Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 11:04

meiske1577 schreef:
TS je zou ook nog kunnen kijken of iemand jou pony voor de wagen kan beleren, met een betrouwbaar paard ernaast.

Wellicht is hij daar wel heel geschikt voor.


Haha nee dat is levens gevaarlijk..

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 11:07

Ik heb elke week les. Ik wil geen bijrijder, want ik heb afgelopen donderdag gezien hoe hij reageert als er een vreemde op zit. Ik heb dat dus al geprobeerd. Die lag er ook naast met een gebroken vinger en gekneusde schouder. Ik heb wel begeleiding nodig.

Als ik hem zou verkopen, zal hij bij de handel of slacht terecht komen. Dat zou ik mijzelf niet vergeven.. ;)

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 11:10

kamsel schreef:
Waar in Gelderland zit je?
Wat egnie zegt is helemaal waar. In Ierland worden paarden anders zadelmak gemaakt en gereden. Veel iertjes kennen het bakwerk niet. Ze worden alleen buiten -rechtuit- gereden als ze jong zijn. Ik vind daar zeker wat voor te zeggen.
Maar dan, dan komen ze hier en is/ moet alles anders..
Je instructrice rijdt zz-l zei je, maar springt ze ook/heeft ze veel gesprongen?


Ik zit in omgeving Epe/Vaassen.. Ja dat verklaard waarschijnlijk ook dat hij buiten vrij braaf is. Nee zij springt niet. Maar mijn ambities liggen ook niet bij het springen. Ik spring wel veel aan de hand met grondwerk. Dat vindt hij geweldig. Ik doe veel cavelleti..

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:20

Gizeppie schreef:
Ik heb elke week les. Ik wil geen bijrijder, want ik heb afgelopen donderdag gezien hoe hij reageert als er een vreemde op zit. Ik heb dat dus al geprobeerd. Die lag er ook naast met een gebroken vinger en gekneusde schouder. Ik heb wel begeleiding nodig.

Als ik hem zou verkopen, zal hij bij de handel of slacht terecht komen. Dat zou ik mijzelf niet vergeven.. ;)


Ga je het jezelf wel vergeven als je je nek breekt?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:27

Gizeppie schreef:
cobiie schreef:


Het is niet een kwestie van willen, maar kijken wat hij aan kan.. Ik heb met les wel gedraafd en zelf ook gedraafd of gegaloppeerd. Je moet niet alles te gelijk willen.. Je kan niet weg draven als een stap nog niet ontspannen is..


Draven en galoperen helpt je paard juist om te ontspannen.

Waar je nu over praat is pas aan de orde als je een paar (dressuurmatige) stappen verder bent.

Voor nu kan je hem beter alle spanningen eruit laten lopen.

Anoniem

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:28

Niet alle paarden ontspannen van draf en galop.
Zeker niet als ze vluchterig onder het zadel zijn.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:15

Gizeppie schreef:
meiske1577 schreef:
TS je zou ook nog kunnen kijken of iemand jou pony voor de wagen kan beleren, met een betrouwbaar paard ernaast.

Wellicht is hij daar wel heel geschikt voor.


Haha nee dat is levens gevaarlijk..



Juist niet.
Je zegt dat hij aan de lange lijnen goed werkt.
Ik heb denk ik al een stuk of dertig paarden gereden die ook voor de wagen liepen. Meerdere daarvan hadden dezelfde problemen als jouw paard. Voor de wagen wel super.

Ook paarden die onder het zadel “gevaarlijk” waren die voor de kar aan het werk gezet worden en daar onder het zadel ook erg van verbeterden.

Zeker met een paard ernaast knappen ze er erg van op als ze gewoon aan het werk gaan.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 13:20

@Meiske1577


Op de grond doet hij het super.. Maar daar voelt hij steun op een of andere manier. Dubbele lijnen vindt hij wel af en toe spannend, omdat hij dan zelf voorop moet lopen. Dit wordt al wel een stuk beter.

Ik vind het risico te groot om hem voor de wagen te zetten. Hij is geen leider, niet nuchter en een wagen krijg je niet gemakkelijk los als het foute boel is..

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:31

Ik zou ook niet aanraden om dat zelf te doen, maar daar goede hulp bij te zoeken.
Het is in ieder geval iets om in je achterhoofd te houden.

Anoniem

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:41

Waarom vraag je niet eens een 'cowboy' die niet valt? Zijn er genoeg en dan kun je zien waar en hoe de paniek is, als het paniek is. Zo'n ruiter is fijn voor angstige dieren, die prikken er zo door heen en kan ze veel vertrouwen geven. Als de ruiter valt = bevestigend eng, als de ruiter tijdens vluchtgedrag zit = niet bevestigend eng. :)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:48

Misschien dazensteek? Menig paard explodeert tijdens het rijden ineens door zoiets. Die van mij is er ook supergevoelig voor als hij onder de buik gestoken wordt. En die dingen zijn er al sinds het warme weer in mei (erg vroeg voor de tijd van het jaar dus)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:52

Anoniem schreef:
Niet alle paarden ontspannen van draf en galop.
Zeker niet als ze vluchterig onder het zadel zijn.


Niet allemaal nee...
Maar bij deze gok ik zomaar dat hij het goed doet op een fijn stuk galop.

TS, springruiters zijn vaak handig en niet bang. En kost misschien zelfs minder dan je ZZ juf nu!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:56

Ik zou investeren in een goede instructeur die met je grondwerk mee kijkt en doet, een band op bouwt met je paard en zo ook onder het zadel mee neemt.
Sommige paarden trekken vreemde mensen niet zo goed,hoe goed ze ook rijden. Pas wanneer er een band is kun je daarmee verder. Zelf ben je te angstig en onervaren om het alleen te doen. Dus dan zou ik echt investeren in iemand die alle stappen met je doorneemt en erop gaat. Kost wat,maar dan heb je ook wat.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:39

Veel paarden hebben juist draf of galop nodig om te ontspannen. Wekelijks les en dan Andorra aan draven toekomen vind ik wel vreemd, vraag me dan ook af waarom dat is.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 15:41

meiske1577 schreef:
Ik zou ook niet aanraden om dat zelf te doen, maar daar goede hulp bij te zoeken.
Het is in ieder geval iets om in je achterhoofd te houden.


Dubbele lijnen vindt hij wel erg leuk! Dat merk ik ook. Maar een kar erachter vind ik te groot risico. Zeker omdat hij zo snel is dat ik vrijwel niet kan handelen.

Ik heb hiervoor een pony opgeleid voor de kar. Maar die was zo nuchter en braaf.. Dat is wel even wat anders dan deze.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 15:49

bobje26 schreef:
Waarom vraag je niet eens een 'cowboy' die niet valt? Zijn er genoeg en dan kun je zien waar en hoe de paniek is, als het paniek is. Zo'n ruiter is fijn voor angstige dieren, die prikken er zo door heen en kan ze veel vertrouwen geven. Als de ruiter valt = bevestigend eng, als de ruiter tijdens vluchtgedrag zit = niet bevestigend eng. :)


Nou dan zal ik je vertellen dat ik afgelopen donderdag een cowboy erop heb laten rijden.. :j Ik wilde nu wel eens zien wat er zou gebeuren als er iemand op zou zitten met een stevige zit en of die hem uit zou kunnen zitten en wat de fases waren van zijn reacties.

Ik dacht namelijk eerst dat het aan mijn zit zou liggen. Ook al heb ik van de 30 keer rijden ongeveer waarvan 4 keer mis is gegaan het wel 1 keer kunnen uitzitten. Daarna heeft hij het een paar maanden niet meer gedaan. Maar toch twijfelde ik of ik niet iets verkeerd deed of zelf een te zwakke zit zou hebben, waardoor ik er steeds af lag.

Het paard was donderdag vanaf het eerste moment al totaal in paniek. Zij heeft hem ook niet kunnen uitzitten. Het gaat zo snel dat je het niet door hebt. Daarnaast zag ik dat hij echt echt bang was en dat het geen aangeleerd gedrag is. Ik denk dat je die ontploffingen moet voorkomen door op tijd te stoppen. Maar hoe lastig is dat, omdat je de fases bijna niet ziet aankomen.. Het was nu ook in een fractie van 3 seconde. Hij schrok van iets, zij verloor de beugels en haar balans en daar schrok hij van..

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 15:50

Bravura schreef:
Misschien dazensteek? Menig paard explodeert tijdens het rijden ineens door zoiets. Die van mij is er ook supergevoelig voor als hij onder de buik gestoken wordt. En die dingen zijn er al sinds het warme weer in mei (erg vroeg voor de tijd van het jaar dus)


Dit is al een probleem sinds ik hem heb.. Toen was het winter.. Hij schrok bij mij van de spiegels.. Hij zag zichzelf, ondanks we daar zondag op de volte hadden gereden, vond hij het dinsdag heel eng.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 15:53

Saskia9 schreef:
Ik zou investeren in een goede instructeur die met je grondwerk mee kijkt en doet, een band op bouwt met je paard en zo ook onder het zadel mee neemt.
Sommige paarden trekken vreemde mensen niet zo goed,hoe goed ze ook rijden. Pas wanneer er een band is kun je daarmee verder. Zelf ben je te angstig en onervaren om het alleen te doen. Dus dan zou ik echt investeren in iemand die alle stappen met je doorneemt en erop gaat. Kost wat,maar dan heb je ook wat.


Ik ben idd onzeker geworden, doordat mijn oplossingen een beetje op zijn. Ondanks hij het super doet op de grond en daar laat zien dat hij vertrouwen heeft in mij laat hij onder het zadel wat anders zien. Ik denk zelf dat ik het grondwerk misschien door moet trekken naar het rijden. Ik doe Parelli, lange lijnen, academische rijkunst. Maar dit matcht niet met de hulpen van het rijden. Parelli is natuurlijk op Western gebasseerd en academische rijkunst doen ze veel al met zweep. Ik rijd nooit met zweep..

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 15:56

poes schreef:
Veel paarden hebben juist draf of galop nodig om te ontspannen. Wekelijks les en dan Andorra aan draven toekomen vind ik wel vreemd, vraag me dan ook af waarom dat is.


Vertel het mij maar eens.. Ik vind het wel belangrijk op het juiste moment te stoppen. Als hij het in de stap al lastig heeft gehad met de oefeningen en hij de draf spannend vindt omdat hij dan uit balans raakt lijkt het mij verstandig een ontploffing te voorkomen en niet over die grens heen te gaan.

Daarnaast heb ik wel gedraafd hoor, is niet zo dat ik het nooit heb gedaan. In het bos als ik zelfstandig op pad was draafde en galoppeerde ik heel veel. Dit ging altijd goed. Ook in de bak heb ik gedraafd, alleen hij is heel vluchterig. Je hebt rust nodig om oefeningen te kunnen rijden..

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:59

Ik heb ook zo'n paard. 2.5 jaar geleden gekocht, als 3-jarige. Ben er ook afgekletterd, been op twee plekken gebroken, geopereerd etc.
Mijn paardje schrikt vooral als er meerdere dingen gebeuren tegelijk die ze niet kan verwerken.
Ik ben onder begeleiding schriktraining gaan doen en moest haar leider worden. Dat heeft haar erg goed geholpen en mij ook trouwens. Je kunt nooit 100% voorbereid zijn op alles, want je weet niet waarom ze schrikken, maar je kunt ze wel stoerder maken.
Ik heb doorgezet om haar te houden, maar er waren tijden dat ik dacht in de gehakt ermee. Ik heb nu sinds een jaar denk ik het plezier in haar weer terug en we zijn een team aan het worden. Ze schrikt nog steeds, maar haar reactie is veel beheersbaarder dan eerst. Ik zie bij mij nog steeds een opgaande lijn, maar je moet wel een lange adem hebben. Mocht je er meer over willen lezen, ik heb een volgtopic erover aangemaakt "het tij keren, kan dat".
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 16:10

Monique1963 schreef:
Ik heb ook zo'n paard. 2.5 jaar geleden gekocht, als 3-jarige. Ben er ook afgekletterd, been op twee plekken gebroken, geopereerd etc.
Mijn paardje schrikt vooral als er meerdere dingen gebeuren tegelijk die ze niet kan verwerken.
Ik ben onder begeleiding schriktraining gaan doen en moest haar leider worden. Dat heeft haar erg goed geholpen en mij ook trouwens. Je kunt nooit 100% voorbereid zijn op alles, want je weet niet waarom ze schrikken, maar je kunt ze wel stoerder maken.
Ik heb doorgezet om haar te houden, maar er waren tijden dat ik dacht in de gehakt ermee. Ik heb nu sinds een jaar denk ik het plezier in haar weer terug en we zijn een team aan het worden. Ze schrikt nog steeds, maar haar reactie is veel beheersbaarder dan eerst. Ik zie bij mij nog steeds een opgaande lijn, maar je moet wel een lange adem hebben. Mocht je er meer over willen lezen, ik heb een volgtopic erover aangemaakt "het tij keren, kan dat".
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?


Dank voor je bericht! Ik ga je topic sowieso lezen! Ben erg benieuwd.

Ja schriktraining heb ik heel veel met hem gedaan. Heb een mega oranje bouwzeil en paraplu's. Heb heel veel obstakels. Heb dat ook eindeloos gedaan. Aan het begin vond hij dat mega spannend, maar later ging hij er zelfs in galop over heen (heb een filmpje hiervan als je die wilt zien). Hij schrikt vooral van dingen die bewegen of er plots zijn.. Het moeilijke is dat ik het niet aan voel komen als ik erop zit. Wel als ik er naast loop, omdat ik het dan kan zien gebeuren.. Hij is van nature geen leider. Hij loopt het liefst achter iemand aan. Ik merk dus ook als ik les heb het vaak wel goed gaat (afkloppen), omdat hij dan steun zoekt bij die gene ernaast. Maar wat ik dan wel weer gek vind is dat hij in het bos graag voorop wilt lopen.

In het bos schrok hij ook wel eens, maar beheersbaar. Het was dan een sprong opzij, maar daar bleef het dan ook bij. Dit is niet te houden en niet uit te zitten. Het is inderdaad vooral als er veel dingen te gelijk gebeuren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:31

Gizeppie schreef:
bobje26 schreef:
Waarom vraag je niet eens een 'cowboy' die niet valt? Zijn er genoeg en dan kun je zien waar en hoe de paniek is, als het paniek is. Zo'n ruiter is fijn voor angstige dieren, die prikken er zo door heen en kan ze veel vertrouwen geven. Als de ruiter valt = bevestigend eng, als de ruiter tijdens vluchtgedrag zit = niet bevestigend eng. :)


Nou dan zal ik je vertellen dat ik afgelopen donderdag een cowboy erop heb laten rijden.. :j Ik wilde nu wel eens zien wat er zou gebeuren als er iemand op zou zitten met een stevige zit en of die hem uit zou kunnen zitten en wat de fases waren van zijn reacties.

Ik dacht namelijk eerst dat het aan mijn zit zou liggen. Ook al heb ik van de 30 keer rijden ongeveer waarvan 4 keer mis is gegaan het wel 1 keer kunnen uitzitten. Daarna heeft hij het een paar maanden niet meer gedaan. Maar toch twijfelde ik of ik niet iets verkeerd deed of zelf een te zwakke zit zou hebben, waardoor ik er steeds af lag.

Het paard was donderdag vanaf het eerste moment al totaal in paniek. Zij heeft hem ook niet kunnen uitzitten. Het gaat zo snel dat je het niet door hebt. Daarnaast zag ik dat hij echt echt bang was en dat het geen aangeleerd gedrag is. Ik denk dat je die ontploffingen moet voorkomen door op tijd te stoppen. Maar hoe lastig is dat, omdat je de fases bijna niet ziet aankomen.. Het was nu ook in een fractie van 3 seconde. Hij schrok van iets, zij verloor de beugels en haar balans en daar schrok hij van..


Is dat echt een soort Gert v t hof? Of een Herman Koorman?
Of stuur dit eens door naar featherlight op facebook, zij zijn echt top daarin.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 16:48

bobje26 schreef:
Waarom vraag je niet eens een 'cowboy' die niet valt? Zijn er genoeg en dan kun je zien waar en hoe de paniek is, als het paniek is. Zo'n ruiter is fijn voor angstige dieren, die prikken er zo door heen en kan ze veel vertrouwen geven. Als de ruiter valt = bevestigend eng, als de ruiter tijdens vluchtgedrag zit = niet bevestigend eng. :)


Is dat echt een soort Gert v t hof? Of een Herman Koorman?
Of stuur dit eens door naar featherlight op facebook, zij zijn echt top daarin.[/quote]

Nee zij is geen Gert van t Hof. Ja die volg ik ook.. Via Facebook. Zie vaak wel nuttige dingen voorbij komen! :) Ik zal hun ook eens het probleem voorleggen.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:48

Gizeppie schreef:
poes schreef:
Veel paarden hebben juist draf of galop nodig om te ontspannen. Wekelijks les en dan Andorra aan draven toekomen vind ik wel vreemd, vraag me dan ook af waarom dat is.


Vertel het mij maar eens.. Ik vind het wel belangrijk op het juiste moment te stoppen. Als hij het in de stap al lastig heeft gehad met de oefeningen en hij de draf spannend vindt omdat hij dan uit balans raakt lijkt het mij verstandig een ontploffing te voorkomen en niet over die grens heen te gaan.

Daarnaast heb ik wel gedraafd hoor, is niet zo dat ik het nooit heb gedaan. In het bos als ik zelfstandig op pad was draafde en galoppeerde ik heel veel. Dit ging altijd goed. Ook in de bak heb ik gedraafd, alleen hij is heel vluchterig. Je hebt rust nodig om oefeningen te kunnen rijden..

Misschien moet je eerst een loslaten dat je oefeningen moet rijden. Als je parelli een beetje snapt, dan weet je dat er paarden zijn die flink moeten kunnen lopen om te kunnen ontspannen.
Als ik jouw benadering had gevolgd met mijn paard destijds, dan denk ik dat dat ook niet goed was gegaan. Hij had het vaak nodig om eerst goed te sjouwen, ik begon vaak zelfs in galop. Nadat hij ontspande kon ik oefeningen gaan rijden. Oefeningen in stap vond hij altijd het moeilijkst. Dus dat kwam als laatste.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:50

Doet jouw paard dit ook als hij in een groep wordt gereden?