Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:36

Gizeppie schreef:
Kuggur schreef:

Misschien een domme vraag, maar ik neem aan dat met "niet uit kunnen zitten" ( ken ik alleen ivm bokken) je dus bedoelt dat dit op hol slaan altijd eindigt met een val van de ruiter?


Ja van de 4 keer lag ik er 3 keer naast. Hij is zo snel, dat als hij eenmaal gaat remmen hij schijnbewegingen gaat maken en dan lig je er dus af. De stukken rechtdoor zijn uit te zitten..

Dat is niet fijn, want dan heb je nu bevestigd dat het heel effectief is om er vandoor te gaan. Eerste prio is dus om iemand te vinden die kan blijven zitten. En dan niet degene die er laatst ook af is gevallen, want daarmee maak je het patroon alleen maar lastiger te doorbreken.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die je hier mee kunnen helpen, want zo te lezen moet je écht goed kunnen zitten.

Om even terug te komen op Gert... de filmpjes die je ziet zijn gemaakt met een heel ander doel dan waar jij het nu over hebt, maar dit soort correctiewerk doet hij wel degelijk en goed ook. Juist met oog voor het paard. Die filmpjes zijn gewoon niet representatief, maar vooral gericht op sensatie.
En zo zijn er meer mensen die dit werk doen. Het is alleen niet handig om ze te veroordelen op basis van wat oppervlakkig materiaal (zie bijvoorbeeld ook de rel rondom Linda Parelli destijds op basis van 1 filmpje).

Wat ik probeer te zeggen, is dat het belangrijk is om open te staan. Je hebt heel veel oog gehad voor zijn mentale gesteldheid, dat is mooi. Het probleem is alleen wel dat je het alleen maar erger hebt gemaakt.

Mijn eigen ervaring is dat de oplossing vaak niet ligt bij de NH'ers van de té zachte aanpak. Dan blijf je bezig met hem alles laten verwerken, maar je komt geen stap verder.

In een ander topic heeft iemand heel goede ervaringen met het programma van Warwick Schiller, daar moest ik ook nog even aan denken.

Rizette
Berichten: 4397
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:45

Zoals het nu gegaan is werkt het niet. Je paard weet dat als het aan de kletter gaat, het je in de zak heeft en je er af ligt.Er hebben zich wat mensen mee bemoeit die even gekeken hebben of zij erwat mee konden en als dat niet het geval is mag je het zelf weer doen maar dat red je niet . Wat de oorzaak van het aan de kletter gaan is kan lichamelijk zijn. Als je dat uitgesloten hebt zal je iemand moeten hebben die bereid is hier op te gaan zitten maar die ook blijft zitten en je ook nog kan zeggen wat hij denkt dat de oorzaak is. Er zijn er maar een paar toe in staat in dit land o.a. Gert. Ik denk dat je geen enkel idee hebt waarover je praat als je het over hem hebt. Als een paard bang is maar je kiept er niet af als het te keer gaat wordt het vanzelf minder bang en weet het dat het je er niet af krijgt. Het krijgt door dat ook als het bang is de bovenste wel de leider is en niet de onderste. Die ervaring zal zorgen dat het zich op de ruiter gaat richten en controleerbaar wordt. angst of geen angst want zo zal het wel moeten worden om er om te kunnen gaan rijden en het veilig te laten worden. Daar kun je honderd jaar voor op de grond rondjes draaien maar daar wordt het probleem niet opgelost er wordt dan letterlijk en figuurlijk omheen gedraaid. Ik vind je dapper als ik wist dat ik niet bleef zitten stapte ik er never nooit meer op nooit gedaan ook. Ik stap ook niet in een auto zonder rem.

Jis_

Berichten: 11650
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:05

Wendy schreef:
Dat is niet fijn, want dan heb je nu bevestigd dat het heel effectief is om er vandoor te gaan. Eerste prio is dus om iemand te vinden die kan blijven zitten. En dan niet degene die er laatst ook af is gevallen, want daarmee maak je het patroon alleen maar lastiger te doorbreken.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die je hier mee kunnen helpen, want zo te lezen moet je écht goed kunnen zitten.

Om even terug te komen op Gert... de filmpjes die je ziet zijn gemaakt met een heel ander doel dan waar jij het nu over hebt, maar dit soort correctiewerk doet hij wel degelijk en goed ook. Juist met oog voor het paard. Die filmpjes zijn gewoon niet representatief, maar vooral gericht op sensatie.
En zo zijn er meer mensen die dit werk doen. Het is alleen niet handig om ze te veroordelen op basis van wat oppervlakkig materiaal (zie bijvoorbeeld ook de rel rondom Linda Parelli destijds op basis van 1 filmpje).

Wat ik probeer te zeggen, is dat het belangrijk is om open te staan. Je hebt heel veel oog gehad voor zijn mentale gesteldheid, dat is mooi. Het probleem is alleen wel dat je het alleen maar erger hebt gemaakt.

Mijn eigen ervaring is dat de oplossing vaak niet ligt bij de NH'ers van de té zachte aanpak. Dan blijf je bezig met hem alles laten verwerken, maar je komt geen stap verder.

In een ander topic heeft iemand heel goede ervaringen met het programma van Warwick Schiller, daar moest ik ook nog even aan denken.



Mijn paard deed, zo te lezen, precies hetzelfde als dit paard, nooit gevallen maar het is ook niet echt een snel paard dat scheelt, daarbij weet ik 100% zeker dat hij mij er niet af wilde gooien, er was gewoon paniek. Ga je dan Gert er op zetten dan had ik echt een ongelukkig paard wat uiteindelijk zijn ronde wel zou doen voor me, vast wel, maar ik heb gekozen voor iets anders en wat heb ik een zelfzeker vrolijk paard er aan over gehouden. Het is geen onderdanig paard maar wel ontzettend vriendelijk. Kijk eerst wat voor paard het is, wat gebeurd er in dat hoofd, in plaats hem gedwongen door te rijden.

TS, als ik mijn paard vrije teugel gaf, niet strak tussen teugels en been hielt, raakte hij in paniek. Toen ik hem bij de handelaar onder de man zag zag ik al zoveel onzekerheid.
Met hulp helemaal opnieuw zadelmak gemaakt, op zijn tijd, en ik kan nu heerlijk met een los teugeltje in het bos rijden. Heb hem nu bijna 10 jaar en hij is er daarna nooit meer vandoor gegaan.

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:07

Jis_ schreef:
Wendy schreef:
Dat is niet fijn, want dan heb je nu bevestigd dat het heel effectief is om er vandoor te gaan. Eerste prio is dus om iemand te vinden die kan blijven zitten. En dan niet degene die er laatst ook af is gevallen, want daarmee maak je het patroon alleen maar lastiger te doorbreken.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die je hier mee kunnen helpen, want zo te lezen moet je écht goed kunnen zitten.

Om even terug te komen op Gert... de filmpjes die je ziet zijn gemaakt met een heel ander doel dan waar jij het nu over hebt, maar dit soort correctiewerk doet hij wel degelijk en goed ook. Juist met oog voor het paard. Die filmpjes zijn gewoon niet representatief, maar vooral gericht op sensatie.
En zo zijn er meer mensen die dit werk doen. Het is alleen niet handig om ze te veroordelen op basis van wat oppervlakkig materiaal (zie bijvoorbeeld ook de rel rondom Linda Parelli destijds op basis van 1 filmpje).

Wat ik probeer te zeggen, is dat het belangrijk is om open te staan. Je hebt heel veel oog gehad voor zijn mentale gesteldheid, dat is mooi. Het probleem is alleen wel dat je het alleen maar erger hebt gemaakt.

Mijn eigen ervaring is dat de oplossing vaak niet ligt bij de NH'ers van de té zachte aanpak. Dan blijf je bezig met hem alles laten verwerken, maar je komt geen stap verder.

In een ander topic heeft iemand heel goede ervaringen met het programma van Warwick Schiller, daar moest ik ook nog even aan denken.



Mijn paard deed, zo te lezen, precies hetzelfde als dit paard, nooit gevallen maar het is ook niet echt een snel paard dat scheelt, daarbij weet ik 100% zeker dat hij mij er niet af wilde gooien, er was gewoon paniek. Ga je dan Gert er op zetten dan had ik echt een ongelukkig paard wat uiteindelijk zijn ronde wel zou doen voor me, vast wel, maar ik heb gekozen voor iets anders en wat heb ik een zelfzeker vrolijk paard er aan over gehouden. Het is geen onderdanig paard maar wel ontzettend vriendelijk. Kijk eerst wat voor paard het is, wat gebeurd er in dat hoofd, in plaats hem gedwongen door te rijden.


Hoe kom je er bij dat Gert dat doet? Dat is dus gewoon niet waar...

Jis_

Berichten: 11650
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:13

Wendy schreef:
Hoe kom je er bij dat Gert dat doet? Dat is dus gewoon niet waar...


Wat bedoel je met dat doet Gert niet? Ik heb het over mijn paard en het probleem wat wij hadden, daar zou ik hem, naar aanleiding van zijn filmpjes, niet bij willen hebben. Ieder zijn ding.

Jis_

Berichten: 11650
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:18

Rizette schreef:
Zoals het nu gegaan is werkt het niet. Je paard weet dat als het aan de kletter gaat, het je in de zak heeft en je er af ligt.Er hebben zich wat mensen mee bemoeit die even gekeken hebben of zij erwat mee konden en als dat niet het geval is mag je het zelf weer doen maar dat red je niet . Wat de oorzaak van het aan de kletter gaan is kan lichamelijk zijn. Als je dat uitgesloten hebt zal je iemand moeten hebben die bereid is hier op te gaan zitten maar die ook blijft zitten en je ook nog kan zeggen wat hij denkt dat de oorzaak is. Er zijn er maar een paar toe in staat in dit land o.a. Gert. Ik denk dat je geen enkel idee hebt waarover je praat als je het over hem hebt. Als een paard bang is maar je kiept er niet af als het te keer gaat wordt het vanzelf minder bang en weet het dat het je er niet af krijgt. Het krijgt door dat ook als het bang is de bovenste wel de leider is en niet de onderste. Die ervaring zal zorgen dat het zich op de ruiter gaat richten en controleerbaar wordt. angst of geen angst want zo zal het wel moeten worden om er om te kunnen gaan rijden en het veilig te laten worden. Daar kun je honderd jaar voor op de grond rondjes draaien maar daar wordt het probleem niet opgelost er wordt dan letterlijk en figuurlijk omheen gedraaid. Ik vind je dapper als ik wist dat ik niet bleef zitten stapte ik er never nooit meer op nooit gedaan ook. Ik stap ook niet in een auto zonder rem.


Als het om angst gaat denk ik dat een andere aanpak sowieso beter is, maar sommige mensen willen gewoon snel van het probleem af. Terwijl je paard de tijd geven die hij nodig heeft echt voordelen heeft.

Sunnevalover

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:37

Ik wil je graag aanraden contact op te nemen met Equinologica. Het is wel een eindje rijden vanaf jou, maar ik denk dat zij jouw pony goed zullen kunnen helpen! Ze hebben veel ervaring met paarden zoals die van jou en werken met veel rust en kunde.

Succes ermee!

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:55

Jis_ schreef:
Wendy schreef:
Hoe kom je er bij dat Gert dat doet? Dat is dus gewoon niet waar...


Wat bedoel je met dat doet Gert niet? Ik heb het over mijn paard en het probleem wat wij hadden, daar zou ik hem, naar aanleiding van zijn filmpjes, niet bij willen hebben. Ieder zijn ding.

Nogmaals: kijk eens verder dan alleen die filmpjes.
Wat ontzettend kortzichtig.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 17:10

Mandarijn12 schreef:
Mijn eerste paard deed dit ook. Het bleek later dat hij neurologisch kortsluiting kreeg om de vreemdste triggers. Kon om de gekste dingen zijn hoor. Ik kon een dik half uur lekker dressuurmatig getraind hebben en vervolgens met uitstappen (in de zomer) gewoon zo vies aan de kletter gaan dat ik wederom op de grond belandde. Op ten duur kreeg hij er andere rare symptomen bij waardoor ik erachter kwam dat het neurologisch was, maar dit heeft in totaal 5-6 jaar geduurd. Zelf rijden durfde ik niet meer en hij bleek een hersentumor te hebben.


Ik heb het idd vaker gehoord van mensen die hetzelfde hadden. Mmm lastige en vervelende situatie.. Dank voor je verhaal.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 17:13

@ Wendy

Ik zal eens kijken naar de aanpak van Wallick.. Ik ga dat eens bekijken..

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 17:14

Jis_ schreef:
Wendy schreef:
Dat is niet fijn, want dan heb je nu bevestigd dat het heel effectief is om er vandoor te gaan. Eerste prio is dus om iemand te vinden die kan blijven zitten. En dan niet degene die er laatst ook af is gevallen, want daarmee maak je het patroon alleen maar lastiger te doorbreken.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die je hier mee kunnen helpen, want zo te lezen moet je écht goed kunnen zitten.

Om even terug te komen op Gert... de filmpjes die je ziet zijn gemaakt met een heel ander doel dan waar jij het nu over hebt, maar dit soort correctiewerk doet hij wel degelijk en goed ook. Juist met oog voor het paard. Die filmpjes zijn gewoon niet representatief, maar vooral gericht op sensatie.
En zo zijn er meer mensen die dit werk doen. Het is alleen niet handig om ze te veroordelen op basis van wat oppervlakkig materiaal (zie bijvoorbeeld ook de rel rondom Linda Parelli destijds op basis van 1 filmpje).

Wat ik probeer te zeggen, is dat het belangrijk is om open te staan. Je hebt heel veel oog gehad voor zijn mentale gesteldheid, dat is mooi. Het probleem is alleen wel dat je het alleen maar erger hebt gemaakt.

Mijn eigen ervaring is dat de oplossing vaak niet ligt bij de NH'ers van de té zachte aanpak. Dan blijf je bezig met hem alles laten verwerken, maar je komt geen stap verder.

In een ander topic heeft iemand heel goede ervaringen met het programma van Warwick Schiller, daar moest ik ook nog even aan denken.



Mijn paard deed, zo te lezen, precies hetzelfde als dit paard, nooit gevallen maar het is ook niet echt een snel paard dat scheelt, daarbij weet ik 100% zeker dat hij mij er niet af wilde gooien, er was gewoon paniek. Ga je dan Gert er op zetten dan had ik echt een ongelukkig paard wat uiteindelijk zijn ronde wel zou doen voor me, vast wel, maar ik heb gekozen voor iets anders en wat heb ik een zelfzeker vrolijk paard er aan over gehouden. Het is geen onderdanig paard maar wel ontzettend vriendelijk. Kijk eerst wat voor paard het is, wat gebeurd er in dat hoofd, in plaats hem gedwongen door te rijden.

TS, als ik mijn paard vrije teugel gaf, niet strak tussen teugels en been hielt, raakte hij in paniek. Toen ik hem bij de handelaar onder de man zag zag ik al zoveel onzekerheid.
Met hulp helemaal opnieuw zadelmak gemaakt, op zijn tijd, en ik kan nu heerlijk met een los teugeltje in het bos rijden. Heb hem nu bijna 10 jaar en hij is er daarna nooit meer vandoor gegaan.



Ik neem aan dat het wel op een vriendelijke manier is gebeurd bij jou? Ik denk dat Flynn het ook niet doet om mij eraf te gooien. Ik denk dat hij het doet door blinde paniek..

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 17:15

Jis_ schreef:
Wendy schreef:
Hoe kom je er bij dat Gert dat doet? Dat is dus gewoon niet waar...


Wat bedoel je met dat doet Gert niet? Ik heb het over mijn paard en het probleem wat wij hadden, daar zou ik hem, naar aanleiding van zijn filmpjes, niet bij willen hebben. Ieder zijn ding.



Ik ben het met je eens. Ik schrok van zijn filmpjes..

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 17:15

Sunnevalover schreef:
Ik wil je graag aanraden contact op te nemen met Equinologica. Het is wel een eindje rijden vanaf jou, maar ik denk dat zij jouw pony goed zullen kunnen helpen! Ze hebben veel ervaring met paarden zoals die van jou en werken met veel rust en kunde.

Succes ermee!


Dankje voor je reactie!

kamsel
Berichten: 3412
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:34

Gert is een echte paardenman.
Ben ik fan van zijn demo’s en zou ik daar mijn paard voor lenen: nee.
Maar hij weet wel wat hij doet, wanneer hij het doet en waarom hij doet.
Dat is wel wat je paard nodig heeft. Een zekere ruiter die hem kan leiden, die hem kan laten zien wat de bedoeling is. En hij gaat gauw naar buiten, wat voor je paard vertrouwd is..

Maar goed, kijk eens bij paardenluisteren, zij zit in midden Gelderland. Ik heb gezien wat ze met mijn vriendin en haar paard bereikt heeft, echt top. En ik denk ook wel passend bij jou.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 08-06-18 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:34

Gizeppie schreef:
egnie schreef:
Nou Koeke wat ik ervan begrijp is dat de pony vanuit het niets naar topsnelheid gaat en dan niet meer te sturen en in te houden is. Dat begrijp ik althans uit de berichten van TS. Zodra er iemand naast loopt dan doet ie het niet, of heeft het nog niet gedaan.

Verder denk ik dat Gert van het Hof wel degelijk kan helpen en die filmpjes zijn maar kleine stukken van wat hij doet. Hij begeleid veel meer. Ik ken mensen die goede ervaringen met hem hebben. En ik zal het nog een keer aanhalen Jeroen Dubbeldam is ook klant bij hem geweest met de Sjiem. Zonder Gert geen olympisch goud. Dus laat je niet leiden door zijn cowboy imago. Er zit wel degelijk een verhaal achter.

Of TS het zelf op kan lossen weet ik niet, ik weet wel dat ze het met de huidige instructrice waarschijnlijk niet zal lukken. En de cowboy ruiter die erop heeft gezeten, is met alle respect niet wat hier bedoelt werd. Dat iets misschien niet bij jouw past dat kan, maar gelukkig zijn er meerdere manieren. Echter ik denk dat de pony meer leiderschap nodig heeft.


Ik denk dat Gert van het Hof rijtechnisch best een kundige man is. Hij weet precies wanneer hij moet opstappen en af moet stappen en hoe hij moet blijven zitten. Ook zal hij rijtechnisch veel verstand hebben van het beleren van jonge paarden. Daar geloof ik best wel in, wat ik in vedergeval gezien heb op de filmpjes.

Het enige waarvan ik vind dat hij vrij weinig oog voor heeft is de angst die de paarden op dat moment uitstralen. Terwijl bij mij het probleem waarschijnlijk ook een stukje geestelijk ligt bij mijn pony, omdat hij het onder het zadel alleen laat zien. Ik denk dat het hem ook zit in leiderschap en mentale gesteldheid..


Ik lees al een tijdje mee, en wilde hier even op inhaken:
Je hebt over angst bij paarden waar GvdH geen oog voor zou hebben.
Dat heeft hij juist wel, maar hij stopt inderdaad niet.... hij laat het paard juist zien/merken dat het geen reden heeft om bang te zijn want er gebeurd niks engs.
Je helpt een angstig paard niet door overal af te blijven en alles te ontwijken, maar juist door de spannende dingen aan te gaan MET goed gevolg, en dat laatste is zo belangrijk: vallen van een rennend paard bevestigd de angst, blijven zitten neemt de angst weg.

Heb je een touw rond de nek van je pony of een bokriempje aan je zadel?
Je zegt dat hij zijn hoofd omhoog doet wanneer hij gaat rennen, dan heb je inderdaad niks meer te vertellen.
Een hulpteugel zou kunnen helpen om hem in ieder geval bestuurbaar te houden.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:42

Even inhaken daarop, een wijs man zei me ooit:
"If you want to improve your Canter, you need to spend time in the Canter"

Dat kan je ook toepassen op angst, je komt eroverheen door jezelf bloot te stellen en te ondervinden dat er niks gebeurt. Je kan op de plaats van 'canter' zoveel invullen eigenlijk....

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:45

Kelly_ann schreef:
Even inhaken daarop, een wijs man zei me ooit:
"If you want to improve your Canter, you need to spend time in the Canter"

Dat kan je ook toepassen op angst, je komt eroverheen door jezelf bloot te stellen en te ondervinden dat er niks gebeurt. Je kan op de plaats van 'canter' zoveel invullen eigenlijk....

Dat hang er helemaal van af waar je bang voor bent.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:53

Als je het hebt over reële angsten wel ja, tijgers bijvoorbeeld. Voor paarden een reële angst (plus reflex). Gelukkig zijn hier geen tijgers en kan je de reflex ook minderen door exposure. Ofwel, het paard leert door ervaring dat het niet hoeft te vluchten.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:37

Ik heb enkele video's van die Gert v.h.Hof bekeken.Die blijft goed zitten!Als iemand zijn paard zelf echt niet meer aankan,en medische oorzaken zijn uitgesloten,dan is een training door deze man toch veel beter dan het paard moeten wegdoen omdat je het probleem zelf niet kunt oplossen.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 18:52

anjali schreef:
Ik heb enkele video's van die Gert v.h.Hof bekeken.Die blijft goed zitten!Als iemand zijn paard zelf echt niet meer aankan,en medische oorzaken zijn uitgesloten,dan is een training door deze man toch veel beter dan het paard moeten wegdoen omdat je het probleem zelf niet kunt oplossen.


Mn pony gaat ook niet weg hoor..

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 18:53

Kelly_ann schreef:
Als je het hebt over reële angsten wel ja, tijgers bijvoorbeeld. Voor paarden een reële angst (plus reflex). Gelukkig zijn hier geen tijgers en kan je de reflex ook minderen door exposure. Ofwel, het paard leert door ervaring dat het niet hoeft te vluchten.


Wel mooi gezegd! Dit is precies waarom ik hem blootstel aan angst (schriktrainingen).

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 18:55

@different1

Ik heb een bokriempje nu. Ik ben medisch alles aan het uitsluiten.. Tandarts, zadelmaker is geweest en hij is nagekeken en behandeld door de dierenarts. Er gaat ook een ander zadel komen met zachtere kussens.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 18:55

kamsel schreef:
Gert is een echte paardenman.
Ben ik fan van zijn demo’s en zou ik daar mijn paard voor lenen: nee.
Maar hij weet wel wat hij doet, wanneer hij het doet en waarom hij doet.
Dat is wel wat je paard nodig heeft. Een zekere ruiter die hem kan leiden, die hem kan laten zien wat de bedoeling is. En hij gaat gauw naar buiten, wat voor je paard vertrouwd is..

Maar goed, kijk eens bij paardenluisteren, zij zit in midden Gelderland. Ik heb gezien wat ze met mijn vriendin en haar paard bereikt heeft, echt top. En ik denk ook wel passend bij jou.


Dankje voor je tips!

Jis_

Berichten: 11650
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:48

Gizeppie schreef:
Ik neem aan dat het wel op een vriendelijke manier is gebeurd bij jou? Ik denk dat Flynn het ook niet doet om mij eraf te gooien. Ik denk dat hij het doet door blinde paniek..


Klopt, We begonnen simpel gezegd met het zadeldekje. Weg halen als er spanning ontstond en hij weg liep voor het dekje. Toen mocht het Dekje op zijn rug van hem. Zo ook weer met het zadel. Enz...Gaat wat tijd overheen, tijd die hij nodig had, het was zo mooi om te zien wat dit deed met hem. Het is natuurlijk ook fijn als er naar je geluisterd wordt. Wel de zachte aanpak en al jaren een heel fijn paard om mee op pad te gaan. Was echt geen jaar om zover te komen, ook geen half jaar. Precieze tijd weet ik niet meer.

(Parelli is overigens helemaal niet
mijn ding ook.)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:19

Gizeppie schreef:
@different1

Ik heb een bokriempje nu. Ik ben medisch alles aan het uitsluiten.. Tandarts, zadelmaker is geweest en hij is nagekeken en behandeld door de dierenarts. Er gaat ook een ander zadel komen met zachtere kussens.


Heb je toevallig iemand in je kennissenkring die met een boomloos zadel rijd en zou je die mogen uitproberen ?

Eén van onze merries (inmiddels 21 jaar) is best wel een sensitief paard. Ik heb haar zelf gefokt en zadelmak gemaakt toen ze 4 jaar was. In de vijf jaar daarna ben ik er wel zo vaak afgekieperd en heb toendertijd ook diverse blessures opgelopen.
Zij kreeg steeds een soort van paniek moment leek het, trok in een split second haar kont onder d'r lijf en draaide 180 graden om. In stap was het uit te zitten maar in draf en galop ging het geregeld mis. Soms ging ze er vandoor maar lang niet altijd.

Ik heb haar met een engels zadel gereden en later met een westernzadel.
Ik heb er allerlei peuten bij gehad. Meerdere zadelmakers maar alles was oke. Niemand had enig idee wat er aan scheelde.
Ze deed het zowel in de rijbak als op buitenritten maar dan wel veel minder.

Op een gegeven moment gingen we met de trailer naar een gebied zo'n 40 km. verderop waar allemaal bronnetjes en ondergrondse kanaaltjes liepen. Een prachtig gebied om te paardrijden maar ik heb 2 uur lang op een vat dynamiet gezeten. Wat een ontzettende spanning had ze in haar rug. Het voelde of ze elk moment kon exploderen.

Ik was zo ongeveer ten einde raad maar kon het niet over mijn hart verkrijgen om haar weg te doen. En ... met onze andere paarden had ik totaal geen problemen.
Op een gegeven moment las ik een stukje hier op Bokt over een paard in Groningen die exact hetzelfde probleem bleek te vertonen. Dat is zeker al meer dan 10 jaar terug volgens mij :)

Daar kwamen ze er uiteindelijk achter dat dat paard op aardstralen of wateraders reageerde. In eerste instantie had ik als nuchtere tukker zoiets van, ja doeiii dat is me toch echt te zweverig.

Kort erna had ik het er met een kennis over die wel eens dingen deed met een wichelroede. Zij wilde onze rijbak wel 's checken. Nog steeds zwaar argwanend heb ik het toegelaten.

Wij zitten hier in een oud veengebied waar vroeger ontzettend veel kanaaltjes liepen en waar veel turf gestoken is. Afijn de wichelroede gaf aan dat er heel ongunstige kruisingen in de rijbak zaten van wateraders en eentje liep pal onder een van de lange zijdes van de rijbak. Daar wilde de merrie nooit recht over de hoefslag lopen. Dat was ook al zo'n typisch iets. Want op de andere lange zijde liep ze wel keurig recht. Ik liep met diegene mee en de plekken die ze aanwees waren exact de plekken waar ik al meerdere keren gelanceerd was.

Ik begon zwaar te twijfelen, het zal toch niet waar zijn dat de merrie daar iets van voelt?

Wederom kort erna zag ik hier op Bokt hoe iemand een westernzadel had ontleed en gedetailleerd in foto's had geplaatst.
Wat me opviel is dat er over de boom van het zadel een strip metaal zit ter versteviging. Een engels zadel heeft dat ook.

Via via had een vriendin van mij contact met een Belgisch wetenschapper die zich al jaren bezig hield met aardstralen en wateraders wereldwijd. Ze heeft ons probleem voorgelegd en volgens hem kon bij een súpergevoelig paard zo'n metaalstrip wel degelijk invloed hebben als zo'n dier over wateraders of aardstralen liep.
Nou ik was toen nog steeds niet overtuigd en stond er eerlijk gezegd behoorlijk sceptisch tegenover.

Een paar weken later kocht een paardenvriendin van mij een boomloos zadel. Ik mocht 'm ook uit proberen. Het eerste wat opviel was dat de merrie keurig recht over de bewuste hoefslag liep.
Ze liep ook heel ontspannen terwijl ze met een engels of westernzadel altijd behoorlijk gespannen liep in de rug.
Ze liep eigenlijk direct al zoveel fijner dat ik toen besloten heb om ook ala minute een boomloos zadel aan te schaffen met een dikke pad eronder. Dat is 12 jaar geleden en ze heeft nooit weer 1 stap verkeerd gezet. Ook het 180 graden omdraaien is nooit meer voorgekomen met het boomloos zadel.

Sterker nog het is zo'n fantastisch rijpaard geworden dat een 12 jarig buurmeisje regelmatig op haar meerijd op buitenritten.
In ons geval was een boomloos zadel dé oplossing of het nou wel of niet met de metaalstrip in boomzadels en wateraders te maken had ???

Misschien een idee om toch ook eens een boomloos zadel op jouw paardje te proberen ?