Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 16:23

Koper schreef:
Het ligt gewoon aan het type paard. Paard lijkt me overduidelijk een vuurtype en die moet je absoluut niet overweldigen met te snel opeenvolgende dingen. Ruimte er tussen en veel variatie. Die van mij moest ik af en toe stil zetten, en dan gewoon wachten tot hij zucht/nageeft/uitademt. Spanning d'r af en dan kan hij weer. En die spanning merk je dan zelf weinig van maar bleek er toch te zitten. Oefeningen niet vaker dan 2 keer doen en liefst met een andere oefening er tussen. Als je paard een concentratieboog van het type goudvis heeft - waar je een vuurtype al gemakkelijk aan herkent - zul je daar in de training rekening mee moeten leren houden.

Voelen is inderdaad ook een heel goede tip!


Flynn is geen vuurpaard.. Flynn is een water paard. Flynn laat namelijk heel weinig zien, is een eenling.. Hij is enorm wantrouwend naar de mens. Hij is in de kudde ook erg teruggetrokken. Met het werken ook overigens. Hij houdt wel van aandacht en geknuffeld worden dat weer wel, maar je moet niet overdreven heftig of overweldigend op hem afstappen want dan kan je hem niet aaien.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 16:35

BMHP schreef:
Koper schreef:
Het ligt gewoon aan het type paard. Paard lijkt me overduidelijk een vuurtype en die moet je absoluut niet overweldigen met te snel opeenvolgende dingen. Ruimte er tussen en veel variatie. Die van mij moest ik af en toe stil zetten, en dan gewoon wachten tot hij zucht/nageeft/uitademt. Spanning d'r af en dan kan hij weer. En die spanning merk je dan zelf weinig van maar bleek er toch te zitten. Oefeningen niet vaker dan 2 keer doen en liefst met een andere oefening er tussen. Als je paard een concentratieboog van het type goudvis heeft - waar je een vuurtype al gemakkelijk aan herkent - zul je daar in de training rekening mee moeten leren houden.

Voelen is inderdaad ook een heel goede tip!


ik heb het topic deels doorgelezen, wel de meeste posts en alle reacties van TS.

Wat mij opvalt is dat in het begin velen aan lichamelijke problemen dachten, maar de signalen die het paard wel geeft onderschatten.

Cowboys op zo een sensibel paard zetten is het stomste wat je kan doen.
Een cowboy zit het wel uit, als er een groeprijders is die geen sensibel paard kunnen lezen is het deze groep. Het paard leert niks en krijgt waarschijnlijk een heel slechte ervaring op de koop toe.

mensen als Gert van het Hof; Tristan Tucker en fetherlite Horsemanship zijn hiervoor al genoemd, heb je deze mensen overwogen of gecontacteerd TS?

Ik ben geen expert, door dat wij een extreem sensibel paard hebben ben ik gedwongen om de signalen die het paard geeft te leren herkennen of voelen. Jouw paard verteld jouw dat het stress opbouwd. Hert paard vind geen release.
Ik kan mij goed vinden in de tips die oa door koper zijn gegeven.

Naar mijn mening zal je de controle terug moeten geven aan het paard. Daarmee bedoel ik dat als het paard teveel stress heeft, dat het paard bepaald waneer het stress nivo voldoende gedaald is om verder te gaan.
Dat betekent langzaam aan, rust. soms een klein stukje stappen en dan pas weer door.
Je zult moeten leren de signalen te herkennen, neusvleugels een blink van het oog, spanning opbouw in de spieren en het paard moeten leren dat het mag ontspannen. Jouw oplossing komt zodra jouw paard zich gaat ontspannen en stress afbouwen. Alle explosies zijn dan weg en dan kan je het laten profiteren van alle goede ervaringen.

Blokt het paard jouw? Vaak geeft yawnen niet een release, check dat jouw paard wel de stress afbouwt;
bij blokken geeft het paard signalen omdat wij dat vragen, maar krijgt niet de release (afbouw van spanning). Je moet het paard meer tijd geven om het te verwerken. vaak helpt het om de voeten te bewegen. rondje lopen, niet aan het werk zetten. Als ze wel gaan draven, rustig ze vertellen dat dat niet het juiste antwoord is. Vaak komt dan opeens een heel duidelijke release.

Wij werken met een engelse dame, maar niet te ver bij jouw uit de buurt vind je de boven genoemde profesionals.

Zoek begeleiding want als je doordringt tot deze paarden is er niets mooiers dan wat zij jouw kunnen geven. Als je vragen hebt mag je altijd een PB zenden.


Zou jij je verhaal met mij willen delen? Hoe jullie dingen opbouwen bijvoorbeeld?

Ik ga hem niet wegbrengen naar de professionals die net genoemd zijn zoals Gert van het Hof. Ik ben een voorstander van gelijkwaardige samenwerking. Ik vind dat Gert van het Hof paarden breekt in plaats van dat hij met ze samen wilt werken. Dit vind ik na aanleiding van wat youtube filmpjes waarbij hij paarden zadel mak maakt. Ik denk niet dat dit de methode is die bij mij en mijn pony aansluit. Ik denk dat ik het probleem er niet mee oplos.

Flynn laat idd minimale dingen zien. Alleen de ogen en neusvleugels. Meer laat hij niet zien. Ja als hij ontploft maar dan ben je te laat (staart tussen de benen). Onder het zadel kan hij ook ineens vanuit stilstand ontploffen of stap. Hij geeft hierbij heel weinig af.. Ik voel het in ieder geval niet. Wat hij zelf wel vaak doet op de grond is de tijd nemen om te gaan snoezen (ogen dicht en verwerken). Op de grond bouwt hij stress af, want ik kan hem dan nog bereiken zeg maar.. Ook zie je het goed aan de rug en gaat hij briezen.. Onder het zadel heb ik hier niet zo' n goed weet van.. Ik vind dat super lastig in te schatten..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 16:35

Kelly_ann schreef:
Elisa2 schreef:
Je moet ook niet luisteren en gaan denken...voelen! dan weet je precies wat je moet doen op het juiste moment.


Dit, en je komt er vanzelf achter wat werkt. De hete zal na een galop (veel werk) nog heter zijn, dan weet je dat je de adrenaline niet moet laten oplopen en meer moet pauzeren.

Oh, en paarden kunnen wel degelijk ontspannen in draf of galop. Dat hoeft mentaal niet belastend te zijn. Een galop op een breed bospad kan veel relaxter zijn dan een schouderbinnenwaarts in stap bijvoorbeeld.


Het laatste is zeker waar.. Aan de hand is voor hem een galopje prettiger om even los te komen dan een oefening zoals traver of schouder binnenwaarts. Dan moet hij enorm veel nadenken..

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:52

@ Gizeppie,

Misschien heb ik het gemist maar hoe oud is jouw paard eigenlijk?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 20:00

henny_w schreef:
@ Gizeppie,

Misschien heb ik het gemist maar hoe oud is jouw paard eigenlijk?


10 jaar, maar gedraafd zich echt als een drie of vier jarige..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:07

Gizeppie schreef:
[

Flynn is geen vuurpaard.. Flynn is een water paard. .

Als je een vuurpaard kruist met een waterpaard, krijg je dan een stoomveulen.... -:)

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:12

Kuggur schreef:
Gizeppie schreef:
[

Flynn is geen vuurpaard.. Flynn is een water paard. .

Als je een vuurpaard kruist met een waterpaard, krijg je dan een stoomveulen.... -:)
Oeps, daar ging mijn thee :o Was loeiheet, overweeg je aansprakelijk te stellen Kuggur :Y)

Heel blond misschien, maar ik weet nog steeds niet wat Flynn doet. Je valt eraf, maar waarom?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 21:25

@ Koeke
Ik heb het meerdere malen in het topic verteld. Ook in mijn verhaal aan het begin..

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:49

Kuggur schreef:
Gizeppie schreef:
[

Flynn is geen vuurpaard.. Flynn is een water paard. .

Als je een vuurpaard kruist met een waterpaard, krijg je dan een stoomveulen.... -:)

Hahaha, geweldig!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:07

Kuggur schreef:
Als je een vuurpaard kruist met een waterpaard, krijg je dan een stoomveulen.... -:)



_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Hoe verzin je het :D

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:37

Gizeppie schreef:
@ Koeke
Ik heb het meerdere malen in het topic verteld. Ook in mijn verhaal aan het begin..
Ik heb dit topic vanaf het begin gevolgd. Nogmaals jouw verhaal en reacties gelezen en ik heb het niet scherp. Exploderend paard? Dan zie ik honderdduizend stukjes paard, dat lijkt me niet te kloppen. Maar wat ie nou wel doet :o? Ik wil best meedenken over een oplossing, maar dan moet ik wel weten wat het probleem nou precies is.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:45

Gizeppie schreef:
Ik ga hem niet wegbrengen naar de professionals die net genoemd zijn zoals Gert van het Hof. Ik ben een voorstander van gelijkwaardige samenwerking. Ik vind dat Gert van het Hof paarden breekt in plaats van dat hij met ze samen wilt werken. Dit vind ik na aanleiding van wat youtube filmpjes waarbij hij paarden zadel mak maakt. Ik denk niet dat dit de methode is die bij mij en mijn pony aansluit. Ik denk dat ik het probleem er niet mee oplos.

Prima, beetje kortzichtig, maar wel jammer dat je zo makkelijk oordeelt.
Blijf gewoon lekker zelf aanklooien. Het gaat immers heel goed, en die Gert, ach, die breekt de paarden alleen maar en heeft geen idee wat hij doet. Tuurlijk joh.

Er zijn mensen die je kunnen helpen, maar dat vraagt van jou dat je je open stelt voor andere ideeën dan de jouwe. Want wat jij tot nu toe hebt gedaan werkt dus niet.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:30

Volgens mij stelt Ts zich juist enorm open voor andere ideeën. Ze heeft alleen een andere mening over GvtH dan jij (wat mij betreft heeft ze volledig gelijk met die mening ;) ). Waarom staat ze dan gelijk niet open?

Featherlight ziet er wat mij betreft hartstikke goed uit, maar ook die zijn niet de enige die het op die manier aanpakken. Ik ben het met Ts eens dat als het enigszins mogelijk is, dat het altijd beter is dat de eigenaar het zelf oplost met begeleiding. Dan heb je zo min mogelijk kans dat het probleem weer terug komt als het paard weer thuis is.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:01

Nou Koeke wat ik ervan begrijp is dat de pony vanuit het niets naar topsnelheid gaat en dan niet meer te sturen en in te houden is. Dat begrijp ik althans uit de berichten van TS. Zodra er iemand naast loopt dan doet ie het niet, of heeft het nog niet gedaan.

Verder denk ik dat Gert van het Hof wel degelijk kan helpen en die filmpjes zijn maar kleine stukken van wat hij doet. Hij begeleid veel meer. Ik ken mensen die goede ervaringen met hem hebben. En ik zal het nog een keer aanhalen Jeroen Dubbeldam is ook klant bij hem geweest met de Sjiem. Zonder Gert geen olympisch goud. Dus laat je niet leiden door zijn cowboy imago. Er zit wel degelijk een verhaal achter.

Of TS het zelf op kan lossen weet ik niet, ik weet wel dat ze het met de huidige instructrice waarschijnlijk niet zal lukken. En de cowboy ruiter die erop heeft gezeten, is met alle respect niet wat hier bedoelt werd. Dat iets misschien niet bij jouw past dat kan, maar gelukkig zijn er meerdere manieren. Echter ik denk dat de pony meer leiderschap nodig heeft.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:52

Gizeppie schreef:
[
Ik heb nu beide methodes geprobeerd. Zowel aan het werk zetten als veel tijd geven. Van te veel achter elkaar en aan het werk zetten wordt hij gespannen van. Van tussendoor pauzes inlassen gaat hij verwerken en ontspannen.

Precies. Het is redelijk snel "vol" in z'n hoofd en als je er dan nog meer bij stopt raakt hij van de leg. Er past best veel in dat hoofd, als hij zelf tussendoor de boel maar even kan opslaan. Anders blokkeert hij en werken alle impulsen juist averechts.
En dan nog kan het een combinatie zijn. Fysiek ongemak én sensibel. Dat was met die van mij zo. Hoe dan ook heb je nu een paard te pakken waar je veel van gaat leren, en ik bedoel even niet alleen rijtechnisch.

Het toont ook maar weer aan wat een lieve, geduldige dieren het eigenlijk zijn. Elke keer krijg je weer een kans, net zo lang tot je uitgeklungeld bent en de juiste aanpak gevonden hebt.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:50

Hij moet met je mee gaan denken, dan moet je hem niet de kans geven om tegen je te gaan denken. Door alleen maar een beetje te stappen heeft hij veel teveel tijd om na te denken. Draaf voorwaarts en ga niet 1x gewoon een heel rondje de hoefslag rond. Verzin elke keer iets nieuws. Rijdt grote en kleine voltes, slangevoltes, gebroken lijnen, keertwendingen, overgangen naar stap en draf op steeds verschillende plekken. Gooi her en der wat balken neer waar je lukraak overheen gaat. enz. maar blijf gewoon voorwaarts rijden en denken.

Jis_

Berichten: 11590
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:38

Wendy schreef:
Gizeppie schreef:
Ik ga hem niet wegbrengen naar de professionals die net genoemd zijn zoals Gert van het Hof. Ik ben een voorstander van gelijkwaardige samenwerking. Ik vind dat Gert van het Hof paarden breekt in plaats van dat hij met ze samen wilt werken. Dit vind ik na aanleiding van wat youtube filmpjes waarbij hij paarden zadel mak maakt. Ik denk niet dat dit de methode is die bij mij en mijn pony aansluit. Ik denk dat ik het probleem er niet mee oplos.

Prima, beetje kortzichtig, maar wel jammer dat je zo makkelijk oordeelt.
Blijf gewoon lekker zelf aanklooien. Het gaat immers heel goed, en die Gert, ach, die breekt de paarden alleen maar en heeft geen idee wat hij doet. Tuurlijk joh.

Er zijn mensen die je kunnen helpen, maar dat vraagt van jou dat je je open stelt voor andere ideeën dan de jouwe. Want wat jij tot nu toe hebt gedaan werkt dus niet.


Als ik naar zijn filmpjes kijk is het precies hoe ik het niet zou willen bij mijn paard, heeft niks met niet open staan voor ideeën van anderen te maken maar wel niet op die manier om willen gaan met mijn paard.

TS, ik herken veel, en mijn paard mankeerde niks lichamelijk, wel mentaal, zou wel allereerst iets lichamelijks uitsluiten. Ik heb er iemand bij gehaald waar ik heel veel aan heb gehad. Je brengt je paard niet weg maar werkt er samen aan. Ze zit volgens mij niet heel ver bij jou vandaan. Mocht je interesse hebben stuur me dan maar een pb.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 23:19

Wendy schreef:
Gizeppie schreef:
Ik ga hem niet wegbrengen naar de professionals die net genoemd zijn zoals Gert van het Hof. Ik ben een voorstander van gelijkwaardige samenwerking. Ik vind dat Gert van het Hof paarden breekt in plaats van dat hij met ze samen wilt werken. Dit vind ik na aanleiding van wat youtube filmpjes waarbij hij paarden zadel mak maakt. Ik denk niet dat dit de methode is die bij mij en mijn pony aansluit. Ik denk dat ik het probleem er niet mee oplos.

Prima, beetje kortzichtig, maar wel jammer dat je zo makkelijk oordeelt.
Blijf gewoon lekker zelf aanklooien. Het gaat immers heel goed, en die Gert, ach, die breekt de paarden alleen maar en heeft geen idee wat hij doet. Tuurlijk joh.

Er zijn mensen die je kunnen helpen, maar dat vraagt van jou dat je je open stelt voor andere ideeën dan de jouwe. Want wat jij tot nu toe hebt gedaan werkt dus niet.


Ik sta juist open voor andermans verhalen/meningen/tips. Anders had ik het topic nooit gestart. Gert zal zeker wel kennis hebben, zeker rijtechnisch. Maar bij mij heeft het niet alleen rijtechnisch te maken met de problematiek, maar ook geestelijk. Rijtechnisch zou hij goed zijn, maar qua geestelijke gesteldheid vind ik hem te kort schieten in het film materiaal wat ik gezien heb.

Daarnaast als je het topic hebt gelezen zijn er meerdere opties geprobeerd (iemand anders erop laten rijden met ervaring jonge paarden, aan het werk zetten dus voorwaarts werken of juist meer rust in bouwen).. Dit heb ik niet in mijn eentje gedaan, maar ook met hulp..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 23:22

koeke schreef:
Gizeppie schreef:
@ Koeke
Ik heb het meerdere malen in het topic verteld. Ook in mijn verhaal aan het begin..
Ik heb dit topic vanaf het begin gevolgd. Nogmaals jouw verhaal en reacties gelezen en ik heb het niet scherp. Exploderend paard? Dan zie ik honderdduizend stukjes paard, dat lijkt me niet te kloppen. Maar wat ie nou wel doet :o? Ik wil best meedenken over een oplossing, maar dan moet ik wel weten wat het probleem nou precies is.


Paard schiet ineens weg (stap/halt) zonder een voor mij duidelijke aanleiding. Hij slaat hierbij op hol (geen bokken/geen steigeren). Maar hij is zo snel dat je het niet kan uitzitten (andere mensen die erop hebben gereden konden het ook niet uitzitten helaas). Hij doet de staart tussen de benen en hoofd omhoog en gaat. Er is geen stuur, je kan hem niet op de volte trekken dat werkt niet (al geprobeerd in dit soort situaties). Hij doet dit alleen onder het zadel..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 23:23

sanne83 schreef:
Volgens mij stelt Ts zich juist enorm open voor andere ideeën. Ze heeft alleen een andere mening over GvtH dan jij (wat mij betreft heeft ze volledig gelijk met die mening ;) ). Waarom staat ze dan gelijk niet open?

Featherlight ziet er wat mij betreft hartstikke goed uit, maar ook die zijn niet de enige die het op die manier aanpakken. Ik ben het met Ts eens dat als het enigszins mogelijk is, dat het altijd beter is dat de eigenaar het zelf oplost met begeleiding. Dan heb je zo min mogelijk kans dat het probleem weer terug komt als het paard weer thuis is.


Ik wil inderdaad heel graag ook zelf leren hoe ik hiermee om moet gaan en of ik de juiste keuzes heb gemaakt op de grond die ook in het zadel toepasbaar zijn zeg maar..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 23:25

egnie schreef:
Nou Koeke wat ik ervan begrijp is dat de pony vanuit het niets naar topsnelheid gaat en dan niet meer te sturen en in te houden is. Dat begrijp ik althans uit de berichten van TS. Zodra er iemand naast loopt dan doet ie het niet, of heeft het nog niet gedaan.

Verder denk ik dat Gert van het Hof wel degelijk kan helpen en die filmpjes zijn maar kleine stukken van wat hij doet. Hij begeleid veel meer. Ik ken mensen die goede ervaringen met hem hebben. En ik zal het nog een keer aanhalen Jeroen Dubbeldam is ook klant bij hem geweest met de Sjiem. Zonder Gert geen olympisch goud. Dus laat je niet leiden door zijn cowboy imago. Er zit wel degelijk een verhaal achter.

Of TS het zelf op kan lossen weet ik niet, ik weet wel dat ze het met de huidige instructrice waarschijnlijk niet zal lukken. En de cowboy ruiter die erop heeft gezeten, is met alle respect niet wat hier bedoelt werd. Dat iets misschien niet bij jouw past dat kan, maar gelukkig zijn er meerdere manieren. Echter ik denk dat de pony meer leiderschap nodig heeft.


Ik denk dat Gert van het Hof rijtechnisch best een kundige man is. Hij weet precies wanneer hij moet opstappen en af moet stappen en hoe hij moet blijven zitten. Ook zal hij rijtechnisch veel verstand hebben van het beleren van jonge paarden. Daar geloof ik best wel in, wat ik in vedergeval gezien heb op de filmpjes.

Het enige waarvan ik vind dat hij vrij weinig oog voor heeft is de angst die de paarden op dat moment uitstralen. Terwijl bij mij het probleem waarschijnlijk ook een stukje geestelijk ligt bij mijn pony, omdat hij het onder het zadel alleen laat zien. Ik denk dat het hem ook zit in leiderschap en mentale gesteldheid..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 23:27

@jis

Flynn is nagekeken door de dierenarts, behandeld door cranio sacraal, tandarts is maandag geweest en morgen komt de zadelmaker. Volgende maand wil ik een thermo grafie gaan maken. Dus er wordt aan gewerkt.

Wat opvallend is dat hij het alleen laat zien als de steun op de grond weg is..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 02:50

Gizeppie schreef:
Paard schiet ineens weg (stap/halt) zonder een voor mij duidelijke aanleiding. Hij slaat hierbij op hol (geen bokken/geen steigeren). Maar hij is zo snel dat je het niet kan uitzitten (andere mensen die erop hebben gereden konden het ook niet uitzitten helaas). Hij doet de staart tussen de benen en hoofd omhoog en gaat. Er is geen stuur, je kan hem niet op de volte trekken dat werkt niet (al geprobeerd in dit soort situaties). Hij doet dit alleen onder het zadel..

Misschien een domme vraag, maar ik neem aan dat met "niet uit kunnen zitten" ( ken ik alleen ivm bokken) je dus bedoelt dat dit op hol slaan altijd eindigt met een val van de ruiter?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 08:18

Kuggur schreef:
Gizeppie schreef:
Paard schiet ineens weg (stap/halt) zonder een voor mij duidelijke aanleiding. Hij slaat hierbij op hol (geen bokken/geen steigeren). Maar hij is zo snel dat je het niet kan uitzitten (andere mensen die erop hebben gereden konden het ook niet uitzitten helaas). Hij doet de staart tussen de benen en hoofd omhoog en gaat. Er is geen stuur, je kan hem niet op de volte trekken dat werkt niet (al geprobeerd in dit soort situaties). Hij doet dit alleen onder het zadel..

Misschien een domme vraag, maar ik neem aan dat met "niet uit kunnen zitten" ( ken ik alleen ivm bokken) je dus bedoelt dat dit op hol slaan altijd eindigt met een val van de ruiter?


Ja van de 4 keer lag ik er 3 keer naast. Hij is zo snel, dat als hij eenmaal gaat remmen hij schijnbewegingen gaat maken en dan lig je er dus af. De stukken rechtdoor zijn uit te zitten..

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:27

Mijn eerste paard deed dit ook. Het bleek later dat hij neurologisch kortsluiting kreeg om de vreemdste triggers. Kon om de gekste dingen zijn hoor. Ik kon een dik half uur lekker dressuurmatig getraind hebben en vervolgens met uitstappen (in de zomer) gewoon zo vies aan de kletter gaan dat ik wederom op de grond belandde. Op ten duur kreeg hij er andere rare symptomen bij waardoor ik erachter kwam dat het neurologisch was, maar dit heeft in totaal 5-6 jaar geduurd. Zelf rijden durfde ik niet meer en hij bleek een hersentumor te hebben.