Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 22:08

Ik plaats dit bericht omdat ik inmiddels einde raad ben.

Na mijn zoveelste val ben ik nu in een stadium beland dat ik er zelf steeds meer moeite heb om er met een goed gevoel op te stappen.

Misschien kunnen jullie mij helpen met mijn besluit..

Korte omschrijving pony: hele lieve aanhankelijke knuffelkont. Geïmporteerd uit Ierland. Op de grond is hij mega braaf. Ik heb heel veel grondwerk met hem gedaan voor ik weer in het zadel kroop. Hij beheerst Parelli (level 1, 2 en oefeningen van level 3), academische rijkunst (traver, schouder voor en binnenwaarts, appyment en halfsteps). Hij laat ook zien dat hij het dressuurmatig aan de hand het ook kan. Begonnen met dubbele lijnen, dit pakt hij ook heel goed op. Hij is mega sensitief, maar ook slim. Hij vindt het rijden erg spannend. Hij kan uit het niets ontploffen, soms is het omdat hij te veel spanning ervaart, maar hij kan ook vanuit een ontspannen toestand ineens op hol slaan. Ook als jij zelf ontspannen bent. Hij bokt en steigert niet, maar hij is zo snel dat ik het niet uit kan zitten. Het besef komt steeds meer dat ik ondanks mijn kennis over gedrag het rijtechnisch niet alleen kan. Ik volg regelmatig les, hierbij laat hij wel zien dat tie het kan, maar dit kan de dag erna zo omslaan. Dan lijkt het alsof je weer bij nul moet beginnen en slaat hij weer op hol. Ik vind de heftigheid van de reacties van hem niet passen bij de situatie. Ik heb regelmatig in het bos langs groot verkeer gereden daar gaf hij geen krimp, maar hij kan dus ook zonder aanleiding ineens op hol slaan.

Ik heb hem nu een half jaartje. Ik heb er denk ik 30 keer opgezeten in de tijd dat ik hem had. De eerste maanden heb ik alleen maar grondwerk gedaan en af en toe een stap ritje met een andere pony erbij.

De eerste val was in de bak. Ik had net mijn zadel en ging voor het eerst met zadel in de bak rijden. Ik heb gestapt en gedraafd er waren ook andere paarden in de bak, waarvan eentje heel erg neurotisch aan het doen was. Er hingen ook zweetdekens en een sjaal over de bakrand. Ik was er een aantal keer langs gereden. Hij gaf geen krimp. Maar toen ik rechtsom ging en mijn teugels langer liet worden omdat ik vond dat hij genoeg had gedaan schoot hij ineens weg. Ik klapte achter het zadel en lag er af. Vervolgens ben ik er opgestapt en sloeg hij nog een keer op hol. Dit keer ben ik wel blijven zitten. Waardoor hij op hol sloeg weet ik niet. Het was wel in de hoek van waar de sjaal lag. Of was het toch de spanning van het andere neurotische paard of zijn onbalans (groen paard).

De tweede val was in het bos. Ik was al vaker met hem naar het bos gegaan. Hij was super braaf in het verkeer, ook in het bos zelf. Ik kon heel controleerbaar rijden, zelfs voorop. Ik had in de bak gereden en dacht nog wel even een stukje uit te kunnen stappen samen met een ander paard. We gingen wel een andere route. Hij was al heel onrustig vond ik. Hij schoot bij de badkuip een keer weg die aan de rand lag waar we al 100033003 keer langs gereden waren. Het andere paard reageerde daarop. Vervolgens kwamen er uit de bosjes shetlanders gerend. En daar ging mijn paard de beult af dwars door alles heen naar huis rennend. Ik bleef bijna tot het einde zitten, tot hij besloot naar links te gaan in plaats van rechts, waardoor ik op de grond belanden.

De derde val was gister. Ik ben verhuisd twee weken geleden en had zondag een heerlijke les gehad in de bak. Hij was niet onder de indruk van de spiegels. Maar toen ik gister op wilde stappen en rechtsom wilde stappen vanuit ontspanning zag hij ineens zichzelf in de spiegel en sloeg aan de kletter. Ik belandde in het hek. Ik ben na veel twijfelen er opnieuw opgegaan, maar mijn grens is wel bereikt zeg maar. Hij was niet meer te bereiken en ik kan het niet uit zitten, waardoor zijn gedrag wordt bevestigd.

De pony is nagekeken lichamelijk, wordt as maandag door de tandarts behandeld. Uit de behandeling kwam niks bijzonders. Ook het zadel is nagekeken, ligt ook goed.

Ik begin steeds meer te twijfelen of ik het rijtechnisch wel aan kan. Op de grond doet hij het allemaal super, maar onder het zadel heb ik het idee dat ik geen stap verder kom, daarnaast voel je de fases niet aankomen wanneer hij gaat ontploffen. Wat zouden jullie doen in mijn situatie. Ik heb wel les..

Ik merk wel dat ik steeds meer het plezier begin te verliezen in het rijden.. Ik vraag mij soms ook af of hij misschien bij iemand anders wel beter op zijn plek is.. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Anoniem

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:13

Hoe is hij lichamelijk nagekeken? Als in rug op de foto gezet? Is het een tinker?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:14

En hem eens gewoon een maand (of 2) in training zetten waar hij door gereden wordt en jij regelmatig kan komen lessen?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 22:19

Joolien schreef:
Hoe is hij lichamelijk nagekeken? Als in rug op de foto gezet? Is het een tinker?


Nagekeken door een dierenarts en behandeld door cranio sacraal. Nee het is geen tinker (Connemara).

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 22:20

genja schreef:
En hem eens gewoon een maand (of 2) in training zetten waar hij door gereden wordt en jij regelmatig kan komen lessen?


Dat is een optie, maar als student weet ik niet of ik dat kan bekostigen naast mijn stalling + alle andere kosten die daar nog bij komen. Ook lost het probleem tussen hem en mij dan niks op, want bij mij kan hij het dan weer doen en als ik dan technisch niet goed genoeg ben doet tie het gewoon weer.

Anoniem

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:24

Dan zou ik als eerst eens foto's laten maken van de rug. :j Dat kan absoluut explosief gedrag veroorzaken en hij zal niet het eerste paard zijn wat klinisch helemaal niks lijkt te mankeren. :j

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:24


Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:25

Ik zou hem toch eens echt na laten kijken incl foto’s om uit te sluiten of het niet toch ergens fout zit en hij zo heftig uit t niets reageert als hij toch pijn heeft.

Doorrijden kan een optie zijn of intensieve begeleiding dagelijks je instructeur erbij

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:26

Eens met een hartslagsensor rijden? Misschien schiet die al voor het gebeuren een eind omhoog ondanks dat jij het niet voelt.
Ik rij boomloos en voel mijn pony een plank worden in haar rug als er iets spannends is. Vaak zie je dan nog helemaal niets aan haar, alleen wat attente oortjes of zo, maar je voelt hem wel aankomen. Mogelijk is dat bij jouw pony subtieler.
Hopelijk vind je een oplossing!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 22:31

Hoppit schreef:
Eens met een hartslagsensor rijden? Misschien schiet die al voor het gebeuren een eind omhoog ondanks dat jij het niet voelt.
Ik rij boomloos en voel mijn pony een plank worden in haar rug als er iets spannends is. Vaak zie je dan nog helemaal niets aan haar, alleen wat attente oortjes of zo, maar je voelt hem wel aankomen. Mogelijk is dat bij jouw pony subtieler.
Hopelijk vind je een oplossing!


O ja zoiets is idd wel een optie ja. Ik heb eerst namelijk de eerste maanden met barebackpad gereden. Hierdoor voelde ik alles.. Ook spanning.. Waar kan je zo'n ding kopen?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 22:32

Nimber schreef:
Ik zou hem toch eens echt na laten kijken incl foto’s om uit te sluiten of het niet toch ergens fout zit en hij zo heftig uit t niets reageert als hij toch pijn heeft.

Doorrijden kan een optie zijn of intensieve begeleiding dagelijks je instructeur erbij


Mmm maar dan zou hij het toch ook moeten laten zien aan de hand. Hierbij ben ik ook dressuurmatig bezig.. Daar laat hij het niet zien. Hier doet tie het juist super goed.. Het is echt alleen onder het zadel..

Anoniem

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:37

Ja maar dan zit je erop he. Dat is wel heel anders dan aan de hand. Ruitergewicht doet veel met een paarden rug.

senna21

Berichten: 11849
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:40

Misschien ben ik te nuchter, maar als hij er tussenuit peert als je hem berijdt, lijkt mij dit een rijtechnisch probleem.
Ik denk dat jij vooral geholpen bent met goede rijles. Connemara's zijn heel sensibel en slim.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 22:48

senna21 schreef:
Misschien ben ik te nuchter, maar als hij er tussenuit peert als je hem berijdt, lijkt mij dit een rijtechnisch probleem.
Ik denk dat jij vooral geholpen bent met goede rijles. Connemara's zijn heel sensibel en slim.


Daar zit ik dus ook aan te denken. Hij doet het alleen met rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:53

Gizeppie schreef:
senna21 schreef:
Misschien ben ik te nuchter, maar als hij er tussenuit peert als je hem berijdt, lijkt mij dit een rijtechnisch probleem.
Ik denk dat jij vooral geholpen bent met goede rijles. Connemara's zijn heel sensibel en slim.


Daar zit ik dus ook aan te denken. Hij doet het alleen met rijden..


Ja maar nogmaals, dat is heel logisch. Ik heb al genoeg kissing spines verhalen gelezen op bokt van paarden die aan de hand en in de omgang hartstikke braaf en lief waren, maar onder het zadel echt explosief. En ook die ruiters werden goed begeleid en hadden het rijtechnisch op orde. Ook kwamen daar dierenartsen bij die zo op het oog niks zagen aan de rug, maar waar dus op de foto's wel wat uit kwam. :j

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:00

Je hebt hem nog maar een half jaar zeg je...dan vind ik dat je best heel intensief met die pony bezig bent geweest en dat hij al veel geleerd heeft.Doe je niet te veel dat hij daardoor spanning krijgt?De momenten dat hij er vandoor schiet zijn toch schrikmomenten ,hij had al wat spanning en schrikt dan van shetlanders die uit de bosjes komen gerend.Dat een paard daarvan over de zeik gaat vind ik niet zo vreemd.Mijn muts zou er ook vandoor schieten.En dat hij van zichzelf schrikt in de spiegel dat gevoel herken ik ook s'morgens als ik uit bed komt.Ik bedoel eigenlijk het schrikken is niet zomaar uit het niets.Je hebt hem een half jaar,hij is nu weer verhuist en hij komt al uit ierland.Ik vind het best veel allemaal.Ik zou denk ik als ik jiu was investeren in zitlessen zodat je de pony leert voelen en spanning leert voelen aankomen.
Die van mij durft er ook vandoor te gaan maar ik voel de spanning komen vanuit de staart over de rug en zodoende kan ik haar meestal opvangen en omdraaien voordat zij rechtuit peerd.Als ik haar onder controle heb stap ik meestal aan de hand een stukje praat er mee zodat ik voel dat de spanning weg is en stap dan weer op en dan gaat het de verdere rit ook weer goed.

sasja0705
Berichten: 1972
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:11

Zo maar uit of the blue... maar ik lees dat het "rechtsom" gebeurt. Ik ga met mijn voorgangers mee qua rug controleren maar ik zou ook zijn zicht op het linker oog laten controleren...

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:12

Ziet de pony wel goed?

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:32

Kan je voor jezelf nagaan, wat je precies deed op het moment van ontploffen? Soms denk je, ik deed niks, maar je doet nooit niks. Misschien zat je net niet lekker, had je teveel "bitcontact", zat je niet stil genoeg...om maar wat dingetjes te noemen. Ga alle momenten na in je gedachten en observeer je paard goed op de grond. Hoe reageert hij, wat doet hij dan, wanneer is hij het fijnst, wanneer zie je onrust of minder goed gedrag. Vooral als je aan de lijnen werkt, zie je veel. Je doet dan nl. hetzelfde als wanneer je erop zit, maar dan zonder ruiter. Misschien kom je er zo achter, wat hem triggert. Bij mijn paard( die ging af als een kanonskogel en bokte hard) kwam het er uit na observeren, nadenken, eigen rijden reflecteren, filmpje terugspelen in mijn hoofd. Als je weet wat het is, kan je gericht aan een oplossing werken.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 23:55

beatje schreef:
Je hebt hem nog maar een half jaar zeg je...dan vind ik dat je best heel intensief met die pony bezig bent geweest en dat hij al veel geleerd heeft.Doe je niet te veel dat hij daardoor spanning krijgt?De momenten dat hij er vandoor schiet zijn toch schrikmomenten ,hij had al wat spanning en schrikt dan van shetlanders die uit de bosjes komen gerend.Dat een paard daarvan over de zeik gaat vind ik niet zo vreemd.Mijn muts zou er ook vandoor schieten.En dat hij van zichzelf schrikt in de spiegel dat gevoel herken ik ook s'morgens als ik uit bed komt.Ik bedoel eigenlijk het schrikken is niet zomaar uit het niets.Je hebt hem een half jaar,hij is nu weer verhuist en hij komt al uit ierland.Ik vind het best veel allemaal.Ik zou denk ik als ik jiu was investeren in zitlessen zodat je de pony leert voelen en spanning leert voelen aankomen.
Die van mij durft er ook vandoor te gaan maar ik voel de spanning komen vanuit de staart over de rug en zodoende kan ik haar meestal opvangen en omdraaien voordat zij rechtuit peerd.Als ik haar onder controle heb stap ik meestal aan de hand een stukje praat er mee zodat ik voel dat de spanning weg is en stap dan weer op en dan gaat het de verdere rit ook weer goed.


Aan de hand heeft hij inderdaad wel veel geleerd. Dat klopt. Hij is ook heel slim en snapt oefeningen na 2x oefenen al. Mijn paard slaat op hol, het niet is niet wegschieten. Hij is dan ook echt niet meer bereikbaar.

Die keer in het bos voelde ik hem aankomen. Maar gister niet.. Ik stond stil op het midden. Ik geef hem tussendoor nadenktijd. Hij had het verwerkt (kauwen) en stapte weg, vervolgens ziet hij zichzelf in de spiegel en is weg. Als hij gaat kan ik niks meer doen, alleen zitten. Hij is dan niet bereikbaar. Ik ben daarna toen zijn en mijn spanning gezakt was erop geklommen, wel met iemand ernaast. Maar ook hier wilde hij eigenlijk er weer vandoor gaan, maar doordat er iemand naast liep voelde hij zich toch zeker genoeg om het niet te doen.. Hij blijft er ook in hangen. Hij laat het dan ook niet helemaal meer afglijden. Hij blijft in die cirkel en is dan niet meer bereikbaar, zoals ik ook al beschreef met de eerste val.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 23:56

liespower94 schreef:
Ziet de pony wel goed?


Dat begin ik mij ook steeds meer af te vragen, maar rechtsom is ook zijn moeilijke kant..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 00:00

Jetta schreef:
Kan je voor jezelf nagaan, wat je precies deed op het moment van ontploffen? Soms denk je, ik deed niks, maar je doet nooit niks. Misschien zat je net niet lekker, had je teveel "bitcontact", zat je niet stil genoeg...om maar wat dingetjes te noemen. Ga alle momenten na in je gedachten en observeer je paard goed op de grond. Hoe reageert hij, wat doet hij dan, wanneer is hij het fijnst, wanneer zie je onrust of minder goed gedrag. Vooral als je aan de lijnen werkt, zie je veel. Je doet dan nl. hetzelfde als wanneer je erop zit, maar dan zonder ruiter. Misschien kom je er zo achter, wat hem triggert. Bij mijn paard( die ging af als een kanonskogel en bokte hard) kwam het er uit na observeren, nadenken, eigen rijden reflecteren, filmpje terugspelen in mijn hoofd. Als je weet wat het is, kan je gericht aan een oplossing werken.


De keren dat hij ontploft was het verschillend. De eerste keer begreep ik. Ik had te veel van hem gevraagd. Er waren andere paarden in de bak, enge voorwerpen en hij moest ook nog moeilijke oefeningen doen.

De tweede keer snapte ik ook wel, want shetlanders ineens uit de bosjes is ook eng.. Vooral als je ze kan ruiken, maar niet kan zien. Ook hiervoor had ik moeilijke oefeningen gedaan in de bak die hij perfect oppakte.

De laatste keer begreep ik werkelijk niks van en nu nog steeds niet.. Ik werk alleen maar op de grond, maar dan zijn die fases anders. Hij vindt het vooral lastig zelfstandig te zijn. Op de grond kan hij voor mij lopen of om mij heen, maar als je erop zit vindt hij heel spannend. Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar het het idee dat het geen zak helpt.

De laatste keer stond ik stil op het midden. Ik geef hem tussendoor tijd na te denken over wat we aan het doen zijn. Hij kauwt dan, daarna kan ik vaak weg stappen. Ik had eerst linksom gereden. Vervolgens wil ik rechtsom. Twee passen van het midden af, hij ziet zichzelf in de spiegel en weg is hij.. Dat is wat er gebeurd is..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 00:02

beatje schreef:
Je hebt hem nog maar een half jaar zeg je...dan vind ik dat je best heel intensief met die pony bezig bent geweest en dat hij al veel geleerd heeft.Doe je niet te veel dat hij daardoor spanning krijgt?De momenten dat hij er vandoor schiet zijn toch schrikmomenten ,hij had al wat spanning en schrikt dan van shetlanders die uit de bosjes komen gerend.Dat een paard daarvan over de zeik gaat vind ik niet zo vreemd.Mijn muts zou er ook vandoor schieten.En dat hij van zichzelf schrikt in de spiegel dat gevoel herken ik ook s'morgens als ik uit bed komt.Ik bedoel eigenlijk het schrikken is niet zomaar uit het niets.Je hebt hem een half jaar,hij is nu weer verhuist en hij komt al uit ierland.Ik vind het best veel allemaal.Ik zou denk ik als ik jiu was investeren in zitlessen zodat je de pony leert voelen en spanning leert voelen aankomen.
Die van mij durft er ook vandoor te gaan maar ik voel de spanning komen vanuit de staart over de rug en zodoende kan ik haar meestal opvangen en omdraaien voordat zij rechtuit peerd.Als ik haar onder controle heb stap ik meestal aan de hand een stukje praat er mee zodat ik voel dat de spanning weg is en stap dan weer op en dan gaat het de verdere rit ook weer goed.


Ik stap overigens alleen in de bak, draf kom ik niet eens aan toe, want dat vindt hij al te spannend.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 00:02

Even korte aanvulling. Ik stap alleen in de bak.. Draf kom ik niet eens aan toe. Dat vindt hij al te spannend. In het bos kon ik wel stappen, draven en galopperen. Hier was hij controleerbaar en mega braaf ook in groot verkeer..

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 00:16

Heeft ie toevallig symptomen van maagzweren?

En heb je zijn zicht al eens na laten kijken?