Paard staat niet stil bij opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:56

Oh op die manier bedoel je, ik begreep uit je bericht dat hij te slim was om te blijven staan en dus weg bleef lopen.
En natuurlijk is rust belangrijk, dat is het bij alles was je aanleert wat ze lastig of spannend vinden.
Fijn dat ‘ie het nu wel doet!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:59

Nouvel schreef:
Oh op die manier bedoel je, ik begreep uit je bericht dat hij te slim was om te blijven staan en dus weg bleef lopen.
En natuurlijk is rust belangrijk, dat is het bij alles was je aanleert wat ze lastig of spannend vinden.
Fijn dat ‘ie het nu wel doet!


Nee haha bedoelde t niet op die manier. Belonen met eten kent hij niet. Is nooit op die manier gedaan, daarom dat het niet werkt met hem.

Rust is zijn beloning, druk eraf.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:04

Ik heb ook een merrie die in het verleden waarschijnlijk een trauma heeft gehad met opstijgen. Ze spant zich in het hele lichaam aan met opstijgen, hoofd omhoog en gaan met die banaan. Nu met een nieuw zadel, meerdere behandelingen van de osteopaat en heel veel rust/geduld en snoepjes. Kan ik de ene dag na 1 minuut al op stappen en soms duurt het 20 minuten. Het gekke is, als ik eenmaal gezeten heb en ik ga er weer op en af is er niks meer aan de hand.

Nu na 2 maanden loopt ze alleen nog achterwaarts, maar stuift er niet meer vandoor. Belangrijkste is consequent zijn. Net zo lang terug zetten tot ze wel blijft staan. Als ik er op zit krijgt ze links en recht een snoepje. Soms helpt het voor haar ook om even de spanning los te laten door eerst wat rondjes te longeren. Ik stap nu ook op met lange teugel. Soms eerst wat wiebelen aan het zadel en druk zetten. Belonen door weg te lopen bij de spanning wanneer ze blijft staan en dan weer opnieuw richting krukje.

Het vergt vooral veel geduld, zeker als je een les gepland hebt om 11:00 uur, maar je pas om half 12 er op zit :').

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:11

Mijn jonge merrie had die neiging ook. Ik stap met kruk op en ik bleef haar gewoon terug zetten op de plek. Al verzet ze maar 1 hoef. Terug zoals ik haar gezet heb. Ze krijgt geen vinger want dan pakken ze toch de hele arm, ook als ik eenmaal zit. Éérst stil staan. Pas dan mag ze weg stappen. Vertrekt ze zet ik haar stil en moet ze wachten. De eerste keer duurde het even eer ik er op zat. De tweede keer werd ze het al sneller moe. Na een week had ik een paard dat 99% van de tijd meteen stil stond. Inmiddels heb ik een paard dat zo plicht bewust stil staat dat het een standbeeld kan zijn. :+ en dan ook echt met zo’n attitude van: Ik.beweeg.niet. _O- heel vastberaden koppie trekt ze er bij.

Dus in het begin gewoon geen mm geven. Stil staan = stil staan. Da’s ook niet een hoefje voor of achter uit zetten.
Ik verhef mijn stem trouwens niet. Ik blijf gewoon de vraag/de uitleg rustig hetzelfde herhalen tot ze het snappen.

NAV

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:25

Ik stap pas op als ik voel dat mijn paard relaxed is. In het verleden duurde dat soms een half uur, ik kreeg vaak tips dat ik streng moest zijn, hem ergens moest klemzetten of ‘moest laten zien wie de baas was’. Bij sommige paarden werkt dat misschien, maar die van mij houdt zijn adem in bij spanning en als hij het niet meer trekt gaat hij rennen. Mensen ernaast werkt bij hem alleen maar averechts. Dus ik heb het opgedeeld in kleine stukjes:

- krukje ernaast, op de eerste trede gaan staan. Geen spanning? Dan een rondje lopen (=beloning, even weg van het spannende ding)
- weer op het krukje gaan staan, beetje in de beugel hangen, geen spanning? Dan weer een stukje lopen.

En dat net zo lang uitbouwen tot ik rustig kon opstappen. Geen stress, geen tijdsdruk, alleen rust en ontspanning. Uiteraard uitvoerig belonen als hij het gewenste gedrag liet zien. Inmiddels kan ik zonder problemen in 1 keer opstappen.

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:03


Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:42

Ayasha schreef:
Mijn jonge merrie had die neiging ook. Ik stap met kruk op en ik bleef haar gewoon terug zetten op de plek. Al verzet ze maar 1 hoef. Terug zoals ik haar gezet heb. Ze krijgt geen vinger want dan pakken ze toch de hele arm, ook als ik eenmaal zit. Éérst stil staan. Pas dan mag ze weg stappen. Vertrekt ze zet ik haar stil en moet ze wachten. De eerste keer duurde het even eer ik er op zat. De tweede keer werd ze het al sneller moe. Na een week had ik een paard dat 99% van de tijd meteen stil stond. Inmiddels heb ik een paard dat zo plicht bewust stil staat dat het een standbeeld kan zijn. :+ en dan ook echt met zo’n attitude van: Ik.beweeg.niet. _O- heel vastberaden koppie trekt ze er bij.

Dus in het begin gewoon geen mm geven. Stil staan = stil staan. Da’s ook niet een hoefje voor of achter uit zetten.
Ik verhef mijn stem trouwens niet. Ik blijf gewoon de vraag/de uitleg rustig hetzelfde herhalen tot ze het snappen.


Zo doe ik het ook :j ze zijn het gauw zat dat je ze steeds terug zet. Werkt super.

Ook stap ik aan het eind van de training nog wel eens een paar keer af en op ;)

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:09

Ik mag er zelf ook weer mee beginnen, de stilstaan training.
Mijn jonkie van 4 stond telkens doodbraaf stil als ik krukje naast haar zette, op het krukje stapte
en vervolgens opstapte. Nu begint ze het te kennen en gaat ze testen ... gisteren haar tot 6x terug
naast dat krukje moeten zetten. Hopelijk leert mevrouw snel terug dat stilstaan toch makkelijker is.

Wat ik met veel dingen doe is het volgende ook "voor elke x dat je het niet goed doet, doen we het nog 2x extra", zo leren ze ook snel dat als ze braaf zijn, ze sneller beloond worden met rust/einde werk.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:12

Ik geef altijd wat lekkers zodra ik erop zit. Daarvoor moet ze wel stilstaan. Dus dan wacht ze altijd totdat ik erop zit en wat lekkers krijgt.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:25

Ik heb dit 'probleem' ook gehad met mijn jonkie. Ik had elke keer een extra handje nodig om vast te houden! Toen was ik het zat en aan de gang gegaan met koekjes. de baan in stil staan koekje. aansingelen koekje. voet in de beugel koekje. hangen koekje. zitten koekje. Dit kunstje had hij binnen een week door. daarna alleen nog een koekje gegeven als ik erop zat. ondertussen doen we alles zonder koekje en staat hij stil.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:28

Ook hier een paard voor de wagen, een fries, nuchter maar soms best wel wat drammerig als het aankomt op eten of toen hij net bij ons was in het opzoeken van de grenzen.
Op de poetsplaats was het bijvoorbeeld continu naar voren en dan weer naar achteren of een pas opzij terwijl jij daar net staat, ik heb hem continu terug gezet naar de plek waar ik m wilde hebben. Na een week was hij best beu om steeds gecorrigeerd te worden, dus bleef hij rustig staan en afwachten wat er kwam, hij is het gewend om te wachten (heeft bij de fokker jarenlang in 2-span gelopen en zelfs de rouwkoets gereden dus dan moest hij vaak wachten tussendoor). Met het inspannen staat hij dan wel weer keurig stil en wacht netjes. Met het voeren was het echt een dramkont of als hij naar de wei mocht. Dit heb ik opgelost door net zo lang te wachten dat hij keurig stilstond, bij het voeren in de stal kon hij rondjes lopen en de stal omploegen of even met de tanden langs de spijlen. Hij kreeg pas eten tot hij keurig stil stond niet eerder, zelfde met hooi buiten geven of naar de wei gaan, draaien en rond lopen totdat het eten beschikbaar was, ik wachtte net zo lang tot hij keurig stil stond en pas dan kreeg hij zijn hooi of ging het hek los naar de wei. Ze snappen dat heel snel.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:12

Ik heb een jong paard gekocht, die erg gespannen werd bij dingen die ze niet leuk vond.
Het opstappen van jou op je paard wekt waarschijnlijk spanning op, heeft er geen zin in.
Zelf ben ik mijn paard gaan trainen volgens TRT methode van Tristan Tucker. Dat is iets uitgebreider dan alleen het opstappen, maar het helpt je paard in totaliteit te veranderen. Het zijn maar een aantal eenvoudige stappen. Maar je moet er wel even tijd voor nemen. Vooral het paard leren om bij spanning te ontspannen is erg fijn.

Het leren van ontspanning bij spanning is (buiten de buigoefeningen) dat je de prikkel weg haalt op moment van ontspanning.
Bij het opstappen werd mijn merrie al nerveus en boos als ik het krukje naast haat zette. Ben toen regelmatig gaan oefenen en gewoon naast haar op krukje gaan staan en op moment dat ze ontspande stapte ik van krukje af...even pauze en weer opnieuw. Als je wil opstappen zou je kunnen wachten tot je paard ontspant en stilstaat om vervolgens juist niet op te stappen, maar even een "release" geven en een rondje te lopen. Daarna probeer je het weer. Zo beloon je positief gedrag. Als ze echt makkelijk en langduriger relaxt stilstaat dan pas opstappen.

Voorbeeld van TRT oefeningen... https://youtu.be/Mq1LXFlq78M

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:22

Jenara schreef:
Ik mag er zelf ook weer mee beginnen, de stilstaan training.
Mijn jonkie van 4 stond telkens doodbraaf stil als ik krukje naast haar zette, op het krukje stapte
en vervolgens opstapte. Nu begint ze het te kennen en gaat ze testen ... gisteren haar tot 6x terug
naast dat krukje moeten zetten. Hopelijk leert mevrouw snel terug dat stilstaan toch makkelijker is.

Wat ik met veel dingen doe is het volgende ook "voor elke x dat je het niet goed doet, doen we het nog 2x extra", zo leren ze ook snel dat als ze braaf zijn, ze sneller beloond worden met rust/einde werk.


Herhalen is nooit erg, maar wel met beleid niet om af te straffen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:23

nouklime schreef:
Ik heb dit 'probleem' ook gehad met mijn jonkie. Ik had elke keer een extra handje nodig om vast te houden! Toen was ik het zat en aan de gang gegaan met koekjes. de baan in stil staan koekje. aansingelen koekje. voet in de beugel koekje. hangen koekje. zitten koekje. Dit kunstje had hij binnen een week door. daarna alleen nog een koekje gegeven als ik erop zat. ondertussen doen we alles zonder koekje en staat hij stil.


Dit werkt helaas niet voor elk paard.. is ook maar net wat je ze aanleert.

jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:58

Ik vind het ook leuk,om bij het krukje af te stijgen

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:04

bruintje123 schreef:
OP het harde opstappen zou ik niet doen.
Paarden zijn daar echt niet voorzichtiger en heb al paarden onderuit zien glijden bij ruiters die dat ook dachten.

Maak opstappen leuk en ook een onderdeel van de training.
Leuk maakte ik het door een snoepje te geven direct na het opstappen.
Eerst met een vasthoud hulp die steeds verder afstand neemt.
Bij het snoepje aanpakken wil ik dat het paard de hals buigt naar mij toe, want met een gebogen hals kan een paard niet lopen. :)
Ondertussen uiteraard ook een aai en een stem beloning.
Eerst krijgen ze binnen een seconde al dat snoepje om het geduld niet op de proef te stellen.
Maar die tijd stel ik op een gegeven moment uit, 2 seconde braaf stil staan, 4 seconde braaf stil staan en dan pas het snoepje. Tot zo lang ik wil.
En dan ga ik het snoepje afbouwen, de ene keer wel, dan weer niet.

En ook gaan op en af stappen onder het rijden.
Is hij lekker ontspannen, stap af en weer op. Net zo goed mee oefenen dan dat je aandraven of braaf aangalopperen oefent. Dus niet alleen aan het begin als de spanning vaak toch al wat hoger is.
Maar ook tussendoor. En als je klaar bent, even er af en er weer op en klaar. Dan is het voor het paard ook niet altijd zo dat er werk achteraan komt.


Ik had geen hulp en dat betekende dat ik mijn paard in het begin eindeloos vaak weer naast het opstapje moest zetten, maar verder deed ik hetzelfde als wat jij hier suggereert: een snoepje geven direct na het opstijgen. Hij had het snel door. Na een poos werd het snoepje (stukje brood of wortel), een aaitje en wat lieve woorden. Werkte prima.