Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard valt andere paarden aan.

 
Profiel   

.


Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 12:57 



 
Profiel   

Hoe groot is de buiten bak en met hoeveel paarden stonden er dan samen in?

Was er wat te eten in de buitenbak?

Hoe lang staat je paard al op deze stal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 13:01 



 
Profiel   

Eens met een stroomdraad ertussen proberen.. zodat ze elkaar goed kennen. Niet even maar een paar dagen. Misschien werkt dat. Maar sommige paarden blijven zo. Of je moet net een goede match hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 13:12 



 
Profiel   

Dit herken ik heel erg. Mijn ruin heeft precies hetzelfde. Hij kwam ook ongeveer uit dezelfde situatie toen ik hem kocht wilde ik hem ook graag samen zetten. Bij hem kon echter ook in een keer de knop om gaan en ging hij op oorlogspad :Y) Met een draadje ertussen, elkaar leren kennen in een gecontroleerde omgeving, allemaal geprobeerd. Uiteindelijk staat hij naast paarden en kan hij over het draad contact hebben. Dit gaat super en hij oogt ook erg tevreden. Ik moest alleen zelf even het idee los laten dat alle paarden samen 'moeten'. Maar misschien lukt het bij jou paard wel met de juiste combi :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 13:30 



 
Profiel   

bij zo'n paarde geloof ik bv in een grote weide(meerder ha's),met een kudde paarden die al een tijdje stabiel samen staat.

de kudde accepteert zo'n gedrag niet.
als hij dan een paard 'aanvalt',vlucht dit paard 'in de kudde' en wordt zijn gedrag geblokkeerd.
zo leert hij ook wat sociaal geaccepteerd wordt en wat niet.

maar zoiets is natuurlijk niet altijd haalbaar.

los van een kudde denk ik toch dat er paarden echt een match zouden zijn.meer kan bij een merrie,maar ik zou blijven proberen,vroeg of laat vindt hij dan toch 'zijn maatje' waar het goed mee klikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 13:33 



 
Profiel   

Misschien kan ik iets voor je paard doen op afstand via een foto. Als je er voor open staat mag je mij een pb sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 13:33 



 
Profiel   

Ik zou ook voor de optie opteren voor eerst met draad tussen.

Bij ons op stal was er ook zo een paardje. Hebben ze een shetlanderke bij gezet maar die kon elk moment weg in geval van nood (onder afspanning, was voorzien) maar kon natuurlijk niet weg op straat ofzo. Uiteindelijk klikte dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 13:39 



 
Profiel   

draad ertussen zodat je paardje er niet bij kan. shet erbij die er nog wel onderdoor past. Zo kan des het zelf kiezen of hij erbij komt en kan het rustig wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 14:02 



 
Profiel   

Heeft dit paard ooit wel geleerd om in een kudde te staan?

Klinkt alsof hij even een goed pak rammel moet hebben van een aantal merries die dat niet pikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 14:07 



 
Profiel   

Ilsaaaa schreef
Dit herken ik heel erg. Mijn ruin heeft precies hetzelfde. Hij kwam ook ongeveer uit dezelfde situatie toen ik hem kocht wilde ik hem ook graag samen zetten. Bij hem kon echter ook in een keer de knop om gaan en ging hij op oorlogspad :Y) Met een draadje ertussen, elkaar leren kennen in een gecontroleerde omgeving, allemaal geprobeerd. Uiteindelijk staat hij naast paarden en kan hij over het draad contact hebben. Dit gaat super en hij oogt ook erg tevreden. Ik moest alleen zelf even het idee los laten dat alle paarden samen 'moeten'. Maar misschien lukt het bij jou paard wel met de juiste combi :)

Hier net zo één. Kan soms 3 dagen duren, maar ergens mept ie z'n nieuwe vrienden de wei uit.
Merries vindt ie prima, maar ik waag mijn merries er niet aan omdat deze ruin nog springt.
En ik haal ook graag mijn merries uit de wei zonder dat ik eerst langs een staatsgevaarlijke ruin moet ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 14:25 



 
Profiel   

Ik heb 1 keer zon paard gezien. Ijsbeerde hele dag langs het draad dat hij naar de rest wou. Maar als ze hem er bij deden. Niks en niemand was veilig sloeg alles bont en blauw en beet iedereen. Niks hielp. Al liet je hem weken er bij in lopen niet te doen gewoon bleef jagen en bijten. Weide van een paar hectare dus ruimte zat. Deze bleef dus alleen in de weide staan. Uit veiligheid voor zichzelf en voor anderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 14:41 



 
Profiel   

.


Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 14:42 



 
Profiel   

.


Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 14:43 



 
Profiel   

.


Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 14:45 



 
Profiel   

.


Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 14:47 



 
Profiel   

Ik herken het van een ruin wat mijn vriendin ooit een jaar heeft gehad.
Soms ging het dagen goed, maar dan had ie er opeens één op het oog die hij dwars door de draden trapte.
Zij heeft het paard verkocht, niet speciaal daarom, hoor.
Maar handig is het niet, om zo'n paard met andere paarden samen te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 14:51 



 
Profiel   

Grote, hele grote wei en een stabiele kudde. Dit paard moet leren paard te zijn en moet daarin opgevoed worden door andere paarden. Ik zou hem daar eerst ruim de tijd voor geven, dat komt zijn hele wezen en karakter ten goede. Ook voor jou als ruiter.

Ik zou dus eens rond gaan vragen, bijvoorbeeld bij opfokbedrijven met gemengde kuddes (niet alleen jonkies), eventueel in de Ardennen of Frankrijk. Het dier daar in een kudde zetten en na 8 maanden ophalen. Dat zou ik doen. Ik weet zeker dat je dan een beter, stabieler en gezonder dier terug krijgt. Ik heb het zien gebeuren. Investeren voor de lange termijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 14:56 



 
Profiel   

Ik had zo'n merrie. Een Arabier met het bijbehorende volhardendheid. Als jong dier had ze nog wel respect voor grote sterke ruinen, maar alles wat ze aankon liep ze omver.

Letterlijk. De eerste keer schrok ik echt heel erg. Ze stond met een oude shetruin in de bak. Ze liep rustig naar de verste hoek en draaide zich om. Op volle snelheid met een klap tegen de shet aan, die ging volledig ondersteboven. Dan omdraaien om aan te vallen. Gelukkig stopte ze toen ik ertussen sprong. Het schijnt dat dominante merries dat doen om de jonge hengsten die lastig worden de kudde uit te jagen.

In de loop van de jaren heb ik het nog verschillende keren geprobeerd. Ze was een geweldige moeder, maar toen haar veulen als driejarige terugkwam van de opfok kreeg die dezelfde behandeling als de shetruin. Ook in een groep met oudere dominante merries bleef ze bezig. Gewoon niet opgeven, maar blijven sarren tot de ander opgeeft. En dan regelmatig even de boel de hele wei doorjagen.

Ik heb haar uiteindelijk altijd apart gehouden. Daar was ze ook tevreden mee, in een wei naast de anderen, verdeeld met stroomdraad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 22:18 



 
Profiel   

Paarden hebben soortgenoten nodig, mee eens. Hij niet, hij wil dat gewoon niet, mag dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 22:21 



 
Profiel   

Ook ik heb zo'n geval- maar die van mij wilde wel graag bij anderen staan, staat nu ook heel blij op de wei in de kudde.

Bij mijn paard was een grote weide en een stabiele kudde (met minimaal 1 voerplaats per paard) dus de oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 22:32 



 
Profiel   

Ik zou toch een mogelijkheid zoeken met meer ruimte. 20 x 40 is echt niks en ze kunnen elkaar daardoor niet ontlopen en hebben geen eigen plekje. Verder gewoon in een kudde zetten met een paar andere paarden die hier niet van gediend zijn en hem op zijn donder geven.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 22:35 



 
Profiel   

Ik ken een ruin, die gaat de 1e paar keren goed, maar laat je m te lang erbij staan of überhaupt de 3e keer slaat ie ze helemaal verrot. Dit is met zat verschillende geprobeerd en ook die hij goed kende van stal ernaast en in aangrenzende bakken zeg maar, maar hij blijft het doen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat hij in de opfok door de anderen niet werd geaccepteerd, heel laag in rang stond en alleen maar opgejaagd. Ergens naast staan gaat met bijna alle paarden prima maar samen niet dus hij blijft gewoon alleen staan in een aangrenzende ruimte

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 22:39 



 
Profiel   

Volgens mij kan het wonderen doen als je hem een tijdje in een stabiele/grote kudde zet. Dat heeft een stalgenootje van mij ook ooit gedaan toen ze met hetzelfde probleem zat. Het heeft haar paard in ieder geval erg geholpen.
Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-17 23:58 



 
Profiel   

Buitenbak is ook wat klein. Zo kan een ander paard ook niet echt weg gaan. Hoe groot zijn de weides van de zomer? Ik denk dat je zo'n paard het best in een bestaande kudde kunt zetten met goed wat gras en veel ruimte. En even afwachten. Bij brutale paarden kan het even heftig aan toe gaan. Zou in ieder geval gaan voor een grote wei. En mocht het paard dan beter worden in z'n sociale vaardigheden zal hij ook beter kunnen omgaan met een andere paard op een kleine ruimte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-17 00:07 



 
Profiel   

Veel te kleine plaats. Gooi die in een kudde, grote wei en dat lost alles op. Bij ons staan ze met gemiddeld 12 paarden in de wei. Stabiliseert zich allemaal.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-17 00:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen