Te hete shet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Te hete shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 14:10

Hallo iedereen ik heb al een tijdje een shet en die heeft een geweldige conditie prachtig lijntje en té veel energie hij stookt alle paarden op om samen met hem de wei om te ploegen de zelfs na het slepen van de bak (wat best wel zwaar is) heeft hij nog veel energie ik longeer hem elke dag maar hij wordt gewoon niet moe :oo wel bezweet maar niet buiten adem of rustiger laatst heb ik met hem gefietst maar dan hou ik hem niet bij. Ook wandelen wil hij voor mij uit rennen en springen gek doen etc. Met springen springt hij nog hoger dan zijn eigen hoogte maar ik hou hem simpelweg gewoon niet. Hoe hou ik hem bij mij en wat kan ik met hem doen zodat hij toch echt een keer moe wordt?
Laatst bijgewerkt door Cactusknuf op 08-04-18 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:17

Wat krijgt hij voor voer?
Verder klinkt het alsof hij over je heen mag lopen, ik zou hem gewoon eens flink op zijn donder geven als ie niet luistert zodat hij leert dat daar nare consequenties aan vast zitten. Ik zou dit wel eerst eens in een afgesloten ruimte doen, hem eens flink op zijn plek zetten. Want waarschijnlijk wil hij dan weg rennen en dat mag ook. Dan kun je hem gewoon weer pakken als hij gekalmeerd is en het opnieuw proberen met rustig meelopen. En wederom sterk corrigeren als ie je voorbij vliegt. Ik heb zelf twee Shetlanders waarbij ik bij eentje dus erg consequent moet zijn, anders neemt ie een loopje met me.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 14:24

Fennadev schreef:
Wat krijgt hij voor voer?
Verder klinkt het alsof hij over je heen mag lopen, ik zou hem gewoon eens flink op zijn donder geven als ie niet luistert zodat hij leert dat daar nare consequenties aan vast zitten. Ik zou dit wel eerst eens in een afgesloten ruimte doen, hem eens flink op zijn plek zetten. Want waarschijnlijk wil hij dan weg rennen en dat mag ook. Dan kun je hem gewoon weer pakken als hij gekalmeerd is en het opnieuw proberen met rustig meelopen. En wederom sterk corrigeren als ie je voorbij vliegt. Ik heb zelf twee Shetlanders waarbij ik bij eentje dus erg consequent moet zijn, anders neemt ie een loopje met me.

Hij krijgt echt zijn zin niet met wandelen zweep voor mij en als hij daar langs loopt tik maar het lijkt echt alsof het hem niks doet. In de bak is hij echt lief maar daarbuiten loopt hij over mij heen als hij bijt schopt of weg probeert te rennen krijgt hij een trap hij weet gewoon dat het niet mag hij doet het in de bak ook niet maar ik denk dat hij het buiten de bak zooo leuk vind dat hij alles vergeet. Hij krijgt s’ochtends een wortel en daarna 1/2 uur in de wei dan in de bak met een beetje hooi en s’avonds een handje sportbrok met lijnzaad en best veel hooi. Heb al eens geprobeerd minder te geven maar dan vind ik hem voor een shet al te mager worden (duidelijke schoft dun halsje etc) dus ik weet het niet zo goed

Foaly

Berichten: 4819
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Te hete shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 15:11

1/2 uur, bedoel je dan een half uur of een a twee uur?

Ik zou die sportbrok weglaten en vervangen door meer ruwvoer (trouwens, wat is 'een beetje' en 'best veel' hooi)? Het klinkt als een pony die te veel energie heeft en z'n ei niet kwijt kan, ik zou dus minderen in energierijk voer en kijken of de weidegang niet (flink) uitgebreid kan worden.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Te hete shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 15:20

Ik zou de sportbrok inderdaad weglaten en alleen een vitamine korrel geven (Marstall Force bijvoorbeeld)

Je zegt dat hij snel mager wordt, zijn de tanden wel eens nagekeken? Verder kan je als dikmaker seniores priores slobber van Subli bijgeven in plaats van biks.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Te hete shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:01

Klinkt alsof je buiten nog wat opvoedwrrk te doen hebt. Mooi dat je in de bak een goede basis gelegd hebt maar nu vooral ook buiten gaan trainen tot die daar net zo braaf is.

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Te hete shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:20

Indd geen sportbrok meer geven..

Klinkt alsof hij geen respect voor jou heeft, en zo zweepje kan wel averechts werken..

Ik zou grondwerk met hem gaan doen en evt eens les nemen. Hij moet gewoon wat meer respect krijgen en waarschijnlijk ook lol in dingen samen doen. Zorg ook dat je pony naast lichamelijk ook eens geestelijk aan het werk moet. Hier is grondwerk leuk voor of wat kleine vd oefeningen. Zou deze pony geen steigeren leren maar leuke dingetjes zoals targets aanraken, spreidstand, rondje draaien etc.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 09:44

Foaly schreef:
1/2 uur, bedoel je dan een half uur of een a twee uur?

Ik zou die sportbrok weglaten en vervangen door meer ruwvoer (trouwens, wat is 'een beetje' en 'best veel' hooi)? Het klinkt als een pony die te veel energie heeft en z'n ei niet kwijt kan, ik zou dus minderen in energierijk voer en kijken of de weidegang niet (flink) uitgebreid kan worden.

Een a 2 uur in de wei daarna nog spelen lang in de bak en dan staan ze in totaal van s’ochtends half 7 tot s’avonds 7/8 uur dus genoeg tijd om te spelen maken ze ook gebruik van. Sportbrok krijgt ie omdat hij een gezelsschaps shet is en we geen ander voer hebben. Ik kan hem evt wel s’avonds ook gewoon een wortel geven. Met het aantal hooi bedoel ik gewoon een flinke arm vol dat kan ik evt ook wel mindeen er staat nu ook meer gras in de wei denk dat ik daar maar eens mee begin

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Te hete shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:47

Van hooi krijgt hij niet meer energie hoor. Hooi is juist belangrijk. En voor een gezelschaps shet is sportbrok echt overbodig.
Ik ben het eens met mvdbijl, grondwerk en les nemen. En vooral geen steigeren aanleren als je zijn respect nog niet verdiend hebt.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 09:48

Kidde schreef:
Ik zou de sportbrok inderdaad weglaten en alleen een vitamine korrel geven (Marstall Force bijvoorbeeld)

Je zegt dat hij snel mager wordt, zijn de tanden wel eens nagekeken? Verder kan je als dikmaker seniores priores slobber van Subli bijgeven in plaats van biks.

Tanden zijn goed pas nog nagekeken hij word niet mager maar alles word wat dunner wat ik zelf bij een shet niet zo mooi vind. Hij beweegt gewoon heel veel en dan geef ik hem ook zijn beweging hij is pas 7 dus voor senioren voer lijkt me dan niet nodig? Ach in de zoner komt die vast weer aan van het gras dus dat kont wel goed. Maar ik weet alleen niet waar hij zijn energie goed in kwijt kan

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 09:50

troi schreef:
Klinkt alsof je buiten nog wat opvoedwrrk te doen hebt. Mooi dat je in de bak een goede basis gelegd hebt maar nu vooral ook buiten gaan trainen tot die daar net zo braaf is.

Jep hij is nooit goed opgevoed alleen maar vertroeteld een halster om kende hij niet eens ook is hij tot zijn 6e hengst gelaten wat denk ik ook mee speelt. Dus nog ebem goed oegenen met het netjes mee lopen

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 09:54

mvdbijl schreef:
Indd geen sportbrok meer geven..

Klinkt alsof hij geen respect voor jou heeft, en zo zweepje kan wel averechts werken..

Ik zou grondwerk met hem gaan doen en evt eens les nemen. Hij moet gewoon wat meer respect krijgen en waarschijnlijk ook lol in dingen samen doen. Zorg ook dat je pony naast lichamelijk ook eens geestelijk aan het werk moet. Hier is grondwerk leuk voor of wat kleine vd oefeningen. Zou deze pony geen steigeren leren maar leuke dingetjes zoals targets aanraken, spreidstand, rondje draaien etc.

Vd kent hij alle kuntsjes al en dit vind hij ook echt leuk! Hij heeft dan zichtbaar plezier en vind het geweldig dat hij vrolijk beloond wordt als hij iets goed doet. Zweepje ben ik mee begonnen om uit te proberen zonder wordt hij simpelweg te heet het zweepje vind ik wel goed helpen. In de bak heeft hij echt respect voor mij loopt als een mak lammetje achter mij aan maar zodra we naar buiten gaan wordt hij heet en weet ik ook echt niet wat ik moet doen. Al veel geprobeerd en hij bljft die energie maar houden met de sportbrok gga ik nu ook stoppen. En dan met al deze tips maar kijken hoe get gaat ik hou jullie op de hoogte!

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 09:56

hoikimmmy schreef:
Van hooi krijgt hij niet meer energie hoor. Hooi is juist belangrijk. En voor een gezelschaps shet is sportbrok echt overbodig.
Ik ben het eens met mvdbijl, grondwerk en les nemen. En vooral geen steigeren aanleren als je zijn respect nog niet verdiend hebt.

Hooi blijft hij ook zeker houden sportbrok ga ik denk ik ook mee stoppen grondwerk en langlijnen etc vind hij ook leuk en alles in de bak gaat gewoon goed maar get probleem is erbuitdn

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:36

Jannexjolink schreef:
Jep hij is nooit goed opgevoed alleen maar vertroeteld een halster om kende hij niet eens ook is hij tot zijn 6e hengst gelaten wat denk ik ook mee speelt.


Kijk daar zit m de oorzaak:
Jij hoeft hem niet moe te maken, maar hij moet wel luisteren. Zo te lezen zit hij lekker in zijn vel en voelt ie zich de koning van de wei en jou als hulpje. Aan jou de taak om m wat opvoeding bij te brengen

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 14:35

Om jullie even op te hoogte te brengen! Hij doet het de laatste tijd geweldig! Ik fiets nu elke dag met hem en dit vindt hij erg leuk ook heb ik hem een paar keer flink aangepakt hij doet het nu niet meer tot minder. Bedankt voor alle tips en de meeste hielpen. Nog meer tips zijn welkom! Want het is nog net perfect

MaMy
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:16

het kan aan het voer liggen! zorg dat hij weet dat jij de baas bent! blijf rustig en consecwent! en neem de tijd! maar het belangrijks zorg dat hij weet wie de baas is:) *\o/*

succes ermee _/-\o_ *D