Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 10:09

RosaLisa schreef:
Het kan misschien zijn dat hij aa een kant minder zicht heeft en dan als hij iets dichterbij ziet met zijn goede oog dat hij dan schrikt ?

Vriendin van me toen gehad waarschijnlijk ooit met ze oog ergens tegenaan gekomen en beschadigd geraakt.

Als het zijn rug is kan het kloppen dat hij ineens wegschiet maar dat verklaard nog niet het ding net de spiegel ik denk misschien iets mijn zijn ogen? Of gevoelig gehoor?


Het gehele paard is mega gevoelig.. Hij is heel sensitief.. Misschien was er wel een schittering in de spiegel.. Je zou hem in principe op ademhaling kunnen rijden (als hij rustig is). Zo sensitief is hij..

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:28

Ik heb al je berichten doorgelezen (niet van iedereen verder dus het kan zijn dat dit al gezegd is) en het lijkt echt enorm op de mijne.
Die kwam ook uit Ierland en dat is toch wel iets wat daar vaak gebeurd.
Zeker bij de hunters, die worden niet ingereden. Er gaat gewoon iemand op zitten, die wacht tot het paard uitgebokt is, en ze gebruiken de paarden meteen voor de jachten. Veel paarden kunnen dit mentaal helemaal niet hebben en dit komt dan later tot uiting.
Die van mij bleek dan ook nog kissing spines te hebben, samen met die onzekerheid was dit geen goede combi. Ik zou je eerst aanraden om foto's te laten maken, komt daar niks uit, zou ik met een ervaren ruiter helemaal opnieuw beginnen. Anders heb je grote kans dat dit van kwaad tot erger gaat. Ik denk ook dat je paard dit vooral uit enorme onzekerheid en angst voor wat hij heeft meegemaakt doet. Maar ik kan het ook goed mis hebben hoor, zoveel ervaring heb ik dan ook weer niet! Maar dit is wel wat ik vaak zie bij de Ieren :j

hagelslag
Berichten: 9148
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:38

Ik zou eens de lucerne weg laten.
Sommige paarden/ponys reageren daar extreem heftig op

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:14

denice schreef:
Misschien een tip, ook voor snooty, is om te gaan rijden met oogkleppen. Zo is gevaar veel sneller geweken en is het zicht veel rustiger voor ze.


Dat ga ik eens proberen. Dank je voor de tip

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:17

hagelslag schreef:
Ik zou eens de lucerne weg laten.
Sommige paarden/ponys reageren daar extreem heftig op


Ja dat kan ik wel bevestigen. Ik heb ook lucerne geprobeerd, maar ik denk eerlijk gezegd dat het bij de mijne meer ligt aan de melasse die ze vaak toevoegen aan lucerne. Zelfs een kwart schepje biks deed de mijn al veranderen in een soort van race monster.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:38

Er komen tegenwoordig veel paarde vanuit Ierland naar hier. Daar is niks mis mee, maar we moeten wel weten waar ze vandaan komen.

In Ierland gaan ze heel anders met de dieren om. Niet allemaal, maar de meesten die hier komen zijn heel anders zadelmak gemaakt dan dat er over het algemeen hier gebeurt. Er gaat zoals Kimmie al zei een zadel op en dan gaan met die banaan, hup de weide wereld in.

Ik heb al eerder gereageerd, maar ik heb ook een dier uit Ierland. Op de stal waar ik kwam stond er nog 1 waar we voor kwamen, en daarvoor was ik ergens anders geweest en dat dier kwam ook uit Ierland. Waar ik voor kwam waren beiden zeer ril en bij elk ritseltje vertrok de 1 en de ander liet je niet fatsoenlijk opstappen, zodra degene erop zat maakte het dier zich helemaal bol. Op beiden ben ik niet opgegaan. Daarnaast had de ene nog een dier er staan welke wel aan mijn verwachting zou voldoen. Ik zocht gewoon braaf. Nou dat was hij. Hij werd daar met spoor gereden, terwijl degene daarvoor zonder reed op andere paarden/pony's. Het zag er niet uit, hoofd hoog in de lucht maar toch had ik er een goed gevoel bij. Ik ben erop gegaan en hij is meegegaan naar huis.

Wij zijn nu een klein half jaar verder en hij is erg veranderd. Ik ben nog steeds blij met hem, maar tis een heerschap. Hij is eerlijk, maar zeer zeker geen dooie donder. Hij is vlug en vindt veel dingen eng. Ik voel regelmatig zijn hartslag aan de binnenkant van mijn been. Hij heeft door veel longeren geleerd hoe hij zijn lijf moet gebruiken en onder het zadel gaat het ook steeds beter. Moet wel mijn gedachten erbij hebben anders heeft hij mij tuk. Ik stap even in en ga dan snel draven. Dat is eerst in een best hoog tempo. Rijd veel figuren (slangenvoltes enz) en probeer hem niet helemaal onder mij uit te laten lopen. Op een gegeven moment voel ik dat hij ontspant en dan vang ik hem nog meer op en gaan we nog even in een normaal tempo aan de slag. Galop doe ik alleen als de bak goed is. Hij vindt dit erg moeilijk.

Wat ik weer wil zeggen met mijn verhaal is dat je ze de tijd moet gegeven. Ze hebben een enorme stressvolle tijd op zitten een verhuizing moet je gewoon niet onderschatten. Daarbij heb jij hem ook nog een keer weer verplaatst en ik denk dat je pony veel minder kent dan dat jij dacht. Hij zou bekend zijn met een ruiter op de rug, maar of hij ook echt vertrouwd ermee is denk ik niet.

ALs je het niet uit kunt zitten, zou ik een stap terug doen. Zou gaan longeren met zadel en losse beugels vervolgens vanuit daar verder en pas verder gaan als hij echt ontspannen is.

Als je instructrice er niet op durft dan zou ik voor nu ook kijken naar een andere. Jij hebt nu iemand nodig die met dit "probleem" weet om te gaan en ik denk niet dat zij dat kan.

Oogkleppen kan het proberen waard zijn.

Daarbij ken ik het ras niet zelf, maar weet dat het karaktervolle dieren zijn die je echt voor je moet winnen. Succes ik zou de handdoek nog niet zomaar in de ring gooien.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:04

Lastig probleem, maar Joolien heeft wel gelijk dat rugproblemen dit soort gedrag kunnen veroorzaken.
Ik lees dat je een cranio sacraaltherapeut hebt laten komen om eea te onderzoeken en behandelen. Laat ik daarover even benoemen dat cranio-sacraaltherapie kwalitatief echt niet voldoende onderlegd is om uit te sluiten dat een paard rugproblemen heeft. Daar zijn dierenartsen en dierenfysio's voor opgeleid. En dan nog, mochten die beide disciplines niks vinden of de klachten niet kunnen verhelpen, dan is de enige manier van uitsluiten van 'schade' van de wervelkolom het maken van foto's, echo's of scans.

Mijn punt: vaar alsjeblieft niet blind op het oordeel van de cs-therapeut.

Succes met je pony!

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 12:35

Kimmie25501 schreef:
Ik heb al je berichten doorgelezen (niet van iedereen verder dus het kan zijn dat dit al gezegd is) en het lijkt echt enorm op de mijne.
Die kwam ook uit Ierland en dat is toch wel iets wat daar vaak gebeurd.
Zeker bij de hunters, die worden niet ingereden. Er gaat gewoon iemand op zitten, die wacht tot het paard uitgebokt is, en ze gebruiken de paarden meteen voor de jachten. Veel paarden kunnen dit mentaal helemaal niet hebben en dit komt dan later tot uiting.
Die van mij bleek dan ook nog kissing spines te hebben, samen met die onzekerheid was dit geen goede combi. Ik zou je eerst aanraden om foto's te laten maken, komt daar niks uit, zou ik met een ervaren ruiter helemaal opnieuw beginnen. Anders heb je grote kans dat dit van kwaad tot erger gaat. Ik denk ook dat je paard dit vooral uit enorme onzekerheid en angst voor wat hij heeft meegemaakt doet. Maar ik kan het ook goed mis hebben hoor, zoveel ervaring heb ik dan ook weer niet! Maar dit is wel wat ik vaak zie bij de Ieren :j


Ja dat verklaart ook waarom hij in het bos wel heel braaf is. Ja op de foto zetten gaat nog wel gebeuren.. Maar sommige dagen doet hij het super, andere dagen kan het ineens mis zijn.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:40

Gizeppie schreef:
Korte omschrijving pony: hele lieve aanhankelijke knuffelkont. Geïmporteerd uit Ierland. Op de grond is hij mega braaf. Ik heb heel veel grondwerk met hem gedaan voor ik weer in het zadel kroop. Hij beheerst Parelli (level 1, 2 en oefeningen van level 3), academische rijkunst (traver, schouder voor en binnenwaarts, appyment en halfsteps).


Als je denkt dat het voornamelijk angst is, dan zou je dit met een goede parelli instructeur prima op moeten kunnen lossen. Iemand die je helpt om de angst te verminderen en de rust (die je met grondwerk wel hebt) door te zetten naar het rijden. Dus eigenlijk opnieuw inrijden en alle stappen doorlopen die nodig zijn om vertrouwen te krijgen onder het zadel.

Van wie krijg je les met grondwerk? Rond level 3 van parelli zou je toch wel de technieken moeten kunnen krijgen om dit probleem aan te pakken.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 12:45

egnie schreef:
Er komen tegenwoordig veel paarde vanuit Ierland naar hier. Daar is niks mis mee, maar we moeten wel weten waar ze vandaan komen.

In Ierland gaan ze heel anders met de dieren om. Niet allemaal, maar de meesten die hier komen zijn heel anders zadelmak gemaakt dan dat er over het algemeen hier gebeurt. Er gaat zoals Kimmie al zei een zadel op en dan gaan met die banaan, hup de weide wereld in.

Ik heb al eerder gereageerd, maar ik heb ook een dier uit Ierland. Op de stal waar ik kwam stond er nog 1 waar we voor kwamen, en daarvoor was ik ergens anders geweest en dat dier kwam ook uit Ierland. Waar ik voor kwam waren beiden zeer ril en bij elk ritseltje vertrok de 1 en de ander liet je niet fatsoenlijk opstappen, zodra degene erop zat maakte het dier zich helemaal bol. Op beiden ben ik niet opgegaan. Daarnaast had de ene nog een dier er staan welke wel aan mijn verwachting zou voldoen. Ik zocht gewoon braaf. Nou dat was hij. Hij werd daar met spoor gereden, terwijl degene daarvoor zonder reed op andere paarden/pony's. Het zag er niet uit, hoofd hoog in de lucht maar toch had ik er een goed gevoel bij. Ik ben erop gegaan en hij is meegegaan naar huis.

Wij zijn nu een klein half jaar verder en hij is erg veranderd. Ik ben nog steeds blij met hem, maar tis een heerschap. Hij is eerlijk, maar zeer zeker geen dooie donder. Hij is vlug en vindt veel dingen eng. Ik voel regelmatig zijn hartslag aan de binnenkant van mijn been. Hij heeft door veel longeren geleerd hoe hij zijn lijf moet gebruiken en onder het zadel gaat het ook steeds beter. Moet wel mijn gedachten erbij hebben anders heeft hij mij tuk. Ik stap even in en ga dan snel draven. Dat is eerst in een best hoog tempo. Rijd veel figuren (slangenvoltes enz) en probeer hem niet helemaal onder mij uit te laten lopen. Op een gegeven moment voel ik dat hij ontspant en dan vang ik hem nog meer op en gaan we nog even in een normaal tempo aan de slag. Galop doe ik alleen als de bak goed is. Hij vindt dit erg moeilijk.

Wat ik weer wil zeggen met mijn verhaal is dat je ze de tijd moet gegeven. Ze hebben een enorme stressvolle tijd op zitten een verhuizing moet je gewoon niet onderschatten. Daarbij heb jij hem ook nog een keer weer verplaatst en ik denk dat je pony veel minder kent dan dat jij dacht. Hij zou bekend zijn met een ruiter op de rug, maar of hij ook echt vertrouwd ermee is denk ik niet.

ALs je het niet uit kunt zitten, zou ik een stap terug doen. Zou gaan longeren met zadel en losse beugels vervolgens vanuit daar verder en pas verder gaan als hij echt ontspannen is.

Als je instructrice er niet op durft dan zou ik voor nu ook kijken naar een andere. Jij hebt nu iemand nodig die met dit "probleem" weet om te gaan en ik denk niet dat zij dat kan.

Oogkleppen kan het proberen waard zijn.

Daarbij ken ik het ras niet zelf, maar weet dat het karaktervolle dieren zijn die je echt voor je moet winnen. Succes ik zou de handdoek nog niet zomaar in de ring gooien.



Jouw verhaal is hetzelfde waarmee mijn verhaal mee overeen komt. Ik ben wezen kijken naar de pony. Ik was verliefd. Ik ben er toen wel opgestapt, dit ging goed. Hij had zijn hoofd wel hoog, maar hij had een hart van goud..

Hij was niet vertrouwd met de ruiter, dat was wel bekend. Maar volgens de vorige eigenaresse was hij wel terug te rijden. Dit was niet het geval. Niet in de keren dat hij in paniek was.. De andere keren kon ik hem wel goed terug rijden als hij het gaspedaal in wilde trappen.

Ik ga nu ook verder als hij ontspannen is. Aan het begin wilde hij idd ook niet stilstaan bij het krukje. Dit doet hij nu overigens wel. Heb het heel veel geoefend, ook zonder zadel. Hij vond het heel gek als ik boven hem stond..

Anoniem

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:46

Als je level 3 parelli bent, ben je toch ook met eijden “ a la parelli” bezig?

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 12:53

sanne83 schreef:
Gizeppie schreef:
Korte omschrijving pony: hele lieve aanhankelijke knuffelkont. Geïmporteerd uit Ierland. Op de grond is hij mega braaf. Ik heb heel veel grondwerk met hem gedaan voor ik weer in het zadel kroop. Hij beheerst Parelli (level 1, 2 en oefeningen van level 3), academische rijkunst (traver, schouder voor en binnenwaarts, appyment en halfsteps).


Als je denkt dat het voornamelijk angst is, dan zou je dit met een goede parelli instructeur prima op moeten kunnen lossen. Iemand die je helpt om de angst te verminderen en de rust (die je met grondwerk wel hebt) door te zetten naar het rijden. Dus eigenlijk opnieuw inrijden en alle stappen doorlopen die nodig zijn om vertrouwen te krijgen onder het zadel.

Van wie krijg je les met grondwerk? Rond level 3 van parelli zou je toch wel de technieken moeten kunnen krijgen om dit probleem aan te pakken.


Ik rijd niet op de manier van Parelli. Ik denk dat ik het grondwerk niet voldoende doortrek naar het rijden. Wel met dat druk weg gaat als hij uitvoert wat ik vraag. Maar ik rijd bijvoorbeeld niet met stick etc. Daarom dat ik ook bezig ben met dubbele lijnen, zodat hij de druk van het been leert accepteren. De manier van Parelli erop ken ik niet. Maar op de grond ken ik wel veel van Parelli. Ik merk dat hij dit ook heel leuk vindt om te doen en echt met je mee denkt. Ik heb van meerdere mensen les gehad in Parelli, maar ook veel DVD's gekeken. Ik was vooral onder de indruk van Anna uit België. Die kwam geregeld voor lesweekenden deze kant op.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 12:53

Anoniem schreef:
Als je level 3 parelli bent, ben je toch ook met eijden “ a la parelli” bezig?


Nee dat is het juist. Ik rijd niet op de manier van Parelli.

Anoniem

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:56

Maar waarom zeg je dan dat je level 3 bent?
Dat omvat ook rijden.
Geeft niet hoor, maar is dan niet correct.
Je zou Humphrey Dirks eens kunnen benaderen als je parelli aanpak zou willen..

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:06

Gizeppie schreef:
Ik rijd niet op de manier van Parelli. Ik denk dat ik het grondwerk niet voldoende doortrek naar het rijden. Wel met dat druk weg gaat als hij uitvoert wat ik vraag. Maar ik rijd bijvoorbeeld niet met stick etc. Daarom dat ik ook bezig ben met dubbele lijnen, zodat hij de druk van het been leert accepteren. De manier van Parelli erop ken ik niet. Maar op de grond ken ik wel veel van Parelli. Ik merk dat hij dit ook heel leuk vindt om te doen en echt met je mee denkt. Ik heb van meerdere mensen les gehad in Parelli, maar ook veel DVD's gekeken. Ik was vooral onder de indruk van Anna uit België. Die kwam geregeld voor lesweekenden deze kant op.


Volgens mij werkt Anna niet meer, maar ik weet dat Humphrey ergens in Gelderland zit en die is ook niet bang om er zelf eens op te gaan.

Maakt niet heel veel uit hoe je precies rijdt (met stick of zonder ;) ), het gaat mij meer om de manier waarop. Ik denk dat je dat ook in je grondwerk meepakt, maar misschien nog niet helemaal meeneemt naar het rijden.
Dus meer: hoe lees ik m'n paard? Wanneer bouwt hij spanning op, wanneer moet ik minder vragen, wanneer meer? Welke strategie heb je om spanning te voorkomen of op te lossen? Als je dat goed hebt op de grond dan is het makkelijker om dat ook door te zetten naar in het zadel, maar ik denk dat je daar bij zo'n paard wel wat begeleiding bij nodig hebt, omdat een klein foutje ervoor zorgt dat je op de grond ligt. Dat is niet alleen voor jezelf vervelend, maar ook niet fijn voor het vertrouwen van het paard.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 13:16

Anoniem schreef:
Maar waarom zeg je dan dat je level 3 bent?
Dat omvat ook rijden.
Geeft niet hoor, maar is dan niet correct.
Je zou Humphrey Dirks eens kunnen benaderen als je parelli aanpak zou willen..


Ik gebruik alleen het grondwerk van Parelli, vandaar.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 13:18

sanne83 schreef:
Gizeppie schreef:
Ik rijd niet op de manier van Parelli. Ik denk dat ik het grondwerk niet voldoende doortrek naar het rijden. Wel met dat druk weg gaat als hij uitvoert wat ik vraag. Maar ik rijd bijvoorbeeld niet met stick etc. Daarom dat ik ook bezig ben met dubbele lijnen, zodat hij de druk van het been leert accepteren. De manier van Parelli erop ken ik niet. Maar op de grond ken ik wel veel van Parelli. Ik merk dat hij dit ook heel leuk vindt om te doen en echt met je mee denkt. Ik heb van meerdere mensen les gehad in Parelli, maar ook veel DVD's gekeken. Ik was vooral onder de indruk van Anna uit België. Die kwam geregeld voor lesweekenden deze kant op.


Volgens mij werkt Anna niet meer, maar ik weet dat Humphrey ergens in Gelderland zit en die is ook niet bang om er zelf eens op te gaan.

Maakt niet heel veel uit hoe je precies rijdt (met stick of zonder ;) ), het gaat mij meer om de manier waarop. Ik denk dat je dat ook in je grondwerk meepakt, maar misschien nog niet helemaal meeneemt naar het rijden.
Dus meer: hoe lees ik m'n paard? Wanneer bouwt hij spanning op, wanneer moet ik minder vragen, wanneer meer? Welke strategie heb je om spanning te voorkomen of op te lossen? Als je dat goed hebt op de grond dan is het makkelijker om dat ook door te zetten naar in het zadel, maar ik denk dat je daar bij zo'n paard wel wat begeleiding bij nodig hebt, omdat een klein foutje ervoor zorgt dat je op de grond ligt. Dat is niet alleen voor jezelf vervelend, maar ook niet fijn voor het vertrouwen van het paard.


Jazeker heb ik begeleiding nodig. In het zadel is het zo klein qua signalen. Dat ik er al naast lig voor ik het door heb.. Het gaat mij meer om het vertrouwen van hem in de mens.. Op de grond kan ik sneller handelen omdat ik alles zie gebeuren.. Ik denk dat het grondwerk verder doorgetrokken moet worden naar het rijden..

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:18

Gizeppie schreef:
Kimmie25501 schreef:
Ik heb al je berichten doorgelezen (niet van iedereen verder dus het kan zijn dat dit al gezegd is) en het lijkt echt enorm op de mijne.
Die kwam ook uit Ierland en dat is toch wel iets wat daar vaak gebeurd.
Zeker bij de hunters, die worden niet ingereden. Er gaat gewoon iemand op zitten, die wacht tot het paard uitgebokt is, en ze gebruiken de paarden meteen voor de jachten. Veel paarden kunnen dit mentaal helemaal niet hebben en dit komt dan later tot uiting.
Die van mij bleek dan ook nog kissing spines te hebben, samen met die onzekerheid was dit geen goede combi. Ik zou je eerst aanraden om foto's te laten maken, komt daar niks uit, zou ik met een ervaren ruiter helemaal opnieuw beginnen. Anders heb je grote kans dat dit van kwaad tot erger gaat. Ik denk ook dat je paard dit vooral uit enorme onzekerheid en angst voor wat hij heeft meegemaakt doet. Maar ik kan het ook goed mis hebben hoor, zoveel ervaring heb ik dan ook weer niet! Maar dit is wel wat ik vaak zie bij de Ieren :j


Ja dat verklaart ook waarom hij in het bos wel heel braaf is. Ja op de foto zetten gaat nog wel gebeuren.. Maar sommige dagen doet hij het super, andere dagen kan het ineens mis zijn.


Dat was bij die van mij ook. Je kon het eigenlijk niet voorspellen. Maar als je langere tijd terugkijkt zul je langzaam een patroon zien ontstaan. Dat niet stilstaan bij het krukje is daar een goed voorbeeld van. Goed dat je dat meteen hebt opgelost!

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:29

TS, het is niet om je te ontmoedigen maar letterlijk alles wat je beschrijft klinkt als mijn ruin. Hij is lief, zeer intelligent, sensibel en op de grond kun je er prima mee werken zo lang je 'm rechtsom niet longeert in draf. Vanaf dat ik 'm net had schoot hij er, te vaak, vandoor. Maar niet in paniek. Hij rent niet door omheiningen heen. Hij zette het op een rennen tot ik er af lag. Dat was zijn doel. En niet door een gebrek aan scholing, hij is zeer zorgvuldig en deskundig ingereden. En ook mijn ruin bokt of steigert niet. Het is overigens een IJslander.

Het plotselinge wegschieten was altijd wel op één of andere manier te verklaren: ander paarden, ervaringen bij vorige eigenaar, dingen in de omgeving, plotseling geluid enz. Dat bleek achteraf steeds de aanleiding, maar niet de echte reden.

De symptomen deden mij denken aan artrose, dus foto's van z'n voeten laten maken (niets dramatisch te zien) en voor de zekerheid toch maar behandelen voor osteoartrose. Geen resultaat. Een jarenlange zoektocht volgde. Allerlei paten en peuten er bij, niemand kon wat vinden behalve erg strakke spieren bij de borst en schouder. Dan kan het eigenlijk alleen maar óf compensatie zijn óf een verhaal van gifstoffen, lyme enz. Dus van alles uitgehaald om z'n bloed schoner te krijgen, dat hielp wel iets. Ik reed toen al jaren niet meer, hij is nu 19.

Uiteindelijk door een stom toeval is aan het licht gekomen dat het rheumatische artrose in z'n hals is. Hij reageert goed op zwavel en dingen als gember en rozebottels. Ook bleken de nierproblemen die hij sinds een jaar of 2 ontwikkeld heeft met de artrose samen te hangen.

En ook ik dacht dat ik het met rijden kon oplossen. De diverse fysio's, osteopaten enz. konden immers behalve wat spierstijfheid niets vinden? Paard had al die tijd veel pijn. Sinds ik niet meer rijd voelt hij zich zo veel fijner. Het lastige was dat hij niet altijd liet zien dat hij pijn pad. En zelden als ik les had, hij heeft graag aandacht en hij kon het heel goed vinden met mijn instructrice. Dus dan deed hij er een schepje bovenop.

Als ik je een tip mag geven zou ik toch echt verder zoeken in de richting van lichamelijk ongemak. En ook blijven zoeken tot je 't gevonden hebt :o

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:55

TS, ik heb 4 paarden, allemaal familie van elkaar waarvan er 3 prima Vitalbix DC verdragen maar nr. 4 wordt er compleet onberekenbaar door. Ik heb er een paar gevaarlijke situaties mee gehad en direct van de Vitalbix gehaald. Nu is het weer een dikke knuffelkont en de rust zelve. Je schrijft dat jouw pony ook al voor de Vitalbix zo gek deed. Maar de Vitalbix zou het abnormale gedrag van de laatste 2 weken wel kunnen versterken.

Anoniem

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:58

Ik lees t meer, ga de mijne er ook eens afhalen en zien of ie minder spooky doet.

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:15

Die van mij krijgt nu ruim 3 jaar Vitalbix, bij hem maakt dat geen enkel verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:21

Nouja je weet nooit, proberen kan altijd natuurlijk.

Edit: voor ts bedoel ik dan, niet voor jou..

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:27

Dat snap ik :) En het is ook logisch om te doen. Ik heb het ook in voer gezocht. Álles heb ik onder de loep genomen.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:51

Ik heb er contact over gehad met Feralhorse en ze hadden van een paar paarden meer gehoord dat die behoorlijk begonnen te hyperen op de Vitalbix. Nou wil natuurlijk niet zeggen dat het bij de pony van TS ook zo is. Maar stel dat het wel als extra trigger werkt dan kan ze het beter even achterwege laten voor de zekerheid :)