik denk dus dat hij echt veel meer tijd en rust nodig heeft. Ik denk dat ik even een weekje een ervaren persoon de basis weer kort zou laten doornemen met hem (in en uit de wei en voetjes optillen) en hem dan nog even wegzetten tot het voorjaar. In tussentijd hem gewoon echt even met rust laten, misschien wekelijks even de wei in en een aai geven, maar enkel als hij daar goed op reageert. Dan in het voorjaar onder strikte begeleiding aan de slag.

MAAR: groen met groen wordt blauw. Hoe capabel ben jij om een groen paard op te leiden (onder begeleiding) en hoe capabel is jouw dochtertje? Reken erop dat je dochter mogelijk pas over een jaar of drie op dit paard kan rijden en ook niet eerder dan dat moment zelfstandig iets met hem kan doen (en misschien duurt het nog wel veel langer). Is dat wat je wil?
Als dat niet is wat je wil dan zou ik je verlies nemen en dit paard verkopen en voor een wat ouder, goed opgevoed paard gaan met een rustig en zelfverzekerd karakter.

xApple schreef
Het is helemaal geen schande als het niet lukt en er geen klik is. Ik zou hem verkopen en op zoek gaan naar een paardje wel je wel deze klik mee hebt en die zelf heel stabiel is.


ja dat is een goede vraag, ik dacht dat ik capabel was om een jong paard te trainen, maar dit is een paard als geen ander die ik in handen heb gehad...ik was van mijn 11de tot ongeveer mn 26ste dagelijks met paarden bezig ik heb mn eerste paardej, een haflinger als veulen gekregen van de man waar ik zijn vier merries verzorgde , ik heb ze alle vier beleerd, mijn eigen paard ook opgeleid en op wedstrijd uitgebracht, ik heb op een trainingsstal gewerkt...en dacht dit wel te kunnen....valt vier tegen helaas overmoedig geweest, ik ben moeder geworden een andere baan gevonden zo goed als gestopt met paarden....pas toen mijn dochter wilde rijden, begon het bij mij ook weer te kriebelen, en ben ik terug les gaan nemen op een manege....heerlijk....dochter heeft nu een hele leuke verzorgwelsch en op de stal waar die staat was nog plek ....en toen dus zelf weer een paardje gezocht, met de bedoeling dat ik hem zou beleren en als mijn dochter niet meer op haar verzorgpony past hem samen te rijden. ik wil het absoluut een kans geven, het ligt niet in mijn aard een beestje weg te doen, ik heb ooit mijn eerste paardje verkocht, en vindt het nog steeds vreselijk, financieel was het toendertijd niet meer te doen voor me, maar heb me altijd schuldig gevoeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 09:16 



 
Profiel   

Sommige tinkers vertonen dit gedrag. Ik had er zelf ook een gekochtdie dat ging doen.Die kwam uit Ierland dus ik dacht dat het kwam doordat hij daar in een natuurgebied had gelopen en geen opvoeding had gehad. Maar de jouwe is dus gewoon hier geboren.Dan zit het dus in het paard zelf. De mijne heb ik teruggebracht naar de verkoper nadat hij me expres raak trapte. ik was er bang van geworden en dan wil ik hem niet meer. Ik had 40 jaar paardenervaring maar dit was nieuw voor me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 09:35 



 
Profiel   

Toch klinkt het alsof het wel goed kan gaan, als je met steun van je instructrice er wel uit kan komen.
3,5 is misschien inderdaad jong, zoals je aangeeft klinkt het niet perse alsof je hem overvraagt, maar misschien is hij nog niet stabiel genoeg om veel denkwerk te doen. Zijn er oefeningen of bezigheden die wel goed gaan, die jullie beide leuk vinden? Misschien samen met een stalgenoot en zijn/haar paard wandelen bijvoorbeeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 09:37 



 
Profiel   

Zo te lezen is dit nog een jong paard waarbij je ook niet weet op welke wijze deze beleerd is

Misschien een mogelijkheid om het paard naar een stal te brengen waar ze professioneel beleren om weer terug te gaan naar de basis en om zo te resetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 09:53 



 
Profiel   

Een paard kun je niet resetten :)
Vaak is het zo dat een paard daar binnen een dag zich gedraagt omdat die mensen een uitstraling hebben waar het paard van onder de indruk is en daarnaast goede timing hebben om in te grijpen.
Zo gauw een paard dan weer thuis komt gaat dat een paar dagen goed, paard heeft in de gaten dat het baasje nog steeds eens twijfelt bij bepaald gedrag en het gedrag is weer terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 09:56 



 
Profiel   

Er zijn goeie plekken waar goed gekeken wordt naar de interactie met de eigenaar, en met follow up thuis. Ik zou niet zo generaliseren :D{

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 10:04 



 
Profiel   

Maar dan heb je daarna echt die actieve begeleiding thuis nodig, alleen je paard weg brengen zoals Nilda's idee kom je er niet mee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 10:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen