Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Moeite met paard uit de wei te halen door andere pony

 
Profiel   

Dag iedereen,

Mijn haflinger (en dus rijpony) staat samen met een miniatuurpaardje (hengstje).
Ik ga ongeveer 2 keer week rijden waarbij ik dus mijn paard alleen uit de weide moet zien te halen en op de trailer zet.
Mijn paard is absoluut het probleem niet: die volgt braaf en gaat probleemloos de trailer op.
Maar mijn mini wilt uiteraard niet graag achterblijven en volgt mijn haf waardoor ik al een paar keer heb gehad dat hij uit de wei ontsnapte terwijl ik mijn paard uit de wei haal.
Ik heb al vanalles geprobeerd: hem op een ander stuk wei zetten (breekt door de stroomdraad), in de stal zetten (dat is 1 keer gelukt, ik moet ze dan samen in de stal zetten -alleen is hij er niet in te krijgen- om dan de grote eruit te halen waarbij de mini dan ook weer mee de stal uitdendert)
Het lukt me niet om de poort te sluiten vlak achter de haf, dat klein monster vindt immers altijd een manier om er langs te glippen. Zo snel dat die kleintjes kunnen zijn, maar het drijft me tot wanhoop want zo ga ik al gestresseerd naar de wei en de rijles/buitenrit.

iemand tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 14:42 



 
Profiel   

Ze staan alleen samen, er zijn verder geen andere paarden? Hoe lang speelt dit al, zijn ze überhaupt wel gewend om apart van elkaar meegenomen te worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 14:49 



 
Profiel   

Voer je ze wel in de stal? Als je dagelijks met beiden naar de stal gaat, en de kleine in de stal, de grote bij de stal voert dan wordt het een gewoonte en leert de mini dat binnen wat lekkers te vinden is. De eerste paar keer zal de mini misschien protesteren, maar zodra ze het weten wennen ze eraan. Op die manier krijg ik mijn paarden altijd van de wei, zonder gedoe. Ze mogen er een uur of wat op, en daarna rammel ik met de voerbak, zet die in de stal (de kleine laag en de grote hoog) en komen ze na een paar minuten eraan. Zij eten, ik doe de wei dicht. Ga ik rijden, dan gaat de mini in de stal met wat lekkers of vers hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 15:11 



 
Profiel   

Ze staan met hun tweetjes al 6 jaar samen. Sinds een 4tal jaar rij ik veel met de haflinger, dus ze worden regelmatig gescheiden.
Sinds een 2 tal weken staan ze echter op een nieuwe wei (onze eigen aangekochte wei). Er zijn nog ponys in de buurt maar die staan wat verder weg (ze kunnen ze wel zien)
Daarvoor stonden ze op een huurwei met aangrenzend een wei met een paar grote pony's. Toen ze nog op hun oude weide stonden, had ik dit probleem niet, waarschijnlijk omdat er andere pony's vlak langs hun wei stonden.

Enkel de haf krijgt krachtvoer, maar niet in het bijzijn van de mini (ik ga altijd op verplaatsing rijden en daar krijgt hij zijn krachtvoer na het rijden) De mini en de haf krijgen beiden onbeperkt hooi in de winter (dit hooi ligt op de wei onder een schutstal). Tot op heden leven ze nog van het gras dat op de wei staat (dit weekend komt het hooi)
Het lekkers in de stal (niet de schutstal!) geven heeft welgeteld 1 keer gewerkt. De mini weet hoe laat het is als ik het lekkers in de stal doe en de trailer staat voor de deur.. Hij gaat gewoon niet naar binnen.


Laatst bijgewerkt door Hafje81 op 16-11-17 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 15:17 



 
Profiel   

ik nam altijd een dresuurzweepje mee naar de weide. de paarden die achterbleven wisten zo dat ze niet door het hek mochten, evne in de lucht zwaaien en klaar. na enkele keren bleven ze mooi op afstand als je het gewoon bij je had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 15:19 



 
Profiel   

Zoe_97 schreef
ik nam altijd een dresuurzweepje mee naar de weide. de paarden die achterbleven wisten zo dat ze niet door het hek mochten, evne in de lucht zwaaien en klaar. na enkele keren bleven ze mooi op afstand als je het gewoon bij je had.


Misschien is dat nog de beste oplossing, hoewel ik er dan nog een ga moeten kopen (ik heb nog nooit een zweep gebruikt op de 6-7 jaar dat ik ze heb, niet bij het longeren, niet bij het rijden en niet in omgang)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 15:21 



 
Profiel   

Zet je kleintje even vast op stal.
Grote in de trailer.
Kleintje los maken op stal.
Omdat je schrijft dat hij wel eens door de draden gaat zou ik dus de stal gebruiken.
Pluk hooi er bij en gaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 15:26 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Zet je kleintje even vast op stal.
Grote in de trailer.
Kleintje los maken op stal.
Omdat je schrijft dat hij wel eens door de draden gaat zou ik dus de stal gebruiken.
Pluk hooi er bij en gaan :)



Klinkt simpel, maar hij laat zich dus niet vangen op die moment. Hij kruipt steeds weg achter mijn haflinger of gaat lopen.. Als hij dat doet, probeer ik er van te profiteren om de wei uit te gaan, maar kleine donder is vaak sneller en staat in no-time achter de haf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 15:28 



 
Profiel   

Maar hij weet toch niet wanneer je echt weg Wilt gaan?
Elke dag even samen op stal zetten en hem dan ook vast zetten.
Paar korrels brok en weer in de wei.
Dan verdwijnen die problemen snel. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 15:30 



 
Profiel   

Kun je hem niet gewoon meenemen? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 15:31 



 
Profiel   

Kleintje moet ook gewoon opgevoed worden en luisteren als het nodig is. Dus even tijd investeren dat de mini normaal kan meelopen wanneer en waar jij wilt. Ook als dat 10x in en uit de stal is. Hij moet toch leren hij door baas gepakt kan worden ookal heeft hij daar geen zin in. 22 uur voor zichzelf en 2 uurtjes luisteren naar baas en netjes wachten in de stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 15:52 



 
Profiel   

Esther_r20 schreef
Kleintje moet ook gewoon opgevoed worden en luisteren als het nodig is. Dus even tijd investeren dat de mini normaal kan meelopen wanneer en waar jij wilt. Ook als dat 10x in en uit de stal is. Hij moet toch leren hij door baas gepakt kan worden ookal heeft hij daar geen zin in. 22 uur voor zichzelf en 2 uurtjes luisteren naar baas en netjes wachten in de stal.


Exact mijn gedachte.

Het is natuurlijk van de zotte dat je stress krijgt omdat je mini niet luistert.

Tijd en energie steken in je mini zie ik als enige oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 15:59 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Maar hij weet toch niet wanneer je echt weg Wilt gaan?
Elke dag even samen op stal zetten en hem dan ook vast zetten.
Paar korrels brok en weer in de wei.
Dan verdwijnen die problemen snel. :)


Trailer zien= weggaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 16:18 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Esther_r20 schreef
Kleintje moet ook gewoon opgevoed worden en luisteren als het nodig is. Dus even tijd investeren dat de mini normaal kan meelopen wanneer en waar jij wilt. Ook als dat 10x in en uit de stal is. Hij moet toch leren hij door baas gepakt kan worden ookal heeft hij daar geen zin in. 22 uur voor zichzelf en 2 uurtjes luisteren naar baas en netjes wachten in de stal.


Exact mijn gedachte.

Het is natuurlijk van de zotte dat je stress krijgt omdat je mini niet luistert.

Tijd en energie steken in je mini zie ik als enige oplossing.



Ik kan hem normaal pakken, maar niet als de trailer voor staat.. Verder is hij wel braaf en luistert hij.
Ik vrees dat ik ga moeten oefenen op: de trailer aan de wei + halster in de hand is niet altijd werken, maar iets lekker krijgen..
Heb alleen weinig energie om dit in het donker na mijn werk te moeten doen (trailer aankoppelen en heel dat gedoe alleen daarvoor) met mijn 2 kids die energie vragen, mijn werk, huishouden en nog eens een master (met eindwerk) bijstuderen 8)7
Ik geef toe dat ik hoopte op een simpelere, minder energie vragende oplossing _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 16:23 



 
Profiel   

Kun je niet de trailer nog even laten staan, uit het zicht dus, en dan de mini in de stal, haf pakken trailer pakken en klaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 16:28 



 
Profiel   

Of altijd je trailer meenemen en voor de weide zetten. Ook als je niet de haf meeneemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 16:56 



 
Profiel   

Herkenbaar, hier het zelfde liedje.

Wat ik altijd doe is: Stroom er af, naar de wei toelopen, shetlander het halster omdoen, vastknopen aan een paal / onze watertank. Mijn fjord meenemen naar de poetsplaats, vervolgens loop ik weer naar de wei en laat de shetlander weer vrij en doe daarna de stroom er weer op, dit werkt bij mij prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 17:10 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Of altijd je trailer meenemen en voor de weide zetten. Ook als je niet de haf meeneemt.



Dat is inderdaad hetgeen ik zou moeten doen.. Dat ze niet altijd denken dat de haf mee moet als ik de trailer meepak. Maar ik zie me dat niet doen in het donker met mijn drukke leven langs de paardjes..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 18:09 



 
Profiel   

jasmijn16 schreef
Kun je niet de trailer nog even laten staan, uit het zicht dus, en dan de mini in de stal, haf pakken trailer pakken en klaar?


Uit het zicht is niet mogelijk. Ze zien me al van ver aankomen. De wei is gelegen tussen andere weien en is dus één open vlakte..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 18:10 



 
Profiel   

Heb alles gelezen en er zijn veel goede oplossingen tussen.

Alleen wil je er geen tijd en moeite in gaan steken om het te gaan oefenen.
Dus dan blijft er weinig meer over en blijf je aanklooien.

Het zijn en blijven dieren die als ie iets niet leuk vind een manier vindt om daaronderuit te komen en dan is het aan jou om er tijd en moeite in te gaan steken dat het wel goed gaat of makkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 18:30 



 
Profiel   

sorry ik heb niet alles doorgelezen omdat ik weg moet maar ik heb inderdaad het zelfde probleem, ik zet nu de andere pony vaak vast aan een paaltje van de omheining en loop dan met mijn eigen pony eruit en ga dan de andere pony weer losmaken. Als hij zich niet laat vangen kun je proberen om hooi/gras/vbrokjes te geven en hem daarmee af leiden terwijl je eruit gaat of hem lokken met voer en hem dan snel een halster omdoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 19:01 



 
Profiel   

Een tweede mini erbij blijft die niet alleen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 19:11 



 
Profiel   

Hafje81 schreef
Ze staan met hun tweetjes al 6 jaar samen. Sinds een 4tal jaar rij ik veel met de haflinger, dus ze worden regelmatig gescheiden.
Sinds een 2 tal weken staan ze echter op een nieuwe wei (onze eigen aangekochte wei). Er zijn nog ponys in de buurt maar die staan wat verder weg (ze kunnen ze wel zien)
Daarvoor stonden ze op een huurwei met aangrenzend een wei met een paar grote pony's. Toen ze nog op hun oude weide stonden, had ik dit probleem niet, waarschijnlijk omdat er andere pony's vlak langs hun wei stonden.

Enkel de haf krijgt krachtvoer, maar niet in het bijzijn van de mini (ik ga altijd op verplaatsing rijden en daar krijgt hij zijn krachtvoer na het rijden). Tot op heden leven ze nog van het gras dat op de wei staat (dit weekend komt het hooi)
Het lekkers in de stal (niet de schutstal!) geven heeft welgeteld 1 keer gewerkt. De mini weet hoe laat het is als ik het lekkers in de stal doe en de trailer staat voor de deur.. Hij gaat gewoon niet naar binnen.


Zie daar waar het aan ligt. De mini is nog lang niet gewend op deze locatie en wil gewoon niet alleen achterblijven. Heel begrijpelijk.
Het is handiger om elke dag even te oefenen met voeren in de stal en niet alleen als je met de haf weg gaat. Dat hebben ze inderdaad zó door. Even een poosje je gewoontes aanpassen ;) De shet mag wel wat Metazoa brokjes, en als je hem dagelijks in de stal voert gaat hij echt wennen. Eerst een paar dagen deur open laten zodat hij naar buiten kan als hij het op heeft en weg wil, en zodra hij ontspannener wordt deur even dicht, en dat steeds langer. En belonen voordat je de deur opent, hij hoeft niet naar buiten te stormen, dat is niet goed.
Blijf je het incidenteel doen, dan gaat het niet werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 20:00 



 
Profiel   

Wat je mini doet is eigenlijk heel logisch en instinctief. Geen enkel paard wilt helemaal alleen achterblijven.
Ik vind het idee van een tweede mini erbij dus eigenlijk niet zo gek. Of de mini gewoon gezellig mee met de trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 20:58 



 
Profiel   

Maak een soort van sluis, een stukje afzetten net voor je poort/uitgang.
Mocht de shet dan mee daarin lopen staat hij niet meteen op de weg en kan je hem terug de wei in doen terwijl je haflinger daar even wacht.
Snap je wat ik bedoel?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 21:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen